|
Erfarenhetsrikt Ypres Rally för Pontus Tidemand. PRESSRELEASE
Att få träning på asfalt var syftet med 22-årige Pontus Tidemands deltagande i belgiska Ypres Rally, som gick av stapeln i helgen. När de 20 sträckorna var avverkade i tuffa förhållanden landade Pontus på en tionde plats i den tvåhjulsdrivna klassen och tar med sig exakt den erfarenhet han letade efter och ett ökat självförtroende för asfaltkörning.
Molnen låg som ett tungt täcke över Ypres när helgens rally började sent på fredagseftermiddagen. Sex specialsträckor i två omgångar på tre sträckor vardera stod på tidsplanen och redan vid starten av den första hade regnet börjat falla, vilket genast gjorde utmaningen större.
Pontus och kartläsaren Ola Fløene kom till start i en Ford Fiesta R2, samma typ av bil de rattar i Junior-VM, för att få närmare 300 kilometers körning på asfalt inför Tysklands VM-rally i augusti. God förberedelse är A och O, och med support från EVEN Management och Tätab kan Pontus skaffa sig bästa möjliga utgångsläge. Med dryga 60-talet deltagare i den tvåhjulsdrivna klassen, varav cirka 40 liknande R2-bilar och närmare 20 av dem Ford Fiestas, fanns det gott om tuff konkurrens i Ypres Rallys startfält.
På förhand tonade Pontus ner förväntningarna genom att trycka på att han ser det här som ett träningsrally och inte kommer att ta onödiga risker för att sluta på pallen. Men trots det hårda motståndet, visade Pontus snabbt att han ändå hörde hemma i toppfighten och efter fredagens tre första sträckor var han i ledning i den tvåhjulsdrivna klassen.
- Hittills går allt felfritt och vi får bra träning. Det är svårt att hitta grepp i det våta underlaget, men vi har riktigt kul, sa Pontus under serviceuppehållet efter sträcka tre.
Nästa loop gick inte lika problemfritt. På sträcka fyra fick Pontus och Ola punktering och förlorade därmed tid, men höll sig fortfarande kvar i topp sex efter stabil körning på de två sista sträckorna för dagen.
- Det har varit en helt okej dag för oss, berättade Pontus innan nattuppehållet på fredagen. Det började bra, men i och med punkteringen tappade vi runt 50 sekunder. Men känslan i bilen är ändå bra och vi satsar på en bättre morgondag och att ta oss i mål med alla sträckor körda.
Lördagsmorgonen bjöd på något torrare väglag, trots att det fortfarande var lerigt och halt efter regnet föregående dag. Pontus startade dag två med inställningen att det var träningskilometerna som var det väsentliga och fokuserade inte på sina konkurrenter. När första sträckan startade låg han på en sjätte plats men efter klok körning avancerade han till fjärde plats efter sträcka 14.
Framåt kvällen när Pontus hade hittat helt rätt känsla och tyckte körningen gick bättre och bättre, satte punkteringar på både sträcka 18 och 19 stopp för ytterligare klättring i resultatlistan. Han hoppades istället på att få avsluta rallyt med en bra sträcka, men då den sista sträckan blev struken på grund av att två bilar fattade eld, försvann den möjligheten. Men trots att avslutningen inte blev som tänkt, anser Pontus att helgen som helhet är en positiv upplevelse.
- Jag hade hela tiden i bakhuvudet varför vi är här och det gjorde att vi kunde köra vårt eget race, lite under maxgränsen för att inte riskera värdefulla kilometer, säger han efter rallyts avslut. Det har varit en väldigt bra erfarenhet att köra Ypres Rally. Vi har fått både bra not- och asfaltträning i svåra och omväxlande förhållanden, vilket jag hoppas ska gynna oss när vi kommer till Tyskland.
Resultat 2WD GEKO Ypres Rally 2013
1. Xavier BAUGNET (BEL)
2. Timo Van der Marel (NLD) +41.4
3. Cedric de Cecco (BEL) +1:21.5
4. Matthias Boon (BEL) +2:14.9
5. Victorien Heuninck (BEL) +2:16.9
[...]
10. Pontus Tidemand (SWE) +5:48.8
» Pressrelease från Pontus Tidemand.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2013-06-30 11:54
|
|
Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden. Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.
Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...Publicerad: 2024-12-26 11:49 Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen. Första deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.
Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...Publicerad: 2024-12-26 09:17 53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige. Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.
Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...Publicerad: 2024-12-26 09:02 1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt. Snart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...Publicerad: 2024-12-23 20:08 Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna. Veckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.
Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...Publicerad: 2024-12-23 19:48 Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K. Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.
För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...Publicerad: 2024-12-23 11:17 Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll. Under söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.
Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...Publicerad: 2024-12-22 22:44 Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong. Det blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.
Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...Publicerad: 2024-12-22 22:36 Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden. 21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...Publicerad: 2024-12-22 17:46 ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte. EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.
Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...Publicerad: 2024-12-22 15:06
|
|
Tidigare nyheter:
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte. Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen. Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet. Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025. VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt! Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden. Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet. Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong. Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden. Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen. Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025. Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare. Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025. Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen. Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige. Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025. Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna. Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet. Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien. Fransk brödrakamp i WRC2 2025, Rossels i samma team.
Nyhetsarkiv:
[ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
Upplevelser från happy-day.se
|
| |