Från sju tillverkare ned till två på bara några år - det är resultatet för rally VM. Till nästa säsong träder dock ett nytt reglemente in - något som väntas locka nya tillverkare till sporten och åter få det att växa. Ford och Citroen hoppade direkt på och valde en fortsättning. Tredje och ny leverantör blir BMW ägda Mini som kommer med en helt nyutvecklad bil till säsongen 2012. Premiär blir det dock redan med ett begränsat program redan 2011.
Andra som visat intresse är främst VW som under flera år haft sin satsning på RallyRaid serien med Dakar som största aktiviteten. Nu visar de dock ett allt större intresse för VM serien i Rally. Motorsportchefen Kris Nissen och VW syntes under Tysklands VM rally som 0-bil med en gasdriven VW Scirocco som kördes av Carlos Sainz och Nasser Al-Attiyah. Nu visar man öppet att man har mer än funderingar på en WRC bil. När väl koncernen ger klartecken så beräknar man två år innan man är på planen med full VM satsning. Aktuella bilar är Polo, Golf eller Scirocco.
Även Toyota var på plats i Tyskland och diskuterade WRC med seriens promotor. De kan vara aktuella med satsning redan nu, även där väntar man "bara" på ett klartecken från de styrande. De skulle kunna vara på banan redan nästa år och göra stor debut 2012 precis som Mini. Hos dem finns två möjliga val av bil, Yaris som dock kräver dispens då den är något för kort för reglementet. Andra alternativet är Auris, men där kanske man har för mycket vikt.
Det nya reglementet kan lyfta rally VM, eller slutar det med samma parodi som Formel 1 VM just nu lider efter sitt stora reglementsbyte.
Publicerad: 2010-08-30 21:55