|
EVO Challenge efter Kong Christian Race, PRESSRELEASE
* Första grustävlingen bjöd på spännande upplösning.
* Patrik Johansson tog sin första seger i Evo Challenge.
* Jimmy Joge tvåa endast 0,3 sekund bakom.
* Joachim Carlström nöjd med årets första podiumplats.
Efter en intensiv och hård kamp kunde Patrik Johansson med co-driver Jesper Johansson ta sin allra första seger i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, genom att vinna Kong Christian Race. De tog ledningen redan i starten, men blev passerade av Jimmy Joge/Christer Carlsson tills bara en sträcka återstod. Med en formidabel slutkläm kunde de då vinna den tredje deltävlingen med en marginal på endast 0,3 sekund!
Kong Christian Race i Kristianstad är traditionell upptakt på grussäsongen i den svenska rallykalendern. Tävlingen är väl etablerad och innehöll den här gången fem utslagsgivande specialsträckor på sammanlagt 46 kilometer. Sträckorna låg i snabb följd, ofta med smala partier bland stenar alldeles intill vägbanan, så det krävdes stor koncentration av både förare och co-driver.
Tolv ekipage hade anmält sig till svenska Evolution Challenge, och arrangören hade placerat Mitsubishiförarna intill varandra. Först att lämna återbud var Roger Enlund sedan han skadat sin hand. Det lämnade co-drivern Christer Carlsson utan någon att åka med. Men för serieledande Jimmy Joge blev det lösningen, då hans ordinarie co-driver inte kunde följa med till Kristianstad av familjeskäl. Istället tackade Carlsson ja när Joge ringde. Ytterligare ett ekipage fick kasta in handduken innan start. Daniel Lundberg/Karl Tyrén fick nämligen motorproblem när de genomförde ett test innan tävlingen.
Efter att ha legat på topptider under vintertävlingarna, var Johansson/Johansson spända på att se om övergången till grus skulle gynna dem. När Joge/Carlsson tappade tid efter att ha snurrat i sista kurvan på första sträckan, var det Johanssons som lämnade SS1 med en ledning på 4,7 sekunder före Markus Hällbo/Lars Gustafsson.
Joachim Carlström/Jörgen Norman var ytterligare 1,4 sekunder bakom på tredje plats, glada över att äntligen få köra på grus. Fyra Hans-Erik Weng/Henrik Hulterskog endast 0,2 efter, och Jari Saarinen/Per Andersson och Joge/Carlsson delade femma - 0,7 sekund bakom. Inför andra sträckan var det alltså bara sju sekunder mellan de sex snabbaste! Det såg ut att bli ett tätt race!
För Anders Jonasson/Jörgen Lindahl blev det olyckligtvis ett kort rally. De kom bara till andra sträckan, där de fick problem med bilens bakre diff och tvingades bryta. Här slog Joge/Carlsson tillbaka och var snabbast.
Med en Evo X som gick perfekt var Weng/Hulterskog snabbaste Mitsubishi på SS3. De fortsatte att sikta på seger, men dessvärre klippte de i en sten på SS4 och tvingades bryta. Joge/Carlsson jagade dock vidare och var mer än sju sekunder före alla andra på SS4. Därmed återtog de ledningen med en marginal på 5,4 sekunder före Johansson/Johansson.
Sista sträckan, den femte, skulle bli avgörande. Joge kom inte långt förrän han märkte att motorn misstände och han tappade tid. Helt omedvetna om detta jagade Johanssons på för allt vad de kunde. Vid målgång kunde de konstatera att de vann – bara 0,3 sekund före Joge/Carlsson!
Med frustration insåg några av de andra att arrangörens säkerhetsnoter inte stämde med vägarna. Mest irriterade var Saarinen/Andersson som dessutom körde slut på bränsle på transporten mellan SS4 och SS5. Istället för ett toppresultat tvingades de bryta.
Med Saarinen/Andersson borta stod dörren öppen för Carlström/Norman att ta tredjeplatsen. Fyra Tobias Gustafsson/Anders Berglund och femma Joachim Grahn/Joakim Nilsson som tidigare bara gjort inhopp i Evolution Challenge. Hällbo/Gustafsson föll till sjätte plats sedan de tappat självförtroendet på grund av noterna, medan Cindy Brüggemann/Christian Larsson var glada över att ta sig i mål utan problem och bärga sjundeplatsen.
