NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Roger Fransson.
© Roger Fransson.
Patrik Fredriksson och Per Wiksten säkrade sin tredje raka seger i VOC Mekonomen Rally Elitklass. Med detta tog de hem seriens vandringspokal. Utanpå detta vann de prispengar, rallyfälgar, noter och dekalset.
Hundradelar avgjorde otroligt rafflande final i årets SverigeSerie.
PRESSRELEASE

Årets final i SverigeSerien, som kördes tillsammans med SM i Trollhättan och VästRallyt blev precis så otroligt rafflande som bara en final i VOC Mekonomen Rally kan vara. Särskiljning i flera steg. Tiondelar och till slut till-och-med hundradelar kom att spela avgörande roll för slutliga pallplatser i SverigeSerien som helhet, raffinerat! I tävlingen segrade Tim Palmkvist för dagen med Daniel Andersson i det CoDriversäte som normalt besätts av bror Robin Palmqvist. I C blev det efter nästan fyra mil rallyåka exakt på tiondelen jämnt skägg mellan Felix Nordenfors/Max Fredlund och firma Larsson & Larsson, Ville vägledd av pappa Ralf. Felix vann på särskiljning. Bland juniorerna körde Linus Gustavsson Thor med pappa Björn i högersätet bilen till seger.

Det var ett fantastiskt fint rally som gänget i Trollhättan hade arbetat fram i år. Rakt igenom varierande och fina sträckor. Fint kringarrangemang. Välordnat även för publiken, fattas bara annat när både SM och SverigeSerien kör gemensam final. Utanpå det så bjöd vädergudarna på det som kanske var sista högsommardagen för VästSverige med strålande sol och temperaturer upp mot 25 graders strecket. Raffinerande blev det. Och det rafflet var det i huvudsak VOC Mekonomen Rally som stod för.

Bonus också att tävlingens HQ, start/mål-ramp och Parc Fermé var på gamla SAAB området i Trollhättans utkant, helt enkelt klassisk rallymark med tanke på det märkets stolta rallytraditioner - det medges även av en Volvoman som VOC-ansvarig per märkesdefinition är. Vi hade som vi berättade i reportaget inför finaltävlingen lite debacle med en startavgift som hade blivit felberäknad. Jättetråkigt när det drabbar vår final i form av mycket färre startande än vad som skulle kommit till start om det blivit rätt direkt. Men det tjänar som vanligt inget till att gråta över spilld mjölk, ett rent misstag och sådant som händer, säger klassansvarig Roger Fransson.

Patrik Fredriksson och Per Wiksten tar kassaskåpssäker tredje raka seger i Elit A/B.
Det blev till slut extremt rafflande på flera håll i totalserien. Men i absoluta toppen av Elit A/B gick allt enligt planerna.

I Elit A/B körde Patrik Fredriksson, för dagen med Linus Thorsson i höger stolen efter att ordinarie CoDriver Per Wiksten har skadat sig i en rallyolycka med annan förare. Patrik körde taktiskt hela dagen med örnkoll på det övriga Elitfältet. Slutade till sist på en sjätteplats i finalen vilket mer än väl räckte för att plocka sin tredje raka inteckning i SverigeSerien högsta Elitklass. Det innebar också att duon fick med sig det av K2 i Skellefteå AB instiftade stora vandringspriset, en minst sagt imponerande Volvo Pokal.

Men det slutade inte där för firma Fredriksson & Wiksten.
Senare på kvällen då vanliga prisutdelningen övergick i VOC Mekonomen Rallys sedvanliga lottade del av prisbordet då plockade Patrik och Per hem högsta priset, en komplett uppsättning, fyra stycken VOC by Speedline Corse, klassens klassade rallyfälgar till ett värde av 9 000 kronor. Fälgarna var i år insponsrade av CD Pharma, förtaget vars ägare hjälper oss med importen av fälgarna. Allt gick Patrik och Pers väg den här lördagen i Trollhättan.

Minst sagt tufft också bakom Patrik och Per.
Tävlingen vanns av Tim Palmkvist för dagen med Daniel Andersson i det CoDriversäte som normalt besätts av bror Robin Palmqvist. Niklas Berglund med CoDriver Henrik Pedersen in på andra plats. Både Tim och Niklas hamnar trots det på blygsam totalplacering i serien då de tävlat sparsamt i serien den här säsongen. På tredje plats ett gammal känt VOC-namn, Anders Banger numera med Morgan Olsson i högersätet. Även här blir serieplaceringen den ur Bangers vinnarsynvinkel blygsamma sjätte plats i serien totalt. Sjua i rallyt blev Magnus Westman och Therese Sallander. Efter en fin-fin säsong av paret så räckte det ända till en andraplats totalt i serien. Och alltid lika glada Magnus strålade i kapp med den västsvenska solen.

