NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Magnusson förste Svenske Mitsubishi vinnaren.
PRESSRELEASE

* Andreas Magnusson blev första Swedish Evo Challenge-mästaren.
* Kampen om titeln avgjordes på sista sträckan.
* Hans-Erik Weng slutade två efter att en drivaxel gått av fyra km före slutmålet.


Slutkampen om det allra första svenska Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge-mästerskapet någonsin utkämpades den gångna helgen i Askersund. På sista sträckan i rallyt Rejmeknixen.

Hans-Erik Weng och hans co-driver Anders Fredriksson åkte ut på sista stäckan med en ledning på 1,7 sekunder, men fyra kilometer från målet gick en drivaxel sönder. Därmed kunde Andreas Magnusson/Henrik Hulterskog gå förbi och ta den första svenska Evolution Challenge-titeln.

Båda de främsta teamen har vunnit två deltävlingar vardera i årets Mitsubishi-mästerskap. Magnusson/Hulterskog startade den sjätte och sista omgången med bra en poängs ledning över Weng/Fredriksson. Eftersom en seger i Rejmeknixen skulle ge tolv poäng, var utgångsläget att snabbast ekipage i Askersund skulle krönas till champion.

Rejmeknixen innehöll 41 utslagsgivande kilometer, fördelat över fyra sträckor i skogarna intill det bildsköna Askersund. Eftersom tävlingen var relativt kort var det viktigt för de tävlande att inte göra misstag eller råka ut för problem.

Första sträckan vann Weng/Fredriksson med över sju sekunder – vilket var överraskande mycket – till Magnusson/Hulterskog. De senare medgav att stundens allvar hade hindrat dem från att prestera på topp. På andra sträckan tog de i alla fall tillbaka fyra sekunder på ledarna, trots att de flöt ut i en kurva, slog i en sten och krökte bakfjädringen. Tursamt nog var det service efteråt, och mekanikerna hann precis bli färdiga på utsatt tid.

Efter de första två sträckorna var Joachim Carlström/Jörgen Norman bara elva sekunder efter ledarna. Därmed räckte det att ta sig i mål för att bli trea i mästerskapet. Mikael Gustafsson/Ola Persson höll fjärdeplatsen och körde säkert för att undvika de växellådsproblem de fick i femte deltävlingen och inte hunnit åtgärda.

Efter rullningen veckan innan hade Tobias Gustafsson/Fredrik Leierth och deras team jobbat hårt hela veckan för att få bilen i ordning för Askersund. Nu fick de inte lön för mödan, utan något elfel fick bilen att stanna bara tre kilometer in på första sträckan.

Med bara två sträckor kvar visste de ledande teamen att det var full satsning framåt som gällde för att ta titeln. Efter SS3 skilde endast 1,7 sekunder, Weng/Fredriksson före Magnusson/Hulterskog.

Halvvägs in på den 13 kilometer långa sträckan som avslutade Rejmeknixen var de två sekundlika. Precis då, när bara fyra kilometer återstod kände Weng att någonting var fel med bilen, en främre drivaxel hade gått av. Han fortsatte, men tappade sexton sekunder och hoppet om att vinna årets Mitsubishi-mästerskap.

Som contrast fick Magnusson/Hulterskog en nästan perfekt resa genom sista sträckan, och kunde glädja sig åt att åka tillbaka till Askersund och slutmålet som de allra första segrarna i svenska Evolution Challenge.

– Jag är så glad över att ha vunnit Evo Challenge. Det är ett stort mästerskap och jag har njutit av varenda minut, sa Magnusson.

– Det har också varit utslagsgivande och med de priser du kan vinna får vi mycket för pengarna. Dessutom har jag fått mycket mer media än jag fått i andra svenska serier. Vi ska försvara vår seger nästa år!

Magnusson/Hulterskog vann också Grupp N och blev sjua totalt i Rejmeknixen.

Organisationen bakom Evolution Challenge är redan i full gång med arbetet inför 2009. Målet är att offentliggöra tävlingskalender och regler inom de närmaste veckorna.

