NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Ericsson-Motorsport.
© Ericsson-Motorsport.
Jerker Axelsson körde till seger i East Sweden Rally.

© Ericsson-Motorsport.
© Ericsson-Motorsport.
Mikael Lindqvist har äntligen hittat rätt i sin Mitsubishi, nu snabbast i otrimmat 4wd.

© Ericsson-Motorsport.
© Ericsson-Motorsport.
Johan och Henrik körde ifrån klasskamraterna i trimmat 2wd klassen.

© Ericsson-Motorsport.
© Ericsson-Motorsport.
Emil och Sofie tog första SM segern efter flera motgångar med Fiestan.
En sträcka avgjorde i East Sweden Rally - vinster för Jeker, Mikael, Johan och Emil.

Under eftermiddag rullade bilarna över målrampen i East Sweden Rally - årets femte och näst sista deltävling - då stod det klart att tre SM mästare är redan korade.
Tävlingen började under fredagen, med fyra sträckor i till en början kvällssol som snabbt övergick i mörker. Robin Friberg var den som trivdes bäst på sträckorna, även att den breda körstilen inte riktigt passar de stenrika vägkanterna klarade han kvällen bäst, ledde tävlingen sex sekunder före Eddie Hörbing. I klassen var det Thomas Thunström och Mikael Lindqvist som jagade närmast, av de väntade toppnamnen som försvann sågs Patrik Johansson med växellådsbekymmer, problem hade också Martin Berglund. Redan ett par sträckor in på dagen hade Eddie och Bo Holmstrand tagit kommandot över ledningen, den samme tappar den på ss7 där han är en av många som missbedömer en lurig sväng - tappar rejält med tid och Jerker Axelsson är en av de som klarar kurvan och smiter förbi med sju sekunds marginal. Jerker klarar trycket, utökar ledningen med dryga sekunder över de två avslutande sträckorna - tar första SM segern med Subarun. Eddie Hörbing säkrar såväl andraplatsen som SM guldet med en deltävling kvar. Ramona Karlsson var den som överraskade mest, hade punktering under fredagens avslutning men öppnade dagen med fyra sträcksegrar och avancerade till tredjeplatsen totalt. Mats Jonsson spurtar upp sig till fjärdeplatsen följd av Ingemar Svensson - båda med placeringar lägre än väntat.

Lindqvist vinnare - Patrik säkrade guldet.
Robin Fribergs ledning i otrimmade klassen försvann på ss7, den tidigare nämnda svängen kostade en stukad hjulupphängning och åter en bruten tävling för Ludvikasonen. Istället var det Thomas Thunström som "ärvde" ledningen i klassen - fick dock snabbt se den förlorad igen då Östgöten Mikael Lindqvist och co-driver Per Andersson smet förbi - Micke tackade teknikerna runt väghållningen för ett kanonjobb, något som märkts på Lindqvists körning i såväl Hässleholm som Linköping allt mer verkar stämma. Tar segern i klassen med 5,8 sekunder till Thomas Thunström. Siste man på pallen i klassen blev Jacob Jansson som mixade riktigt snabba tider med några sämre - trots det pallen och viktiga SM poäng. Patrik Johansson som drabbades av problem under fredagen startade om efter mekanikernas kvällsjobb, styrde hem en femteplats i klassen vilket räckte för att säkra SM guldet, andra raka i klassen.

Holmberg attackerade till seger.
Leif Peterson var tippade vinnare när de trimmade 2wd åkarna gav sig ut på ss1, Göteborgaren ledde dock efter första kvällens fyra sträckor - men det var mycket tack vare Tobias Söderqvists "däckproblem" som gjorde att Årsundaföraren tvingades bryta på etappen, Tobias hade där före slagit flera snabba tider totalt. Idag var det Johan Holmberg och Henrik Appelskog som vaknat bäst, satte full attack på den gule Suzukin och började jakten på Corollaåkaren. På ss7 smet han förbi och utökade ledningen före Leif Peterson till 15 sekunder. Närmare två minuter från ledaren tar Mikael Ericsson tredjeplatsen i klassen följd av Tobias Söderqvist som åkte upp sig rejält med snabba tider och andras fall. I klassen är det fortsatt helt öppet inför avslutningen om medaljfördelningen, fyra bilar har fortsatt chans på ädlaste valör.

Bergkvist snabbast i otrimmade 2wd.
Pontus Tidemand var den som gick till nattvila som ledare i otrimmade 2wd dit R2 bilarna tillhör. De vässade bilarna har ett klart övertag, även som det vid lördagens målgång delvis visar något annat. Mot slutet av dagens inledande sträcka försvann växlarna i Tidemands Fiestalåda - fortsatte en sträcka till innan man bröt. Då stod dörren öppen för helgens stora överraskning - Emil Bergkvist. Hoforstalangen visade redan innan Tidemands problem att han var att räkna med, körde felfritt i fredagens mörker och var bara åtta sekunder bakom JVM ledaren vid nattvilan. När Tidemand försvann, gjorde också kampen om segern det samma, Bergkvist fortsatte i ett snabbt och stabilt tempo mot segern - första såväl SM som JSM segern och första SM målgången med teamets Ford Fiesta R2 - en bil som i SSR krånglade när han var i absoluta toppen. Segern för Emil och Sofie Lundmark kunde inte kommit lägligare - prisutdelare till segraren var en av däckleverantören Yokohamas högsta män som gjorde en blixtvisit i Sverige. Bakom segraren var det Norskt, vid målgång var Sindre Furuseth 23 sekunder bakom vinnaren - den vilt attackerande norrmannen klarade de av stenar kantade vägarna med bravur trots den något vida körstilen, unge Sindre kör en otrimmade Ford Fiesta. David Pettersson jagade hårt och tar en tredjeplats i klassen med sin R2 Skoda - skuggades av Christoffer Jacobsson och Mattias Adielsson - de i Ford Fiesta respektive Peugeot 207 R2. För Adielsson innebar de skrala poängen dock en redan klar guldmedalj i SM klassen inför avslutningen.

Axelsson och Boive i RM.
Ett 10-tal klassiker dök upp för RM tävlande, Ola Axelsson var den som åter tog en fullpoängare, körde stabilt mot segern med ett par minuter till näste klassvinnare, Henrik Boivie. Tomas Thorszelius och Bo Warmenius var där efter i klasserna.

* Resultatlista, se
"Resultat".

Publicerad: 2013-09-07 22:29






Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
© Toyota Gazoo Racing.Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.

Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...

Publicerad: 2024-12-26 11:49


Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
© emotorsport.seFörsta deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.

Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...

Publicerad: 2024-12-26 09:17


53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
© emotorsport.se Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.

Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...

Publicerad: 2024-12-26 09:02


1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
© emotorsport.seSnart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...

Publicerad: 2024-12-23 20:08


Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
© emotorsport.seVeckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.

Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...

Publicerad: 2024-12-23 19:48


Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
© Svenska RallyCupen.Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.

För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...

Publicerad: 2024-12-23 11:17


Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
© emotorsport.seUnder söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.

Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...

Publicerad: 2024-12-22 22:44


Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
© emotorsport.seDet blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.

Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...

Publicerad: 2024-12-22 22:36


Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
© JC Raceteknik.21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...

Publicerad: 2024-12-22 17:46


ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
© Anders Blomqvist.EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.

Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...

Publicerad: 2024-12-22 15:06


Tidigare nyheter:
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.
Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025.
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.
Fransk brödrakamp i WRC2 2025, Rossels i samma team.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.