Carless Racing Fuels.   

   
MaxSport   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
SA Tech AB   

   
Mastertrailer.   

   
Trendab AB   

   
Mats Bilar   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Samma bil som den gröna, Kalle Olstam framför sin nybyggda topputrustade Volvo rallybil. -Jag tog mig mod till att kapa hela bakpartiet på bilen. Men insåg snabbt att det var för mycket arbete. Jag är ofta i Norge och arbetar, så jag förstod att jag aldrig kommer hinna med! Fick då kontakt med Benno Andersson från Åtvidaberg. En skicklig bil-plåtslagare som varit inblandad i bilen tidigare.

© Kalle Olstam.
© Kalle Olstam.
Inför sista sträckan i SM-tävlingen Göhlins Skilling 500 för två år sedan, låg Nora MK:s Olstam/Persson på en 11:e plats i Nationella 2 WD. Men tävlingen slutade så här. Nu har han byggt i ordning sin ”Volvovärsting” igen. Se den på garageuppfarten på Ateljé Vallnäsvägen 2 i Örebro under hela påskhelgen.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Kalle Olstam är mycket nöjd med återskapandet av sin rally Volvo. Hela sjärtpartiet är bytt, liksom tak, dörrar, huv och skärmar. – Det var här jag började, skar bort hela bakdelen av bilen. Förstod snabbt att det blir hur mycket jobb som helst.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Kalle Olstam med sin souvenir från avåkningstillfället. - Det här är från höger bakhjul, visar Kalle och berättar. Strax efter vi lastat på den gröna på kärran kom markägaren gåendes. Han berättade att förra året var det nog 8–9 bilar som blev kvar här! På samma plats, mycket folk var det också, det visade sig vara ett känt avåkarställe.
Rally & Konst i Örebro under Påsken, Nora MK:s Kalle Olstam på spåret igen.

Karin Pettersson står för det konstnärliga, hon visar sina akvareller i Ateljén. Många målningar utförda på ”stonepaper”, vilket verkligen kräver sin teknik. Jag står för något helt annat. Fart, hästkrafter och specialbyggda rallybilar. Visst är det härligt att man kan samsas om sina intressen!

Kvaddad värsting i nyskick.
Jag träffar Kalle Olstam en solig men kall dag. Jag är riktigt nöjd! Anledningen är att han ska visa upp sin nybyggda topputrustade Volvo 940 grupp H på vår utställning ”Rally & Konst”. Kalle Olstam med sin kartläsare Ove Persson är ett rutinerat par i rallyspåret.
Ove är så lugn, det spelar ingen roll vad som händer. Han är en väldigt erfaren kartläsare.
Men i Göhlins Skilling 500 gick det helt enkelt för fort bitvis och detta resulterade i en avåkning på sista sträckan.
Ja, 2 kilometer från målet dessutom. Det var väl det som var problemet, man tog i lite extra!

Vit som tidigare fabriksbilar.
Kalle öppnar dörren till verkstaden och vi kliver in. Där står bilen, full med vattendroppar efter nyligen ha blivit avsköljd. Tro det eller ej, men det är samma bil som tidigare var grön och totalkvaddad. Fast nu lackerad i vit kulör. Tankarna går nästan till tidiga ”fabriks Volvobilar” som var vita. Ni vet dom där som fanns på Hisingen i Göteborg.

Topprenovering av Benno
Jag insåg ju snabbt att jag aldrig kommer hinna med återställandet av bilen. Jag kontaktade därför Benno Andersson, han hade dessutom jobbat med bilen tidigare.
Kalle åkte först dit med den totalkvaddade gröna Volvon. Därefter åkte han hem och lastade på reservdelsbilen för leverans till Benno.
Så jag var där med två bilar, den senare plockade han tak och bakparti från. Men jag har ytterligare en bil kvar, skrattar Kalle, den får stå som reserv!

Motor och växellåda aldrig ur.
Bilen kom tillbaka tidigt i höstas, då hade han även lackerat den. Bakaxeln hade han tagit ner och riktat. Men jag bytte drivaxlarna som var krokiga. Även bärarmarna fram byttes mot nya rörbärarmar plus en ny styrväxel. Bränslepumparna fick bytas samtidigt som förgasarna gicks igenom av specialisten Andreas. Sedan började jag med att plocka på alla detaljer. Lampor fick ju bytas. Men allt tar sin tid, katalysatorn var också paj.

