NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Avgående förbundsordförande Berthling förklarar läget i eget brev.

Den idag avgående förbundsordföranden Magnus Berthling förklarar i ett eget brev läget och anledningen till hans beslut att lämna Svenska Bilsportförbundets styrelse efter bara några månader. Nedan är Magnus brev i sin helhet.

Tack för en kort men intensiv tid som förbundsordförande i SBF
Undertecknad har i dag meddelat övriga styrelsen, valberedningen samt Distriktsordförandegruppen att jag lämnar posten om Förbundsordförande i SBF med omgående verkan.

Snart 4 månader har gått sedan jag tillträdde som styrelsens ordförande vid det försenade förbundsmötet den 6 september. Jag kände då stor entusiasm inför uppdraget, där jag direkt kunde konstatera att det fanns en rad olösta problem att hantera och samtidigt ett stort behov av att förnya, utveckla men också expandera svensk bilsport. Jag hade även när jag kontaktades av dåvarande valberedning noterat tydliga önskemål om att förbundet behövde ett mer professionellt och strukturerat styrelsearbete, utan kopplingar till de inre stridigheter som rasat de senaste åren. Uppdraget var att samla ihop den gemensamma kraften hos alla landets bilsportintresserade, och samtidigt försöka förändra i alla fall delar av rådande arbetssätt inom SBF från en ganska trög förbundsbyråkrati till mer av marknadsanpassning och större lyhördhet för de förändringar som sker ute i samhället. Blicken behövde höjas, perspektiven breddas och tidshorisonten i styrelsearbete flyttas fram.

Dessvärre har det inte varit möjligt att förverkliga dessa idéer och ambitioner inom ramen för den sammansättning förbundsstyrelsen fick i samband med stämman. Gradvis har en spricka växt fram mellan oss nya ledamöter och de som var kvar från föregående års styrelse, där de senare hade röstmajoritet. Jag har under den senaste tiden känt att jag som förbundsordförande blivit allt mer bakbunden och handlingsförlamad.

Utan att gå in i detaljer handlar det om förtroendet inom styrelsen men också motsättning i ett antal sakfrågor, som bl.a. hur den besvärliga ekonomiska situationen i Svensk Rallyt AB ska hanteras (där SBF äger 50%). Det beslut om styrelsemajoriteten nu fattat är något jag inte kan ställa mig bakom, då jag ser väldigt många risker och oklarheter. Samtidigt som det funnits lösningar som varit betydligt säkrare och fördelaktigare för förbundet som dock avvisats.

Som styrelseordförande får man ibland acceptera att ett och annat beslut går en emot, förutsatt bara att det föregåtts av en seriös och strukturerad beslutsprocess. Däremot kan jag som professionell styrelseordförande aldrig sätta mig i sitsen att tvingas administrera beslut som jag bedömer är till nackdel för Svensk Bilsport. Då måste man självklart välja att stiga av sitt uppdrag.

De snart 4 månader jag varit förbundsordförande har nog varit en av de mest intensiva perioderna i mitt liv. Det har blivit väldigt många kontakter via möten, enskilda samtal och mailväxling. Jag känner att jag fått positiv respons för merparten av mina idéer men också att det funnits ett uppdämt behov och önskemål om mer öppenhet, transparens och flexibilitet än vad tidigare styrelser visat.

Det är naturligtvis tråkigt att inte kunna fortsätta det spännande arbetet med att utveckla svensk bilsport och få ta tag i de många och bitvis svåra utmaningar som väntar. Men i rådande situation känns ett fortsatt styrelsearbete meningslöst.

Jag tar som ordförande givetvis åt mig av kritiken över att inte lyckats få styrelsen att arbeta i en gemensam riktning. Men styrelsearbete ska vara roligt och konstruktivt, inte destruktivt och deprimerande. Då krävs en grundläggande respekt och förtroende mellan ledamöterna där alla måste bidra till ett fungerande arbetsklimat.

Jag vill än en gång tacka för den korta men intensiva period där jag haft förmånen att agera som förbundsordförande. Förhoppningsvis har jag planterat en och annan tanke som kanske kan komma till nytta i framtiden och bli bestående. Det finns en betydande potential att utveckla vår sport till något mycket större, till gagn för alla medlemmar, supporters och andra aktörer.

Till sist önskar jag alla medlemmar, förtroendevalda och samarbetspartners som läser det här en god fortsättning på det nya året. Starten på 2021 ser ut tyvärr ut att bli fortsatt besvärligt, men vi får hoppas på bättre yttre förutsättningar senare under året och att vi kan lämna pandemin och dess många och svåra konsekvenser bakom oss.
Vem vet, kanske ses vi i något bilsportsammanhang framöver.

Bästa hälsningar
Magnus Berthling
Avgående Förbundsordförande, SBF

Publicerad: 2021-01-05 19:02






Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
© Toyota Gazoo Racing.Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.

Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...

Publicerad: 2024-12-26 11:49


Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
© emotorsport.seFörsta deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.

Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...

Publicerad: 2024-12-26 09:17


53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
© emotorsport.se Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.

Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...

Publicerad: 2024-12-26 09:02


1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
© emotorsport.seSnart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...

Publicerad: 2024-12-23 20:08


Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
© emotorsport.seVeckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.

Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...

Publicerad: 2024-12-23 19:48


Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
© Svenska RallyCupen.Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.

För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...

Publicerad: 2024-12-23 11:17


Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
© emotorsport.seUnder söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.

Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...

Publicerad: 2024-12-22 22:44


Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
© emotorsport.seDet blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.

Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...

Publicerad: 2024-12-22 22:36


Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
© JC Raceteknik.21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...

Publicerad: 2024-12-22 17:46


ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
© Anders Blomqvist.EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.

Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...

Publicerad: 2024-12-22 15:06


Tidigare nyheter:
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.
Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025.
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.