|
Andra delsegern för Andreas Magnusson i EVO Challenge. PRESSRELEASE
Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden – Rapport från deltävling 4 Kvarnturen Rally den 9 augusti 2008
Andreas Magnusson tog sin andra delseger och gick upp i den totala ledningen. Tobias Gustavsson utmanade ledaren och slutade tvåa. Bara två veckor till nästa deltävling i Mitsubishimästerskapet.
Andreas Magnusson och hans co-driver Henrik Hulterskog tog sin andra seger i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, när de vann Kvarnturen i Motala, den fjärde deltävlingen i serien. I och med vinsten leder de nu det enda mästerskapet i Sverige för Grupp N Mitsubishi Lancer. Försprånget till tvåan är tre poäng.
Tävlingen Kvarnturen innehöll sju specialsträckor, varav den första och den sista var folkracebanan på Duntebergets Motorsportsområde, strax utanför Motala.
De andra fem sträckorna kördes på grusvägar, på militära områden, ett par mil norr och öster om Motala.
Bland de 180 startande bilarna stred sex om poängen i Evocupen. Även om det bara var en liten del av startfältet, tillhörde samtliga topp 20 och deras kamp över de 63,5 kilometrarna specialsträckor drog till sig stor uppmärksamhet.
Natten innan tävlingen regnade det, och banan på Dunteberget blev så mjuk, att arrangören beslutade stryka första specialsträckan. Därmed blev det SS2 som inledde tävlingen.
Magnusson/Hulterskog tog ledningen direkt genom att vara snabbaste Evocup-ekipage. Men avståndet var inte stort, utan Tobias Gustavsson/Fredrik Leierth var endast 1,5 sekunder efter.
Ytterligare fem sekunder bakom återfanns tredje deltävlingens vinnare, Hans-Erik Weng/Anders Fredriksson. Jonas Ericsson/John Stigh och Joachim Carlström/Jörgen Norman delade fjärdeplatsen, bara sju sekunder långsammare.
Merparten av förarna ansåg att vägarna var halare än de hade väntat sig. Speciellt specialsträcka tre, där regnet startade bara någon kilometer in på sträckan och upphörde strax innan målgång. Det var nästan omöjligt för förarna att bedöma underlaget; om däcken skulle finna fäste eller ej.
Den inbördes ordningen stod sig ända till sträcka fyra, då Ericsson upptäckte att han saknade bromsar när han närmade sig första kurvan. För att nå målet måste han köra försiktigt, alltmedan sekunderna tickade iväg. På det förlorade Ericsson/Stigh fjärdeplatsen till Carlström/Norman.
Samtidigt började Magnusson/Hulterskog känna sig pressade av Gustavsson/Leierth, som ökade tempot hela tiden. Då, när det såg ut som att Gustavsson tänkte göra en attack för att ta ledningen, flöt bilen ut i en kurva på SS6. Efter att ha fått börja om tappade han några sekunder, vilket räckte för att Magnusson skulle leda komfortabelt inför den avslutande 1,2 km korta sträckan inne på Dunteberget.
För förarna var finalen på tävlingen en möjlighet att visa upp sig inför alla åskådare. Samtliga Evo-deltagare klarade den utan problem, inga repor alls på bilarna eller mekaniska problem.
“Jag är väldigt nöjd med att ha tagit en andra seger i Evo-cupen”, sa Magnusson efter målgång. ”Den här gången är till och med ännu bättre, eftersom jag nu leder mästerskapet. Jag valde att slå av på takten och säkra mästerskapsledningen istället för att vinna Grupp N totalt.”
Det visade sig att Magnusson/Hulterskog slutade på andra plats i Grupp N, efter Jimmy Joge/Mikael Johansson som inte startade i Evocupen. Istället valde han att köra på bränslet E85, vilket inte överensstämmer med FIA:s regler vilka ligger till grund för Mitsubishimästerskapet.
Gustavsson/Leierth var nöjda med sin dag, 15 sekunder efter segraren. Forna cupledarna Weng/ Fredriksson blev trea, ytterligare 18 sekunder bakom. Carlström/Norman brottades hela Kvarnturen igenom med en bil som understyrde, därför var de glada över att bli fyra trots allt. Ericsson/Stigh lyckades aldrig köra in de sekunder de förlorade på bromsproblemet, utan blev femma. Gustafsson/Persson tog sig till målet – en bedrift bara det eftersom de brutit alla tidigare tävlingar sedan mars månad.
