|
Det gick riktigt bra i helgen för Holmberg och Appelskog. PRESSRELEASE
Förväntningarna var stora inför helgens SM-tävling, som gick på hemmaplan för Holmberg Motorsports kartis Henrik Appelskog. Tävlingen började på fredagskvällen med tre rejäla sträckor i skogen, varav två i mörker. Något som teamet inte har någon större vana vid, vilket innebär att det blir extra tufft. Så även denna gång. Dock gick det riktigt bra då man kom 2´a på både SS2 och SS3. Tobias Söderqvist var mycket snabb, kanske för snabb då han körde punka på SS4. Holmberg Motorsport som startade efter Tobias kom därför snabbt ikapp honom. Man fick stanna ett par gånger på sträckan eftersom det dammade ovanligt mycket och sikten blev obefintlig och när det dessutom är mörkt blir det ju inte bättre. Teamet tappade 23 sekunder till
Leif Petersson, som var snabbast på sträckan, vilket innebar att man låg 15,3 sekunder efter honom när det var dags för nattvila.
På lördagsmorgonen var killarna riktigt taggade och hade bestämt sig för en riktig attack och plocka in tid. Det gjorde man. På första sträckan körde man in 12,3 sekunder och på andra sträckan blygsammare 2,5 sekunder. Det skiljde nu endast en halv sekund till Leif.
På SS7 funkade allt. Man slog Leif med 8 sekunder och var dessutom 2´a totalt på sträckan. Inte illa av en 2-krafsare. Teamet ledde nu med 7,5 sekunder.
Efter lunch var det dags för sista sträckan, som var på 1,9 mil norr om Roxen. Här skulle tävlingen avgöras innan publiksträckan, som avslutade tävlingen. Man visste att så här långa och snabba sträckor, som SS8, passar Leif perfekt så pressen kändes onekligen. Det lirade rätt bra men den där riktiga feelingen infann sig inte och det kändes som om man tappat tid. Frågan var bara hur mycket? Ibland blir man förvånad – man hade slagit Leif och Tony med 8,7 sekunder. Fantastiskt.
När det var dags för sista korta publiksträckan på 1 km, på cykelbanorna runt Cloetta Center, är det inte lätt att ta in tid. Däremot lättare att göra bort sig – och tappa tid. Taktiken blev att promenadåka för att inte riskera något. Resultatet blev att Leif spöade Holmberg Motorsport med 1,3 sekunder, vilket gjorde mindre eftersom teamet vann klassen med 14,8 sekunder. Och kom 8´a totalt.
- Det känns fint att vi med vår lilla Suzuki klarar att köra ifrån många motorstarkare konkurrenter, säger en belåten Johan Holmberg.
- Inför finalen i Uppsala första helgen i oktober ligger vi 2´a i klassen, så det kan knappast vara mer spännande, avslutar en glad Henrik Appelskog.
» Pressrelease från Holmberg Motorsport.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2013-09-08 20:09
|
|
Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden. Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.
Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...Publicerad: 2024-12-26 11:49 Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen. Första deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.
Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...Publicerad: 2024-12-26 09:17 53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige. Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.
Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...Publicerad: 2024-12-26 09:02 1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt. Snart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...Publicerad: 2024-12-23 20:08 Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna. Veckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.
Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...Publicerad: 2024-12-23 19:48 Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K. Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.
För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...Publicerad: 2024-12-23 11:17 Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll. Under söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.
Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...Publicerad: 2024-12-22 22:44 Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong. Det blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.
Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...Publicerad: 2024-12-22 22:36 Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden. 21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...Publicerad: 2024-12-22 17:46 ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte. EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.
Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...Publicerad: 2024-12-22 15:06
|
|
Tidigare nyheter:
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte. Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen. Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet. Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025. VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt! Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden. Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet. Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong. Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden. Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen. Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025. Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare. Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025. Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen. Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige. Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025. Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna. Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet. Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien. Fransk brödrakamp i WRC2 2025, Rossels i samma team.
Nyhetsarkiv:
[ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
Upplevelser från happy-day.se
|
| |