NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Drive VXO.
© Drive VXO.
Per-Gunnar PG Andersson och Anders Fredriksson jagar till helgen nästa SM seger.
Drive VXO säkrade historisk Rally-SM seger med BMW på framtidssäkrade bränslen.

Drive VXO Motorsport och tidigare världsmästaren PG Andersson skrev historia i premiären i Rally SM och segrade direkt med teamets nybyggda BMW 1M som är utvecklad för att köras på bio- och syntetiska bränslen.

PG Andersson med co-driver Anders Fredriksson toppar nu SM-tabellen i den tvåhjulsdrivna klassen.
- Vi skrev ett nytt kapitel för svensk motorsport under premiären i Rally-SM! Resultatet blev precis vad vi visste var möjligt, men som vi inte riktigt vågade drömma om innan, säger Hans Bååth, vd för DRIVE VXO.
- Detta var en viktig seger för teamet och en enorm boost för projektet som syftar till att skapa en framtidssäkrad rallybil utan att kompromissa med vare sig prestanda, hållbarhet eller underhållning - något vi hoppas kan skapa ett internationellt genomslag inom såväl motorsport som för prestandabilar för väg.

Ökad behov av beredskap och närproducerade bränslen.
De senaste två årens ökade oro i världen, främst Rysk-ukrainska kriget, har ytterligare skärpt behovet av en övergång till bränslen som inte är beroende av råvaror från oroshärdar i världen. En ökad andel närproducerat bränsle i beredskapssyfte har ytterligare aktualiserat behovet och gör VXOFUELS satsning aktuell.
- Det huvudsakliga syftet med rallysatsningen är att testa bränslen under tuffast tänkbara förhållanden. Gemensamt för de bränslen vi använder är att de ska vara framtidssäkrade på så sätt att de produceras med hållbara råvaror, producenter och processer, säger Hans Bååth.

- Vi arbetar för att ska skapa både nationellt och internationellt genomslag inom såväl motorsport som prestandabilar för väg genom att förändra bilden av förbränningsmotorer som fått mycket negativ publicitet de senaste åren på grund av att de traditionellt körs på bränslen baserade på fossila råvaror.

BMW:n är DRIVE VXO Motorsports senaste projekt och fungerar som testbänk i en satsning på moderna högpresterande bränslen som är på väg att lanseras i nysatsningen VXOFUELS AB, läs mer på vxofuels.se.

Motor, styrsystem och bränslesystem i bilen har anpassats för att kunna köras på flera olika bränslen, ett projekt där flera svenska företag är involverade.

Motorsport - den ultimata testbänken för bränslen.
Projektet initierades sommaren 2022 då DRIVE VXO:s vd Hans Bååth upplevde en efterfrågan på moderna alternativ till traditionella bränslen i samband med arbetet med Cyan Racings USA-lansering av Volvo P1800 Cyan, en modern tolkning av Volvos sextiotalsikon.
- Intresset för bilen var enormt trots prislappen på runt 7 miljoner kronor. Vi fick många frågor om vi kunde leverera en eldriven version av bilen vilket vi efterhand förstod som att kunderna ville ha den ikoniska bilen men samtidigt undvika att köra den på traditionella bränslen, säger Hans Bååth.

- Vi var inte sugna på att bygga en eldriven version av Volvo P1800 Cyan då den grundläggande idén var att bygga en modern version av sextiotalsikonen Volvo P1800. En sådan bil skall vara lätt, helst under 1000 kg, och har en temperamentsfull motor. Att göra den elektrisk skulle dels gjort den 50% tyngre och dessutom tagit bort mycket av karaktären.

Där och då föddes idén till det som blivit VXOFUELS AB, ett företag där målsättningen är att bekymmerslöst kunna fortsätta använda förbränningsmotorer även i framtiden - detta genom att erbjuda moderna, tillgängliga och effektiva bränslealternativ som säkerställer användandet av förbränningsmotorer smidigt i decennier framöver.

Moderna bränslen gör förbränningsmotorer relevanta.
- Det finns en stor mängd fordon med liknande förutsättningar. Vårt fokus är i första hand på den högsta nivån i fordonshierarkin, bestående av motorsport, exklusiva-, prestanda- och klassiska fordon, säger Hans Bååth.

