NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Ericsson-Motorsport.
© Ericsson-Motorsport.
Jimmy Olsson och Conny Sundqvist körde felfritt fyra dagar, ärade med seger i Midnattssolsrallyt med teamets välbygda och läckra Volvo 240.

© Ericsson-Motorsport.
© Ericsson-Motorsport.
Per Göthberg avancerade under resans gång, tar femteplatsen totalt.

© Ericsson-Motorsport.
© Ericsson-Motorsport.
Björn Sjunning var vassast i tävlingen med en Ford Cortina.

© Ericsson-Motorsport.
© Ericsson-Motorsport.
Ragnar Glav hade under stora delen av tävlingen en tuff kamp om ledningen, körde snabbt och snyggt mot mål som segrare.
Summering; Så slutade The Midnight Sun Rally - Midnattssolsrallyt!

The Midnight Sun Rally - Midnattssolsrallyt avslutades under sena lördagens eftermiddagen, det efter en lång resa för de gamla bilarna. 33 av bilarna bröt, huvuddelen med tekniska fel - både den långa banan, de stekheta dagarna och ibland toksnabba sträckorna hade tagit hårt på såväl motorer som bilar i övrigt.
De internationellt kända namnen saknades i årets rally - istället var det de "mer lokala" som fick chansen att få den stora uppmärksamheten i veckans rally som lockade storpublik i skogen.

Audi för hela slanten på Kalvholmen.
Rallyt inleddes under onsdagen, då besökte man ett minst sagt dammigt Kalvholmen, kanske skulle arrangören bjudit banan på dammbindning inför den stora publiken som anslöt under kvällen. De fick, när dammolnen lagt sig, se Erik Johansson vara snabbast på banan, tätt följd av Audikollegan Tom Axelsson och först där på bäste 2wd åkare Kenneth Bäcklund. Många trodde då att det var 4wd åkarna som skulle dominera rallyt.

Mats Karlsson värst under torsdagen.
På torsdagen bar det ut till skogen för åtta sträckor, "Eken" fortsatte snabbt och utökade ledningen på ss2, försvann dock på sträckan efter med tekniska problem. Säffle´s Mats Karlsson var den som tog över ledningen, 240 åkaren åkte fort under torsdagens sträckor. Något som visar statusen i att vinna rallyt var taktiksnacket redan på torsdagskvällen, Mats Karlsson var den som använde - tjuvstart och där efter en snabb resa genom sträckan i Arvika hamnen. Med tio sekunds tillägg räckte det för att Jimmy Olsson skulle passera med 5,7 sekunds marginal och en tredje startruta för Mats under fredagen, den som också passerade var Mats Thorszelius som visade oväntad fart från start. En annan som körde strålande - vild attack och snabba tider var Lars Hedqvist som tillhörde den absoluta toppen på sträckorna, ett stopp på ss3 under drygt två och en halv minut då bilen stannade och inte ville starta igen förde honom långt ned i resultatlistan. Annars hade Munkforsåkaren varit med i absoluta toppen – tog storseger på hemmasträckan under fredagen men bröt efter avåkning på lördagen.

Bäcklund jagade till topp.
Fredagen startade i snabbt tempo, en riktig fortåkarsträcka startade dagen där Thorszelius gick till täten - dock varade inte lyckan länge då Uppsalaförarens motor gav upp. Jimmy och Mats var de som satte tempot till en början - Kenneth Bäcklund började där på att klättra för varje sträcka samtidigt som Mats började tappa greppet om de två och falla sakta bakåt i tid. När lördagens sex sträckor körts stod fighten inför avslutningen mellan Jimmy och Kenneth, nu 0,3 sekund dem emellan. Mats Karlsson var nu distanserad med 34 sekunder, där på följde Janne Westerlund och Per Göthberg som ökade tempot under andra dagen och klättrade.

Olsson eller Bäcklund - Volvo eller Ford?
Sju sträckor skulle avsluta rallyt - den som ville avsluta fighten tidigt var Jimmy som satte tempot för dagen, körde snabbt upp ledningen till halvminuten - halva marginalen bara på en sträcka där ett lurigt vägbyte ställde till det för många av åkarna - då även Kenneth. Trots att Varaföraren försökte räckte det inte, han fick nöja sig med en andraplats - slutligen 38 sekunder bakom vinnarparet Jimmy Olsson och co-driver Conny Sundqvist - för Bäcklund innebar dock andraplatsen också seger i klassen! Totalvinnaren Jimmy talade tidigt under rallyt om att han i år inledde i ett behärskat tempo, allt för att undervika förra årets misstag då han försvann tidigt, körde smart hela helgen och det förärades med seger i Sverige största klassiska rally.

