NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Örebro bjöd på rafflande final i årets SverigeSerie.
PRESSRELEASE

SverigeSerien i VOC Mekonomen Rally är tuff och bjuder stenhård konkurrens. Att vinna en deltävling i någon av klasserna är svårt. Att vinna serien självklart mångdubbelt svårare. Årets final som traditionsenligt gick av stapeln med Rikspokalen i Örebro blev precis så spännande, händelserik och rafflande som man kan förvänta sig. Grattis Emil Andersson till segern i både finalen och serien i högsta Elitklass. Grattis Magnus Lindqvist till dito segrar i Elit B. Samma till Arvid Larspers för dina segrar i ungdomsklassen. Och lika stort grattis Daniel Jonsson till segern i Cupklassen även om du släppte segern i finaltävlingen till totala klasstvåan Jack Ernstson.

VOC Mekonomen Rally har haft glädjen att köra SverigeSeriefinal med Rikspokalen i Örebro under många år och hoppas att få göra det i många år till. Låt oss börja referatet från årets finaltävling i VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie med att rikta ett stor tack till det superrutinerade gänget i SMK Örebro för ett fin Rikspokal i år precis som alla år. Nils-Gunnar, Lolo, Marie, Björn och hela gänget omkring er. Stort tack från alla oss i VOC-organisationen och ännu mer från alla förare i SverigeSerien.

Ingen rådde på Emil Andersson i högsta elitklassen

Den här säsongen har varit Emil Anderssons och CoDriver Kim Rauséus. Till och med när bilen krånglat eller när träd har stått i vägen har duon lyckats ratta den slitna men potenta gamla B23 drivna 240:n till seger.

– Örebro var inget undantag. Emil tog initiativet direkt på SS1 och släppte det aldrig. Marginalen krympte sträcka-för-sträcka till dagens tvåa snabba Patrik Fredriksson. När sedan Emil tyckte att det var lämpligt för spänningen att köra pang in i ett träd 500 meter från mål på sista sträckan då var det inte mycket som skiljde succé från katastrof. Men i år har Emil haft marginalerna på sin sida. Han kunde backa ut, fortsätta och fullfölja tävlingen om än rejält hoptryckt höger fram.

Bakom Emil var det också dramatiskt.

– Redan i huvudstart så fick Dennis Persson som låg klar tvåa i serien innan start problem med laddningen på sin bil. Problemen tilltog och bilen dog, så var den dagen förstörd. Vi lider med Dennis även om han ändå bärgar en pallplats totalt i serien.

I serien vinner Emil Andersson Elit A till slut på drömresultatet maximala 120 poäng med komfortabla 29 poäng ner till Frederick Eckhardt som med en fjärdeplats i finalen seglar upp på andra plats totalt. På tredje plats alltså Dennis Persson två ynka poäng bakom Eckhardt.

Magnus Lindqvist stabil igen i Elit B

Dramatiskt Örebro i Elit A, lite lugnare i Elit B. Men fajten har var stentuff hela säsongen.

– Magnus ”Linkan” Lindqvist med CoDriver Sara Ridde är namnet för året i en serie som varit tuff och tajt i Elit B där flera varit inblandade i striden ända in i finalen. Linkan följde Emil Anderssons exempel och tog initiativet på första sträckan. Släppte av lite men kunde ändå gå i mål som vinnare både i finaltävling och i serien totalt.

Tim Lagerstam skuggade Linkan och körde in på en fin andraplats i finalen. Men med en tävling för lite körd så räcker Tims samlade resultat bara till en total sjätteplats i årets tajta serie.

– Bakom Linkan så visade klassens tekniskt huvudansvarige Björn Kallin att han minsann också kan köra bil på toppnivå. Björn kör in på en tredjeplats i finalen och tar med det även tredjeplatsen totalt i SverigeSerien Elit B. Vi måste också nämna att Björn faktiskt tog en sträckseger i klassen på dagens sista sträcka. Elaka tungar hävdar dock att det kanhända har något att göra med sträckans minimala avstånd till Björns hem och rallygarage.

Magnus Westman som i all hast köpte ny bil för att kunna vara med i Laxå förra helgen efter taklägget i Eskilstuna två veckor tidigare körde med den nya ännu inte finjusterade bilen in på en fjärdeplats för dagen. Det räckte för att ta honom upp till välförtjänt och toppenfin andraplats i serien.

I SverigeSerien Elit B vinner Magnus Lindkvist totalt på starka 117 poäng före Magnus Westman 102 och på tredje plats Björn Kallin på 96.

Daniel Jonsson i Cupklassen – VOC C

Bland C förarna, en klass som vi i VOC Mekonomen Rally kallar för Cupklassen hade Daniel Jonsson och CoDriver Peter Söderlund skaffat sig ett visst grepp inför finalen.

– Daniel tog i ordentligt och var snabbast på både SS1 och SS2. Sedan slog han rutinerat av lite på takten för att säkra totalsegern. Med det så gled jagande Jack Ernstson upp i segrarhålet, tog första plats i tävlingen och kunde med detta säkra andraplatsen totalt i serien.

Bakom fajtande Daniel och Jack vilade Noah Grönkvist i vassen. Säkrade tredjeplatsen i både finaltävlingen och totalt i serien. Men när Daniel slog av på sista sträckan så var det ytterst nära att även Noah tog sig förbi, till slut skiljde bara ynka 1,3 sekunder mellan Daniel och Noah.

I serien vinner Daniel Jonsson på jättefina 114 poäng före Jack Ernstson på 109 och Noah Grönkvist på 102.

Arvid Larspers vann en ohotad seger i VOC´s ungdomsklass

Om det var dramatik bland de rutinerade förarna så gick det som på räls i ungdomsklassen.

– Arvid Larspers med pappa Jan-Henrik vid sin sida var till sin egen stora besvikelse ensam VOC Mekonomen Rally Junior till start i årets final. Den situationen hanterade Arvid klokt och moget, körde tävlingen med marginal för att lugnt och säkert inkassera 30 poäng och seger i årets serie.

Det är bara att återigen lyfta på hatten för våra duktiga och mogna rallyjuniorer. Utan körkort och utan noter kör dom bil som om dom inte hade gjort annat. Vad månde bliva?

Med detta lämnar vi för en stund årets final. Vi återkommer med separata reportage om årets prisutdelningen som också avtäckte ett par spännande nyheter. Väl mött!


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2021-10-05 17:18






Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
© Toyota Gazoo Racing.Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.

Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...

Publicerad: 2024-12-26 11:49


Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
© emotorsport.seFörsta deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.

Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...

Publicerad: 2024-12-26 09:17


53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
© emotorsport.se Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.

Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...

Publicerad: 2024-12-26 09:02


1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
© emotorsport.seSnart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...

Publicerad: 2024-12-23 20:08


Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
© emotorsport.seVeckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.

Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...

Publicerad: 2024-12-23 19:48


Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
© Svenska RallyCupen.Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.

För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...

Publicerad: 2024-12-23 11:17


Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
© emotorsport.seUnder söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.

Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...

Publicerad: 2024-12-22 22:44


Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
© emotorsport.seDet blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.

Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...

Publicerad: 2024-12-22 22:36


Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
© JC Raceteknik.21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...

Publicerad: 2024-12-22 17:46


ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
© Anders Blomqvist.EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.

Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...

Publicerad: 2024-12-22 15:06


Tidigare nyheter:
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.
Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025.
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.