NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Patrik försvarade SM-guldet - nu summerar han året.
PRESSRELEASE

Patrik och Jeppe säkrade sitt andra raka SM-guld med Champagne redan på målrampen i Linköping.

Säsongen började lite tveksamt med en femteplats i Östersund efter en punktering. Till Sandviken hade Patrik programmerat om diffarna och genast var mästartempot tillbaks med klasseger.
I samband med Wäxjö MS årsmöte förärades Patrik med en inteckning i S-skölden, av många ansett som den finaste utmärkelsen i klubben.

South Swedish Rally blev en nervös historia när vi insåg att den nya motorn höll på att rasa. Med sänkt turbotryck lyckades Patrik ta bilen i mål i en tuff kamp med Brynildsen som också kämpade med en sjuk bil. Tvåa totalt 2,4 sekunder efter Brynildsen och klasseger med en rasande motor var en stor framgång, här flankerade av klasstvåan Martin Berglund med kartläsare Joakim Gevert.

En ny motor gjorde ett stort hål i budgeten så tyvärr tvingades vi ransonera tävlandet under sommaren.
Med ny motor, gott mod och stora förväntningar styrde vi mot Hässleholm och årets fjärde SM-tävling. Efter en problemfri resa säkrade Patrik och Jeppe ännu en klasseger och plötsligt såg inte SM-guldet omöjligt ut även om det var en lång väg kvar.

Väl förberedda inför femte tävlingen i Linköping fanns en teoretisk chans att säkra SM-guldet men vi räknade mer på vad som krävdes för att säkra guldet i avslutningen i Uppsala. Redan på första dagens tredje sträcka började problemen med växellådsstrul, det gick inte att växla. Felet lokaliserades till en axel i växelföraren. Turligt nog hittade vi den felande länken hos en konkurrent som välvilligt lånade ut den. Tyvärr missade vi SS4 och fick starta om på lördagen under SM-reglerna men med 3 minuters tidstillägg. Nu gällde det att plocka så många poäng som möjligt. Efter byte av en bärarm på lördagen blev det till slut en femteplats i klassen. Det var inte bara Patrik och Jeppe som råkade ut för problem så plötsligt var SM-guldet säkrat och igen champagne på målrampen.

Nu kunde vi åka till Uppsala och året sista SM-tävling utan någon press. Patrik gick igenom bilen lika grundligt inför Uppsala som alltid, notskrivningen var lika noggrann som alla övriga SM-tävlingar. Hårt arbete och noggranna förberedelser är en viktig förklaring till framgångarna - ”there are no free lunches” i rallyvärlden. Inte nog med att de avslutade säsongen med klasseger dessutom var Patrik och Jeppe totalsnabbast före alla värstingbilarna på rallyts avslutningssträcka.

Med Tina Thörners hjälp fick guldmedaljerna sin rätta plats runt halsen på mästarna.

Efter fyra säsonger med Mitsubishin är det dags för förändring. Mitsun har fungerat oklanderligt frånsett motorproblemen i SSR, alla Patriks timmar i garaget mellan tävlingarna lönar sig. Fyra säsonger, fyra pallplatser varav två guld och Mitsun har aldrig varit smälld, ett fantastiskt gott betyg åt Patrik.

Två raka SM-guld visar att en väl underhållen Evo IX fortfarande är att räkna med. 

Säsongen avlutades med att Patriks Rallyteam bjöd medarbetare och sponsorer – ett femtiotal gäster - på ett mycket uppskattat julbord på restaurang Ladan i Urshult, god mat i mysig atmosfär och med busstransport tur & retur.

Familjen Flood, trogna supporters och sponsorer, uppmärksammade Patrik och Jeppes framgångar med varsin ”rallyblomma”. Patrik kontrade med ett tacktal till familjer, medarbetare, supporters och inte minst alla sponsorer som gjort det möjligt att försvara SM-guldet.

Ett stort TACK till alla supporters och sponsorer för ert stöd, utan er hade SM-guldet inte varit vårt.


» Pressrelease från Patriks RallyTeam.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2013-12-19 18:48






Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
© Toyota Gazoo Racing.Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.

Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...

Publicerad: 2024-12-26 11:49


Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
© emotorsport.seFörsta deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.

Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...

Publicerad: 2024-12-26 09:17


53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
© emotorsport.se Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.

Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...

Publicerad: 2024-12-26 09:02


1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
© emotorsport.seSnart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...

Publicerad: 2024-12-23 20:08


Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
© emotorsport.seVeckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.

Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...

Publicerad: 2024-12-23 19:48


Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
© Svenska RallyCupen.Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.

För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...

Publicerad: 2024-12-23 11:17


Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
© emotorsport.seUnder söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.

Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...

Publicerad: 2024-12-22 22:44


Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
© emotorsport.seDet blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.

Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...

Publicerad: 2024-12-22 22:36


Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
© JC Raceteknik.21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...

Publicerad: 2024-12-22 17:46


ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
© Anders Blomqvist.EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.

Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...

Publicerad: 2024-12-22 15:06


Tidigare nyheter:
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.
Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025.
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.
Fransk brödrakamp i WRC2 2025, Rossels i samma team.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.