|
Pontus Tidemand redo för premiären i Junior-VM i Rally. PRESSRELEASE
Rally Portugal, den första deltävlingen i 2013 års säsong i Junior-VM, startar på fredag. På startlinjen finns en laddad Pontus Tidemand som ska göra allt för att ta hem tävlingen. Målet med årets internationella satsning är inget annat än en vinst i totalen och med ett massivt stöd från EVEN Management och Tätab i ryggen kan förutsättningarna inte bli bättre.
Rally Portugal körs i områdena runt Algarve och Baixo Alentejo och för deltagarna i Junior-VM, (JWRC) är det två dagars körning, på fredagen och lördagen som gäller. Portugals specialsträckor bjuder på såväl öppna vägar som smala och utmanande sektioner och det karaktäristiskt skrovliga underlaget ställer höga krav på däcken och förarna.
På fredagen väntar först fyra längre sträckor och sedan kommer ekipagen till Lissabon för en kortare publiksträcka på kvällen.
Lördagen är rallyts längsta dag med ca 160 km specialsträckor uppdelat på tre sträckor som körs i två omgångar och totalt skall det köras elva specialsträckor. För JWRC-deltagarna innehåller lördagen också den längsta sträckan på lite över tre mil och på kvällen koras en vinnare i säsongens första deltävling i Junior-VM.
Under den gångna helgen har Pontus och kartläsaren Ola Fløene varit i Toscana i Italien för ett tvådagars test som förberedelse inför Rally Portugal.
- Testet har gått väldigt bra och det känns skönt att få hitta rätta känslan i bilen innan tävlingen, berättar Pontus. Jag minns från förra året att vägarna i Portugal var annorlunda än jag var van vid och vägytan orsakar lätt punktering. Så det här är en tävling man verkligen måste köra med huvudet, inte bara köra snabbt.
Att Pontus får möjligheten att köra ytterligare en säsong i Junior-VM har han norska talangutvecklings- och managementbolaget EVEN att tacka för. Tillsammans började de sin satsning förra året och fortsätter även under 2013, nu också med ett utökat program där det även planeras en start till i värstingklassen WRC. Även Tommy Andersson och Tätab har ett finger med i spelet. Tommy vill hjälpa unga rallytalanger att ta sig ut i världen och efter att ha haft en avgörande roll i Pontus deltagande i Rally Sweden, så tog samarbetet ytterligare fart och Tommy är nu med och delfinansierar projektet.
- Vi tycker Pontus visade stora framsteg under förra årets säsong i Junior-VM och han visade hur stor kapacitet han har nu i Rally Sweden 2013. Med fjolårets erfarenhet så har Pontus en stor chans att ta hem hela JWRC i år, berättar Erik Veiby, manager för Pontus och en av ägarna i managementbolaget EVEN.
- Pontus är vårt stora svenska hopp i rally just nu, så alla måste försöka ställa upp och hjälpa till så han tar sig vidare till en fabrikssits. Förutom att han är förare av rang så är han också en mycket jordnära och trevlig person som är mycket professionell mot fans, media och sponsorer, säger Tommy Andersson, ägare av Tätab.
- Jag är väldigt tacksam över att de tror på mig och gör den här satsningen, säger Pontus. Det är inte lätt att ta sig utanför landets gränser och få köra på den här nivån, men tack vare stödet från EVEN med Erik Veiby i spetsen och Tommy Andersson blir detta möjligt för mig och jag ska göra allt jag kan för att göra det bästa av chansen nu när jag har den, förklarar Pontus.
Förra året var första gången Pontus körde Rally Portugal och han slutade då trea i juniorklassen. I år kommer han dit med lite mer erfarenhet i bagaget och siktar högt. Denna gång är det bara vinst som är målet, både i Rally Portugal och i den totala JWRC-serien där alla kör likadana Ford Fiesta R2-bilar som prepareras av M-Sport teamet.
- Med erfarenheten från förra året och testet så kan jag ju inte ha något annat mål än att vinna. Men som alltid kommer det bli riktigt tufft då konkurrensen är stenhård i JWRC, avslutar den 22-årige landslagsföraren Tidemand
På torsdag börjar Rally de Portugal med en ceremoniell start i Vilamoura Marina.
» Pressrelease från Pontus Tidemand.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2013-04-09 17:42
|
|
Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden. Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.
Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...Publicerad: 2024-12-26 11:49 Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen. Första deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.
Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...Publicerad: 2024-12-26 09:17 53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige. Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.
Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...Publicerad: 2024-12-26 09:02 1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt. Snart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...Publicerad: 2024-12-23 20:08 Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna. Veckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.
Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...Publicerad: 2024-12-23 19:48 Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K. Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.
För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...Publicerad: 2024-12-23 11:17 Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll. Under söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.
Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...Publicerad: 2024-12-22 22:44 Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong. Det blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.
Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...Publicerad: 2024-12-22 22:36 Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden. 21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...Publicerad: 2024-12-22 17:46 ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte. EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.
Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...Publicerad: 2024-12-22 15:06
|
|
Tidigare nyheter:
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte. Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen. Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet. Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025. VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt! Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden. Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet. Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong. Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden. Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen. Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025. Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare. Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025. Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen. Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige. Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025. Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna. Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet. Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien. Fransk brödrakamp i WRC2 2025, Rossels i samma team.
Nyhetsarkiv:
[ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
Upplevelser från happy-day.se
|
| |