Volvo 940 en toppbil.
Den största skillnaden mot min appendix-K 240 jag hade tidigare är väghållningen och hela bilens uppförande, tycker Kalle.
Men klart, allt hänger ihop. Stark motor, växellåda, bakaxelupphängning och bra fjädring. När jag körde 940:n första gången och lyfte, höll jag på att styra ned i diket. Jag var van vid 240:ns uppträdande vid landning. Varje gång så svängde bakändan till. Nu går bilen rakt, hela körupplevelsen känns bättre!

Rakställd motor eller ej.
Det är frågan?
- Det kostar i förlängningen jättemycket pengar, tror Kalle.
Du måste byta motorfästen, grenrör. Växellådan kommer sitta snett, lösningen en adapterplatta. Växellådan åker bak, nytt växellådsfäste och ny ingående axel till lådan. Kardanstången för lång. Men det ska ge några hästkrafter! En stor anledning är annars mindre friktion för kolvarna.

Kalle Olstam & Tommy Eliasson.
Där har ni kompisarna och konkurrenterna. Båda i vita likvärdiga bilar. Toppexemplar gällandes utrustning, väghållning och kraft.
Jag tycker Tommy ligger lite plus, han har ju kört hela SM-säsongen förra året. Men vi ska fightas i Älmhult, har vi sagt!

Rally i text o bild från -70 talet.
För er som var med förr i tiden kommer Håkan Olstams bravader i rallyspåret visas i text o bild. Javisst, ni har rätt, han är pappa till Kalle!

Välkommen till ”Rally & Konst” på Vallnäsvägen 2 Örebro.
Kalle Olstam Nora MK visar upp sin nybyggda Volvo 940 grupp H hela påsken. Slutligen kan man inte annat än önska besättningen Kalle Olstam och Ove Persson välkomna tillbaka i rallyspåret!

Öppettider:
Långfredag, 12–17.
Påskafton, 12–17.
Påskdagen, 12–17.
Annandagen, 12–17.

Välkomna önskar Nils-Brage och Karin.

Alf Bergdahl
Håkan Olstam (t.h.) som kartläsare åt Stig Blomqvist i Ludvika-Ruschen 1968.
– Jag fick mig en riktig åktur! Han ställde upp bilen på tvären på väg in mot kurvan. Jag tänkte, hur ska det här gå? Men det gick alldeles utmärkt! Stig vann tio av elva specialsträckor. På andra plats kom Arne Hallgren, SMK Hedemora. (Foto: Alf Bergdahl)

Publicerad: 2023-03-13 20:33






Välfyllda startfält i SSRC-premiär.
© Thomas Borssén.När anmälan nu stängt till SSR Weekend kan föreningen South Swedish Rally (SSR) glädja sig åt många anmälda till de två sprintdagarna, 9 och 10 maj. 73 respektive 81 anmälda vid anmälningstidens utgång.

Störst är klasserna 2WD där 31 anmält sig till torsdagen och 34 till fredagen och standard med...

Publicerad: 2024-04-30 18:34


Tre Svenska ekipage i helgens ERC-deltävling, Rally Islas Canarias.
© emotorsport.se48 ekipage kör om EM poäng i någon av seriens klasser under helgens Spanska deltävling på Kanarieöarna, ihop med andra mästerskap och serier ses närmare 100 bilar i Rally Islas Canarias som avgörs på solvarm asfalt.

Rallystart torsdag kväll.
Rallyt inleds med träning och kval torsdag efte...

Publicerad: 2024-04-29 19:56


Full startfält i Lill Jumbon, onsdagsrally på Falköpings Motorstadion.
© emotorsport.seRally mitt i veckan när Lill Jumbon hos Falköpings MK drar igång den första maj, på plats tävlande för Mega Rally Cup och Västsvenska Historiska Rallycupen. Handlar om RS på grus och asfalt där en sträcka på 3km körs tre gånger under dagen och intresset har varit stort, fullt startfält redan tidigt....

Publicerad: 2024-04-29 19:50


TV tablå för helgens ERC deltävling, Rally Islas Canarias.
© FIA ERC.På torsdag inleds årets andra ERC deltävling, Rally Islas Canarias på Kanarieöarna dit totalt närmre 100 bilar väntas varav hälften kör om EM poäng. Bland de Svenska namnen Patrik Barth bredvid norske Mads Östberg.

I Junior ERC klassen hittar vi Mille Johansson och Johan Grönvall med Opel Corsa R...

Publicerad: 2024-04-29 19:40


80-talet åkare gör upp i Sviestaträffen.
© emotorsport.seOnsdagsrally, tradition på Sviesta den 1:a maj är Sviestaträffen där Linköpings MS arrangerar på egna motorområdet, deltävling i Östergötlands RS-DM. En 3km lång sträcka på grus och asfalt körs tre gånger för dagen för de 80-talet anmälda genom 11 klasser.