Göthberg och Warmenius - klassegrare i topp 10.
Mats Karlsson fortsatte tappade mot slutet - var dryga minuten efter vid målgången men med behagliga 40 sekunder till fyran Janne Westlund. Totalfemman Per Göthberg i Porsche ökade tempot under helgen och klättrade till seger i klassen och en fin totalplacering. Tvåa i klassen var Sven-Erik Björk i en Datsun. Sexa i totallistan slutar Mikael Wisti som jagades hårt av överraskningen Lars Pettersson som höll tempot helgen igenom och vara bara ett par sekunder efter vid målflaggan. Harry Joki slutar åtta med Toyotan, en del tekniska fel förföljde under helgen. Fjärde klassvinnaren i topp nio totalt var Bo Warmenius, Ford Escortåkaren tog klassegern med bred marginal till Martin Hagman. En Saab 99 Turbo letade sig slutligen in på topp 10, Joachim Nilsson var föraren till ekipaget.

Många klasser - här är alla vinnarna!
23:e plats totalt för SMK Trollhättans Thomas Johansson i en BMW som säkrade segern i en tunn klass. Några platser bakom för Björn Sjunning som var vassaste Ford Cortinaåkare under helgen, med fin körning resulterade det i seger före Greger Hedin. Ford Falcon i täten för klass 9 där Per Göransson susade snabbt med sitt stora skepp till bil - följdes bara 15 sekunder efter av Bertil Molander med Ford Mustang. Den täta kampen i Saabklassen tog sitt slut några sträckor från mål, Ragnar Glav kunde där efter köra säkert till mål med bred marginal till Stefan Segerljung och där efter Fredrik Ekendahl som varit den som haft hård strid om segern tidigare under rallyt. Annie Seel visade ett allt bättre tempo och fart i årets rally med sin Toyota Starlet, nu blev det dock bekymmer under fredagen och en blygsam placering totalt, ändå klasseger. Tommy Leindahl i en Ford Cortina vann sin klass som 54:a totalt med minuten till Hundkojeåkaren Hans-Åke Söderqvist. Platsen efter tog Kjell Fransson som bröt tidigt men startade om - visade under avslutningen kanontider på sträckorna med sin VW. Sista klassvinnaren var Ola Stokka som var ensam till mål med sin Volvo PV i klassen.

Ingen prickfri körning i Regularity.
Ett 40-tal bilar kom till Regularity - bilarna som startar först i fältet och ska försöka snitta 50km/h på sträckorna. Den inledande sträckan kördes på en icke avlyst vägsträcka - det vållade tydliga problem för de tävlande, slutligen ströks stäckan efter protester.
Norske Thorbjørn Bye i en BMW susade mest prickfritt genom sträckorna av alla, ändå 1056 samlade prickar plockade. Andraplatsen tog Bertil Trued med Saab 96:a på 1143 prickar och ytterligare 21 till trean Peter Fixell - jämt med bara 2,1 sekunds skillnad! Finske Pentti-Juhani Hintikka slutar fyra följd av Kåge Schildt och Gotlänningen Patrick Carlsson.

Under veckan kommer mängder av foto dyka upp från de fyra dagarna med klassisk underhållning på hög nivå!

* Resultatlista, se
"Resultat".

Publicerad: 2013-07-21 12:48






Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
© Toyota Gazoo Racing.Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.

Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...

Publicerad: 2024-12-26 11:49


Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
© emotorsport.seFörsta deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.

Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...

Publicerad: 2024-12-26 09:17


53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
© emotorsport.se Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.

Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...

Publicerad: 2024-12-26 09:02


1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
© emotorsport.seSnart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...

Publicerad: 2024-12-23 20:08


Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
© emotorsport.seVeckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.

Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...

Publicerad: 2024-12-23 19:48


Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
© Svenska RallyCupen.Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.

För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...

Publicerad: 2024-12-23 11:17


Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
© emotorsport.seUnder söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.

Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...

Publicerad: 2024-12-22 22:44


Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
© emotorsport.seDet blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.

Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...

Publicerad: 2024-12-22 22:36


Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
© JC Raceteknik.21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...

Publicerad: 2024-12-22 17:46


ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
© Anders Blomqvist.EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.

Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...

Publicerad: 2024-12-22 15:06


Tidigare nyheter:
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.
Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025.
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.
Fransk brödrakamp i WRC2 2025, Rossels i samma team.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.