Mastertrailer.   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
SA Tech AB   

   
Trendab AB   

   
MaxSport   

   
Mats Bilar   

   
Carless Racing Fuels.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© emotorsport.se
© emotorsport.se
Rally SM går mot ny säsong, kika in regeländringarna som gäller.
Här är regelförändringarna i Rally-SM 2024.
PRESSRELEASE

Mästerskapsreglerna för Rally-SM 2024 är nu klara och publicerade. Regelverket innehåller några förändringar mot tidigare år. Projektledare för Rally-SM, Jonas Kruse, förklarar varför förändringarna har gjorts.

En tvåhjulsdriven klass.
Senaste åren har 2WD vart indelad i en nationell- och en internationell klass, där R2, Grupp N och Rally4 tävlat i den internationella klassen. Till säsongen 2024 slås dessa två klasser ihop och bildar en tvåhjulsdriven klass.

Senaste åren har det vart förhållandevis få startande i den internationella klassen, men hög klass på de tävlande, där toppen har åkt jämnt och ibland snabbare än i Nationella 2WD. Nu blir det en ännu starkare och konkurrenskraftig klass, förklarar Jonas Kruse, projektledare för Rally-SM.

Två klasser i JSM.
Junior-SM delas upp i två klasser, med JSM 2WD och JSM Standard. Där standardbilar tävlar om ett eget JSM, och samtliga 2WD-bilar om ett JSM. Förare äger rätt att tävla om JSM till och med kalenderåret man fyller 24 år.

Vindrutestreamern fri för de tävlande.
Styrgruppen har beslutat att inte nyttja förbundets rätt till reklam i framrutan under SM-deltävlingarna, och även beslutat att den i stället fritt får nyttjas av den tävlande.

Tillbakagång till tidigare poängsystem.
Poängsystemet som användes 2022 och tidigare kommer åter gälla i Rally-SM. Det innebär att segraren i respektive mästerskapsklass får 25 poäng och sedan 18, 15, 12, 10 och vidare i fallande skala. För Power Stage gäller fortsatt 5, 4, 3, 2, 1 poäng för de fem snabbaste i respektive mästerskapsklass.

Detta premierar de som verkligen åker fort, och kommer i mål. Bryter man eller har problem i någon tävling är chansen större att plocka tillbaka poäng, då gapet är större i poängskalan. Det ska egentligen inte vara möjligt att få SM-poäng efter omstart, förutom på Power Stage. Det blir svårare att få SM-poäng, men samtidigt skapar det status när man väl klarar det, fortsätter Kruse.

Maximalt 7 mm dubbutstick på vintertävlingarna.
Som tidigare kommunicerats av Rallyutskottet kommer det maximala tillåtna dubbutsticket på vinterdäcken vara 7 millimeter, med en tillverkningstolerans på upp till +0,4 mm. Kontrollmätningar kommer att ske i samband med vintertävlingarna i mästerskapet.

Ingen Parc Fermé.
Det kommer inte vara obligatorisk Parc Fermé vid deltävlingarna i Rally-SM. Alla bilar som är uttagna för teknisk efterkontroll tas ut för detta senast vid TK slutmål. Eventuell protest måste ringas in till det angivna telefonnumret i innan den ifrågavarande bilen når TK vid slutmål.

Det är idag få protester mot bilar. Denna regel underlättar för alla, som nu inte behöver stå och vänta på att få ut sina bilar. Metoden är provad på SM-sprintarna under året utan några kända bekymmer.

Ingen omstart vid endagarstävlingar.
Det kommer inte vara möjligt att starta om mellan etapper under endagarstävlingar, utan enbart mellan två dagar.

Förändringen gör det mer rättvist. Möjligheten till omstart om man fått problem under förmiddagen har påverkats av startnummer, där någon kunnat starta om på grund av ett tidigt startnummer men inte andra i samma klass.

Under året har förutsättningar mellan tävlingarna vart olika. I en del tävlingar har man kunnat starta om flera gånger, och i andra tävlingar inte alls. Detta gör det mer rättvist, säger Kruse.

