I slutet av augusti i år talades det om en fortsättning mellan Nasser Al-Attiyah och M-Sport i WRC serien 2013. Ett par månader senare, i slutet av oktober kom nästa uppgifter där Nasser i en intervju med wrc.com meddelade att man trots att vännen Thierry Neuville valde att gå till Hyundai skulle satsa vidare ihop med M-Sport och Ford. Planen var att lyfta fram nästa junior i spåren bakom Neuville. Bara dagarna före starten av Wales Rally GB, VM finalen, lämnade Nasser återbud till tävlingen med hänvisning till handskador efter kraschen i Spanien.
I bl.a. Tyska medier skrivs det idag uppgifter om ändrade planer. Enligt co-driver Giovanni Bernacchini var han själv på plats för ett test ihop med Nasser och M-Sport dagarna före starten, plötsligt kommer ett telefonsamtal från Qatariern samma dag som testet ska äga rum att han är utanför Miami´s kust och åker båt - kort där efter ställde M-Sport in Nassers start med hänvisning till läkarbesked om skador.
Till årets Paris Dakar rallyt startade Nasser eget team, byggde ihop med en amerikansk firma två helt nykonstruerade Buggybilar för sig själv och Carlo Sainz. Tekniska missöden drabbade ekipagen, då var siktet inställt på att arbeta fram en konkurrenskraftigare bil till 2014 års rally. I samma medier talas det idag om att Nasser är tillbaka hos Sven Quandts tidigare BMW team, som nu går under namnet Mini ALL4 Racing och byggda på de tidigare BMW bilarna men med Mini kaross. Nasser har tidigare tävlat för teamet men sägs nu vara på väg tillbaka och redo för start i Paris Dakar 2014.
Samtidigt sägs Qatariern också vara påväg bort från Fordtävlande i Rally VM - de senaste ryktena placerar honom i Hyundais tredjebil för debutåret 2014 - förhandlingar ska pågå och då hamnar han samtidigt i team med vännen Thierry Neuville - men vart tar M-Sport vägen utan Qatar´s sponsorpengar?
Publicerad: 2013-11-20 20:28