NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Ericsson-Motorsport.
© Ericsson-Motorsport.
Eric Johansson jagar nya framgångar i Svenska RallyCupen.

© Ericsson-Motorsport.
© Ericsson-Motorsport.
David Roos laddar hårt i grupp E.

© Ericsson-Motorsport.
© Ericsson-Motorsport.
Anton Suontausta är en av fortåkarna i VOC.
Fulladdad rallyfest vid Vätterns norra strand - tuffa kamper att vänta i Rejmes Svängen.

Största tävlingen för helgen är Rejmes Svängen i Askersund, för arrangemanget står Askersundsklubben Rönne MK. Tävlingen utgör näst sista deltävlingen för året i Svenska Rallycupen samt deltävling för både Grupp E Cupen och Suzuki 1300 RallyCup. Man har plockat ihop 55km SS fördelat över 5 specialsträckor, en stor del av banan är för övrigt nya rallyvägar.
Henrik Johansson inleder tävlingen, han gör det som favorit i Ungdomsklassen med nio startande ekipage. Där efter kommer de små ettriga Suzukibilarna i egna cupen, Suzuki 1300 RallyCup. Bland de tidigt startande syns Stefan Sollenfelt och Ola Strömberg som brukar tillhöra täten, längre ned finns dock namn som Jan-Erik Eriksson, Daniel Budin och Mattias Lagström som också de åker fort.

Mäster Jonsson jagar seger.
Närmare 30 bilar när trimmat 2wd med a-förare bakom spakarna ställer sig på startlinjen och släpper loss hästkrafterna. Årets store vinnare i cupen, Mikael Ericsson startar sist, före sig startar ett gäng fortåkare i form av SM åkande Johan Carlsson, Katrineholms Fredrik Eriksson, Seatåkaren Robert Andersson och med bakhjulsdrift ses bl.a. Patrik Larsson som dock inte haft det riktiga flytet i år, i övrigt Robin Wallon, Simon Johansson och Tomas Pettersson.
17 bilar i A/B förare 4wd där Björn Adolfsson toppar cupen, jagas av främst Eric Johansson och Ulf Pettersson, den sistnämnde har bytt sin Subaru Impreza mot en Ford Focus WRC - i tävlingen lär annars Mats Jonsson bli tuffaste motståndet. Bengt Abrahamsson är en som visat stigande form och med häftig bil, Ford Fiesta super2000 ses Mattias Jirvelius.
10-talet "gammelbilar" i Appendix K, flitigt tävlande Ola Axelsson gäller som favorit - i övrigt ses Lars Pettersson, Claes Molin och publikfavoriten Håkan Lindh när det gäller de ”vassaste” bilarna.

Stort itnresse för otrimmat.
Grupp E har tack vare Grupp E cupen fått till 21 anmälda ekipage, Tobias Isaksson och Jesper Samuelsson tillhör a-förarna och ses ofta i täten. Niklas Albinsson, Max Nensén och Frida Axelsson är några med b-licens och VW Golf - en modell som representerar klart över hälften. Den stora frågan är vem som kan ro på Mattias Ledin bland c-förarna, Kopparbergsåkaren har radat upp fina placeringar i år med sin Saab 9000 - andra i klassen är bland andra Johannes Joons och David Roos.
Med startnummer närmare tresiffrigt kommer de första av 20 VOC åkarna i elitklassen, inleder gör Mattias Andersson följd av Anton Suontausta, Robert Blomberg och Andreas Pettersson som ser ut som de största kandidaterna om segerpokalerna. Lägg där till b-förarna med Jonas Thorsell, Erik Karlström och Marcus Kallin.
20-talet bilar i b-förare 2wd där Knutte Edenholm visat storform i cupen, Emil Karlsson, Daniel Hellstadius, Christian Gabrielsson, Michael Larsson och Mikael Wiberg är namn som säkert vill blanda sig i pokalkampen.

Svalt intresse bland c-förarna.
Betydligt svalare intresse bland c-förarna där Oskar Lundmark och André Ekström syns av bara en handfull anmälda i trimmade klassen.
Sista klassen ut blir c-förarna med otrimmade Volvobilar, Rasmus Lundh och Rickard Gustafsson toppar cupklassen men inte långt bakom syns förare som Pontus Jardstedt.

* Anmälningslista, se
"Inbjudningar".

Publicerad: 2013-09-19 19:59






Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
© Toyota Gazoo Racing.Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.

Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...

Publicerad: 2024-12-26 11:49


Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
© emotorsport.seFörsta deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.

Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...

Publicerad: 2024-12-26 09:17


53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
© emotorsport.se Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.

Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...

Publicerad: 2024-12-26 09:02


1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
© emotorsport.seSnart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...

Publicerad: 2024-12-23 20:08


Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
© emotorsport.seVeckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.

Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...

Publicerad: 2024-12-23 19:48


Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
© Svenska RallyCupen.Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.

För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...

Publicerad: 2024-12-23 11:17


Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
© emotorsport.seUnder söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.

Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...

Publicerad: 2024-12-22 22:44


Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
© emotorsport.seDet blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.

Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...

Publicerad: 2024-12-22 22:36


Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
© JC Raceteknik.21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...

Publicerad: 2024-12-22 17:46


ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
© Anders Blomqvist.EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.

Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...

Publicerad: 2024-12-22 15:06


Tidigare nyheter:
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.
Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025.
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.