|
Tävlingsrapport från Adielsson Motorsport. PRESSRELEASE
Då var Rally Sweden över för Adielssonmotorsport! Sveriges Yngsta Rallyteam!
Efter en oförglömlig resa genom vår första SM- Rallytävling med ett fantastiskt rallyteam så är vi mycket nöjda med detta rally trots tidsförlusten under fredagen.
Under SS3 så förlorade vi massor av tid, än inte känt hur mycket tid men det handlar om men minst 5min i förlust. En av våra medtävlande blockerade vägen för oss vilket innebar att vi fick stopp i skogen för ett längre tag. Tråkigt, men rally är alltid rally! Lite besvikna och frustrerade efter tidsförlusten så kom vi loss och åkte vidare på sträckan. Vi fick ta emot denna förlust och gasade på bra till sträckans mål. På väg till mål på denna sträcka så körde vi som aldrig förr. I alla fall så kändes det så. Det var bra ladd och vi hade trots stoppet under sträckan fått ett gott självförtroende i körningen. Det gick ju faktiskt att gasa ännu mer! Greppet finns ju och bilen går ju som på räls konstaterar vi. Väl framme på de resterade sträckorna under fredagen så fick vi till några bra tider.
Dag 3, lördag.
Denna dag var helt perfekt! Körningen, noter, team, allt stämde väldigt bra. Under denna dag så körde vi vårt eget rally och vi hade siktet inställt på att göra några bra tider att redovisa för Topdriver. Vi körde riktigt bra och vi hade som bäst en 2: a tid på sträckan Vargåsen där vi också hoppade lite vid Colins? Crest. Under resten av dagen satt vi några fin fina Top5 tider.
Just nu så ligger vi 9: a i Topdriver efter denna helgen. Rally Sweden var första tävlingen för säsongen för både WRC, SM och Topdriver. För oss i Adielssonmotorsport så var det den andra tävlingen för säsongen.
Topdriver, vad är detta?
Jo nu så kör vi en rallycup som kallas för Topdriver. Topdrivers syfte är att få fram morgondagens rallystjärnor. Det är en cup som går ihop med vissa SM tävlingar samt 3 tävlingar i år i Norge. Vinner man Topdriver så har man chans till att få jobba inom Fords VM-team i M-sport som testförare m.m. Topdriver kommer även att hålla i vissa utbildningar och det finns även en jury som bedömer oss. Vi hoppas på att kunna växa i denna cup!
Poängsystemet i Topdriver Förare i cupen tävlar mot varandra oavsett placering i huvudtävlingens resultatlista. De tolv (12) främsta erhåller poäng enligt följande beräkning: 15, 12, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1. Segraren erhåller 15 poäng, 2:an 12 poäng osv. En (1) poäng tilldelas bästa förare per specialsträcka-specialprov. Vid delad sträckseger erhåller förare med lika tid en (1) poäng vardera. Dessutom erhåller förare som på resp. tävling besiktat sin bil och därmed inlett tävlingen fem (5) startpoäng samt ytterligare fem (5) poäng efter målgång och fullföljd tävling. Varje förare skall för sin slutplacering räkna fem tävlingar.
Vi summerar denna tävling som en mycket lärorik sådan. Vi vet att farten finns där och vi gör ett nytt försök i nästa tävling. Mer info om nästa tävling kommer inom kort till er.
Här nedan följer våra egna tankar om Rally Sweden.
Mattias Adielsson: Vad kan jag säga? Det har varit en fantastisk upplevelse att bara få köra Svenska Rallyt. Det har varit en dröm sedan en tidig ålder att få köra på dessa otroliga sträckor. Tidsförlusten under fredagen är så gott som bortglömd nu när jag och Marcus vet att vi kan hänga med i täten. Tävlingen har varit lång och vi har lärt oss av varenda mil på tävlingen, bra!. Nu blickar vi framåt och hoppas på ett bra resultat nästa gång!
Marcus Sundh: V3- läste jag en bit in på sträckan, jag har aldrig upplevt att man kan åka så fort igenom en sådan sväng (!). Farten har kommit mer och mer nu när vi körde dag 3 av rallyt som vårt "egna" rally. Det har känts mycket bra med noterna och jag har utan att skryta faktiskt inte gjort en enda miss på 13mil specialsträckor. Detta är riktigt kul och nu vill vi bara ut och åka igen. Pricken över i:et hade varit om vi till nästa tävling kan behålla detta tempot och göra ett bra resultat.
» Pressrelease från Mattias Adielsson Motorsport.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2010-02-15 17:07
|
|
Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden. Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.
Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...Publicerad: 2024-12-26 11:49 Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen. Första deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.
Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...Publicerad: 2024-12-26 09:17 53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige. Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.
Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...Publicerad: 2024-12-26 09:02 1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt. Snart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...Publicerad: 2024-12-23 20:08 Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna. Veckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.
Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...Publicerad: 2024-12-23 19:48 Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K. Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.
För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...Publicerad: 2024-12-23 11:17 Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll. Under söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.
Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...Publicerad: 2024-12-22 22:44 Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong. Det blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.
Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...Publicerad: 2024-12-22 22:36 Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden. 21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...Publicerad: 2024-12-22 17:46 ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte. EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.
Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...Publicerad: 2024-12-22 15:06
|
|
Tidigare nyheter:
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden. ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte. Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen. Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet. Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025. VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt! Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden. Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet. Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong. Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden. Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen. Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025. Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare. Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025. Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen. Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige. Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025. Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna. Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet. Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.
Nyhetsarkiv:
[ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
|
| |