NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Hyundai Motorsport.
© Hyundai Motorsport.
För Hyundai Motorsport kan det bli tvära kast, teamet jobbade redan på en helt ny bil baserad på dagens reglement för debut 2025 - nu kan teamet åter få kasta sitt arbete och starta på nytt.

© Oliver Solberg Rally.
© Oliver Solberg Rally.
Rally2 bilar som körs i WRC serien ska kunna byggas om och vässas för att närma sig Rally1 klassen i effekt - kanske blir det basen till nästa periods WRC reglemente.
Rally1 fortsätter i två år, men utan hybrid från 2025, Rally2 ska få vässas i WRC tävlingar.

Ikväll kom resultatet av FIA World Motor Sport Councils senaste möte, där bekräftades att dagens Rally1 bilar finns kvar under minst de två kommande säsongerna. Säsongerna 2025 och 2026 kommer dagens bilar, om än i modifierat skick att finnas kvar - ett beslut som gör att dagens tre team väntas bli kvar. Nedan ses en rad förändringar som plockats fram, till mötet i slutet av juni ska reglementet fastställas för säsongen 2025 och framåt utifrån följande punkter.

Hybriden plockas bort.
Men kostnaderna ska ned, hybridenheten plockas bort redan efter årets säsong, detta tack vare det nu helt förnybara bränslet som används. Ändrade mått på restriktor och ändring på de aerodynamiska reglerna ska också göras redan till nästa år.

Två reglemente under 2026.
Från 2026 kommer reviderade tekniska regler för Rally1 att införas baserat på det nuvarande Rally1-reglementet. Dessa regler kommer att gälla tillsammans med de nuvarande Rally1-reglerna för säsongen 2026.

Bygg på valfri kaross - även konceptbilar.
De nya reglerna kommer att använda en gemensam burkonstruktion för att minska kostnader, det kommer göra det möjligt för tillverkare att utveckla bilar med sina egna karosserier baserade på produktionsmodeller inklusive B-klass, C-klass, kompakt SUV eller en konceptbil designad för tight teknisk kriterier som tyngdpunkt och aerodynamik för att utjämna prestanda.

Team utan biltillverkare?
Mycket liknar koncept kring rallycrossens huvudklass med mer eller mindre enhetschassi och valfri kaross där team utan koppling till biltillverkare kan ta fram en bil likt CE Dealer Team och Green Corp Konnections som byggt en Lancia-kopia.

330hk men bas i Rally2.
Effekten ska hamna på 330hk med motorprestanda styrd av en referens för en och samma vridmoments kurva i samtliga bilar. Motor och transmission kommer att vara kostnadsbegränsade och tekniken begränsad till Rally2-nivå. Aerodynamiken kommer att begränsas tillsammans med en topphastighetsbegränsning för att minska utveckling och kostnader.

Fabriken ska tvingas sälja bilar.
Kostnaden per bil kommer att begränsas till 400´000 euro och WRC tillverkare kommer att bli tvingade att göra sina bilar tillgängliga för försäljning direkt från målgång, en köpare ska kunna ta bilen direkt från parc fermé.

Ny elklass med Rally1 prestanda.
Så snart som möjligt kommer också en elektrisk kategori att införas i WRC med FIA:s tekniska avdelning som har till uppgift att fastställa lämpliga tekniska föreskrifter som kan utnyttja för den nya "Rally1-buren" och uppnå prestanda i paritet med Rally1-bilar som körs på dagens miljövänliga bränsle.

Vässade Rally2 men bara i WRC.
Rally2-bilar kommer att fortsätta i sin nuvarande form under hela sin homologering som grund för nationella och internationella serier. Men Rally2-bilar som tävlar på WRC seriens deltävlingar kommer från 2025 och framåt ha möjlighet att köra med ett "WRC-kit" bestående av en större restriktor, ett större avgassystem, en valfri växellåda med "paddel" och en mer avancerad bakvinge med målet att minska prestandagapet mellan Rally1 och Rally2 bilarna.

» Mer info om Rally VM - WRC serien, se
''Rally VM - WRC''.

Publicerad: 2024-02-28 18:04






Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
© Toyota Gazoo Racing.Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.

Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...

Publicerad: 2024-12-26 11:49


Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
© emotorsport.seFörsta deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.

Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...

Publicerad: 2024-12-26 09:17


53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
© emotorsport.se Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.

Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...

Publicerad: 2024-12-26 09:02


1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
© emotorsport.seSnart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...

Publicerad: 2024-12-23 20:08


Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
© emotorsport.seVeckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.

Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...

Publicerad: 2024-12-23 19:48


Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
© Svenska RallyCupen.Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.

För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...

Publicerad: 2024-12-23 11:17


Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
© emotorsport.seUnder söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.

Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...

Publicerad: 2024-12-22 22:44


Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
© emotorsport.seDet blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.

Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...

Publicerad: 2024-12-22 22:36


Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
© JC Raceteknik.21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...

Publicerad: 2024-12-22 17:46


ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
© Anders Blomqvist.EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.

Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...

Publicerad: 2024-12-22 15:06


Tidigare nyheter:
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.
Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025.
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.
Fransk brödrakamp i WRC2 2025, Rossels i samma team.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.