NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Sakkunnig i rally, MK Kopparbergs Janne Westlund var på plats hela helgen vid Skogshyddan, Gammelhyttan i Järnboås.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Från Eskilstuna dök en trevlig trio upp (fr. v) Stefan Ekberg, Sven-Olov Jägerstedt och Sten-Åke Olsson. Jag tyckte jag kände igen han i mitten! Javisst, det var ju ”Jägaren”, Sven-Olov Jägerstedt som körde för SMK Södermanland. I sin grafitgråa Amazon grupp 2 trimmad. – Vi hade riktiga duster i klassiska rallycupens klass 3 under 90-talet.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
I Janne Westlunds bil sitter en riktig racermotor, med hög effekt och bra vridmoment, men. – Jag måste ringa Tyskland, den slår igen på stiftet! Efter rengöring och isättning blev det en helt annan sång! Vad rapp motorn var när han gasade!

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Ett känt par i Järnboåsbygden, Bertil Lönnström och Anna Lennhammar boendes i Grängshyttan. Bertil var en riktig doldis då han dök upp i rallysammanhang. – Ja, i Polar-Bergslagsrallyt 1981 alltså. Jag låg ett tag i topp 5 totalt, berättar han. Det var när vi körde runt Bredsjö. Vi slutade på en 4:e plats i A-special och på en 10:e plats totalt. Jag hade Sune med mig som kartläsare. Det var roligt, ingen kände ju till oss knappt!
Lyckad Rally & Konsthelg vid Skogshyddan, Westlunds Opel Crossflow drog blickarna till sig.

Äntligen var det dags för konstrundan Ljusstråk, som senaste åren kryddats med rallybilar på plats. Nils-Brage Pettersson brukar försöka välkomna varje besökare när de kommer. Ibland har jag frågat om det är konst eller rally som gäller? Då kan jag få följande svar.
För min del är det konsten, men för honom är det bilarna, men det är olika, ska jag säga.

Bilarna rullar in.
Strax efter klockan 10 på lördag förmiddag rullade första bil in. Det var min kartläsare från första debutanttävlingen i Hällefors 1972, Silversvängen. Tomas Andersson från Örebro, han kom tillsammans med frun Carina.
Jag visade honom annonsen i Veckonytt då vi susade fram i mörkret på en specialsträcka. Kommer du ihåg att vi fick punktering? Det hade han glömt. Men det var ju för 49 år sedan!

Sakkunnig i rally.
Det var fantastiskt roligt att ha den erfarne och kunnige Janne Westlund på plats. Han bygger bilar likt ”tävlingsavdelningar”. Han har ett stort kontaktnät och han vet vad han talar om. Det märks att han är väldigt populär. Hans Opel CF blev ett riktigt dragplåster, det ska jag väl inte sticka under stolen med!

Opel Ascona Cross flow
I år var det två riktiga Opel rallybilar från 70-talet på plats. Också en Kadett GTE, fast i originalskick. Jag förstod tidigt att, de här bilarna kommer locka folk! Jag var under försommaren i kontakt med Janne Westlund ifrån Bångbro, strax utanför Kopparberg. Det var full fart med byggnation av en Opel Ascona i verkstaden. Den hade försetts med en trimmad motor byggd i Tyskland. En cross-flow motor, med förgasarna till höger och grenröret till vänster! 237 hkr skulle den ge! Janne erbjöd sig också att ta med sin Opel Kadett GTE som nyss varit i Stockholm på besök.


Man behöver inte vara en Opelfantast, visst är den läcker! Byggd med precision, detaljrikedom. Ta till exempel det skjutbara fotstödet för kartläsaren. Det vilar på skenor och kan förflyttas fram och bak. Lackeringen och finishen är superb! Det är inte så konstigt att intresset ökar för bilar i klassen Appendix-K!


Lindbergare i comeback.
Nästa bil att göra klart med ägdes av en av de snabba Opelförarna från Bredsjö, Sture Lindberg. Men han har inte tävlat på över 20 år! Han ska dessutom göra comeback i rallyskogen. Fantastiskt och han har alltid varit känd för att ha haft fräscht bilmaterial. Det lutade med andra ord av att bli en riktig Opel-rally weekend! Man kommer aldrig runt diskussionen att han och brorsan Tord körde sekundlika på Björnjägarens minne 1979, på tiden 73.41! Visst är det fascinerande! Tyvärr blev Sture lite småkrasslig i helgen, men han kom för att hämta bilen på söndagen. Då fick han frågan. När ska du anmäla dig?
Ja, det börjar väl dra ihop sig. Nu kan man väl inte hålla sig undan så mycket längre!

När man öppnar dörren till Sture Lindbergs Opel Ascona B, fullt rallyutrustad och med en kompetent motor och utrustning. Ja, då känns det som om man vill maka sig in. Spänna fast sig, ta på sig hjälmen, starta motorn och ge järnet! Den är riktigt inbjudande!


Då var årets ”Rally & konst” till ända. Tycker det blev en supertrevlig helg, med trevliga människor. Fantastiskt väder, vilket är lite av en förutsättning. Keramikern Jennie Henrikson var jättenöjd, likaså min akvarellmålande hustru Karin.

Det börjar bli lite tjatigt att säga.
- Men i år blev det publikrekord.


Familjen Karin Erixon (fr. v), Lars-Ivar och sonen Mikael. Nora MK på plats! Det var roligt att tala med åkeriägaren Lars-Ivar Erixon. Jag vet inte hur länge vi pratade med varandra. Han hade mycket att berätta.
– Du vet ju, motorbåtstävlingarna för klubben var ett fantastiskt ekonomiskt tillskott. Medlemsantalet ökade stadigt, vi var populära. Många duktiga Örebroförare körde för Nora MK. Men, vad tyckte Noraförarna om att det kom ”Örebroare” till klubben?
– Nej nej, det var ingen fara, det var nästan lite ”glamour” kring det, tyckte man. Att klubben var så populär. Under tiden Lars-Ivar tävlade körde han Saab Sport, Volvo Amazon och Saab V4.


Fem kaffekannor gick det åt under lördagen och lika många under söndagen. Tack för besöket och välkomna åter hälsar Nils-Brage Pettersson!

Publicerad: 2021-09-13 22:13






Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
© Toyota Gazoo Racing.Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.

Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...

Publicerad: 2024-12-26 11:49


Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
© emotorsport.seFörsta deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.

Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...

Publicerad: 2024-12-26 09:17


53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
© emotorsport.se Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.

Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...

Publicerad: 2024-12-26 09:02


1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
© emotorsport.seSnart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...

Publicerad: 2024-12-23 20:08


Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
© emotorsport.seVeckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.

Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...

Publicerad: 2024-12-23 19:48


Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
© Svenska RallyCupen.Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.

För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...

Publicerad: 2024-12-23 11:17


Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
© emotorsport.seUnder söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.

Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...

Publicerad: 2024-12-22 22:44


Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
© emotorsport.seDet blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.

Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...

Publicerad: 2024-12-22 22:36


Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
© JC Raceteknik.21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...

Publicerad: 2024-12-22 17:46


ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
© Anders Blomqvist.EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.

Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...

Publicerad: 2024-12-22 15:06


Tidigare nyheter:
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.
Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025.
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.