- Men behovet kommer ju att bli betydligt bredare än så med tanke på att våra vägar är fulla av bilar med förbränningsmotorer. De bilar som säljs idag skall ju leva till 2045, minst, vissa för alltid.

Med en bakgrund inom motorsport i företag som Polestar (som startades på racingbanorna), EPWR (som bygger nya elektriska tävlingsbilar till STCC), och Cyan Racing, var det naturligt för Hans Bååth och att knyta projektet dit även denna gång - därav satsningen på rally.

Som garant för att de produkter företaget erbjuder verkligen fungerar ingår tuffa tester i motorsport i utvärderingen av företagets produkter. Det som fungerar i extrema och krävande motorsportförhållanden, fungerar väl i andra situationer också.

- Rally är ur bränsleperspektivet den mest utmanande bilsporten. Rally körs året runt i olika miljöer från -40°C till +40°C, i regn, snö, stekande sol och över olika underlag som is, grus, asfalt och lera, säger Hans Bååth.

Tester i arktisk kyla.
Teamet förbereder sig även för att återupprepa sitt arktiska äventyr från januari 2022 då man körde två tävlingar under extrema förutsättningar.
- Tuffast var det i Rally-SM premiären i Boden med minus 33 grader, då krävs det inte mycket för att något ska sluta fungera, säger teamkoordinator Andreas Sigfridsson.

Direkt från råkalla Boden åkte teamet till finska Rovaniemi för Arctic Lapland Rally där temperaturen var betydligt mer beskedlig med minus 10-15 grader. Det finska rallyt är dock en utmaning på andra sätt då det sträcker sig över 80 mil längs vägar norr om polcirkeln. Till den kommande vintern planerar teamet att upprepa de arktiska tävlingarna, denna gång med moderna fossiloberoende bränslen.

- Bilden av bränslen som E85, RME och HVO är ofta att de inte fungerar i kyla, vår erfarenhet visar att det många gånger beror på okunskap eller felaktig hantering. Det finns dock situationer som kräver nyutveckling, därför utsätter vi våra bränslen för detta och utvecklar de lösningar som krävs, säger Hans Bååth.

Nästa tävling Rally Uppland i högsommarvärme.
Redan nu till helgen är det dags för Rally-SM på sommarväg i Rally Uppland, som avgörs i skogarna runt Tierp den 1-2 juni.

PG Andersson och co-driver Anders Fredriksson kommer dit i SM-ledning och är nu de som jagas.
- Vi ser fram emot att bygga vidare på den framgångsrika premiären som definitivt överträffade våra förväntningar, säger PG Andersson.
- Det var första gången vi tävlade med bilen i skarpt läge och nu kan vi bygga vidare på den data och de erfarenheter vi fick med oss därifrån. Meteorologerna utlovar dessutom högsommarvärme till den kommande tävlingen, vilket alltid är tufft för materialet och något som kommer ge oss gott om ny och värdefull data om hur bränsle och motor reagerar på det.

Publicerad: 2024-05-30 05:55






Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
© Toyota Gazoo Racing.Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.

Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...

Publicerad: 2024-12-26 11:49


Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
© emotorsport.seFörsta deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.

Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...

Publicerad: 2024-12-26 09:17


53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
© emotorsport.se Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.

Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...

Publicerad: 2024-12-26 09:02


1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
© emotorsport.seSnart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...

Publicerad: 2024-12-23 20:08


Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
© emotorsport.seVeckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.

Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...

Publicerad: 2024-12-23 19:48


Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
© Svenska RallyCupen.Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.

För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...

Publicerad: 2024-12-23 11:17


Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
© emotorsport.seUnder söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.

Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...

Publicerad: 2024-12-22 22:44


Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
© emotorsport.seDet blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.

Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...

Publicerad: 2024-12-22 22:36


Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
© JC Raceteknik.21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...

Publicerad: 2024-12-22 17:46


ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
© Anders Blomqvist.EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.

Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...

Publicerad: 2024-12-22 15:06


Tidigare nyheter:
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.
Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025.
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.
Fransk brödrakamp i WRC2 2025, Rossels i samma team.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.