|
Tidemand ser fram emot högtflygande action i Rally Mexico. PRESSRELEASE
Säsongspremiären på hemmaplan gav inte bara en pallplats utan också mersmak. Nu är den värmländska rallyduon Pontus Tidemand och kartläsaren Patrik Barth på plats i Mexiko för att återigen göra upp om de åtråvärda placeringarna i WRC 2-klassen tillsammans med teamet Toksport WRT.
Den färgglada inramningen och de vackra vyerna gör utan tvekan Mexikos VM-rally till en av årets mest uppskattade tävlingar. Men vid sidan av det visuella väntar en utmaning som är krävande för såväl förare som bilar. De höga höjderna, mer än 2700 meter över havet, i kombination med temperaturer uppemot 30 grader ställer höga krav när det gäller uthållighet och material.
- När det är 30 grader på utsidan har vi närmare 50 grader inne i bilen. Den tunna luften stryper också motorerna, som kan tappa närmare 20 procent av effektiviteten. Man måste köra smart och rent eftersom det tar längre tid än vanligt att hämta upp sig från ett misstag, berättar Pontus.
Rally Mexico är säsongens första grustävling och totalt omfattar eventet 24 tuffa specialsträckor. Basen är belägen i staden Leon i området Guanajuato, som finns med på UNESCOs världsarvslista, och helgen inleds med två färgsprakande publiksträckor som varje år lockar ut stora folkmassor på Guanajuatos gator. Därefter väntar tre fullspäckade dagar med klassisk mexikansk rallyaction där de påfrestande långa grusvägarna mixas med intensiva och publikvänliga sträckor - bland annat körs en sträcka som inte ens är en kilometer lång, vilket gör det till den kortaste sträckan i rally-VM:s historia.
Det här blir Pontus tredje Rally Mexico och han kommer till start med goda minnen från tidigare år – i bagaget finns två tidigare segrar i WRC 2-klassen från 2017 och 2018.
- Jag är ett stort fan av Rally Mexico, säger Pontus. Det är en rolig tävling med mycket, och framförallt glada och entusiastiska, åskådare som triggar upp stämningen. Vägarna är häftiga och jag gillar upplägget med varierade sträckor och utmaningen i hur man får ut det bästa ur bilen på så hög höjd.
Under måndagen genomfördes ett test där Pontus och Patrik fick en försmak av vad de har att vänta sig de kommande dagarna.
- Bilen funkar lika bra som sist, precis som vårt teamwork både i och utanför bilen. Vi trivdes otroligt bra med Toksport i Sverige så det känns som vi har ännu en grym helg framför oss. Även om vi bara har haft en liten testdag nu, så är vi redo att ge oss ut och fighta. Vi siktar som vanligt högt och ska göra allt för att få till ett lyckat resultat, säger en laddad Pontus.
Tidsplan Rally Mexico 2020 (svensk tid -7 timmar)
Torsdag 12 mars
10:01 Shakedown (5,51km)
20:08 SS1 Monster Energy Street Stage GTO 1 (1,12km)
20:31 SS2 Monster Energy Street Stage GTO 2 (1,12km)
Fredag 13 mars
07:45 Rally Campus Service Park
09:08 SS3 El Chocolate 1 (31,45km)
10:16 SS4 Ortega 1 (17,24km)
11:14 SS5 Las Minas 1 (13,69km)
12:12 SS6 Parque Bicentenario (2,71km)
13:52 Rally Campus Service Park
15:35 SS7 El Chocolate 2 (31,45km)
16:43 SS8 Ortega 2 (17,24km)
17:41 SS9 Las Minas 2 (13,69km)
19:21 SSS10 SSS Autodromo Shell V-Power 1 (2,33km)
19:26 SSS11 SSS Autodromo Shell V-Power 2 (2,33km)
20:14 SSS12 Street Stage Leon (0,73km)
Rally Campus Service Park
Lördag 14 mars
07:45 Rally Campus Service Park
08:58 SS13 Guanajuatito 1 (24,96km)
10:01 SS14 Alfaro 1 (16,99km)
11:08 SS15 Derra Madero 1 (21,78km)
13:18 Rally Campus Service Park
14:56 SS16 Guanajuatito 2 (24,96km)
15:59 SS17 Alfaro 2 (16,99km)
17:08 SS18 Derra Madero 2 (21,78km)
18:38 SSS19 SSS Autodromo Shell V-Power 3 (2,33km)
18:43 SSS20 SSS Autodromo Shell V-Power 4 (2,33km)
19:26 SSS21 Rock & Rally Leon (1,62km)
Rally Campus Service Park
Söndag 15 mars
07:30 Rally Campus Service Park
08:38 SS22 Otates (33,61km)
09:56 SS23 San Diego (12,76km)
11:18 SS24 El Brinco – Wolf Power Stage (9,64km)
Rally Campus Service Park
14:00 Podium
» Pressrelease från Pontus Tidemand.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2020-03-09 22:41
|
|
Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen. Första deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.
Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...Publicerad: 2024-12-26 09:17 53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige. Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.
Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sverig...Publicerad: 2024-12-26 09:02 1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt. Snart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...Publicerad: 2024-12-23 20:08 Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna. Veckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.
Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...Publicerad: 2024-12-23 19:48 Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K. Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.
För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...Publicerad: 2024-12-23 11:17 Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll. Under söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.
Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...Publicerad: 2024-12-22 22:44 Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong. Det blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.
Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...Publicerad: 2024-12-22 22:36 Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden. 21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...Publicerad: 2024-12-22 17:46 ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte. EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.
Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...Publicerad: 2024-12-22 15:06 Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen. Hektiskt år väntar Oliver Solberg, för ett par veckor sedan presenterade svensken att det blir byte från Skoda till Toyota 2025. Huvudfokus ligger på WRC2 mästerskapet med Toyota GR Yaris Rally2 med drift av Printsport, samma team som i år förde Sami Pajari till mästare med tre poängs marginal före ...Publicerad: 2024-12-22 10:00
|
| |