|
Stort, stort grattis Tom Kristensson till Junior VM guldet! PRESSRELEASE
Tom Kristensson är nästa supertalang med bakgrund i VOC Mekonomen Rally att säkra ett Junior VM guld. Det gör han dessutom med en annan VOC-profil, Joakim Sjöberg i CoDriver sätet. Med segern så går Tom i Pontus Tidemand och Emil Bergkvist fotspår, tidigare VOC-are som gått hela vägen till VM guld.
Det var extremt svåra förhållanden när årets Rally VM avgjordes på klassisk racingmark i Italienska Monza. Men Tom Kristensson höll ihop det hela vägen och tog sitt efterlängtade VM-guld.
– Efterlängtat ja, och så otroligt välförtjänt. Det var så nära i fjol och nu fick det hända. Tom är killen som gör allting rätt, verkligen allting! Hela hans karriär går på egen energi och på hans alldeles egna driv. Tom kommer inte som många andra i rally gör från någon rallyfamilj utan Tom har gjort allt själv från början ända till VM-guld, självklart med hjälp och stöd från många men även dessa kontakter har Tom jobbat fram från grunden alldeles själv. Inte heller har det funnits ekonomiska resurser från familjen som kunnat underlätta åtminstone de svåra tidiga stegen, detta har Tom också ordnat själv. Jag är så fruktansvärt imponerad att jag helt enkelt saknar ord. Det finns inga superlativ som är tillräckligt starka för att beskriva den här prestationen, säger en lycklig klassansvarig Roger Fransson.
Redan under Toms tidiga karriär kunde man se att den här killen var något speciellt.
– Det driv han hade och de sponsorpengar som han jobbade in redan under tiden i VOC är något som helt saknar motstycke. Redan före detta så startade han upp karriären med att bygga grunder på dator med ett delvis självutvecklat rallyspel, och även senare har han fortsatt att sköta en del av träningen på simulator, delvis för mängdträning men också för att använda varenda krona på klokast möjliga sätt.
Otroligt kul och välförtjänt att det skulle visa sig räcka hela vägen för Tom.
– Ska jag vara helt ärlig så trodde jag från början inte att det skulle räcka ända fram. Hans körstil under de tidiga åren var snabb och otroligt stabil, han kom i mål jämt. Men samtidigt var den lite för vild och frejdig för att jag skulle tro att stilen skulle vara tillräckligt effektiv för att det skulle räcka hela vägen fram. Sedan hände det grejor. Körstilen utvecklades extremt snabbt. Han gick samtidigt från den fryntliga överviktiga glada skåningen till en vältränad och superfokuserad dito, hela tiden utan att tappa bort sin sköna glada skånska öppna stil. Oj vad jag är glad att jag hade fel i mina första bedömningar. Ingen är värd dessa framgångar mer än Tom. I sammanhanget måste jag också böja mig för Lotta, min sambo och medansvarige för VOC Mekonomen Rally, som tidigt och med eftertryck sa ”vi har många extrema talanger i VOC men bli inte förvånade om det är Tom som går hela vägen till VM Guld” … hon hade rätt!
Alltid planerad och när något oförutsett inträffar så ser man möjligheter även i det.
– Tom 2.0 om uttrycket tillåts är otroligt fokuserad och strukturerad. Hans körning är extremt effektiv och vägvinnande. För mig så blev det otroligt tydligt när han för några år sedan körde en motormässigt helt underlägsen Opel Adam ända till finalrunda i Rally Sprint SM. För mig var det helt utan tvekan Tom som var den bästa föraren. Tom har alltid en raceplan som han följer stenhårt, inte minst visar det sig i extrema förhållanden som det var nu i helgen i Monza. Men i rally händer som bekant oförutsedda saker, bilar går ibland sönder till exempel. När det hände i ett senare Sprint Rally SM så insåg snabbtänkte Tom blixtsnabbt att det skedde nära SVT:s kommetatorsbås där Johan Ejeborg och Jonas Kruse stod och kommenterade. Några snabba löpsteg dit så fick Tom flera minuter i direktsändning på SVT till att i bild berätta om sig och sina framtida satsningar alltmedan hans bil bärgades undan. Låt mig säga så här, om ni blir utmanade på ett parti schack av Tom Kristensson så är förmodligen det smartaste ni kan göra att tacka vänligt men bestämt nej.
