Idag presenterade Svenska BilsportFörbundet en första del i sitt införande av en ny klass i rallysverige. Det handlar om "Originalrally Gr F", en ny klass som ska locka in fler och framför allt modernare bilar i rallyskogen till en billig peng. Klassen utformas efter två direktiv, framhjulsdrift och bakhjulsdrift. Precis som dagens otrimmade bilar handlar det om två varianter, Standardrallybil och Homologerad rallybil där man i det sistnämnda bl.a. får chansen att plocka ur inredning och göra smärre modifikationer - allt för att få en, framför allt i brandsynpunkt, säkrare bil men också med ett "sportigt" utseende. Det handlar om bilar med standardvarianter av såväl motor, växellåda och hjulupphängning och hårt reglerade regler - allt för att hålla kostnader och skenande teknik på en rimlig nivå.
De första bilarna in i det framhjulsdrivna reglementet som idag presenterades är Volvo 850 och S70 modellerna med årsmodell t.o.m. 2000, men räkna med att vi inom tid kommer se fler passande bilar som kan föryngra vagnparken och locka nytt intresse.
Reglemente för den bakhjulsdrivna klassen väntas inom kort - mycket talar där för att vi bl.a. till en början kommer att få se flera av de äldre Volvomodellerna som idag ingår i en annan och privat driven klass som skapat oreda hos såväl förbund, men framför allt arrangörer och aktiva under sommaren.
Den privata VOC klassen har under några månader drivit sina egna kampanjer - vad vi erfar mot såväl förbund, förare men framför allt arrangörer där en del i bråket med förbundet sägs ha varit den reklam VOC sålt in på den för arrangörerna anvisade plats, den del av karosserna alla ekipage ska ställa till förfogande åt arrangörer. Det är en plats som ska ge arrangörerna möjlighet att själva söka partners för att finansiera sina arrangemang.
Flera aktiva har också hört av sig och påpekat missnöje om snabba beslut under pågående säsong i även andra ärenden, men också missnöje om bl.a. fördyrande starter då man valde Finland för Sverigeserien, huvudklassen hos VOC! Den finska deltävlingen har också drabbats av minst sagt röriga beslut i flera frågor och sättet att kommunisera har utåt har varit en gästbok med inlägg, istället för direkt på sin egna hemsida. Cupens hemsida drivs för övrigt under cupens gamla namn, ett namn som man själva uppmanar andra att inte använda. Flera av sommarens arrangörer har också fått mottaga, vad de själva hört av sig om, SMS med vad de kände som rena hot om ”tråkiga efterspel” om de inte följde de av cupen snabbt ändrade reglemente mot de arrangörer som vill bjuda in klasserna.
Kanske kan dagens presenterade klass från SBF lugna de aktiva och skapa en stabil grund på något nytt för de som vill tävla billigt och på lika villkor. Kanske får det också den privata klassens aktörer att ta ett steg tillbaka, samla sig och genomföra något gemensamt för att föra tävlandet vidare även i VOC klassen.
Publicerad: 2013-09-24 19:33