|
EVO Challenge tillbaka efter 11 veckors vila. PRESSRELEASE
Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige – Inför deltävling 4 rallytävlingen Kvarnturen den 9 augusti 2008
Mitsubishi-mästerskapet är tillbaka efter 11 veckors uppehåll Kvarnturen ersätter Jämtrallyt som deltävling fyra Kampen om Evo Challengetiteln är hård, endast en poäng skiljer mellan första och andra plats
Efter ett elva veckors långt sommaruppehåll är Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige tillbaka med den fjärde deltävlingen, Kvarnturen, som körs nu på lördag den 9 augusti.
Uppehållet efter South Swedish Rally i slutet på maj blev längre än planerat. Den ursprungliga kalendern innehöll en tävling i Östersund, men den utgick då det var osäkert om den skulle kunna genomföras. Istället har Kvarnturen klivit in som deltävling fyra i mästerskapet, så att det totalt blir de sex deltävlingar som utlovats.
Helgens deltävling har Motala som bas, och Kvarnturen ingår även i den populära Supercupen. Över 160 bilar finns med i startlistan, varav sju deltagare jagar poäng i Evolution Challenge.
Med först en tredjeplats, sedan en andra och så en vinst så här långt är Hans-Erik Weng och hans co-driver Anders Fredriksson i cupledning – dock med endast en poäng! Snäppet bakom är andra deltävlingens vinnare, Andreas Magnusson/Henrik Hulterskog, och de har visat att de kan vara snabbast av alla genom att vinna Emiltrofén i Vimmerby så sent som förra helgen.
Snabbare allt eftersom året gått har Joachim Carlström/Jörgen Norman blivit. Det har gett valuta i tre toppresultat och en tredjeplats i mästerskapet efter de tre deltävlingarna.
Med en flygande start på säsongen visade Jimmy Joge/Mikael Johansson sin kapacitet genom att vinna premiären. Sedan valde de att köra deltävling tre med bränslet E85 i tanken, och halkade därmed ner till att bara ligga fyra i Evo Challenge inför helgens tävling. Nu har de mappat motorn för bensin och kör för att hämta in viktiga poäng.
I South Swedish Rally kraschade Jonas Ericsson/John Stigh redan på första sträckan, och kommer nu revanschsugna till Motala. De har reparerat sin Evo IX:a och har målet att hålla drömmen om en cupseger vid liv. Omöjligt är det inte, de var tvåa nyligen i Vimmerby efter Magnusson/Hulterskog.
Tobias Gustavsson/Fredrik Leierth gjorde debut i cupen i förra deltävlingen, och låg bra till då de tvingades ge upp med motorproblem på de avslutande sträckorna. Den skadan är reparerad och självförtroendet på topp efter andraplatsen nyligen i Kullingstrofén. Kommande helg siktar de på att ta sina första poäng i Mitsubishi-mästerskapet.
Ett glatt återseende bjuder Mikael Gustafsson/Ola Persson på. På grund av andra åtaganden missade de både andra och tredje deltävlingen i cupen, men nu är de med igen för att ge de andra en match.
Kvarnturen har start och mål i Motala och innehåller totalt 63,5 kilometer specialsträckor, fördelade över sju till antalet. Två körs på Duntebergets motorsportsområde, och resterande fem i skogarna norr och öster om stan.
2008 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige stöttas av:
Mitsubishi Motors Sverige, Pirelli däck, Sunoco bränsle, Performance Friction Brakes, Speedline Corse wheels (www.ppe.com), PIAA lights, Sparco racekläder, Mpart och RPM Promotions.
Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige - Startlista inför fjärde deltävlingen
Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng)
Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön)
Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås)
Jimmy Joge (Tjällmo)/Mikael Johansson (Vansbro)
Jonas Ericsson (Kolsva)/John Stigh (Skänninge)
Tobias Gustavsson (Finspång)/Fredrik Leierth (Kolmården)
Mikael Gustafsson (Ludvika)/Ola Persson (Uppsala)
Mästerskapsställning inför fjärde deltävlingen
Förare
1 Hans-Erik Weng 30
2 Andreas Magnusson 29
3 Joachim Carlström 20
4 Jimmy Joge 18
5 Jonas Ericsson 17
6 Joachim Borg 6
7 Kenneth Jonsrød 5
8 Mikael Gustafsson 3
Co-drivers
1 Anders Fredriksson 30
2 Henrick Hulterskog 29
3 Jorgen Norman 20
4 John Stigh 17
5 Mikael Johansson 12
6 Lill-Erik Gustafsson 6
7 Ola Persson 4
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2008-08-05 17:52
|
|
Hyundai Motorsport debuterar med 2026-års i20 Rally1 i Rally Sweden. Hyundai Motorsport kör Rallye Monte Carlo med en fjolårsbil, frånsett att hybridenheten plockats ut och andra små förändringar ihop med det. I övrigt är det bil från 2024 teamets tre förare startar säsongen med.
Thierry Neuville bekräftat att 2025 års - eller rättare sagt 2026 års bil kommer till...Publicerad: 2025-01-14 20:56 Många svenskar ekipage till NM-start i Rally Finnskog. KNA Kongsvinger med Rally Finnskog, andra deltävling för Norska Mästerskapet den 25:e januari. 12 mil special på sex sträckor ger bra med körning - tre sträckor dubbelt där sträckan Ormberget mäter 30,95km!
