NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Tufft och händelserikt när VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie gästade Kil.
PRESSRELEASE

Rally Killingen kom för första gången med i VOC Mekonomens SverigeSerie så sent som i fjol. Tävlingens snabba och bitvis väldigt utmanade sträckor gör tävlingen händelserik. I år hade tävlingen flyttat sitt centrum till Grums och de flesta sträckorna var också nya, men tävlingens karaktär var sig lik. Ett ihållande skyfall som tog fart mitt under tävlingen gjorde en redan tuff tävling ännu tuffare. Klassens, och också två av svenskt rallys riktiga framtidsnamn, gjorde ingen besviken. Emil Bergkvist vann Elit A i tämligen överlägsen stil. Patrik Adolfsson var lika imponerande i Elit B och passade också på att bli totaltvåa, bara slagen av nämnda Bergkvist. Cupklassen vanns också tämligen komfortabelt men här av ett nytt namn, Kent-Ola Björklund som bytt CoDriver sysslan hos titelförsvarande SverigeSerie mäster Arne Rådström till att numera köra själv, och det i imponerande tempo.

Att det går fort i VOC är ingen nyhet men att nio VOC Mekonomen Rallybilar är snabbare än snabbaste fyrhjulsdrivna är extremt.
– – Förhållandena på tredjesträckan i Rally Killingen var speciella. Ett skyfall gjorde vägen jättehal. Till saken hör att det skyfallet kom i ett uppehåll i startfältet precis då Alexander Cruse stod redo för start, så både han, Emil Bergkvist och alla bakom dem i startlistan har åkt sträckan våt och hal. Ändå kör Emil bästa tid av alla de 107 som fullföljde sträckan, inklusive alla trimmade klasser, och inklusive fyhjulsdrivna. Vad ska det bli av denna supertalang? Vad stolta vi är att ha Emil Bergkvist i VOC Mekonomen Rally, säger klassansvarig Roger Fransson som själv stod och väntade i line-up till tredjesträckan då det första riktigt kraftiga regnet kom.
Emil vann högsta elitklassen i stor stil. Mellan Peter Elg och Kristoffer Karlsson på andra och tredje plats var det däremot betydligt tätare. Här skilde det till slut bara futtiga 0,4 sekunder efter 4,5 mil rallyåka. Vilken fajt!
– – Men vi har inte bara Emil som kör gudabenådat rally i klassen. Vi måste skicka en tanke även till Alexander Cruse som totalskrotade bilen när han rullade fyra varv efter mål på SS 3, och det efter att ha passerat fotocellen i målet på tiondelen lika med Emil, men efter rullningen blev den tiden aldrig officiell.
Spännande också hur en bortglömd bilstädning innan start ibland kan visa sig vara rena gudagåvan. Patrik Adolfsson fick svåra problem redan på SS3 då bilen slutade ladda. I vanlig VOC-anda så samlades kunniga medtävlare runt Patriks bil i line-up till dagens fjärde och näst sista sträcka, och likadant innan sista sträckan.
– – Medtävlarna får enligt reglerna inte skruva i Patriks bil, men goda råd är förstås inget hinder. Tydligen var det Pär Nordahl som till slut kom med avgörande tips. En kvarglömd ringnyckel, skruvmejsel, tejprulle och en kabelbit i Patriks handskfack var allt som behövdes för att få bilen att ladda igen. Trots hackande motor, dåligt fungerande vindrutetorkare och igenimmade rutor i spöregnet, allt till följd av laddningen som inte fungerade, så vann Patrik ändå elit B ohotad med nästan 50 sekunders marginal. Och passade också på att bli näst snabbaste VOC Mekonomen bil, bara slagen av Emil Bergkvist.
Viktor Karlsson på andra plats och Erik Karlström på tredje hade däremot en gruvlig fight de också, mellan dem skilde det till slut bara en sekund.
Vi kan heller inte undanhålla er läsare en helt fantastisk anekdot. På dagens första sträcka tappade Viktor Karlström sin intercom, det var helt enkelt batteriet i den som gav upp. Men, Viktor har en kvicktänkt CoDriver i Jonas Sandberg, han ringde helt enkelt upp Viktor och gestikulerade åt honom att svara. Med telefonen instucken i hjälmen fick Viktor sina noter, vilken kreativitet!
I Cup-klassen dominerade Kent-Ola Björklund, den gamle CoDriver-fantomen som nu bytt notblock och mikrofon mot ratt och pedaler. Kent-Ola fick veta om sitt favoritskap innan start och han tackade genom att infria alla förväntningar och vinna i stor stil. Johan Vedin på andra plats och Ola Wördin tog tredjeplatsen.
Bland juniorerna var Pontus Lönnström tämligen överlägsen.
– – Hans tid hade placerat honom som tvåa i Cup-klassen, och då måste vi komma ihåg att Pontus inte får köra med noter. Vilken bragd! Är det här nästa supertalang vi ser i vardande? Ingen direkt överraskning att den i så fall kommer i VOC Mekonomen Rally.
Mattias Jacobsson blev tvåa bland juniorerna och på tredje plats kom ännu ett intressant namn, Lina Björklund. Svenskt rally mår bra av att återväxten bland kvinnliga förare bakom Ramona Karlsson ser ut att fungera alldeles utmärkt, även om vi gärna vill se fler tjejer bakom ratten.
Rally Killingen är tufft, snabbt och svårt. Det fick inte minst klassansvarige själv känna på i sin svåra krasch i fjolårets upplaga.
– – I år var inget undantag. Det för SverigeSerien så ovanliga väderförhållandet regn gjorde inte rallyt lättare. VOC Mekonomen Rally brukar ha ett skyddande ”paraply från ovan” över tävlingarna i sin nationella serie. I de svåra förhållandena skedde flera rullningar men lyckligtvis utan allvarliga skador och behov av ambulanser den här gången. Det allmänna beskedet från de inblandade dagen efter incidenterna är ”ömma men vid god vigör och gott mod.” Det är bara att bita ihop och komma igen.
Nästa utmaning i SverigeSerien stavas: Finland, Tammerfors och Castrol Rally. Den 26 och 27 september är det dags.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2013-08-13 17:28






Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
© Toyota Gazoo Racing.Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.

Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...

Publicerad: 2024-12-26 11:49


Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
© emotorsport.seFörsta deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.

Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...

Publicerad: 2024-12-26 09:17


53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
© emotorsport.se Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.

Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...

Publicerad: 2024-12-26 09:02


1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
© emotorsport.seSnart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...

Publicerad: 2024-12-23 20:08


Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
© emotorsport.seVeckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.

Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...

Publicerad: 2024-12-23 19:48


Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
© Svenska RallyCupen.Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.

För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...

Publicerad: 2024-12-23 11:17


Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
© emotorsport.seUnder söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.

Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...

Publicerad: 2024-12-22 22:44


Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
© emotorsport.seDet blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.

Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...

Publicerad: 2024-12-22 22:36


Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
© JC Raceteknik.21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...

Publicerad: 2024-12-22 17:46


ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
© Anders Blomqvist.EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.

Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...

Publicerad: 2024-12-22 15:06


Tidigare nyheter:
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.
Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025.
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.