På den fantastiska resan i år har Tom haft med sig en annan kille i den för framgångarna så viktiga CoDriver-stolen, en som också byggde sina grunder i VOC.
– Vi lärde känna Joakim Sjöberg som en otroligt smart, strukturerad, kompetent och driven CoDriver till Jonas Thorsell för nästan tio år sedan som samtidigt var en väldigt ödmjuk och skön kille. Det var tydligt direkt att här var det något speciellt på gång, såväl InCar filmer som våra personliga kontakter talade sitt tydliga språk. När sedan Jocke gick vidare i karriären tillsammans med Emil Bergkvist och inkasserade bland annat ett EM guld så var det inte alls någon överraskning. Därför blev jag också så otroligt glad när jag fick veta att det var Joakim som skulle sköta kontoret för Tom i år. Direkt efter succén i Rally Sweden sa jag också till Tom att ”i år händer det”.
Det var faktiskt ännu mer framgångar för förare med sina rötter i VOC den här extremt händelserika helgen i Monza.
– Inför helgen så ledde Pontus Tidemand WRC 2 dessutom med Patrik Barth som CoDriver. Pontus som liksom de stora flertalet av svenska storstjärnor i rally inledde sin karriär i VOC och med Patrik vid sin sida som gjorde detsamma som CoDriver och som dessutom via sitt företag Barth Motorsport och deras djupa samarbete med P1, tillverkare av utrustning för motorsport, är såväl sponsor som ordinarie notskrivare i för VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie. Men förutsättningarna var tuffa och firma Tidemand/Barth var i princip tvungen att slå extremt rutinerade Mads Østberg för att kunna bärga årets världsmästartitel. Ett par dåliga däcksval under helgen ställde till det för Pontus så titeln i WRC landade till slut i Norge. Men en kuriosa i sammanhanget är att även Mads Østberg, så norrman han är, faktiskt också inledde sin strålande karriär med att som ung köra VOC i Sverige.
Återigen ett stort, stort grattis till Tom Kristensson och Joakim Sjöberg för den otroligt välförtjänta Junior VM titeln i Rally 2020. Segern innebär att Tom Kristensson Motorsport kan inkassera en helt fabriksny R5 bil och en hel container med rallydäck och får dessutom fria startavgifter under hela nästa säsong. Vart det kommer att leda det är som det brukar heta en helt annan historia.
– En sak känner jag mig dock helt säker på, att hur än Tom Kristensson väljer att förvänta den möjligheten och spela det kortet så blir det på absolut bästa och smartaste sätt. En avslutande kuriosa är att den bil som Tom rattat till seger i JVM i år har ett registreringsnummer som börjar på K2, samma som mitt huvudbolag heter och det företag som bär upp VOC Mekonomen Rally. Det måste ha varit ett gott omen. Grattis Tom och Jocke!
» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2020-12-07 16:59
|
|
Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen. Första deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.
Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...Publicerad: 2024-12-26 09:17 53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige. Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.
Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sverig...Publicerad: 2024-12-26 09:02 1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt. Snart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...Publicerad: 2024-12-23 20:08 Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna. Veckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.
Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...Publicerad: 2024-12-23 19:48 Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K. Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.
För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...Publicerad: 2024-12-23 11:17 Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll. Under söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.
Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...Publicerad: 2024-12-22 22:44 Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong. Det blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.
Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...Publicerad: 2024-12-22 22:36 Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden. 21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...Publicerad: 2024-12-22 17:46 ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte. EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.
Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...Publicerad: 2024-12-22 15:06 Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen. Hektiskt år väntar Oliver Solberg, för ett par veckor sedan presenterade svensken att det blir byte från Skoda till Toyota 2025. Huvudfokus ligger på WRC2 mästerskapet med Toyota GR Yaris Rally2 med drift av Printsport, samma team som i år förde Sami Pajari till mästare med tre poängs marginal före ...Publicerad: 2024-12-22 10:00
|
| |