NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER

  RALLY SWEDEN       2025


© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Nordahl snabbast men Adolfsson vann i Växjö.
PRESSRELEASE

Med hela 70 bilar till start så dominerade VOC Mekonomen Rally Dackefejden stort. I VOC Mekonomen Elit A inträffade den ovanliga situationen att Pär Nordahl körde snabbast utan att få äran att inkassera segern. En ytterst liten registrerad tjuvstart på bara 5/100 av en sekund (en halv tiondel!) kostade Nordahl ett tidstillägg på 10 sekunder som med ens förvandlade den uppmätta körtidens seger med 4,6 sekunder till en tredjeplats 5,4 sekunder efter den slutlige vinnaren Patrik Adolfsson. Med Anton Brorsson på silverplats.

Dackefejden har som tävling en särställning i VOC Mekonomen Rally i-och-med att det är den enda tävling på hela säsongen som ingår i alla de tre serier som organiseras av klassen själva: SverigeSerien – klassens motsvarighet till SM, SommarSerien och Nordic West Euro Cup - klassens europaserie.

I år kördes tävlingen i trakterna av Lessebo. Sträckorna överraskade många med sin snabba karaktär, långt från de svängiga vägar över otaliga krön som ofta karaktäriserar rallysträckor i Sveriges sydöstliga region.
– Dackefejden ett år är helt enkelt inte samma tävling som Dackefejden några år senare. Wäxjö MS har fantastiska samarbeten och i kraft av det tillgång till massor av mil med rallysträcka och kan därför variera sin tävling nästan i det oändliga. Det är förstås väldigt attraktivt för oss som anordnar en serie. Vi kan behålla samma goda samarbete, upparbetade personliga kontakter och samma goda dialog utan att det för den skull blir ”samma tävling” som vi kör år-efter-år, berättar klassansvarig Roger Fransson.

Patrik Adolfsson vann Elit A
Inför Dackefejden så ställde klassansvarig den retoriska frågan: ”Vem kan slå Pär Nordahl i Elit A?”, hur gick det med det?
– Svaret på frågan var egentligen: ingen! Nordahl ledsagad av CoDriver Thomas Waldenström körde snabbast av alla men de blev dömda för tjuvstart på SS 2. Med de 10 sekunders tidstillägg som en tjuvstart kostar så blev Nordahl bara trea. Vann gjorde istället fjolårssegraren Patrik Adolfsson med Jesper Samuelsson i högerstolen. In emellan Nordahl och Adolfsson körde ytterligare en av klassens unga supertalanger Anton Brorsson med CoDriver David Arhusiander.

Tjuvstarten var långt ifrån oomtvistad.
– Det är nog det minsta man kan säga. Den fotocellsregistrerade tjuvstarten var ynka fem hundradelar av en sekund, en halv tiondels sekund alltså. Tidtagningen sker enligt inbjudan bara på tiondelar. Det gjorde att Nordahl ifrågasatte om det verkligen helt säkert var en tjuvstart. Efter att sträckan avslutats och tävlingsledningen kontrollerat manuella back-up system, studerat in-car film från Nordahls bil och fört en dialog med ansvarig faktafunktionär (not: ”tjuvstartsdomare” enkelt uttryckt) så ströks tjuvstarten. Mot detta beslut av tävlingsledningen lämnades det i sin tur protest, den protesten bifölls av tävlingsdomaren och Nordahl påfördes återigen 10 sekunder.

Frostig stämning.
– Det var en frostig stämning i toppen av Elit A på prisutdelningen, något som är oerhört ovanligt i den väldigt sociala VOC Mekonomen klassen där alla, mer eller mindre, är kompisar med alla. Jag hoppas och tror att när de inblandade smält förtreten och laddat om för tävling igen så är den här motsättningen glömd och man kan återgå till att vara goda vänner igen.

Vad gäller toppen i de olika serierna efter Växjö så är ställningen intressant.

I SverigeSerien leder Adolfsson på 80 poäng, en enda poäng före Brorsson på 79 som i sin tur leder på särskiljning över Nordahl som alltså också har 79 poäng. Kan det bli mer raffinerat?

Sommarserien leder däremot Victor Karlsson som var fyra i Växjö, relativt betryggande på 78 poäng före klassens nestor, Ingvar Nilsson på 62 och Brorsson trea på 57.

I Nordic West Euro Cup leder Nordahl ohotad på 112 poäng före Adolfsson på 60 och Victor Karlsson på 52. Faktum är att team Nordahl/Waldenström bara behöver komma i mål i ytterligare en av de två återstående deltävlingarna i Nordic West Euro Cup för att säkra segern och förmånen att få åka ner till Berlin i november för att ta emot förstaprisbucklan.

Karlström vann stabil seger i Elit B
Förhandstipset i lägre elitklassen var Karlström.
– Jag var feg nog att bara spika Karlström under hot innan tävlingen. Jag borde ha vågat vara tuffare i mitt tips. Erik Karlström med CoDriver Oscar Almqvist är lite i en klass för sig i VOC Mekonomen Elit B just nu. I Växjö inkasserade duon sin tredje raka seger i SommarSerien och därmed också den andra raka i SverigeSerien. Fortsätter de ånga på så här så börjar det lukta ”drömserie” i båda cuperna när säsongen är slut och två tävlingsresultat ska räknas bort. Lägg namnen på minnet!