Bakom Magnus kom det första verkliga megarafflet.
Inför tävlingen så låg klassens tekniskt huvudansvarige tillika riktigt duktiga rallyförare Björn Kallin på en delad tredjeplats, på samma poäng som Magnus Westman. Magnus lyckades som beskrivits ovan att passera Björn och hans CoDriver Mattias Jansson. Men tredjeplatsen låg helt klart inom räckhåll för Björn och Mattias. PowerStage skulle bli avgörande. Här körde Björn in på tiondelen lika med Niklas Berglund, bedriften skulle ge ett poäng, det poäng som Björn behövde för att landa tredjeplatsen totalt i serien på särskiljning. Men, på PowerStage körd tillsammans med SM så gäller att även hundradelar räknas. Då vi öppnade dem visade det sig att Björn hade 6 hundradelar, alltså drygt en halv tiondel sämre tid än Niklas. Detta gjorde att Fredrik Bergström med CoDriver Tim Dannberg passerade Björn och Mattias med en enda poäng och plockade tredjeplatsen i SverigeSerien Elit A/B. Vem sa att det inte är stenhårt i SverigeSerien?

Inte mindre stenhårt när Felix Nordenfors och CoDriver Max Fredlund knep segern i C förarklassen.
Att säga att det var hårt i SverigeSeriens C förarklass är definitivt ingen överdrift.

När vi körde i Laxå senast så knep Felix Nordenfors/Max Fredlund segern före Ville och Ralf Larsson med bara drygt 12 sekunder efter nästan fyra mils rallyåka. Tro det eller ej, men i Trollhättan var det ändå tätare. När dammet lagt sig hade Felix och Ville på tiondelen samma tid. Osannolikt! Då blir det särskiljning enligt tävlingens regelverk och eftersom att Felix var snabbare på dagens första sträcka så kniper han segern. Detta innebär att båda landar sin personliga serie på samma poäng. Avgörande blir alltså PowerStage som SM valt till dagens sista ganska korta sträcka på Trollhättans Folkracestadion. Här hittar hemmaåkaren Felix minst sagt runt och är därför inte bara snabbaste C-förare utan snabbast av alla i VOC - imponerande! Fem PowerStage-poäng till Felix och fyra till unge Ville. Och med den poängen vinner Felix serien totalt. Återigen, var det någon som sa att det inte är stenhårt i VOC´s SverigeSerie?

Vem tog då tredje platsen i serien bakom dessa duellerande unga män, Felix och Ville?
Lite i skuggan av duellanterna så kör Erik Ljungberg/Kim Gustafsson in på en tredje plats i finalen. Tredjeplatsen i serien tar dock Krister Olsson och CoDriver Cecilia Johansson med betryggande marginal bakåt i tabellen efter en rakt igenom stark säsong.

Linus Gustavsson Thor vann juniorduellen mot Leo Johansson på ett imponerande sätt.
Bland VOC Mekonomen Rallys superduktiga juniorer var det upplagt för en episk duell. I Laxå senast så skiljde det bara en ynka tiondel mellan de båda efter nästan fyra mils rallyåka. Episkt!

I Trollhättan så ville Linus Gustavsson Thor med pappa Björn Gustavsson till höger om sig visa vart skåpet skulle stå. Leo Johansson med sin pappa Daniel Johansson som ”kör-skole-ledare” vann förvisso dagens första sträcka men sedan var det Linus för hela slanten och till sist så summerar duellen till knappa 50 sekunder till Linus fördel. Med detta så kniper Linus SverigeSeriens juniorklass med en imponerande drömserie på 95 poäng efter räknad PowerStage vinst också. Bara att buga djupt och gratulera båda dessa unga män. Lägg båda dessa namn på minnet!

Tajt också i seniorklassen som vanns av Magnus Westman.
Klassansvariga är de sista att på något sätt förringa VOC Mekonomen Rallys seniorklass, i folkmun ofta kallad ”gubbaklassen”. De tillhör och tävlar ju själva i klassen och det med god marginal åldersmässigt.

Då alla i seniorklassen även tävlar i sina egna respektive förarklasser så skriver vi sällan om klassen separat, det vore ju som att skriva dubbelt om klassens äldre tävlande. Jag vill ju istället gärna lyfta våra unga kommande stjärnor, juniorer och C-förare.

Men, så här efter final och avgjord totalserie så är det förstås ändå på sin plats med ett litet referat.

