|
Patrik Johansson summerar South Swedish Rally. PRESSRELEASE
VIP event fredag.
Alvesta Taxi transporterade VIP-gästerna med två bussar via Urshult och Tingsryd till SS3. Efter lunch på restaurang Stenladan i Urshult bar det av till service-platsen i Tingsryd där det blev tillfälle att träffa Patrik, Jesper och mekanikerteamet. Ute på SS3/SS6 väntade ett VIP-tält med plats för 150 gäster att sitta och äta. Ett 140-tal gäster utspisades med en buffettallrik från Kvarnhagskällan i Växjö. Patriks Rallyteam invaderade gårdsplanen och alla sponsorerna till SSR 2013 syntes lång väg med banderollen prydligt upphängt på ladugårdsväggen.
Fredagens sträckor.
På fredagen avverkades 3 specialsträckor innan service för att attackera samma sträckor en andra gång och dagen avslutades med en 2,5 km lång specialsträcka på industriområdet i Tingsryd. Robin Friberg vann SS4 och Patrik tappade 2,8 km till Robin på asfaltprovet men vann 5 sträckor och gick till nattvila med 8,9 sekunders marginal till Robin och 14,0 sekunder till Martin Berglund och en tredjeplats totalt i rallyt. En rattrostig Anders Jonasson var distanserad med 37,4 sekunder, en godkänd insats.
Efter rutinservice och översyn och med fyra nya däck var Mitsun klar för nattvila i Parc Ferme. Pirellidäcken höll imponerande bra på grussträckorna men 2,5 km ”drifting” satte sina spår.
Lördag med dramatik.
Patrik startade som tredje bil i SSR på lördagen. Skulle bli spännande att se hur mycket lösgruset betydde för tiderna. KRIS!! Efter SS9, lördagens första sträcka, larmade Patrik att motorn bluddrade och var orkeslös. I mekanikergänget spånades om möjliga orsaker, allt från bränslepump och sensorer till ECU. På de fyra första sträckorna tog Patrik Friberg in 11,6 sekunder och övertog ledningen med 2,7 sekunder. Vi kan bara spekulera i hur mycket som orsakades av motorproblemen och hur mycket som berodde på lösgruset med en så tidig start. I servicen konstaterades att bränsletrycket var för lågt varpå den nya bränsle-pumpen i tanken byttes ut mot reservpumpen.
Dagens biltekniker arbetar med dator. I preventivt syfte beslöts att sänka turbotrycket och öka bränslemängden något i hopp om att motorn skulle hålla för de sista fyra sträckorna. Thomas Weng (motorbyggaren) programmerade om styrdatorn i bilen datorn från sin PC.
Med lösgruset borta gjorde Patrik en attack och knockade motståndet direkt på SS13 och tog tillbaks 6,0 sekunder på Robin och återtog ledningen i klassen. Det kröp upp lite sten i och mellan spåren så det gällde att köra lite defensivt för att undvika punkteringar och skador på bilen. Robin hade oturen att hitta en stor sten mitt i vägen på SS14 och slog sönder kylare och skyddsplåt så illa att han tvingades bryta tävlingen. Martin Berglund var fortfarande en utmanare med segerchans, 16,6 sekunder efter Patrik efter SS14. Allt skulle avgöras på de två sista sträckorna. Berglund tog in 1,8 av de 16,6 sekunderna som fattades över 6,5 km på SS15. Att ta 14,5 sekunder på 15 km, 1 sekund per km, är en utmaning. Skulle Martin satsa på seger eller bevaka andraplatsen och 12 SM-poäng. Martin satsade på 12 SM-poäng och utmanade inte Parik om förstaplatsen i klassen. Samtidigt hörde vi att ledande Eyvind Brynildsen hade mekaniska problem. Två vinnarskallar i Mitsun stod upp på sista
sträckan och tog in 6,7 sekunder på Brynildsen men det fattades 2,4 sekunder på mållinjen. Växjös Anders Jonasson visade än en gång att man inte måste vinna de första sträckorna. En förnuftig körning gav en tredjeplats i resultatlistan för Anders. KUL!
Slutet gott...
Eyvind Brynildsen, Patrik och Martin Berglund klämde in sig före snabbaste WRC ”värstingbil” i den totala prislistan. Sammanfattning en mycket bra tävling på bra vägar i strålande väder och med mycket dramatik. Nu blir det till att öppna den nya motorn och se hur allvarliga skadorna är. En lycklig sextett i mål efter två dagars tuffa utmaningar på rediga smålandsvägar.
Motorskadorna hindrar tyvärr en start i Ljungby men vi ses igen i Dackefejden lördag 15 juni.
Ett Stort Tack till alla våra sponsorer och supporters. Ni betyder mycket för oss.
» Pressrelease från Patriks RallyTeam.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2013-05-12 20:25
|
|
Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden. Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.
Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...Publicerad: 2024-12-26 11:49 Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen. Första deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.
Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...Publicerad: 2024-12-26 09:17 53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige. Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.
Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...Publicerad: 2024-12-26 09:02 1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt. Snart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...Publicerad: 2024-12-23 20:08 Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna. Veckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.
Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...Publicerad: 2024-12-23 19:48 Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K. Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.
För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...Publicerad: 2024-12-23 11:17 Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll. Under söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.
Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...Publicerad: 2024-12-22 22:44 Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong. Det blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.
Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...Publicerad: 2024-12-22 22:36 Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden. 21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...Publicerad: 2024-12-22 17:46 ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte. EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.
Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...Publicerad: 2024-12-22 15:06
|
|
Tidigare nyheter:
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden. ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte. Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen. Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet. Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025. VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt! Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden. Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet. Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong. Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden. Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen. Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025. Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare. Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025. Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen. Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige. Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025. Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna. Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet. Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.
Nyhetsarkiv:
[ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
Upplevelser från happy-day.se
|
| |