Nästa deltävling, den femte i Mitsuibishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, körs redan om knappa två veckor den 22-23 augusti. Då handlar det om LECAB Killingen, rallytävlingen med Kil som bas. Detta tvådagarsevent ingår också i SM, och förutom de sex Evo-förare som körde Kvarnturen kommer även Joakim Borg/Erik Gustavsson och Kenneth Johnserød till Kil.
2008 Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli tyres, Sunoco fuel, Performance Friction Brakes, Speedline Corse wheels (www.ppe.com), PIAA lights, Sparco racewear, Mpart and RPM Promotions.
Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden - Resultat deltävling 4
1 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 38:17.9
2 Tobias Gustavsson (Finspång) /Fredrik Leierth (Kolmården) 38:32.1
3 Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng) 38:50.1
4 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 39:20.9
5 Jonas Ericsson (Kolsva)/John Stigh (Skänninge) 40:38.4
6 Mikael Gustafsson (Ludvika)/Ola Persson (Uppsala) 41:57.8
Mästerskapsställning efter fyra deltävlingar
Förare
1 Andreas Magnusson 41
2 Hans-Erik Weng 38
3 Joachim Carlström 27
4 Jimmy Joge 18
5 Jonas Ericsson 23
6 Tobias Gustavsson 10
7 Mikael Gustafsson 8
8 Joachim Borg 6
9 Kenneth Jonsrød 5
Co-drivers
1 Henrick Hulterskog 41
2 Anders Fredriksson 38
3 Jorgen Norman 27
4 John Stigh 23
5 Mikael Johansson 12
6 Fredrik Leierth 10
7 Ola Persson 9
8 Lill-Erik Gustafsson 6
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2008-08-13 18:12
|
|
Hyundai Motorsport debuterar med 2026-års i20 Rally1 i Rally Sweden. Hyundai Motorsport kör Rallye Monte Carlo med en fjolårsbil, frånsett att hybridenheten plockats ut och andra små förändringar ihop med det. I övrigt är det bil från 2024 teamets tre förare startar säsongen med.
Thierry Neuville bekräftat att 2025 års - eller rättare sagt 2026 års bil kommer till...Publicerad: 2025-01-14 20:56 Många svenskar ekipage till NM-start i Rally Finnskog. KNA Kongsvinger med Rally Finnskog, andra deltävling för Norska Mästerskapet den 25:e januari. 12 mil special på sex sträckor ger bra med körning - tre sträckor dubbelt där sträckan Ormberget mäter 30,95km!
Just nu ses 94 anmälda ekipage, intressanta svenska namn är Dennis Rådström som gör andra ...Publicerad: 2025-01-14 20:48 Info om programförsäljning inför Finnskogsvalsen / HelmiaRallyt. På lördag är det dags för Finnskogsvalsen / HelmiaRallyt 2025, i mer snösäkra marker körs årets rally där Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen gör årspremiär.
Där väntar 95km special fördelat på åtta sträckor där ingen används dubbelt och arrangörsnoter gjorda av Patrik Barth på BMsport oc...Publicerad: 2025-01-14 20:39 Mer bilder, så ser Gazoo Racings Toyota GR Yaris Rally1 ut 2025. Efter söndagens mörka videoklipp från Toyota Gazoo Racing kom pressbilder på bilen under måndagens senare hälft i ett utskick från Toyota Gazoo Racing. Där ses bilen i mer detalj med de ändrade luftintagen med anledning av att hybridpaketen plockas bort och inte samma kylning behövs.