Anders Banger har dominerat seniorserien sedan han kom igång igen med sitt tävlande efter kraschen i SSR. Men i totalen hann han ändå inte ikapp segrande Magnus Westman och andraplacerade Björn Kallin som kört stabilt hela säsongen vilket höga placeringar i SverigeSerien vittnar om. Magnus och Björn har också haft fantastiskt fina och underhållande fajter sinsemellan där också total tredjeplacerade Krister Olsson blandat sig i, liksom klassansvariga då vi har haft möjlighet att också tävla själva.

Efter målgång var det middag och prisutdelning med stil på coola Boston Grill.
Efter målrampen i VästRallyt styrde VOC-gänget direkt kosan in till coola Boston Grill inne i centrala Trollhättan, ett etablissemang drivet av internationellt meriterade rallyprofilen Robert Blomberg. Det bjöds god middag och prisceremoni för både sedan länge avslutade VinsterSerien och förstås SverigeSerien. Fint ska det vara när toppen i Sveriges största rallyklass samlas för fest och party.

Kvällens huvudpersoner var utan tvekan Patrik Fredriksson och hans CoDriver Per Wiksten. Med en tredje raka inteckning i VOC´s SverigeSeries elitklass så fullbordade duon något som aldrig hänt tidigare. Därför tog man också hem den stora pokalen, vandringspriset som instiftades av klassens ägare K2 i Skellefteå AB efter att klassen kom igång igen efter Coronan 2021. Och inte nog med det. Som berättades ovan så plockade duon också hem högsta priset på klassen lottade del av prisbordet, en hel uppsättning klassade VOC Speedline fälgar.

Redan innan lottningen tog vid säkrades att ALLA närvarande team fick med sig ett pris hem, detta kunde ske genom vårt samarbete med Thorsells Reklam och Barth Motorsport. Alla fick välja, antingen en check på en uppsättning fria noter till kommande säsong eller en komplett dekaluppsättning för en VOC rallybil, inklusive namn och alla dekaler som de generella rallyreglerna kräver.

Checkar med prispengar till alla pallplacerade överraskade många.
SverigeSerien har normalt inte haft rena pengapriser. Belöningen har istället kommit i form av halverade startavgifter kommande säsong till klassegrare något som de förstås fick även i år. Därutöver har SverigeSerien kunnat stoltsera med ett minst sagt dignande prisbord av varupriser kopplat direkt till rally.

I år hade vi ett något mer balanserat prisbord. Och då tyckte jag som klassansvarig att det var ett fint läge att boosta det bordet med lite rena penningpriser. Så efter ett styrelsemöte i mitt huvudbolag, K2 i Skellefteå AB som också är den formella ägaren till VOC Mekonomen Rally, dvs det bolag som äger klassens reglemente, så beslutades att alla pallplacerade - vinnare, tvåor och treor - skulle belönas med en prischeck också den på ett finurligt sätt naturligt kopplad till rallyåkandet.

När kvällens formella del var i mål så övergick klassen till att fira ännu ett framgångsrikt år för VOC, närmare bestämt det 35:e året i ordningen! Helt unikt inte bara i Sverige och Europa, utan i hela rallyvärlden. Vid den åldern har andra klasser övergått i historic-rally-läge. VOC jobbar istället intensivt med framtidsfrågor.

Med detta säger vi stort TACK för säsongen 2024 vad klassens nationella serier beträffar och ett ännu större GRATTIS till alla pristagare. Men för klassens tävlande finns fortfarande några tävlingar utanför SverigeSerien kvar innan säsongen definitivt tackar för sig.

Väl mött till ett än mer fantastiskt 2025.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2024-09-23 19:16






Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
© Toyota Gazoo Racing.Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.

Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...

Publicerad: 2024-12-26 11:49


Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
© emotorsport.seFörsta deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.

Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...

Publicerad: 2024-12-26 09:17


53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
© emotorsport.se Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.

Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...

Publicerad: 2024-12-26 09:02


1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
© emotorsport.seSnart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...

Publicerad: 2024-12-23 20:08


Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
© emotorsport.seVeckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.

Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...

Publicerad: 2024-12-23 19:48


Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
© Svenska RallyCupen.Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.

För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...

Publicerad: 2024-12-23 11:17


Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
© emotorsport.seUnder söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.

Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...

Publicerad: 2024-12-22 22:44


Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
© emotorsport.seDet blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.

Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...

Publicerad: 2024-12-22 22:36


Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
© JC Raceteknik.21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...

Publicerad: 2024-12-22 17:46


ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
© Anders Blomqvist.EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.

Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...

Publicerad: 2024-12-22 15:06


Tidigare nyheter:
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.
Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025.
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.
Fransk brödrakamp i WRC2 2025, Rossels i samma team.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.