SA Tech AB   

   
Trendab AB   

   
MaxSport   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Mats Bilar   

   
Mastertrailer.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Hayden Paddon.
© Hayden Paddon.
Efter service plockas Hayden Paddons Hyundai i20 AP4 ihop för nästa tävling.

© Geoff Ridder.
© Geoff Ridder.
Dämpare från Extreme Racing Shox och bromsar från Alcon på Haydens bil.

© Geoff Ridder.
© Geoff Ridder.
1,8 liters motorn i Hyundaien kommer från en Sonata, kostar runt 50´000 kronor efter att ha vässats till tävlingsskick!

© Hayden Paddon.
© Hayden Paddon.
Färdig för tävling, Hayden trivs i i20 Ap4 bilen och kör på hemmaplan för att hålla tempot uppe.
Del 4; 350 hästar i Paddons i20 AP4, häng med in i garaget.

Nu fortsätter vi med fjärde delen om AP4 klassen och dess bilar, den här gången är det dags för Hayden Paddon att berätta mer ingående om sin i20 AP4+ som hans familjeteam byggt och tävlar med.
- De flesta kör med 1,6 eller 1,8 liters motorer i klassen, i vår i20 är det en 1,8 liters motor som plockar fram cirka 350 hästkrafter.

- Det är mer än i en R5 bil men vi saknar en del vridmoment, men det håller nere priserna och bilen är ändå riktigt rolig att köra. För vår i20 AP4+ kostar en motor runt 50´000 kronor, en motor till R5 modellen kostar runt 350´000 euro!

Vi använder en Sadev sexväxlad låda, diffar kommer också de från Sadev och då plockade ur deras rallycross sortiment vilket gör dem extremt hållbara.
- En kul grej är att vi använde vår i20 till en backtävling förra året, då satte vi en 600 hästars motor men behöll allt annat. Det är väldigt bra bilar, lite underhåll och låga driftskostnader - detta oavsett vilket bilmärke du bygger på, förklarar Hayden och fortsätter.

Många delar under karossen är det samma mellan bilarna i klassen, det finns tillverkare och delar som de flesta väljer, bromsar och liknande som passar alla.
- Självklart skiljer det även här men vissa fabrikat används mer än andra, på hjulupphängning t.ex. använder de flesta i Nya Zeeland ur Extreme Racing Shox sortiment, samma tillverkare som också Hyundai Motorsport använder i WRC bilarna.

I övrigt, motorn i i20´n kommer från en original/standard Hyundai Sonata och levererar efter modifieringar 350 hästar! De flesta använder motor från samma tillverkare som karossen, det blir oftast enklast och särskilt om man vill ha stöd från importören.

Största skillnaden mellan AP4 och AP4+ är som vi beskrev i förra delen valet mellan flera motorstorlekar men också de aerodynamiska möjligheterna skiljer.
- Vår AP4+ klass är friare, men samtidigt reglerat på motorn och gör dem likvärdiga med de "vanliga" AP4. Utseendemässigt skiljer det mer där vi i Nya Zeeland får arbeta mer. Vad det gäller de aerodynamiska delarna så likar vår i20 en i20 WRC från 2016.
- Att få möjligheten till att montera sådana här paket gör att bilarna ser spektakulärare ut, skapar mer intresse och givetvis är enklare att finansiera! Detta då bilarna är attraktiva för importörerna - som för mitt team av Hyundai!

För Haydens del handlar det om 5-6 deltävlingar i Nya Zeeländska Mästerskapet i år för sitt egna team, detta när han bara fick en halv säsong i WRC.
- Då är det här perfekt för att hålla igång körningen mellan WRC tävlingarna - alla mil i tävlingbil är viktiga.

- AP4 bilarna är så roliga att köra, visst de är mindre utvecklade än R5 bilarna men ändå så häftiga och förarna får mer köra bil. Men i takt med att fler bilar kommer ökar pressen och alla hittar nya möjligheter vilket gör att klassen samtidigt utvecklas och blir snabbare, men än så länge utan att priserna börjat skena, avslutar Paddon som just nu är genomför rekognoseringen inför helgen Neste Rally Finland.

Läs mer om AP4:
»
Del 4; 350 hästar i Paddons i20 AP4, häng med in i garaget.
» Del 3; Paddon reder ut AP4 klassen, vad skiljer AP4 och AP4+?
» Del 2; Yaris, Swift, Mirage och Fiesta i AP4.
» Del 1; AP4 klassen - spännande 4wd bilar på Nya Zeeland.

Publicerad: 2018-07-24 09:09






90 bilar totalt, 18 ekipage från Norge, Finland och Danmark nu i listan för Rally Nyköping.
© emotorsport.se90 ekipage ses nu i listan för Rally Nyköping, den kommande Rally SM deltävlingen men också deltävling i Nordiska Mästerskapet, något som denna gång lockats startande från Norge, Finland och Danmark. Anmälan stänger på söndag kväll och än väntas ett antal ekipage fylla på.

Fler namn väntas för SM...

Publicerad: 2024-04-23 18:53


Sträckinfo, publiktips och programförsäljning inför Vilda Ryd Racet.
© Ryds MK.Sträckinformation och programförsäljning till helgens Vilda Ryd Racet.

SS1 ONE Nordic AB, 8,51 km:
Startar på en krokig byväg, som efter ett par kilometer övergår till en mindre väg med mycket sten i kanterna i ett par kilometer. För att efter ca halva sträckan återgå till byväg igen, som är någ...

