NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Drive VXO Motorsport.
© Drive VXO Motorsport.
Robin Adolfsson och Nicklas Jidflo bärgade karriärens första SM-medalj med en sammanlagd tredjeplats i mästerskapet.
Drive VXO Motorsport tog hem SM-brons genom Robin och Nicklas.
PRESSRELEASE

I 2020 års Rally-SM slutade Växjöteamet DRIVE VXO Motorsport åtta i teammästerskapet, Emrik Smedberg och Carl Eriksson blev sexa i klassen. Robin Adolfsson och Nicklas Jidflo bärgade karriärens första SM-medalj med en sammanlagd tredjeplats i mästerskapet i sin klass.

Robin Adolfsson och Nicklas Jidflo klarade pressen från 18-faldige svenske mästaren Mats Jonsson och säkrade bronset i klass 4WD övriga när Rally-SM avgjordes i Sandviken i helgen.
"Vi gjorde vad vi skulle och säkrade två sträcksegrar av fyra möjliga. Tyvärr blev sista sträckan struken pga en olycka vilket gjorde att vi tappade andraplatsen i finalen" berättar Robin Adolfsson.

"Vi har hållit pressen på motståndarna tävlingen igenom och är trygga i det tempo vi har" fortsätter Nicklas Jidflo. "Totalseger i Sydsvenska Rallycupen 2019 och brons i SM i år ger mersmak. Nu drar vi igång arbetet med att förbereda oss inför SM-premiären i Boden 8-9 januari 2021. Vi har inte lägre ambitionsnivå inför nästa år".

Emrik och Carl slutade på sjätte plats i klassen Otrimmad 2WD/R2
"Vi har kört stabilt och plockat poäng i varje deltävling under säsongen och får vara nöjda med sjätteplatsen. Vi har tävlat med en Grupp N-bil mot fabriksbyggda R2-bilar som ingår i samma klass och vi har varit snabbaste Grupp N säsongen igenom" säger Emrik Smedberg. "Inför 2021 kommer vi arbeta målmedvetet för att komma till start i en mer konkurrenskraftig bil. Vi har potential för en högre placering och ska se till att vi har rätt material inför 2021" säger Emrik Smedberg.

Hans och Andreas blev utan poäng men har ökat tempot betydligt under året. Duon tävlar i klassen med störst antal startande och har resultatmässigt hämmats av höga startnummer där de hindrats av långsammare ekipage på sträckorna.
"Vi startade säsongen utan några resultat i SM och har av arrangörerna tilldelats startnummer där vi fått problem med damm efter att ha kört ifatt bilen framför" berättar Andreas. "Nu senast i Sandviken fick vi problem med sikten pga damm redan efter de första fem kilometrarna på en två mil lång sträcka. Vi var ikapp bilen före efter nio kilometer och tvingades slå av på tempot för att inte riskera en avåkning eller kollision. Liknande incidenter har vi haft både i Snapphanerallyt och i East Sweden Rally."

I teammästerskapet slutade DRIVE VXO Motorsport på åttonde plats. Med noll poäng i premiären i vintras har teamet avancerat successivt och är det enda team som kört samma laguppställning i samtliga tävlingar. I teamet ingår förutom Robin / Nicklas även Emrik Smedberg / Carl Eriksson och Hans Bååth / Andreas Sigfridsson. 2020 var Drive VXO Motorsports första år med tre bilar i Rally-SM och teamchefen Hans Bååth summerar:
"Vi insåg direkt potentialen i ett teammästerskap när det annonserades ut strax innan säsongen 2020. Att driva tre bilar med stöd av varandra ger både tävlingsmässiga fördelar och helt andra möjligheter att leverera till våra partners. Rally är en materialsport och förutom talang och envishet krävs också både teknisk kompetens och starka partnersamarbeten för att kunna utmana. 2020 blev väldigt speciellt inom de flesta idrotter och det har slagit hårt mot många aktiva men vi har ett långsiktigt perspektiv och jobbar småländskt för uthållighetens skull. Nu kommer vi utvärdera vårt första år som team och lägga pusslet inför nästa år."


» Pressrelease från Drive VXO Motorsport.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2020-09-21 20:23






Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
© emotorsport.seFörsta deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.

Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...

Publicerad: 2024-12-26 09:17


53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
© emotorsport.seAv de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.

Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sverig...

Publicerad: 2024-12-26 09:02


1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
© emotorsport.seSnart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...

Publicerad: 2024-12-23 20:08


Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
© emotorsport.seVeckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.

Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...

Publicerad: 2024-12-23 19:48


Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
© Svenska RallyCupen.Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.

För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...

Publicerad: 2024-12-23 11:17


Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
© emotorsport.seUnder söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.

Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...

Publicerad: 2024-12-22 22:44


Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
© emotorsport.seDet blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.

Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...

Publicerad: 2024-12-22 22:36


Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
© JC Raceteknik.21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...

Publicerad: 2024-12-22 17:46


ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
© Anders Blomqvist.EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.

Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...

Publicerad: 2024-12-22 15:06


Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
© Oliver Solberg Rally.Hektiskt år väntar Oliver Solberg, för ett par veckor sedan presenterade svensken att det blir byte från Skoda till Toyota 2025. Huvudfokus ligger på WRC2 mästerskapet med Toyota GR Yaris Rally2 med drift av Printsport, samma team som i år förde Sami Pajari till mästare med tre poängs marginal före ...

Publicerad: 2024-12-22 10:00


Tidigare nyheter:
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.
Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025.
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.
Fransk brödrakamp i WRC2 2025, Rossels i samma team.
Anmälan öppen för 19 svenska vinterrallyn!
Ändring ska säkra ideella arrangemang på allmän väg.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.