Just nu ses 94 anmälda ekipage, intressanta svenska namn är Dennis Rådström som gör andra ...Publicerad: 2025-01-14 20:48 Info om programförsäljning inför Finnskogsvalsen / HelmiaRallyt. På lördag är det dags för Finnskogsvalsen / HelmiaRallyt 2025, i mer snösäkra marker körs årets rally där Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen gör årspremiär.
Där väntar 95km special fördelat på åtta sträckor där ingen används dubbelt och arrangörsnoter gjorda av Patrik Barth på BMsport oc...Publicerad: 2025-01-14 20:39 Mer bilder, så ser Gazoo Racings Toyota GR Yaris Rally1 ut 2025. Efter söndagens mörka videoklipp från Toyota Gazoo Racing kom pressbilder på bilen under måndagens senare hälft i ett utskick från Toyota Gazoo Racing. Där ses bilen i mer detalj med de ändrade luftintagen med anledning av att hybridpaketen plockas bort och inte samma kylning behövs.
Elfyn Evans,...Publicerad: 2025-01-13 20:58 Sesks klar för 6 WRC-starter i Puma Rally1 för M-Sport, inleder i Rally Sweden. 25-årige Lettländaren Martins Sesks och co-driver Renars Francis tar plats i en Ford Puma Rally1 för M-Sport i sex av WRC seriens 14 deltävlingar under 2025 års säsong. Årsdebuten för teamet sker redan i Rally Sweden under februari månad. Sesks kommer där ses i team med M-Sport Ford WRT´s ordinarie ...Publicerad: 2025-01-13 20:46 Hankook inför WRC debuten, VM däcken har hårdtestats i ett år, nu redo för WRC & Rally SM. Tio dagar kvar till WRC säsongen 2025 drar igång, det sker då med en ny däckleverantör. Sedan Hankook vann upphandlingen att från starten av 2025 leverera samtliga däck till WRC-seriens klasser och deltävlingar har de haft fullt upp - arbete som också kommer våra svenska Rally SM förarna till gagn n...Publicerad: 2025-01-13 20:31 Del 7; Vem kör vad 2025, Roman siktar på VM-tävlingar och Norqvist ska kör på utan press. Joakim Roman är ett känt namn, många har sett namnet i Rally Sweden - blir det nytt försök?
- Fjolåret blev ett mellanår efter de 25 raka åren i Svenska Rallyt plus alla andra tävlingar inklusive VM vi kört. Uppehållet berodde på flera faktorer, bland annat tröt orken och motivationen lite och d...Publicerad: 2025-01-13 19:56 Drive Group VXO AB rekryterar Magnus Skeppstedt som Head of Product Innovation and Sales. Drive Group VXO AB har nöjet att meddela att Magnus Skeppstedt har rekryterats till den nyinrättade tjänsten som Head of Product Innovation and Sales. Magnus, som tidigare haft centrala roller hos BSR, Polestar och Designlight Scandinavian AB, kommer att vara en central person i företagets fortsatta...Publicerad: 2025-01-13 17:16 Mille visar designen på sin Junior WRC bil för 2025. Junior ERC vinnaren Mille Johansson tar nu nästa steg, priset för sin seger i den europeiska juniorserien innebär steget upp, som junior i WRC serien.
Fem deltävlingar i VM serien står på programmet för Mille ihop med Johan Grönvall, de kör nu den fyrhjulsdrivna Ford Fiesta Rally3, samma bilmodel...Publicerad: 2025-01-12 22:07 Solberg mot Dakarsatsning, gästar sina WRC vänner i bivacken. Petter Solberg sågs lämna den Svenska vintern över helgen för att besöka det pågående Dakarrallyt, i helgen har Petter setts i bivacken bland flertalets teams tält, allt från Prodrives Dacia läger till M-Sports Ford-tält - båda team han är väl bekant med sedan WRC tiden.
Spekulationerna kom snabb...Publicerad: 2025-01-12 22:00
|
|
Tidigare nyheter:
Drive Group VXO AB rekryterar Magnus Skeppstedt som Head of Product Innovation and Sales. Mille visar designen på sin Junior WRC bil för 2025. Solberg mot Dakarsatsning, gästar sina WRC vänner i bivacken. Hyundai Motorsport rundade begränsningarna, fixade extra testdag inför Rallye Monte Carlo. Tuff uppgörelse i Rally Sweden Historic, Östgård i Latvalas Celica och Tobias i Audi Quattro. Toyota GR Yaris Rally1 i svart kostym 2025. Jonasson totalvinnare i Mullsjö Cup 2 med Lancian. MK Ratten har över 120 anmälda till snörik Finnskogsvalsen - HelmiaRallyt. Så gick det i Mullsjö Cup 1. 10-talet namn klara för Race of Champions i Sydney - starkt norsk/svenskt deltagande. Sesks överlägsen i hemmarallyt, uppvärmning inför Rally Sweden? Larsen vann i MRF-debuten, Brynildsen och Solberg jagade - så gick det för Svenskarna. Levin snabbast totalt i Hällerundan. Dybeck snabbast från start till mål i Ilsboracet. Del 6; Vem kör vad 2025, Sukkaåkande för Strömberg, Grahn i dubbel SM-satsning & Östlund går för Junior SM. Rallysäsongen inleds på allvar, följ några av lördagens rallyn. Paddon möter Svenskt i Race of Champions! Spännande NM premiär att vänta, sex Svenskar i lördagens startlista. Lördagens Hällerunda på spolad isbana, årspremiär för HMK´s Sprinserie. Närmare 50 bilar för Hälsingeseriens premiär, Ilsboracet.
Nyhetsarkiv:
[ 2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
|
| |