|
VOC drar till Finland - största Svenska startfältet utanför Sverige? PRESSRELEASE
VOC Mekonomen Rallys tävling i Finland är troligen det största svenska startfält som tävlat utanför landets gränser någonsin.
Nu finns inbjudan och anmälan till Castrol Rally i Tammerfors ute på VOC Mekonomen Rallys hemsida! Att det skulle bli årets stora händelse i klassen och en av de stora händelserna i svenskt rally överhuvudtaget, stod klart redan då nyheten om att rallyt skulle ingå i 2013-års SverigeSerie släpptes. Intresset var omedelbart på topp. Chansen att tävla i rallysportens förlovade land Finland, tillsammans med finska mästerskapen, i deras finaltävling, på vägar som är av precis samma typ som det mytomspunna finska VM-rallyt, vägar som faktiskt till vissa delar använts i VM-rallyt tidigare år, det blev direkt något av möjligheten att uppfylla en av sina drömmar för många tävlande i klassen. Nu när det bara är en dryg månad kvar står det också klart att startfältet förmodligen är det största svenska startfält som tävlat utanför landets gränser någonsin.
Det är alltid spännande att göra saker för första gången, saker som inte gjorts tidigare.
– ¬Det dyker alltid upp små utmaningar som stjäl tid och som i sin tur förskjuter tidsplanen, i synnerhet då det är ett utlandsarrangemang där vi också har en språklig barriär. Nu är också de flesta små detaljer utredda och inbjudan är ute och ett anmälningsformulär finns sammanställt. Allt ligger ute på vår hemsida, berättar klassansvarig Roger Fransson
Totalt rör det sig om 46,5 mil rally med 10,7 mil specialsträcka fördelat på nio olika sträckor
– Vi i VOC Mekonomen Rally har för vår SverigeSerie delat rallyt i två. Vi hanterar dag ett med sina drygt två mil SS som ett rally och dag två med sina dryga åtta mil som ett annat. Detta innebär bland annat att man kan bryta dag ett och ändå starta om dag två utan några tidstillägg som det annars är med superrallyregler. Poängmässigt ser vi dag ett som ett sprintrally och delar ut halv SverigeSeriepoäng medan dag två ger en och en halv gång poängen, totalt alltså dubbel poäng på de två dagarnas tävlande.
Bråttom att anmäla sig
– Eftersom att det är en del administrativt som måste göras och vi måste hinna gallra och seeda vår del av startfältet så måste vi ha in anmälan senast redan nästa fredag 30 augusti. Det är i princip lika enkelt att anmäla sig som till en svensk tävling, det finns ett formuläret direkt på vår hemsida. Den enda skillnaden är att det är några speciella grejor som våra finska vänner måste veta för sina system, tex vilket försäkringsbolag man har på rallybilen, de tävlandes körkortsnummer och vilken betalare pengarna kommer att komma ifrån och deras kontonummer.
Menar du att man måste skriva med vilket bankkonto betalningen kommer att komma ifrån i anmälan?
– Ja, så är det faktiskt. Det är dels för att de ska veta var pengarna ska betalas tillbaka om man inte kommer med i gallringen. Men också för att de ska kunna se vem betalningen kommer ifrån. Man ska ange förarens licensnummer som referens på betalningen men vid utlandsbetalningar från vissa banker är det inte alltid som betalningsreferensen syns hos mottagaren. Då måste de kunna lista ut för vem pengarna som betalt in är avsedda för, annars kan man som förare få problem.
Hur kommer gallringen att gå till? Och har även de som inte satsar på SverigeSerien någon chnas att komma med?
– Så snart vi hinner efter att vi stänger anmälan så kommer vi att gallra och meddela alla anmälda om de fått ordinarie plats enligt regelverket för förtur eller enligt den lottning som vi då genomfört. Samtidigt meddelas också alla som fått en reservplats. Alla ”reserver” presenteras i den ordning de lottats fram, och därmed vilken nummer i kön de har. Detta läggs också ut i BLOGGEN på vår hemsida. Gallringsreglerna finns också på vår hemsida och de är utformade så att även de som inte tävlar i SverigeSerien, eller har en hög placering i serien, ska ha en god chans att komma med till Finland i den lottade potten
Det finns inga arrangörsnoter i Finland, hur löser ni det? Måste alla nota helt själva?
– Nej! Vi har glädjen att få med oss Gunnar Barth till Finland. Han kommer att nota och det kommer att finnas nothäften finns tillgängliga tills fredagens rekognosering. Meningen är att vi ska reka noterna en gång under fredagens tid för recce och komplettera med våra egna noteringar.
Det är laddat för en fantastisk rallyupplevelse för en stor grupp i VOC Mekonomen Rally. Och redan nu innan evenmanget ens är genomfört så pratar klassansvarig om en fortsättning 2014.
» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2013-08-23 13:14
|
|
Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden. Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.
Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...Publicerad: 2024-12-26 11:49 Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen. Första deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.
Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...Publicerad: 2024-12-26 09:17 53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige. Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.
Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...Publicerad: 2024-12-26 09:02 1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt. Snart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...Publicerad: 2024-12-23 20:08 Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna. Veckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.
Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...Publicerad: 2024-12-23 19:48 Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K. Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.
För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...Publicerad: 2024-12-23 11:17 Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll. Under söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.
Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...Publicerad: 2024-12-22 22:44 Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong. Det blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.
Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...Publicerad: 2024-12-22 22:36 Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden. 21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...Publicerad: 2024-12-22 17:46 ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte. EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.
Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...Publicerad: 2024-12-22 15:06
|
|
Tidigare nyheter:
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte. Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen. Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet. Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025. VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt! Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden. Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet. Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong. Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden. Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen. Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025. Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare. Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025. Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen. Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige. Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025. Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna. Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet. Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien. Fransk brödrakamp i WRC2 2025, Rossels i samma team.
Nyhetsarkiv:
[ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
Upplevelser från happy-day.se
|
| |