NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Breda och rak asfaltväg, en typisk specialsträcka i La Carerra Panamerica.
Svenskar deltar i Mexikanskt landsvägslopp.

Snart är det dags för start i årets upplaga av tävlingen La Carrera Panamericana. Många känner till namnet på tävlingen men få vet vad det handlar om. Tävlingen är inget "vanligt" rally utan ett s.k. landsvägslopp, dock med avlysta specialsträckor. Årets tävling körs mellan den 9 till 16 november. Man startar tävlingen i södra Mexico, och tar sig sedan vias spännande vägar till norra delen där målgång sker. Tävlingen lockar årligen något svenskekipage, så också i år. Där syns i år Nicolina Hübert med kartläsare Anna Sörrensson i en Saab. Ralf Christensson med kartläsare Stefan Annell i en Falcon syns också de på startlinjen tillsammans med 86 andra bilar. För ett par år sedan deltog Bo Axelsson i tävlingen, han har nu hjälpt oss att samla ihop lite fakta kring arrangemanget. Här nedan följer en kort beskrivning med några av skillnaderna mot ett "vanligt" svenskt rally och La Carerra Panamericana.

Foto / ©: ???
Så här kan en bil ingående i Carerran se ut! Volvo PV, 2004 rattad av Bo Axelsson.


- Vissa ss kan vara en avstängd motorväg.

- Snittfarterna på sträckorna varierar men uppåt 200 km/tim är definitivt inte ovanligt för toppekipagen.

- Snabbaste klockade toppfart för två år sedan, var 319km/tim. Detta gjordes av en Studebaker från 1954.

- På transportsträckor förutsätts det att Carrera tävlande inkl. service kör som tokiga, annat accepteras nästan inte av polis, publik och medtrafikanter. Snittfarter på närmare 150 km/tim är inte ovanligt om man inte skall få transportprickar.

- Alla större korsningar man passerar på transporterna bevakas av poliser. De stoppar övrig trafiken när "Carrera gänget" kommer.

- Under hela tävlingen följs de tävlande av en egen polisstyrka. Chef för denna var t.ex. 2004, Mexicos polischef, trafikpolisen. En jämförelse med Sverige, "Tänk dig rikspolischefen i spetsen för Midnattsolsrallyt, med blåljus i över 200 km/tim."
Foto / ©: Bo Axelsson, www.rally-racing.com
Udda bilmodeller i ett udda rally, Carerran bjuder på exotiska bilar. Foto; Bo Axelsson, www.rally-racing.com.


- Man tävlar i många klasser mestadels efter antal cylindrar samt i huvudsak två årsklasser.

- 1954 eller tidigare, samt 1965 och äldre är två "huvudklasser". Ett nästan fritt reglemente där de enda begränsningarna är vikt, motorvolym, förgasarstorlekar, samt inskränkningar i fälgbredd. Inga modifikationer får göras på karossen. Plastdörrar, skärmar är bl.a. förbjudet.

- Exempel på bilar som deltar är Studebaker, Lincoln, BMW, Mercedes, Volvo.

- Hela tävlingen körs på asfaltvägar där man finner allt från serpentinvägar i bergen till de långa rakorna i öknen.

- Arrangören tillhandahåller noter, förutom roadbook, men toppbilarna skriver egna noter.

- Serviceuppehåll sker varje kväll med fritt mekande. Ingen Parc Ferme eller liknande över natten. Toppekipagen har också avtalat med verkstäder så de kan renovera bilen varje natt och byter t.ex. utväxlingar som skall passa för nästkommande dag. Skulle du bryta en dag får du starta om igen när du reparerat och hunnit ifatt de övriga bilarna.

- Man räknar med att tävlingen ses av mallen 3 och 4 miljoner åskådare och varje kväll är det TV sändningar. I varje stad rallyt övernattar är det stor fest. Går man ut i overall eller någon form av teamkläder får man räkna med att skriva autografer.

Helt klart ett spännande äventyr! Hur det gått för de Svenska ekipagen, om de nått målet vet vi först den 16:e.

Publicerad: 2006-11-09 06:03






Stor rallysatsning för Grönholm, kör för finska Skoda Motorsport.
© Niclas GrönholmSkoda Motorsport Finland fortsätter satsa hårt på rally, till säsongen sätter de två ekipage under sitt namn. Sjufaldige mästaren Teemu Asunmaa med co-driver Janne Ferm tar en Skoda Fabia RS Rally2 till förfogande under Finska Mästerskapet, en bil som anlände strax före jul.

En andra bil, även de...

Publicerad: 2025-01-14 22:23


Liiten kör Finska Mästerskapet med Yokohama-Skodan för Printsport.
© emotorsport.seI helgen körs första deltävlingen i Finska mästerskapet, men redan till månadsskiftet körs den andra, då med 60:e upplagan av Arctic Lapland Rally.

Liiten till Arctic Lapland Rally.
Just nu ses knappt 50-talet anmälda, varav ett Svenskt ekipage bland de sex ekipagen i Rally2 klassen. Där ...

Publicerad: 2025-01-14 21:57


Hyundai Motorsport debuterar med 2026-års i20 Rally1 i Rally Sweden.
© Hyundai Motorsport.Hyundai Motorsport kör Rallye Monte Carlo med en fjolårsbil, frånsett att hybridenheten plockats ut och andra små förändringar ihop med det. I övrigt är det bil från 2024 teamets tre förare startar säsongen med.