Publicerad: 2024-04-22 21:10


Caroline Gassner ny co-driver till Jonna Eson Brådhe.
© emotorsport.seJonna Eson Brådhe, ny förare för mig 2024,
- I februari åkte jag och Jonna tävlingen Hasselasvängen tillsammans och kände att vi hade ett fint samarbete ihop. Nu väljer vi att ingå samarbete även resterande del av 2024, och vi bildar därmed helkvinnligt ekipage i 4wd, berättar Caroline Gassn...

Publicerad: 2024-04-22 21:06


Foto från Ekrundan Light, test och träningsdag hos SMK Eksjö.
© emotorsport.seUnder söndagen körde SMK Eksjö en test och träningsdag för framför allt klubbens medlemmar men också ett par gästande ekipage. De tävlande fick chansen att känna på bilarna efter vinteruppehållet och se att allt fungerar innan tävlandet drar igång under våren.
Åtta ekipage tog chansen att köra strä...

Publicerad: 2024-04-22 17:56


Sesks får drömchans av WRC Promotorn, två tävlingar i Fiesta Rally1.
© M-Sport.24-årige Lettländaren Martins Sesks får en drömchans, han kommer köra Ford Puma Rally1. Starterna sker med stöd av WRC Promotorn och i samarbete med M-Sport, där kommer Martins göra två starter.

Han inleder i Polen i slutet på juni med en Ford Puma Rally1 utan hybrid för att se och lära och att s...

Publicerad: 2024-04-22 09:22


WRC tabellerna efter Croatia Rally.
© Toyota Gazoo Racing.WRC tabellerna summerade efter Croatia Rally, fyra deltävlingar som kan ge en fingervisning om hur året kan sluta. Thierry Neuville hade en tung söndag, samlade bra med poäng från första två dagarna och körde hem 19 poäng precis som jagande Elfyn Evans, fortsatt sex poäng mellan dem. Adrien Fourmaux...

Publicerad: 2024-04-21 21:19


Så gick det i rallyklasserna när Svenska Sprintserien inledde.
© emotorsport.seSvenska Sprintserien inledde sin säsong hos Vimmerby MS, fem tävlingshelger och två deltävlingar per arrangör är upplägget för säsongen. Första gången i Vimmerby för de 90-talet åkarna som kom för start - så här gick det i rallyklasserna.

"Lången" på pallen båda dagarna i trimmat 2wd.
Stö...

Publicerad: 2024-04-21 20:45


Foto från Svenska Sprintserien, deltävling 1.
© emotorsport.seSvenska Sprintserien inledde säsongen med dubbla tävlingar hos Vimmerby MS, träningsåk följt av två åk på tid gäller i serien. Ett 90-tal åkare gjorde upp under lördagen. I serien körs både rally och rallycross bilar, helgens tävling innebar start på klubben folkracebana innan man tog tunneln ut och...

Publicerad: 2024-04-21 19:05


Pettersson åkte hem Skänningeknixen.
© emotorsport.seSkänningeknixen med tre omgångar på varvlopp, knappt fyra minuters körtid per åk för de snabbaste i rallyt. Just snabbast var Tobias Pettersson och Åke Kjellgren i Mitsubishi Lancer EVO6 som tog hem totalsegern 15,2 sekunder före Heidi Ryrlén som B-förare i Trimmat 2wd. För 4wd klassen var det Mikae...

Publicerad: 2024-04-21 17:35


Ogier kör hem Croatia Rally, avåkning stoppade Neuvilles segerchanser.
© Toyota Gazoo Racing.Toyota Gazoo Racing tog många poäng under söndagen när Croatia Rally avslutades, dagens andra sträcka blev den som kastade om resultaten. Sebastien Ogier gick från sin tredjeplats till ledning, samtidigt föll ledaren Thierry Neuville till tredjeplatsen sedan han sladdat av vägen. Elfyn Evans behöll ...

Publicerad: 2024-04-21 16:33


Tidigare nyheter:
Foto från Svenska Sprintserien, deltävling 1.
Pettersson åkte hem Skänningeknixen.
Ogier kör hem Croatia Rally, avåkning stoppade Neuvilles segerchanser.
Hässleholms GP, ny riktning och fler varv nästa helg.
Andraplats för Helin i Danska Yding Rally, bra start med nya bilen.
Söndagsrally med Sprintserie, Skänningeknix och Croatia Rally.
Hansen sexa i Rallye Sumava Klatovy, men rallyt avbröts efter tre sträckor.
Täta kampen i Kroatien rullar vidare, Neuville tog flest WRC poäng efter lördagen.
Hemmaförare i Toyota snabbast i Historiska EM, Historic Vltava Rallye.
Andervang snabbast i Aspgren Byggsprinten.
Söndagsrally på asfalt, Skänningeknixen på gång.
Följ Svenskarna i Aspgren Bygg sprinten, Sprintserie, Rally Yding, Kroatien och 2x Tjeckien.
Neuville och Evans delar ledning i Kroatien efter fredagen, dubbelt Citroen i WRC2.
90 åkare inleder Svenska Sprintserien i Vimmerby i helgen.
100 bilar i Aspgren Bygg sprinten, tävlande för Upplands DM.
Följ fredagens tävlande i Croatia Rally och Historic Vltava Rallye.
Två sträckor dubbelt för Dackefejden i Kosta.
Ogier snabbast på shakedown inför Croatia Rally.
Hallberg kör Polo R5 i SM Veckans rallysprint.
Följ shakedown inför Croatia Rally, WebTV & Resultat.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 04/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Vodafone Rally de Portugal 09-12/05


Svenska RallyCupen:
Violen-Rallyt 18/05




Foto:
Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Svenska Sprintserien 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Anderslöv.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Stenbocken Sprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.