Elfyn Evans,...Publicerad: 2025-01-13 20:58 Sesks klar för 6 WRC-starter i Puma Rally1 för M-Sport, inleder i Rally Sweden. 25-årige Lettländaren Martins Sesks och co-driver Renars Francis tar plats i en Ford Puma Rally1 för M-Sport i sex av WRC seriens 14 deltävlingar under 2025 års säsong. Årsdebuten för teamet sker redan i Rally Sweden under februari månad. Sesks kommer där ses i team med M-Sport Ford WRT´s ordinarie ...Publicerad: 2025-01-13 20:46 Hankook inför WRC debuten, VM däcken har hårdtestats i ett år, nu redo för WRC & Rally SM. Tio dagar kvar till WRC säsongen 2025 drar igång, det sker då med en ny däckleverantör. Sedan Hankook vann upphandlingen att från starten av 2025 leverera samtliga däck till WRC-seriens klasser och deltävlingar har de haft fullt upp - arbete som också kommer våra svenska Rally SM förarna till gagn n...Publicerad: 2025-01-13 20:31 Del 7; Vem kör vad 2025, Roman siktar på VM-tävlingar och Norqvist ska kör på utan press. Joakim Roman är ett känt namn, många har sett namnet i Rally Sweden - blir det nytt försök?
- Fjolåret blev ett mellanår efter de 25 raka åren i Svenska Rallyt plus alla andra tävlingar inklusive VM vi kört. Uppehållet berodde på flera faktorer, bland annat tröt orken och motivationen lite och d...Publicerad: 2025-01-13 19:56 Drive Group VXO AB rekryterar Magnus Skeppstedt som Head of Product Innovation and Sales. Drive Group VXO AB har nöjet att meddela att Magnus Skeppstedt har rekryterats till den nyinrättade tjänsten som Head of Product Innovation and Sales. Magnus, som tidigare haft centrala roller hos BSR, Polestar och Designlight Scandinavian AB, kommer att vara en central person i företagets fortsatta...Publicerad: 2025-01-13 17:16 Mille visar designen på sin Junior WRC bil för 2025. Junior ERC vinnaren Mille Johansson tar nu nästa steg, priset för sin seger i den europeiska juniorserien innebär steget upp, som junior i WRC serien.
Fem deltävlingar i VM serien står på programmet för Mille ihop med Johan Grönvall, de kör nu den fyrhjulsdrivna Ford Fiesta Rally3, samma bilmodel...Publicerad: 2025-01-12 22:07 Solberg mot Dakarsatsning, gästar sina WRC vänner i bivacken. Petter Solberg sågs lämna den Svenska vintern över helgen för att besöka det pågående Dakarrallyt, i helgen har Petter setts i bivacken bland flertalets teams tält, allt från Prodrives Dacia läger till M-Sports Ford-tält - båda team han är väl bekant med sedan WRC tiden.
Spekulationerna kom snabb...Publicerad: 2025-01-12 22:00
|
|
Tidigare nyheter:
Drive Group VXO AB rekryterar Magnus Skeppstedt som Head of Product Innovation and Sales. Mille visar designen på sin Junior WRC bil för 2025. Solberg mot Dakarsatsning, gästar sina WRC vänner i bivacken. Hyundai Motorsport rundade begränsningarna, fixade extra testdag inför Rallye Monte Carlo. Tuff uppgörelse i Rally Sweden Historic, Östgård i Latvalas Celica och Tobias i Audi Quattro. Toyota GR Yaris Rally1 i svart kostym 2025. Jonasson totalvinnare i Mullsjö Cup 2 med Lancian. MK Ratten har över 120 anmälda till snörik Finnskogsvalsen - HelmiaRallyt. Så gick det i Mullsjö Cup 1. 10-talet namn klara för Race of Champions i Sydney - starkt norsk/svenskt deltagande. Sesks överlägsen i hemmarallyt, uppvärmning inför Rally Sweden? Larsen vann i MRF-debuten, Brynildsen och Solberg jagade - så gick det för Svenskarna. Levin snabbast totalt i Hällerundan. Dybeck snabbast från start till mål i Ilsboracet. Del 6; Vem kör vad 2025, Sukkaåkande för Strömberg, Grahn i dubbel SM-satsning & Östlund går för Junior SM. Rallysäsongen inleds på allvar, följ några av lördagens rallyn. Paddon möter Svenskt i Race of Champions! Spännande NM premiär att vänta, sex Svenskar i lördagens startlista. Lördagens Hällerunda på spolad isbana, årspremiär för HMK´s Sprinserie. Närmare 50 bilar för Hälsingeseriens premiär, Ilsboracet.
Nyhetsarkiv:
[ 2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
|
| |