NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

EVO Challenge summerar Rally Sweden
PRESSRELEASE

* Jimmy Joge vinner första deltävlingen.
* Patrik Johansson tog andra platsen i sin seriedebut.
* Med en stark avslutning kunde Hans-Erik Weng ta tredjeplatsen.

I första deltävlingen i 2010 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige fick Jimmy Joge och co-drivern John Stigh en perfekt start på säsongen. De var till slut 49 sekunder före Patrik Johansson/Jesper Johansson, som inledningsvis var med och slogs om ledningen.
Hans-Erik Weng/Henrik Hulterskog på tredje plats, hittade rätt fart andra dagen och kom i mål bara fyra sekunder bakom.

Svenska Mitsubishi-serien har med Rally Sweden startat sin tredje säsong, denna gång tillsammans med VM och SM. Förarna i World Rally Championship, VM, körde en dag och tolv sträckor mer än SM och Mitsubishi-förarna. Men med elva av tolv registrerade team på startlinjen blir året det största hittills för svenska Evolution Challenge.

Tävlingen startade med en superspecial på Färjestads travbana inför 1100 åskådare. Joge/Stigh visade omedelbart att de var att räkna med, genom att vara 3,1 sekunder snabbare än Jari Saarinen/Stephan Andersson. De var i sin tur 1,1 sekunder före Johansson/Johansson.

Efter nattvilan väntade tre sträckor tio mil norr om Karlstad, och därefter uppehåll för service i Hagfors. Vintern har denna gång varit på arrangörens sida, med riktiga snövallar och en nattkyla på minus 20 grader. Joge/Stigh fortsatte ladda, och var efter första sträckan nio sekunder före Johansson/Johansson, med Saarinen/Andersson på tredje plats.

För Joachim Carlström/Jörgen Norman gick det inte lika bra. De åkte av på ett halt parti och blev fast i snön. Nästan tre minuter hann gå innan publiken lyckades lyfta tillbaka bilen på vägen.
Nästa ekipage med problem var Saarinen/Andersson som också åkte av, och rullade.

Joge/Stigh fick också problem efter en hård landning på SS2. Då passade Johansson/Johansson på att ta sig förbi, och efter SS3 ledde de med sex sekunder, nu med Hällbo/Gustafsson på tredje plats. Efter SS4 var det bara 3,6 sekunder mellan de tre främsta i Mitsubishi Challenge.

Vid dagens enda serviceupphåll, efter fjärde sträckan, rapporterade flera att de började trivas ordentligt i sina nya Mitsubishis. Anders Jonasson/Jörgen Lindahl kunde öka tempot och därmed hota konkurrenter, medan Roger Enlund/Christer Carlsson som börjat så bra förlorade tid på SS3 då han råkat få motorstopp. Cindy Brüggemann/Eveline Walfridsson sladdade även hon - ibland brett – och i en hårnål blev hon fast i snön.

Den andra kvinnliga besättningen, Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson, gjorde sin första tävling i sin Evo IX. Efter att ha övervunnit dagens alla svårigheter ute på sträckorna blev de stående på transporten tillbaka ner till Karlstad. En bakre diff var trasig och de fick starta om nästa dag enligt superrally-reglerna.

Andra rundan på Färjestadstravets superspecial gjorde tätstriden ännu tätare. Mellan Joge/Stigh, Johansson/Johansson och Hällbo/Gustafsson var det nu bara en halv sekund. Därmed var det åter dags för nattvila.

Lördagens etapp innehöll tre sträckor samt en publiksträcka i Hagfors, men extremt stora folkmassor gjorde att andra sträckan ströks ur programmet. Då hade Fredrick Alsdal/Per Schlegel redan fått motorproblem och tvingats utgå.

Sedan Joge/Stigh blivit av med fjolårets motorproblem vann de nu varje sträcka. Ytterligare hjälp fick de då Hällbo/Gustafsson åkte av på dagens första sträcka, där de satt fast i en kvart innan de kom loss. De upptäckte senare att en säkring var trasig och därmed hade inte bilen samma aktiva överföring som den borde – och det när de som bäst behövde det!

Johansson/Johansson råkade också ut för problem och hade bara drivning på två hjul inför sista sträckan. Därmed var Weng/Hulterskog bara fyra sekunder bakom när de passerade mållinjen.

Jonasson/Lindahl var nöjda med andra dagen och sin fjärde plats, samtidigt som Enlund/Carlsson visste att de hamnat högre i resultatlistan om inte tekniska problem hade sinkat dem. Carlström/Norman var glada över att komma igen och sluta sexa, medan Brüggemann/Walfridson var nöjda med sjundeplatsen. Karlsson/Walfridsson åtta. Samtliga tjejer har därmed skaffat sig många värdefulla mil i bilarna inför kommande deltävlingar.

”Det här var en perfekt start på säsongen”, säger Joge. ”Jag var lite orolig första dagen å vi tappade lite fart, men sedan hittade vi tillbaka till rätt tempo. Nu ser vi fram emot nästa deltävling”.

Andra deltävlingen i svenska Evolution Challenge körs också på vintervägar, då i Sandviken. Den tävlingen äger rum redan om två veckor, den 26-27 februari.

2010 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, JR Motorsports, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart och Mitsubishi Motors Sweden.

Resultat deltävling 1
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) 1:06:05.3
2 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 1:06:54.1
3 Hans-Erik Weng (Säffle)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 1:06:58.7
4 Anders Jonasson (Växjö)/Jörgen Lindahl (Ryd) 1:07:03.9
5 Roger Enlund (Västerås)/Christer Carlsson (Katrineholm) 1:10:22.6
6 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 1:10:39.4
7 Cindy Brüggemann (Gamleby)/ Eveline Walfridsson (Torsby) 1:10:45.6
8 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) 1:13:18.2
9 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) 1:21:19.8

Brutna
SS3 Jari Saarinen (Mantorp)/Stefan Andersson (Mantorp) Avåkning
SS6 Fredrik Alsdal (Arboga)/Per Schlegel (Arboga) Motorproblem

Ej till star
-- Joachim Grahn (Yngsjö)/Rickard Nilsson (Kristianstad) Motorproblem


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2010-02-16 16:18






Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
© Toyota Gazoo Racing.Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.

Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...

Publicerad: 2024-12-26 11:49


Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
© emotorsport.seFörsta deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.

Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...

Publicerad: 2024-12-26 09:17


53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
© emotorsport.se Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.

Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...

Publicerad: 2024-12-26 09:02


1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
© emotorsport.seSnart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...

Publicerad: 2024-12-23 20:08


Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
© emotorsport.seVeckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.

Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...

Publicerad: 2024-12-23 19:48


Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
© Svenska RallyCupen.Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.

För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...

Publicerad: 2024-12-23 11:17


Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
© emotorsport.seUnder söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.

Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...

Publicerad: 2024-12-22 22:44


Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
© emotorsport.seDet blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.

Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...

Publicerad: 2024-12-22 22:36


Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
© JC Raceteknik.21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...

Publicerad: 2024-12-22 17:46


ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
© Anders Blomqvist.EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.

Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...

Publicerad: 2024-12-22 15:06


Tidigare nyheter:
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.
Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025.
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.