Thierry Neuville bekräftat att 2025 års - eller rättare sagt 2026 års bil kommer till...

Publicerad: 2025-01-14 20:56


Många svenskar ekipage till NM-start i Rally Finnskog.
© emotorsport.seKNA Kongsvinger med Rally Finnskog, andra deltävling för Norska Mästerskapet den 25:e januari. 12 mil special på sex sträckor ger bra med körning - tre sträckor dubbelt där sträckan Ormberget mäter 30,95km!

Just nu ses 94 anmälda ekipage, intressanta svenska namn är Dennis Rådström som gör andra ...

Publicerad: 2025-01-14 20:48


Info om programförsäljning inför Finnskogsvalsen / HelmiaRallyt.
© MK Ratten.På lördag är det dags för Finnskogsvalsen / HelmiaRallyt 2025, i mer snösäkra marker körs årets rally där Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen gör årspremiär.

Där väntar 95km special fördelat på åtta sträckor där ingen används dubbelt och arrangörsnoter gjorda av Patrik Barth på BMsport oc...

Publicerad: 2025-01-14 20:39


Mer bilder, så ser Gazoo Racings Toyota GR Yaris Rally1 ut 2025.
© Toyota Gazoo Racing.Efter söndagens mörka videoklipp från Toyota Gazoo Racing kom pressbilder på bilen under måndagens senare hälft i ett utskick från Toyota Gazoo Racing. Där ses bilen i mer detalj med de ändrade luftintagen med anledning av att hybridpaketen plockas bort och inte samma kylning behövs.

Elfyn Evans,...

Publicerad: 2025-01-13 20:58


Sesks klar för 6 WRC-starter i Puma Rally1 för M-Sport, inleder i Rally Sweden.
© M-Sport.25-årige Lettländaren Martins Sesks och co-driver Renars Francis tar plats i en Ford Puma Rally1 för M-Sport i sex av WRC seriens 14 deltävlingar under 2025 års säsong. Årsdebuten för teamet sker redan i Rally Sweden under februari månad. Sesks kommer där ses i team med M-Sport Ford WRT´s ordinarie ...

Publicerad: 2025-01-13 20:46


Hankook inför WRC debuten, VM däcken har hårdtestats i ett år, nu redo för WRC & Rally SM.
© Toyota Gazoo Racing.Tio dagar kvar till WRC säsongen 2025 drar igång, det sker då med en ny däckleverantör. Sedan Hankook vann upphandlingen att från starten av 2025 leverera samtliga däck till WRC-seriens klasser och deltävlingar har de haft fullt upp - arbete som också kommer våra svenska Rally SM förarna till gagn n...

Publicerad: 2025-01-13 20:31


Del 7; Vem kör vad 2025, Roman siktar på VM-tävlingar och Norqvist ska kör på utan press.
© emotorsport.seJoakim Roman är ett känt namn, många har sett namnet i Rally Sweden - blir det nytt försök?
- Fjolåret blev ett mellanår efter de 25 raka åren i Svenska Rallyt plus alla andra tävlingar inklusive VM vi kört. Uppehållet berodde på flera faktorer, bland annat tröt orken och motivationen lite och d...

Publicerad: 2025-01-13 19:56


Drive Group VXO AB rekryterar Magnus Skeppstedt som Head of Product Innovation and Sales.
© Drive VXO.Drive Group VXO AB har nöjet att meddela att Magnus Skeppstedt har rekryterats till den nyinrättade tjänsten som Head of Product Innovation and Sales. Magnus, som tidigare haft centrala roller hos BSR, Polestar och Designlight Scandinavian AB, kommer att vara en central person i företagets fortsatta...

Publicerad: 2025-01-13 17:16


Tidigare nyheter:
Drive Group VXO AB rekryterar Magnus Skeppstedt som Head of Product Innovation and Sales.
Mille visar designen på sin Junior WRC bil för 2025.
Solberg mot Dakarsatsning, gästar sina WRC vänner i bivacken.
Hyundai Motorsport rundade begränsningarna, fixade extra testdag inför Rallye Monte Carlo.
Tuff uppgörelse i Rally Sweden Historic, Östgård i Latvalas Celica och Tobias i Audi Quattro.
Toyota GR Yaris Rally1 i svart kostym 2025.
Jonasson totalvinnare i Mullsjö Cup 2 med Lancian.
MK Ratten har över 120 anmälda till snörik Finnskogsvalsen - HelmiaRallyt.
Så gick det i Mullsjö Cup 1.
10-talet namn klara för Race of Champions i Sydney - starkt norsk/svenskt deltagande.
Sesks överlägsen i hemmarallyt, uppvärmning inför Rally Sweden?
Larsen vann i MRF-debuten, Brynildsen och Solberg jagade - så gick det för Svenskarna.
Levin snabbast totalt i Hällerundan.
Dybeck snabbast från start till mål i Ilsboracet.
Del 6; Vem kör vad 2025, Sukkaåkande för Strömberg, Grahn i dubbel SM-satsning & Östlund går för Junior SM.
Rallysäsongen inleds på allvar, följ några av lördagens rallyn.
Paddon möter Svenskt i Race of Champions!
Spännande NM premiär att vänta, sex Svenskar i lördagens startlista.
Lördagens Hällerunda på spolad isbana, årspremiär för HMK´s Sprinserie.
Närmare 50 bilar för Hälsingeseriens premiär, Ilsboracet.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.