NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Jane satte sin Profile på Strömkarlen.
PRESSRELEASE

Efter ett par återbud så blev det 11 st små Suzuki som först av alla gav sig ut på den första specialsträckan vid Hedeängs folkracebana i Trollhättan. Det blev gångavstånd för servicepersonalen som hade allt uppställt vid motocrossbanans depåområde, så även de viktiga entusiasterna kunde få se en skymt av de tävlande "in action". Paret Strömberg/Ålund öppnade bäst i sin Lily, tätt följd av favoriterna Sollenfeldt/Svensson (Sollet o Beppe) i Suzie. Trea var inte oväntat Cuptvåorna Granfors/Östmark (Krille o Carro) i en nyinhandlad MK1:a. Nu för första gången fick de prova på hur det är att köra med diffbroms. Fyra var Eriksson/Gustavsson i sin superfina Jane och femte platsen togs av nya medlemmarna och hemmahoppet Tomi Juntunen/Patrik Nyman dryga 2 sekunder efter.
Men detta var ju knappt ens en uppvärmning inför den legendariska Kabelvägen som ju denna tävling nästan byggde helt på. Visst finns det fräna rallyvägar i Sverige. Men kanske inte så många och så pass långa i tätbefolkade mellansverige. Dessutom med denna krokiga karaktär. En riktig utmaning är det och rekorden har ständigt förbättrats av i huvudsak de lokala förarna som hunnit lära känna vägen ordentligt.
Här visade Ludvikaparet Jan-Erik Eriksson/Stefan Gustavsson verkligen alla var skåpet skulle stå. Drömgränsen 6 min (för oss Suzukiåkare) underskreds med en halv sekund och på köpet gick de upp i ledningen. Sollet/Beppe slog upp hasplåten en aning vilket resulterade i svårväxlad bil och tappad tid. Hemmaåkarna Juntunen/Nyman fick erfara den alltför vanliga och bistra sanningen att tyngdlagarna även gäller dem som känner vägen. Det slutade alltså med en avåkning och tilltufsad bil för deras del. Bittert. Särskilt när 3:e sträckan gick i närheten av Tomi´s hem. Där mötte Krille Granfors med Codriver Caroline Östmark sitt Waterloo. Bakhjulet kom ner i diket på korta men lömska Rörmaden1 och efter lite "rattfladder" så tog det tvärstopp i det djupa diket. Ola och Brittmarie tog med sin sträckseger tillbaka ledningen. Längre än till uppehållet kom inte nykomlingen Emil Carlsson lotsad av Tobias Abrahamsson med sin trasiga hjulupphängning.

Trots saknad 3:ans växel så var Sollet snabbast andra gången på Hedeäng och fick på så vis med sig värdefulla sträckpoäng. Ola utökade visserligen sin ledning till Jan-Erik med 4 tiondelar men det
skulle visa sig otillräckligt. På Kabelvägen andra gången så utklassade Jan-Erik och Stefan samtliga med helt otroliga tiden 5:54,9 !!! Det innebar en mycket imponerande 15:e plats totalt bland hundratalet bilar där 90% av dem har effekter långt över Sukkans 105 hästar. Noterbart är att Självaste Stig Blomqvist åkte på 6:13 med SAAB 99 Turbo på -80 talet. Delad tvåa blev Ola och Sollet där den senare fick än större besvär med växellådan. Nu gällde det bara att kunna ta sig i mål för dem. Även bröderna Kujanpää i sin välanvända Mk1:a åkte sekundlika och det med Henry Nyberg/Anders Moberg. Häftigt att Henry som nästan kunde vara farfar åt dessa unga folkracefostrade bröder kan ha sån fight. Snacka om att generationerna möter varandra och har kul tillsammans! Nu blev detta en fight om fjärdeplatsen sedan Jesper Ödberg tvingats kasta in handduken p.g.a. trasig drivaxel.

Vi i 1300 RallyCup vill tacka arrangören för ett generöst tillmötesgående och för en välarrangerad tävling på utmanande vägar. Inget rally utan alla dessa fantastiska funktionärer ...och inte minst... Markägare och boende som låter oss åka på deras vägar! …och särskilt TACK till PROFILEn Juha Liimatainen!!


» Pressrelease från 1300 Rallycup.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2013-09-05 12:45






Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
© Toyota Gazoo Racing.Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.

Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...

Publicerad: 2024-12-26 11:49


Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
© emotorsport.seFörsta deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.

Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...

Publicerad: 2024-12-26 09:17


53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
© emotorsport.se Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.

Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...

Publicerad: 2024-12-26 09:02


1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
© emotorsport.seSnart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...

Publicerad: 2024-12-23 20:08


Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
© emotorsport.seVeckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.

Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...

Publicerad: 2024-12-23 19:48


Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
© Svenska RallyCupen.Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.

För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...

Publicerad: 2024-12-23 11:17


Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
© emotorsport.seUnder söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.

Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...

Publicerad: 2024-12-22 22:44


Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
© emotorsport.seDet blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.

Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...

Publicerad: 2024-12-22 22:36


Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
© JC Raceteknik.21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...

Publicerad: 2024-12-22 17:46


ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
© Anders Blomqvist.EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.

Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...

Publicerad: 2024-12-22 15:06


Tidigare nyheter:
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.
Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025.
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.