Ett 30-tal åkare ses i Trimmat 2wd där v...

Publicerad: 2024-04-28 20:50


Över 110 bilar till Rally Nyköping!
© emotorsport.seDen 10-11 maj avgörs den tredje deltävlingen i årets Rally-SM i Nyköping, när Rally Nyköping kommer tillbaka till SM efter fem års frånvaro. När anmälan stängde under söndagen var det med över 110 bilar i anmälningslistan.

Rally Nyköping är den fjärde deltävlingen av totalt sex i årets Rally-SM, ...

Publicerad: 2024-04-28 20:40


Andervang körde hem andra raka segern i Hässleholms GP.
© emotorsport.seTre åk på Garnisonsområdet gav 23km special för de 75 startande bilarna, Stig Andervang inledde bäst med Hyundai i20 N Rally2 och vann första omgången. Var tvåa genom det andra och vann åter avslutningen ihop med Sofie Sjöberg Karlsson. Totalsegern skrevs till 3,9 sekunder före Rolf Grybb och med Ma...

Publicerad: 2024-04-28 18:50


Foto från Vilda Ryd Racet.
© emotorsport.seVilda Ryd Racet hos Ryds MK agerade andra deltävling i onotade Bilsport Rally Cup 2024, men det var också tävlande för Historiska RM serien samt Rallyklassikernas egna cuper, Klassiska & Historiska Rallycuperna.

Fyra sträckor, både kurviga och kuperade skogsvägar avgjordes i härligt vårväder med ...

Publicerad: 2024-04-28 14:58


Fartfest på Falköpings Motorstadion, fullspäckad rallysprint på onsdag.
På onsdagen 1:a maj är det dags för den traditionsrika rallysprinten ”Lill-Jumbon” då den arrangeras av Falköpings MK på Motorstadion.

Tävlingen ingår i Mega Rally cup samt Västra BSF:s Historiska Rally Cup, anmälningslistan är redan fylld till maximala 125 ekipage med deltagare från i första han...

Publicerad: 2024-04-28 12:39


Johansson tog hem Vilda Ryd Racet totalt, 21 klassvinnare genom rallyt.
© emotorsport.seEtt 150-tal ekipage startade Vilda Ryd Racet, närmare 40 bilar fick kasta in handduken under resans gång genom de fyra svängiga och kuperade sträckorna som Ryds MK plockat fram. Bilsport Rally Cup ihop med Historiska RM och Rallyklassikernas serier på startlinjen.

Johansson tog tre sträckvinst...

Publicerad: 2024-04-27 22:20


Tidigare nyheter:
Fartfest på Falköpings Motorstadion, fullspäckad rallysprint på onsdag.
Johansson tog hem Vilda Ryd Racet totalt, 21 klassvinnare genom rallyt.
Sebastian snabbast i Hejdesprinten.
Tidemand och Kristensson fyller på till Rally Nyköping, 107 namn i listan!
Vilda Ryd Racet och Hejdesprinten är lördagens rallyn.
Kristensson gör Fabia RS start i Rally Nyköping.
Söndagsrally när Hässleholms GP avgörs.
Närmare 160 åkare för Vilda Ryd Racets fyra sträckor.
WRC träning i helgen Rali Terras d´Aboboreira.
Lördagens Hejdesprinten inleder på Gotland.
Nyhet kring arrangörsnoter i Rally-SM, Jemba-noter resten av säsongen.
Populärast i sommar, redan 200 anmälda för Slottssprinten.
Sydsvenska Mästerskapet tillbaka i Sydsverige.
PG Andersson kör Drive VXOs BMW i Rally Nyköping.
48 ERC ekipage till Rally Islas Canarias, tre Svenska ekipage.
90 bilar totalt, 18 ekipage från Norge, Finland och Danmark nu i listan för Rally Nyköping.
Sträckinfo, publiktips och programförsäljning inför Vilda Ryd Racet.
Caroline Gassner ny co-driver till Jonna Eson Brådhe.
Foto från Ekrundan Light, test och träningsdag hos SMK Eksjö.
Sesks får drömchans av WRC Promotorn, två tävlingar i Puma Rally1.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 04/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Vodafone Rally de Portugal 09-12/05


Svenska RallyCupen:
Violen-Rallyt 18/05




Foto:
Vilda Ryd Racet.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Svenska Sprintserien 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Anderslöv.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.