NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© emotorsport.se
© emotorsport.se
David Nattsson körde hem totalsegern i Kullingstrofén med Mitsubishi Lancer, riktig sommartävling bjöds det på när dammet låg tätt i luften.

© emotorsport.se
© emotorsport.se
André Nygren gjorde det igen, vann trimmat 2wd i BMW´n.

© emotorsport.se
© emotorsport.se
Dnaiel Suvala tog toghta spårval och vann grupp F klassen för A/B-förare.

© emotorsport.se
© emotorsport.se
Linus Erixon körde för seger i grupp E A/B-förare hela dagen, något som gav segerpokal.
Nattsson körde hem Kullingstrofén - B-förare i 2wd överraskade.

Kullingstrofén med 191 startande ekipage, årets hittills största startfält släpptes iväg från Folkets Park i Herrljunga på lördagens förmiddag under stekande sol. Närmare fyra mil på fyra sträckor väntade, utefter sträckorna var de ordnade publikparkeringarna välfyllda.
Svenska RallyCupen ihop med Västras och Östergötlands DM-serier, Mega Rally Cup, 1300 Rallycup och Västsvenska Historiska Rallycupen kördes det om poäng för.

Nydén bäst från start - Nattsson vann.
Ut genom första sträckan Torestorp for Kim Nydén snabbast med Martin Jakobsson tre sekunder bakom, Kolsvaföraren i Fiesta R5 hade då kört punktering. Näst längst med 12,5km var ss2 där David Nattsson hade högst tempo, Falköpings MK föraren i en Mitsubishi Lancer satta alla på plats där Emil Carlsson var sekunden bakom. Jakobsson en bit bak efter en del problem med bland annat snurrning i stående damm. Nattsson och Nydén var i täten genom ss3 och för 4wd på avslutningen Jakobsson före Nydén.
Totalsegern går till David Nattsson och Sebastian Johansson med 10,7 sekunder till Martin Jakobsson, de båda snabbast i 4wd Övriga respektive R5. Bakom Nattsson sågs Emil Carlsson och för Jakobsson var det Bengt Thorsell bakom.

Nygren vann ny seger.
I trimmat 2wd gick det hårt, genom ss1 var Stefan Alenmalm snabbast följd av André Nygren på ss2. Andra halvan av dagen till Alenmalm och Tommy Eliasson. Bland de 30 startande var det ändå André Nygren och Emil Olsson som tog segern, hårt uppvaktade av Eliasson endast 3,7 sekund ifrån. Det var bakhjulsdrift för hela slanten, Alenmalm, Joel Norqvist och Rasmus Pettersson följde topp fem.

Stentuff fight i B-klassen, Carlberg vann.
Men det var B-förarna som imponerade stort under dagen där Hugo Carlberg, Kevin Eriksson och Tobias Hult hängde i toppen - på ss4 är det smått otroligt Hult och Carlberg i topp totalt, fem sekunder före bästa fyrhjulsdrivna ekipage.
Attacken genom avslutningen, 14km långa Källunga som bjöds på från Carlberg och Hult var spännande. Hugo och Stefan Carlberg i Volvo 940 vinner klassen 4,3 sekunder före Hult. Carlberg noterar också femteplats totalt, andra 2wd ekipage ynka 2,2 sekund från Nygren. Tio tappade sekunder på avslutningen mot dem båda framför gav en tredjeplats för Kevin Eriksson. Robin Gustafsson och Hugo Sääf skuggade för klassen.

Bodens Rasmus Hansen tog C-klassen.
Mest långväga var Rasmus Hansén tävlandes för NMS Boden som ihop med Madelene Buskas Karlsson i Peugeot 208 Rally4 vann C-klassen 11,7 sekunder före Alexander Nordahl, knappt tio sekunder bakom kom Roger Andersson.

