NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Ericsson-Motorsport.
© Ericsson-Motorsport.
Super2000 eller R4 för Rudengren?
Vem kör vad i rallyskogen 2011, del2!

En av rallysportens gladare åkare är Markus Hällbo som alltid möter upp med ett glatt leende även om bilen krånglar och konkurrenterna kör fortare. Hur är läget inför nya året?
- Här i Stora Skedvi ska vi börja med att gratulera en silvermedaljör i EM-historiska Klass II - Mats Myrsell, Porsche Carrera. Kan inte vara helt tokigt med två rallygalningar från lilla Skäve som visar framfötterna i rally. Han tvåa i EM och vi femma i SM! Det finns kanske tusen hushåll här, skapligt!
Men hur går det för dig och din bil i verkstaden?
- Min gamla bil, 2007, har "muttrats" ned av min personal, jag hinner inte längre. Det är tur att jag har servicegubbarna och Gugge. Allt ska gås igenom, dock väntar vi med renovering av motor till sista stund innan SM premiären så vi kommer med friska grejor, innan blir det massor av test i Januari. Nu ska Öhlins göra sitt, sen får vi tillbaka dämparna och så lite småplock som stänkskydd och kolfiber som ska "renoveras" och nya stolar ska i.
Jag tror att vi får borsta upp oss inför 2011, det dyker upp nya snabba bilar, men med allt djävulskap vi haft under året, har även kunskap växt så det blir nog en bra fight.
Som jag sa så inleder vi med "Svenska", värst sladd vinner, det är en utmaning som jag tror både ni och era läsare trivs med. Jag vill också passa på att skänka en tanke åt vår chefsmek Leif som vurpade på jobbet under renovering av en maskin och tillbringat mycket tid på "plåsterhuset".

Jonas Johansson och co-driver Martin Holmdahl tävlandes för MK Ran Askersund i en Toyota Corolla åkte fränt i Rally Sweden 2010 - blir det samma attack i år?
- Vi kan ju alltid försöka, jobbar för fullt för att kunna sy ihop en full SM Säsong till 2011. Det skulle vara kul att kunna få jämföra sig på allvar mot Leif P, Johan H, Jimmy Olsson och alla de andra tokarna!
Vi är optimister, så jag tror på att de kommer bli ett kanon år, med den uppbackningen av servicefolket i teamet så kan ingenting gå fel!
SM, vad mer kan vi väntas oss?
Först och främst så kommer vi åka vintertävlingarna i SM, alltså Svenska Rallyt och tävlingen i Åre. Men det ser även bra ut för att kunna åka resten av tävlingarna! Utanför SM får vi se vad som bjuds.
- Det blir samma vita Toyota, i nuläget håller den på att få sig ett litet "facelift" med ny dekor på bilen! Ett litet vintertest ligger i planen innan Svenska Rallyt, om det blir på hemmaplan eller ej får vi se!

Johan Rudengren, du gjorde spännande inhopp med en Skoda Fabia super2000 vid SM finalen 2010, vad händer 2011?
- Vi har sålt Mitsubishi Lancer EVO 9:an och tog en grupp N EVO VI i byte. Vi vill gå vidare och jobbar för att sälja även vår WRC bil innan vi börjar ett nytt projekt.
Och vad kan det bli?
- En S2000 bil är målsättningen och då med ett fullsponsoravtal med ett större företag. Men får vi inte sålt WRC bilen ser vi det svårt att starta i januari 2011.
Vilka tävlingar, cuper, mästerskap kommer vi hitta dig i om det blir satsning?
- Kommer vi till start blir det full SM serie med start i Svenska Rallyt, möjligen en komplettering med en utlandsstart.
Super2000 är intressant men vi har hört annat också.
- Skoda s2000 var tanken fram till idag, (läs början av december). Men nyheten om att EVO X:an får lättas 200 kg, får andra kolvar och stakar samt sekventiell växellåda gör att vi kommer att överväga att fortsätta i en Mitsubishi, då i R4 klassen. Men vi får se, mycket hänger på försäljningen av befintliga bilar.

Kjell Fransson - år efter år ser vi dig flitigt tävlande och i toppen av trimmat i södra Sverige - fortsätter du på samma vis?
- För det första måste jag få tacka alla sponsorer, servicepersonal, kompisar, familjen och mina fantastiska kartläsare för en kanonsäsong 2010 - utan dem fungerar det inte. Året slutade med seger i både serie och final för SSRC och vinst i DM. Eftersom det är dem serierna vi satsar på kan det inte bli bättre.
Men 2011?
- Inför 2011 plockas bilen ner för renovering, det mesta mekaniska skall skickas i väg för översyn och lite ny färg skall det bli på karossen. I övrigt inte några större skillnader på bilen.
Jörgen Lindahl skall åka med även 2011, kanske med lite hjälp från Jenny Åkesson och Mikaela Lindblad när det kolliderar med Jörgens SM åkande.
Och det blir i Sydsverige vi ser er?
- Ja, vi satsar på DM och SSRC som i mina ögon är det bästa i tävlingsväg man kan åka. Både när det gäller upplägg och kvalitén på tävlingarna. Fantastiskt jobb som alla arrangörer utför.
Jag kan ju också nämna att det finns fler ekipage i "teamet", sönerna Pierre och Peter åker ju också en del. Pierre åker ju Gr.H Golf och Peters kör rallcross. Efter ett första läroår i rallycrossen, med bara trasiga transmissioner, sju växellådor har gått sönder, hoppas vi på att det skall komma lite framgångar även i den grenen för Peter.
Än en gång tack till alla som hjälper oss, utan er skulle det inte gå avslutar Kjell!