2008 ärs Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige sponsras av: Mitsubishi Motors Sverige, Pirelli tyres, Sunoco fuel, Performance Friction Brakes, Speedline Corse wheels (www.ppe.com), PIAA lights, Sparco racewear, Mpart och RPM Promotions.

Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige – Deltävling 6
Resultat
1 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 23:17.4
2 Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng) 23:33.3
3 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 23:53.4
4 Mikael Gustafsson (Ludvika)/Ola Persson (Uppsala) 25:12.0
Brutna
SS1 Tobias Gustavsson (Finspång) /Fredrik Leierth (Kolmården) Elproblem

Final 2008 Championship Positions
Slutresultatet baseras på fem av sex deltävlingar, där de tävlande får räkna bort sitt sämsta resultat.
Förare
1 Andreas Magnusson 56
2 Hans-Erik Weng 52
3 Joachim Carlström 35
4 Jonas Ericsson 23
5 Mikael Gustafsson 23
6 Jimmy Joge 18
7 Tobias Gustavsson 10
8 Joachim Borg 6
9 Kenneth Jonsrød 5

Co-drivers
1 Henrik Hulterskog 56
2 Anders Fredriksson 52
3 Jorgen Norman 35
4 Ola Persson 24
5 John Stigh 23
6 Mikael Johansson 12
7 Fredrik Leierth 10
8 Lill-Erik Gustafsson 6


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2008-09-23 16:56






Många svenskar ekipage till NM-start i Rally Finnskog.
© emotorsport.seKNA Kongsvinger med Rally Finnskog, andra deltävling för Norska Mästerskapet den 25:e januari. 12 mil special på sex sträckor ger bra med körning - tre sträckor dubbelt där sträckan Ormberget mäter 30,95km!

Just nu ses 94 anmälda ekipage, intressanta svenska namn är Dennis Rådström som gör andra ...

Publicerad: 2025-01-14 20:48


Info om programförsäljning inför Finnskogsvalsen / HelmiaRallyt.
© MK Ratten.På lördag är det dags för Finnskogsvalsen / HelmiaRallyt 2025, i mer snösäkra marker körs årets rally där Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen gör årspremiär.

Där väntar 95km special fördelat på åtta sträckor där ingen används dubbelt och arrangörsnoter gjorda av Patrik Barth på BMsport oc...

Publicerad: 2025-01-14 20:39


Mer bilder, så ser Gazoo Racings Toyota GR Yaris Rally1 ut 2025.
© Toyota Gazoo Racing.Efter söndagens mörka videoklipp från Toyota Gazoo Racing kom pressbilder på bilen under måndagens senare hälft i ett utskick från Toyota Gazoo Racing. Där ses bilen i mer detalj med de ändrade luftintagen med anledning av att hybridpaketen plockas bort och inte samma kylning behövs.

Elfyn Evans,...

Publicerad: 2025-01-13 20:58


Sesks klar för 6 WRC-starter i Puma Rally1 för M-Sport, inleder i Rally Sweden.
© M-Sport.25-årige Lettländaren Martins Sesks och co-driver Renars Francis tar plats i en Ford Puma Rally1 för M-Sport i sex av WRC seriens 14 deltävlingar under 2025 års säsong. Årsdebuten för teamet sker redan i Rally Sweden under februari månad. Sesks kommer där ses i team med M-Sport Ford WRT´s ordinarie ...

Publicerad: 2025-01-13 20:46


Hankook inför WRC debuten, VM däcken har hårdtestats i ett år, nu redo för WRC & Rally SM.
© Toyota Gazoo Racing.Tio dagar kvar till WRC säsongen 2025 drar igång, det sker då med en ny däckleverantör. Sedan Hankook vann upphandlingen att från starten av 2025 leverera samtliga däck till WRC-seriens klasser och deltävlingar har de haft fullt upp - arbete som också kommer våra svenska Rally SM förarna till gagn n...