Seedning efter fart.
Styrgruppen för Rally-SM ansvarar för seedningen av startfältet till tävlingarna. Seedningen baseras på fart och förväntad placering i tävlingen, och inte längre placering i mästerskapet. Detta ur säkerhetssynpunkt vid varje aktuellt tillfälle.
För att undvika risken att en snabb förare, som stöter på problem under en eller flera tävlingar, ska starta bakom långsammare förare och därmed riskera snörök, damm eller hinder, har vi infört detta system. För publiksäkerheten är det också viktigt, då en snabbare bil inte riskerar köra in mycket tid på bilen framför, och därmed komma oväntat snabbt bakom framförvarande bil. Om välkända snabba förare gör inhopp i SM kommer de att tilldelas startpositioner baserade på förväntade resultat.

Möjlighet till regrouping och omseedning inför Power Stage.
Vid regrouping inför Power Stage har Styrgruppen rätt att seeda och omvända startordning i mästerskapsklasserna med eventuellt ändrat startmellanrum. Beroende på upplägg kan detta göras i en eller flera klasser. Detta kommer att göras i samråd med arrangören och meddelas i inbjudan. Detta görs för att optimera live-TV sändningen.

Detta ska vi verkligen tänka till på, tillsammans med ovan nämnda, men också de tävlade. Det finns många aspekter i detta, men nu har vi friheten i reglementet att optimera tv-sändningarna. Men givetvis ska vi också väga in den sportsliga påverkan.

Hårdare bevakning av hastighet på rekognosering.
Efterlevnad av regler och hastighetsbegränsning på rekognoseringen kommer bevakas hårdare och överträdelser kommer bestraffas. Första överträdelsen genererar en varning som följer med under resten av SM-säsongen, vid eventuella överträdelser efter varningen utdelas bestraffning enligt straffskala i reglementet.

Här vill jag vara tydlig! Detta kommer följas upp, och det ses inte mellan fingrarna mer. Det handlar förstås om säkerhet, och att vi ska kunna få komma tillbaka och låna vägar igen när det är dags för tävling. Både transporten mellan sträckorna, och själva sträckorna kommer övervakas noga, avslutar Kruse.


» Pressrelease från Svensk Bilsport.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2023-12-13 23:01






Lill Jumbo och Sviestaträff, onsdagens rallyn att följa.
© emotorsport.seHelgdag och rallydag mitt i veckan, Lill Jumbon med närmare 130 startande kör en sträcka tre gånger på Falköpings MK´s motorområde, det handlar om vägar på området ihop med delar av rallycross och folkrace banan. Resultaten väntas gå live under dagen där man kan följa tiderna från de tre åken.

Ös...

Publicerad: 2024-04-30 18:39


Välfyllda startfält i SSRC-premiär.
© Thomas Borssén.När anmälan nu stängt till SSR Weekend kan föreningen South Swedish Rally (SSR) glädja sig åt många anmälda till de två sprintdagarna, 9 och 10 maj. 73 respektive 81 anmälda vid anmälningstidens utgång.

Störst är klasserna 2WD där 31 anmält sig till torsdagen och 34 till fredagen och standard med...

Publicerad: 2024-04-30 18:34


Tre Svenska ekipage i helgens ERC-deltävling, Rally Islas Canarias.
© emotorsport.se48 ekipage kör om EM poäng i någon av seriens klasser under helgens Spanska deltävling på Kanarieöarna, ihop med andra mästerskap och serier ses närmare 100 bilar i Rally Islas Canarias som avgörs på solvarm asfalt.

Rallystart torsdag kväll.
Rallyt inleds med träning och kval torsdag efte...

Publicerad: 2024-04-29 19:56


Full startfält i Lill Jumbon, onsdagsrally på Falköpings Motorstadion.
© emotorsport.seRally mitt i veckan när Lill Jumbon hos Falköpings MK drar igång den första maj, på plats tävlande för Mega Rally Cup och Västsvenska Historiska Rallycupen. Handlar om RS på grus och asfalt där en sträcka på 3km körs tre gånger under dagen och intresset har varit stort, fullt startfält redan tidigt....

Publicerad: 2024-04-29 19:50


TV tablå för helgens ERC deltävling, Rally Islas Canarias.
© FIA ERC.På torsdag inleds årets andra ERC deltävling, Rally Islas Canarias på Kanarieöarna dit totalt närmre 100 bilar väntas varav hälften kör om EM poäng. Bland de Svenska namnen Patrik Barth bredvid norske Mads Östberg.

I Junior ERC klassen hittar vi Mille Johansson och Johan Grönvall med Opel Corsa R...