”Jag är väldigt nöjd med att ta min första Evolution Challenge-seger”, sa Johansson. ”Vi har varit nära förut, så det är härligt att äntligen göra det. Bitvis var det lätt att göra misstag, och jag måste erkänna att jag var försiktig i de trånga partierna och därför fick vi ta i ordentligt på slutet. Ett härligt resultat och jag hoppas på fler segrar i fortsättningen.”
Deltävling fyra i Mitsubishiserien körs återigen tillsammans med Rally-SM, nämligen South Swedish Rally i Ljungby. Den tävlingen arrangeras 13-15 maj.
För första gången den här säsongen får vinnaren av Evolution Challenge i United Kingdom, Irland respektive Sverige samma pris: En sponsrad start I FxPro Cyprus Rally (finaltävling i IRC, Intercontinental Rally Challenge). Det team av de tre som då är snabbast kommer att krönas till European Evolution Challenge Champion.
2010 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, JR Motorsports, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, FxPro Cyprus Rally och Mitsubishi Motors Sverige.
Resultat
1 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 27:35.8
2 Jimmy Joge (Tjällmo)/ Christer Carlsson (Katrineholm) 27:36.1
3 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 28:25.9
4 Tobias Gustafsson (Finspång)/Anders Berglund (Finspång) 28:29.2
5 Joachim Grahn (Yngsjö)/Joakim Nilsson (Kristianstad) 28:39.7
6 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) 28:48.4
7 Cindy Brüggemann (Gamleby)/Christian Larsson (Gamleby) 29:30.7
Brutna
SS5 Jari Saarinen (Mantorp)/Per Andersson (Mantorp) Bränsle
SS4 Hans-Erik Weng (Säffle)/Henrik Hulterskog (Stensjön) Avåkning
SS2 Anders Jonasson (Växjö)/Jörgen Lindahl (Ryd) Bakre differential
DNS Daniel Lundberg (Danderyd)/Karl Tyrén (Täby) Motor
DNS Roger Enlund (Västerås) Sjukdom
Ställning efter 3 deltävlingar
Förare
1 Jimmy Joge 34
2 Patrik Johansson 31
3=Markus Hällbo 17
3=Joachim Carlström 17
5 Anders Jonasson 14
6 Roger Enlund 11
7 Cindy Brüggemann 10
8 Hans-Erik Weng 8
9 Tobias Gustafsson 7
10= Ramona Karlsson 6
10= Jari Saarinen 6
10= Joachim Grahn 6
13 Fredrik Alsdal 1
Co-drivers
1 Jesper Johansson 31
2 John Stigh 24
3 Christer Carlsson 21
4= Lars Gustafsson 17
4= Jörgen Norman 17
6 Jörgen Lindahl 14
7 Henrik Hulterskog 8
8 Anders Berglund 7
9= Henrik Apelskog 6
9= Miriam Walfridsson 6
9= Joakim Nilsson 6
12 Eveline Walfridsson 4
13 Christian Larsson 4
14 Anders Carlsson 2
15 Richard Eliasson 1
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2010-04-26 17:12
|
|
Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden. Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.
Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...Publicerad: 2024-12-26 11:49 Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen. Första deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.
Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...Publicerad: 2024-12-26 09:17 53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige. Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.
Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...Publicerad: 2024-12-26 09:02 1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt. Snart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...Publicerad: 2024-12-23 20:08 Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna. Veckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.
Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...Publicerad: 2024-12-23 19:48 Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K. Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.
För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...Publicerad: 2024-12-23 11:17 Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll. Under söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.
Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...Publicerad: 2024-12-22 22:44 Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong. Det blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.
Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...Publicerad: 2024-12-22 22:36 Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden. 21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...Publicerad: 2024-12-22 17:46 ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte. EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.
Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...Publicerad: 2024-12-22 15:06
|
|
Tidigare nyheter:
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden. ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte. Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen. Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet. Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025. VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt! Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden. Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet. Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong. Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden. Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen. Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025. Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare. Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025. Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen. Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige. Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025. Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna. Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet. Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.
Nyhetsarkiv:
[ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
|
| |