Publicerad: 2025-01-13 20:31


Del 7; Vem kör vad 2025, Roman siktar på VM-tävlingar och Norqvist ska kör på utan press.
© emotorsport.seJoakim Roman är ett känt namn, många har sett namnet i Rally Sweden - blir det nytt försök?
- Fjolåret blev ett mellanår efter de 25 raka åren i Svenska Rallyt plus alla andra tävlingar inklusive VM vi kört. Uppehållet berodde på flera faktorer, bland annat tröt orken och motivationen lite och d...

Publicerad: 2025-01-13 19:56


Drive Group VXO AB rekryterar Magnus Skeppstedt som Head of Product Innovation and Sales.
© Drive VXO.Drive Group VXO AB har nöjet att meddela att Magnus Skeppstedt har rekryterats till den nyinrättade tjänsten som Head of Product Innovation and Sales. Magnus, som tidigare haft centrala roller hos BSR, Polestar och Designlight Scandinavian AB, kommer att vara en central person i företagets fortsatta...

Publicerad: 2025-01-13 17:16


Mille visar designen på sin Junior WRC bil för 2025.
© Mille MotorsportJunior ERC vinnaren Mille Johansson tar nu nästa steg, priset för sin seger i den europeiska juniorserien innebär steget upp, som junior i WRC serien.

Fem deltävlingar i VM serien står på programmet för Mille ihop med Johan Grönvall, de kör nu den fyrhjulsdrivna Ford Fiesta Rally3, samma bilmodel...

Publicerad: 2025-01-12 22:07


Solberg mot Dakarsatsning, gästar sina WRC vänner i bivacken.
© emotorsport.sePetter Solberg sågs lämna den Svenska vintern över helgen för att besöka det pågående Dakarrallyt, i helgen har Petter setts i bivacken bland flertalets teams tält, allt från Prodrives Dacia läger till M-Sports Ford-tält - båda team han är väl bekant med sedan WRC tiden.

Spekulationerna kom snabb...

Publicerad: 2025-01-12 22:00


Hyundai Motorsport rundade begränsningarna, fixade extra testdag inför Rallye Monte Carlo.
© Hyundai Motorsport.Hyundai Motorsport nyttjar alla chanser att få lite extra träningsmil med bilarna utan hybridsystem inför säsongsstarten i Rallye Monte Carlo.

Med begränsade testdagar för teamen finns det dock sätta att komma runt problemet och ändå räkna mil, ett är att anmäla sig till tävlingar - ett annat är ...

Publicerad: 2025-01-12 20:20


Tidigare nyheter:
Drive Group VXO AB rekryterar Magnus Skeppstedt som Head of Product Innovation and Sales.
Mille visar designen på sin Junior WRC bil för 2025.
Solberg mot Dakarsatsning, gästar sina WRC vänner i bivacken.
Hyundai Motorsport rundade begränsningarna, fixade extra testdag inför Rallye Monte Carlo.
Tuff uppgörelse i Rally Sweden Historic, Östgård i Latvalas Celica och Tobias i Audi Quattro.
Toyota GR Yaris Rally1 i svart kostym 2025.
Jonasson totalvinnare i Mullsjö Cup 2 med Lancian.
MK Ratten har över 120 anmälda till snörik Finnskogsvalsen - HelmiaRallyt.
Så gick det i Mullsjö Cup 1.
10-talet namn klara för Race of Champions i Sydney - starkt norsk/svenskt deltagande.
Sesks överlägsen i hemmarallyt, uppvärmning inför Rally Sweden?
Larsen vann i MRF-debuten, Brynildsen och Solberg jagade - så gick det för Svenskarna.
Levin snabbast totalt i Hällerundan.
Dybeck snabbast från start till mål i Ilsboracet.
Del 6; Vem kör vad 2025, Sukkaåkande för Strömberg, Grahn i dubbel SM-satsning & Östlund går för Junior SM.
Rallysäsongen inleds på allvar, följ några av lördagens rallyn.
Paddon möter Svenskt i Race of Champions!
Spännande NM premiär att vänta, sex Svenskar i lördagens startlista.
Lördagens Hällerunda på spolad isbana, årspremiär för HMK´s Sprinserie.
Närmare 50 bilar för Hälsingeseriens premiär, Ilsboracet.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.