NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Travtive Motorsport.
© Travtive Motorsport.
Tractive gänget byggde en Ford Sierra för historiskt tävlande, men pappersarbetet tog sådan tid här hemma att man fick blicka utomlands för att kunna tävla.

© Travtive Motorsport.
© Travtive Motorsport.
De tyska plåtarna är på, efter att kontakterna i Tyskland togs gick det fort - från dammsamlare till raceklar rallybil.

© Travtive Motorsport.
© Travtive Motorsport.
Motorn med körbarhet i de tävlingar man planerar för - vaken och pigg istället för max vridmoment och effekt.

© Travtive Motorsport.
© Travtive Motorsport.
Redo att kliva in på kontoret för Anders och Ingrid när den Spanska EM finalen blir premiär med bilen.
Johnsens redo för EM final i Svenskbyggd men tyskreggad Ford Sierra 4x4 RS Cosworth!

Nästa helg avgörs EM serien för Historiska bilar, i startlistan fyra Svenska ekipage där Anders och Ingrid Johnsen framför ett av dem. Men det blir inte i den Porsche 911 som anmälan är gjord med, nu är det en tyskreggad Ford Sierra 4x4 RS Cosworth som gäller.

Ni läste rätt, det blev en Tysk bil av teamets egenbyggda Ford Sierra 4x4 RS Cosworth när varken Svenska Bilsportförbundet eller Transportstyrelsen ville ägna tid åt bilen. När tiden rann iväg sneglade teamet utomlands och i Tyskland fanns hjälp att få, det gick både snabbt och blev bra.
- Allt är klart med Sierran, den är registrerad i Tyskland med tyskt registringsnummer så nu är den laglig att köra på allmän väg, även här i Sverige, säger Anders Johnsen som fått god hjälp av tyska rally personligheter.
- De som så förnämligt och effektivt hjälpt oss med registreringen och all pappersexercis är Jan och Holger Knöbel på Knöbel Motorsport Services i Rheda-Wiedenbrück. De sköter bland annat om finske Ville Silvastis Audi Quattro och Lancia 037:a både under och mellan tävlingarna.

Men vad är det då för bil?
- Den är byggd på en standard Sierra RS Cosworth 4x4 årsmodell 1990. Skyddsbur och alla förstärkningar har utförts av Poppo på KBT i Köping som har gjort ett mycket bra jobb.
- Hjulupphängningen är byggd exakt som på fabriksbilarna från 1990, men med Reiger dämpare runt om. Förmodligen blir det någon liten justering av fjädringen när vi väl kommit igång på sträckorna i Girona nästa vecka.

Ja debuten med nya bilen sker alltså i Spanien, nästa helgs Rally Costa Brava som avslutar en stökig EM säsong där tävlingar flyttats, ställts in och kommit in nya - just Rally Costa Brava skulle varit premiär men fick i våras ställas in och flyttas.
Men vad finns då under huven?
- Motorn är ett hemmabygge på ett standard Sierra 200-block och med standard ventiler i toppen. Turbon är också en standard Garrett TB03.
- Eftersom motorn är byggd ungefär som en sugmotor är varken vridmoment eller hästkrafter särskilt imponerande. Tanken var att den ska vara "vaken" och varva bra och i de tävlingar vi planerar att åka med den här bilen tror jag det är viktigare än max vridmoment och effekt.

Vidare berättar Anders om den H-mönstrade 7-växlad MS90 växellådan som kommer från FFD, liksom fram och bakdiffarna.
- Den är lite knepig att växla eftersom växelspaken går tillbaka till neutralläge så snart man släpper den, men det ska nog gå bra så småningom.

Man vad kan då stoppa framfarten på vägarna?
- För det har vi effektiva bromsar, 355mm skivor fram och 285mm bak så den bromsar nog bra!
Nog?
- Ja vi tror det, bilen har ju ännu inte fått känna på en specialsträckorna så det blir premiär på shakedown nästa torsdag!

Publicerad: 2021-11-10 20:30






Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
© Toyota Gazoo Racing.Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.

Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...

Publicerad: 2024-12-26 11:49


Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
© emotorsport.seFörsta deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.

Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...

Publicerad: 2024-12-26 09:17


53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
© emotorsport.se Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.

Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...

Publicerad: 2024-12-26 09:02


1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
© emotorsport.seSnart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...

Publicerad: 2024-12-23 20:08


Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
© emotorsport.seVeckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.

Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...

Publicerad: 2024-12-23 19:48


Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
© Svenska RallyCupen.Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.

För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...

Publicerad: 2024-12-23 11:17


Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
© emotorsport.seUnder söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.

Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...

Publicerad: 2024-12-22 22:44


Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
© emotorsport.seDet blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.

Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...

Publicerad: 2024-12-22 22:36


Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
© JC Raceteknik.21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...

Publicerad: 2024-12-22 17:46


ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
© Anders Blomqvist.EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.

Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...

Publicerad: 2024-12-22 15:06


Tidigare nyheter:
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.
Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025.
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.