Rådström omöjlig i Appendix K.
Arne Rådström och Kent-Ola Björklund i Volvo 262 har kört fort i Appendix K, slutligen 24 sekunder före Roger Berglund. Bakom om tredjeplatsen fick det bli särskiljning, Kjell Fransson var snabbast mot Markus Börjesson på första sträckan och tog hand om tredjeplatsen. Halvsekunden bakom var så Torbjörn Pahlin och det var fortsatt tätt placeringarna bakom.
För bilar upp till -71 i tillverkningsår körde Thomas Norqvist segern halvminuten före Gunnar Asplund, likt trean Fredrik Zettervall i Volvo Amazon.

Suvala och Larsson tog grupp F.
Snabbast av de Otrimmade var Daniel Suvala och Patrik Johansson för grupp F, även om ekipaget var snabbast rakt igenom var marginalen ned till Oscar Östlund endast 8,8 sekunder mellan de båda A-förarna. Endast 1,7 sekund från var Robin Thörnberg som trea, skuggad av Jonas Karlsson - dem båda B-förare.
Näst största klass i rallyt var C-förarna, arrangörsklubbens enda seger gick till Ville och Ralf Larsson som tappade tid på ss2 men körde igen mycket på långa avslutningen. Hugo Landin 7,7 sekunder bakom till mål - 3,3 sekunder sedan till trean, arrangörsklubbens Nils Leijer.

Erixon och Lanner körde bäst i grupp E klasserna.
Gotländsk seger för grupp E, på hugget är Linus Erixon och Mikael Nilsson som med Volvo 940 laddade hem A/B-förare 39 sekunder före Vincent Lidre Andersson - dem båda B-förare. Vincent hade hård kamp med Tobias Pettersson som blir trea och bäste A-förare, han förlorade tid på ss2.
Peter Lanner / Nathalie Arvidsson i VW Golf satte ss2 perfekt och gav en grund till vad som senare blev seger för C-förarna. Snabb även på avslutningen och 22,1 sekunder före Alexander Blixtfeldt Elvborn, trea på pallen Per Johansson.

Johnsen bäst i 1300-gänget.
Först på vägarna 1300 RallyCup, startnummer ett och samma plats till mål för B-förare Marcus Johnsen och Amelie Jakobsson. Lucas Carlsson var 15,5 sekunder från, som trea Joakim Rydin som bäste A-förare. Sexa i klassen Tobias Bilfeldt som snabbaste C-förare.

Strid till mål i Ungdomsrally, Thorszelius bäst.
Ungdomsrally har utvecklats till ett getingbo, många trodde nog på förhand på hemmaföraren Linus Gustafsson Thor men trots sträckseger på avslutningen blev det tredjeplats 8,9 sekunder från segern. Tio tappade sekunder på avslutningen blev fallet för Maximus Joge som tar andraplats, sekunden från Theo Thorszelius och Peter Johansson.
Ludvig Fransson, William Israels och Helmer Eriksson tog platserna bakåt, en av favoriterna var Israels som åkt snabbt under våren, men tekniska problem när bilen dog under sträckorna drog ut på tiden.

» Resultatlista, se
''Resultat''.

Publicerad: 2024-08-03 21:37






Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
© Toyota Gazoo Racing.Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.

Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...

Publicerad: 2024-12-26 11:49


Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
© emotorsport.seFörsta deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.

Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...

Publicerad: 2024-12-26 09:17


53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
© emotorsport.se Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.

Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...

Publicerad: 2024-12-26 09:02


1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
© emotorsport.seSnart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...

Publicerad: 2024-12-23 20:08


Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
© emotorsport.seVeckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.

Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...

Publicerad: 2024-12-23 19:48


Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
© Svenska RallyCupen.Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.

För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...

Publicerad: 2024-12-23 11:17


Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
© emotorsport.seUnder söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.

Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...

Publicerad: 2024-12-22 22:44


Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
© emotorsport.seDet blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.

Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...

Publicerad: 2024-12-22 22:36


Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
© JC Raceteknik.21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...

Publicerad: 2024-12-22 17:46


ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
© Anders Blomqvist.EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.

Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...

Publicerad: 2024-12-22 15:06


Tidigare nyheter:
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.
Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025.
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.
Fransk brödrakamp i WRC2 2025, Rossels i samma team.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.