NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© VOC Mekonomen Rally.
© VOC Mekonomen Rally.
Ska favorittippade jättetalangen Ville Larsson inkassera ytterligare en seger i Laxå?
Laxå inleder hösten i årets SverigeSerie för VOC Mekonomen Rally.
PRESSRELEASE

Laxå har blivit något av en institution i VOC Mekonomen Rallys ärevördiga SverigeSe-rie. Laxårallyt finns ofta med i kalendern och 2024 är inget undantag.
Det kommer i vanlig ordning att bjudas en toppentävling på erkänt fina och utmanande vägar. Klassen kan dessutom stoltsera med ett stort startfält nu när höstsäsongen inleds, totalt är det hela 43 VOC-bilar som kommer till start.

Laxå är ett mer eller mindre stående inslag i VOC Mekonomen Rallys kungaserie, SverigeSerien. Fantastiskt fina och välarrangerade rallyn varje år, geografiskt centralt i rallysverige med ett attraktivt läge även i almanackan. Dessutom nästan 4 mil specialsträcka på ett rally som bara är cirka 10 mil totalt, vad kan man mer begära? Jo, Laxå toppar faktiskt även detta och erbjuder dessutom avlyst gemensam serviceplats för VOC vilket är väldigt upp-skattat i den hypersociala VOC-klassen där alla mer eller mindre är kompisar med varandra och dessutom praktiskt då det är ”VOC-standard” att dela reservdelar och mekaniker med varandra. Finns delen hos en så finns den för alla. Finns mekarkunskapen hos en, så finns den för alla.
Vi har en fantastisk fin relation och dialog med gänget i Laxå med Pär Johansson i spetsen. Det här blir väldigt kul. Extra kul också att klassen och framförallt SverigeSerien börjar få riktig fart igen. Vi är hela 43 VOC bilar till start och detta trots att vi fortsatt har väldigt få A-förare som kommit igång igen efter förlängt Coronauppehåll, säger en stolt klassansvarig Roger Fransson.

Äntligen lite rallykörning också för klassansvarig.
Det här året har varit en ständigt pågående kaos hos klassansvariga. Det har gjort att vi bara har två starter på hela säsongen hittills. Nu kommer äntligen en tredje start om än med superrutinerad StandIn Fredrik Andrén istället för Lotta i högerstolen även den här gången. Den här sommaren har bestått av en ständigt pågående stafett av elände, sjukdom och till och med död i vår nära släkt och vänkrets. En stafett som tyvärr ännu inte är slut och som inte verkar ha något slut, det kommer hela tiden bara nytt, mer och mer. Jag brukar aldrig vara så här personlig i de här reportagen men jag använder som bekant, och för alla som varit med i klassen länge av väl kända skäl inte FaceBook så därför väljer jag att berätta detta här för alla. Bra att alla vet tänker jag.

När det kör ihop sig så måste en klassansvarig prioritera klassen och dessa administration och skötsel framför sitt eget tävlande.
Så är det, men det här året har både stök på jobbet och som jag beskrivit ovan kaos på det personliga planet verkligen ställt till det. Känner inte att jag skött klassen så bra som den här fantastiska klassen egentligen är värd, det kan jag inte annat än att be om offentlig ursäkt för. Kämpar allt jag kan.

Vem vinner i våra stentuffa VOC klasser?
Lämnar eländet därhän och och återgår till konkret rally och helgens rallytips, vi börjar med Elit A/B.
Återigen tror jag det är väldigt låga odds på ett ekipage i A/B, toppseedade Patrik Fredriksson är svårslagen. Anders Banger i helt nybyggd superfin bil kommer att göra allt för att ändra på det. Det kommer Oscar Östlund och Tim Palmqvist också att göra. Så sanningen att säga så är osvuret bäst.

Ekonomin i Sverige är på rätt väg, räntor på väg ner och inflationen mildras. Vi är optimister och tror att vi också kommer att se ännu större startfält A-förare vad det lider. Då kommer VOC att på riktigt blomstra igen. Ta helgens 43 förare och lägg till kanske 10-15 till, då ni! Egentligen inte så konstigt att A-förarna har extra paus. Det här är förare som har stor rutin och som kört mycket rally genom åren och som kanske inte riktigt har B- och C-förares brinnande entusiasm. Och rally är oavsett vad vi känner trots allt en utgiftspost som inte är helt livsnödvändig i familjen budget, särskilt påtagligt i en klass som vår där de flesta kör med litet eller inget sponsorstöd.

Men hur går det då i C?
Jag vågar mig faktiskt på att utse en huvudfavorit även iden normalt så svårtippade C-klassen. Vi har fått se ett ordentligt genombrott i år av någon som kommer att bli något alldeles speciellt i svenskt rally, Ville Larsson. Jag tror att han vinner på lördag och gissar och att denna unga supertalang återigen också kommer att återfinnas riktigt högt upp även i totallistan bland alla VOC-bilar. Finns ett antal namn i C som jag helt ärligt inte har så bra koll på men om inget händer för firma Larsson & Larsson så skulle jag bli förvånad om någon av dem lyckas slå Snabba Ville, var frestad att skriva Ville Vessla (ni vet … snabb som en Vessla) men han var ju faktiskt bov i kära Ture Sventon och Ville är ju en superschysst ung kille, allt annat än någon regelbry-tare, han är bara sjukt snabb.

Och hur går det bland klassens duktiga junior?
Här är Leo Johansson toppseedad men ändå så sätter jag slanten på andraseedade Li-nus Gustavsson Thor. Detta är absolut ingen nedskrivning av Leo, tvärtom … Leo har så mycket på plats som gör att jag är helt säker på att vi kommer att se en fantastisk utveckling i framtiden. Min tro på Linus nu till helgen beror helt enkelt på att Linus hunnit lite längre i sin utveckling. En sak är säker, båda kommer att imponera på lör-dag.

Välkomna till Laxå. Välkomna till en spännande fortsättning på årets SverigeSerie. Klockan 10.00 går första start. Må bästa man vinna.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2024-08-14 21:09






Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
© Toyota Gazoo Racing.Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.

Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...

Publicerad: 2024-12-26 11:49


Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
© emotorsport.seFörsta deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.

Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...

Publicerad: 2024-12-26 09:17


53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
© emotorsport.se Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.

Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...

Publicerad: 2024-12-26 09:02


1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
© emotorsport.seSnart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...

Publicerad: 2024-12-23 20:08


Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
© emotorsport.seVeckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.

Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...

Publicerad: 2024-12-23 19:48


Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
© Svenska RallyCupen.Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.

För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...

Publicerad: 2024-12-23 11:17


Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
© emotorsport.seUnder söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.

Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...

Publicerad: 2024-12-22 22:44


Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
© emotorsport.seDet blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.

Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...

Publicerad: 2024-12-22 22:36


Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
© JC Raceteknik.21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...

Publicerad: 2024-12-22 17:46


ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
© Anders Blomqvist.EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.

Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...

Publicerad: 2024-12-22 15:06


Tidigare nyheter:
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.
Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025.
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.
Fransk brödrakamp i WRC2 2025, Rossels i samma team.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.