Även i Motala hos Christer Carlsson är det många bilar att hålla ordning på.
- Min egen Opel Asconan ska jag försöka få färdig för Appendix-k och prova den några tävlingar.
Sedan är det tänkt att den yngre sonen, Dennis ska börja åka ungdomsrally med sin Suzuki Swift gti och då är jag åter "tvungen" att sätta mig i högerstolen igen. Vi håller på att göra i ordning hans bil för den har inte gått tävling sedan 2002.
Den äldre sonen Rasmus som åkt fort i ungdomsrally kommer nu börja åka som C-förare, han kommer fortsätta med sin Suzuki Swift gti. Han kommer försöka åka de få tävlingar som finns i Östergötland men också Suzuki Cupen beroende på hur mycket pengar han kan få ihop, han pluggar fortfarande.

Precis som i förra delen så kommer beskedet från en förare att det inte blir något tävlat.
- Det blir inte mer kört nu, att det ska vara så svårt att få vård som Svensk medborgare i Sverige säger Nicklas Nilsson.
Det lilla jag åkt i år har jag fått köra med smärtstillande och det är inte någon bra lösning, jag har väntat i 2 år på en operation av axlar och knä. Handledarna svara inte i telefon, skyller på varandra eller är tjänstlediga så någon vård blir det inte. Man tror inte att det är sant vart pengarna går till i detta land, men jag får vänta och se - något rallyåkande blir det i alla fall inte, det går inte.
Hur går det med nybyggda bilen?
- Jag ska sälja den grymt pigga 940´n som jag bara testat alldeles för lite. Kanske man kan komma tillbaka om något år när jag förhoppningsvis mår bättre hälsomässigt. Tycker det är så enormt tråkigt att man ej kan åka när man har så bra stöd som jag haft, att då inte kunna fortsätta.

En av de flitigt tävlande i Smålandstävlingarna är Robert Norss.
- Jag har inget klart för tillfället för 2011. Denna säsong som var blev inte riktigt som vi hade hoppats på, med bland annat ett jättehaveri i Hondans nya motor och drivaxel problem som gjorde att min motivation tog slut. Men det var kul att få låna Mats BMW 325 och gasa med ett par tävlingar, vilket det gick rätt så bra i, slutade 3:a i BBRC för B förare GrH.
Men troligtvis blir det i Gr.H med Golf 3:an och det är smålands DM som gäller 2011. Om vi får ihop det så blir det nog några inhopp i BilsportBörsen RallyCup också.
Det jag vet med hundra procent är att jag kommer att ha en ny kartis, Alexander Evertsson, Vetlanda RRC hoppar in då min förra kartis, Mats Norss ska åka Appendix K med sin BMW 323a som byggs just nu.
Så det blir klassiker i teamet också?
Ja, utöver BMW´n så ska det även byggas en Volvo Amazon till appendix K som jag ska prova lite med.
Räkna med att vi kommer att vara riktigt på bettet till säsongen 2011.


Tidigare delar i serien "Vem kör vad i rallyskogen 2011:"
*
"Vem kör vad i rallyskogen 2011, del1!".

Publicerad: 2010-12-30 10:12






Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
© Toyota Gazoo Racing.Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.

Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...

Publicerad: 2024-12-26 11:49


Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
© emotorsport.seFörsta deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.

Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...

Publicerad: 2024-12-26 09:17


53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
© emotorsport.se Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.

Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...

Publicerad: 2024-12-26 09:02


1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
© emotorsport.seSnart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...

Publicerad: 2024-12-23 20:08


Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
© emotorsport.seVeckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.

Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...

Publicerad: 2024-12-23 19:48


Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
© Svenska RallyCupen.Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.

För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...

Publicerad: 2024-12-23 11:17


Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
© emotorsport.seUnder söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.

Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...

Publicerad: 2024-12-22 22:44


Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
© emotorsport.seDet blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.

Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...

Publicerad: 2024-12-22 22:36


Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
© JC Raceteknik.21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...

Publicerad: 2024-12-22 17:46


ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
© Anders Blomqvist.EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.

Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...

Publicerad: 2024-12-22 15:06


Tidigare nyheter:
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.
Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025.
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.