Publicerad: 2024-04-29 19:40


80-talet åkare gör upp i Sviestaträffen.
© emotorsport.seOnsdagsrally, tradition på Sviesta den 1:a maj är Sviestaträffen där Linköpings MS arrangerar på egna motorområdet, deltävling i Östergötlands RS-DM. En 3km lång sträcka på grus och asfalt körs tre gånger för dagen för de 80-talet anmälda genom 11 klasser.

Ett 30-tal åkare ses i Trimmat 2wd där v...

Publicerad: 2024-04-28 20:50


Över 110 bilar till Rally Nyköping!
© emotorsport.seDen 10-11 maj avgörs den tredje deltävlingen i årets Rally-SM i Nyköping, när Rally Nyköping kommer tillbaka till SM efter fem års frånvaro. När anmälan stängde under söndagen var det med över 110 bilar i anmälningslistan.

Rally Nyköping är den fjärde deltävlingen av totalt sex i årets Rally-SM, ...

Publicerad: 2024-04-28 20:40


Andervang körde hem andra raka segern i Hässleholms GP.
© emotorsport.seTre åk på Garnisonsområdet gav 23km special för de 75 startande bilarna, Stig Andervang inledde bäst med Hyundai i20 N Rally2 och vann första omgången. Var tvåa genom det andra och vann åter avslutningen ihop med Sofie Sjöberg Karlsson. Totalsegern skrevs till 3,9 sekunder före Rolf Grybb och med Ma...

Publicerad: 2024-04-28 18:50


Foto från Vilda Ryd Racet.
© emotorsport.seVilda Ryd Racet hos Ryds MK agerade andra deltävling i onotade Bilsport Rally Cup 2024, men det var också tävlande för Historiska RM serien samt Rallyklassikernas egna cuper, Klassiska & Historiska Rallycuperna.

Fyra sträckor, både kurviga och kuperade skogsvägar avgjordes i härligt vårväder med ...

Publicerad: 2024-04-28 14:58


Fartfest på Falköpings Motorstadion, fullspäckad rallysprint på onsdag.
På onsdagen 1:a maj är det dags för den traditionsrika rallysprinten ”Lill-Jumbon” då den arrangeras av Falköpings MK på Motorstadion.

Tävlingen ingår i Mega Rally cup samt Västra BSF:s Historiska Rally Cup, anmälningslistan är redan fylld till maximala 125 ekipage med deltagare från i första han...

Publicerad: 2024-04-28 12:39


Tidigare nyheter:
Fartfest på Falköpings Motorstadion, fullspäckad rallysprint på onsdag.
Johansson tog hem Vilda Ryd Racet totalt, 21 klassvinnare genom rallyt.
Sebastian snabbast i Hejdesprinten.
Tidemand och Kristensson fyller på till Rally Nyköping, 107 namn i listan!
Vilda Ryd Racet och Hejdesprinten är lördagens rallyn.
Kristensson gör Fabia RS start i Rally Nyköping.
Söndagsrally när Hässleholms GP avgörs.
Närmare 160 åkare för Vilda Ryd Racets fyra sträckor.
WRC träning i helgen Rali Terras d´Aboboreira.
Lördagens Hejdesprinten inleder på Gotland.
Nyhet kring arrangörsnoter i Rally-SM, Jemba-noter resten av säsongen.
Populärast i sommar, redan 200 anmälda för Slottssprinten.
Sydsvenska Mästerskapet tillbaka i Sydsverige.
PG Andersson kör Drive VXOs BMW i Rally Nyköping.
48 ERC ekipage till Rally Islas Canarias, tre Svenska ekipage.
90 bilar totalt, 18 ekipage från Norge, Finland och Danmark nu i listan för Rally Nyköping.
Sträckinfo, publiktips och programförsäljning inför Vilda Ryd Racet.
Caroline Gassner ny co-driver till Jonna Eson Brådhe.
Foto från Ekrundan Light, test och träningsdag hos SMK Eksjö.
Sesks får drömchans av WRC Promotorn, två tävlingar i Puma Rally1.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 04/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Vodafone Rally de Portugal 09-12/05


Svenska RallyCupen:
Violen-Rallyt 18/05




Foto:
Vilda Ryd Racet.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Svenska Sprintserien 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Anderslöv.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.