Ett namn som sällan visar sig i SverigeSerien är Osbyföraren Kim Nilsson. Han tog andraplatsen bakom Karlström.
– Kim Nilsson med bisittare namne Joakim lägger som många andra i landets södra landsända sin prioritet på fina SydSvenska Rallycupen. Dessa förare visar sig ofta bara i Sverige- och SommarSeriesammanhang när tävlingarna även ingår i SSRC, ofta som Kim nu med riktigt fina resultat. Vore kul att få se mer av dessa duktiga förare men vårt land är avlångt, resor och övernattningar är dyra, det är bara att acceptera.

Ett team från Kullings MS tog tredjeplatsen.
– Kullings är en klubb som producerat och fortsätter producera fina rallyförare i strid ström nästan uteslutande med början i VOC. En i raden är stabile Erik Stenberg som tillsammans med sin CoDriver Christoffer Lundh tog sista pallplatsen i Elit B i Växjö.

I SverigeSerien Elit B leder Fredrik Eckhardt som körde in som fyra i Växjö på 75 poäng före Fredrik Jansson (femma i Växjö) på 67, Andreas Broberg som bröt Dackfejden 62 och fyra nyss nämnde Erik Karlström som alltså vann i Växjö på 60.

SommarSerien i lägre elitklassen leder Erik Karlström på maximala 90 poäng. Tvåa är Fredrik Eckhardt på 67 och trea Tommy Larsson med 56.

Tim Liljegren flög fram till seger i Cupklassen
I förhandstipsen inför Dackefejden så pratades det mycket om tre värmlandsförare och närmare bestämt tre Torsbyförare: Patrik Westerberg, Mikael Bodén och Per Ström.
– ¬Till mitt försvar ska sägas att jag också varnade för att segern mycket väl kunde gå till någon från den södra landsänden. Så blev det. Alla tre värmlandsförarna hängde med bra till och med sträcka tre, där tog tävlingen slut för paret Westerberg med Kent-Ola Bjöklund i högerstolen och det strulade också till sig ordentligt för Per Ström och CoDriver Emma Eriksson som rasade i resultatlistan. Men, ingen hängde med duon Tim Liljegren och John Hedlund som fullkomligt flög fram i skogen utanför Lessebo. Liljegren/Hedlund vann till sist med komfortabla 19 sekunder före en annan ung talangfull duo från södra landsänden Simon Karlsson och Johan Eriksson. Tidigare nämnda Mikael Bodén med rutinerade CoDrivern Peter Johansson till höger om sig knep sista pallplatsen.

Kanonresultat även totalt för Tim Liljegren och John Hedlund.
– ¬Alla dessa unga jättetalanger i VOC Mekonomen Rally! Lär er även namnen Tim Liljegren och John Hedlund. De åkte in på en fjärde tid totalt i det getingbo av duktiga rallyförare som VOC Mekonomen är. Fjärde! Som C förare! Det är bara att lyfta på kepsen. Hoppas vi får se mycket mer av er! Och inte ville tvåorna i Cupklassen, Simon Karlsson och Johan Hedlund, vara mycket sämre. Deras tid var den sjunde totalt bland alla de 62 VOC Mekonomen Rallybilar som kom i mål i årets Dackefejd. En stolt klassansvarig kan bara säga: oj-oj-oj.

I SverigeSeriens Cupklass leder Mikael Bodén på 77 poäng, före Patrik Westerberg på 58. Senioren Ove Björklund, 30:e plats i Växjö, ligger på sista pallplatsen med 43 poäng.

I SommarSerien leder Per Ström på 65 poäng, före Pontus Jardstedt på 62, sedan Patrik Westerberg på 53 skuggad av Mikael Bodén på 52.

Stentufft då Mattias Jacobsson vann ungdomsklassen
Som om inte C-förarna imponerar tillräckligt så finns det också fantastiska ungdomar i VOC Mekonomen Rally.
– Vi får inte glömma att ungdomsrally alltså körs av killar och tjejer som ännu inte har körkort, de övningskör! Och som dom kör. Dessutom kör dessa fantastiska ungdomar utan noter vilket är speciellt imponerande på så tekniskt svåra vägar som Dackefejden bjuder på.

Klassledaren visade vägen.
– Mattias Jacobsson med Joakim Johanneson till höger om sig ledde både SverigeSerien och SommarSerien i ungdomsklassen innan Dackefejeden. Och även om han blev rejält utmanad i Lesseboskogarna av Tobias Petterson med kartläsare Åke Kjellgren så lyckades Mattias bärga ytterligare en seger. Trots att vi nätt och jämnt nått hälften av säsongen i både Sverige- och SommarSerie har Jacobsson kopplat ett rejält grepp om handlingarna, det är svårt att se att någon ska kunna ta någon av cupsegrarna ifrån honom då vi summerar säsongen i oktober.

I SverigeSeriens Juniorklass leder alltså Mattias Jacobsson på maximala 90 poäng före Tobias Petterson på 27 och Lina Björklund på 5. Tredjeplacerade Lina har dessutom avslutat sin säsong som junior och klassat upp sig till C-förare.

SommarSerien leder Mattias också på 60 poäng före Sebastian Orava med 30 och Tobias Petterson på 27.

Avslutningsvis måste vi beröra sträckorna. En av klassens veteraner, Tore Bigsten, sammanfattade allas våra tankar i en mening:
– Femtioen kilometer och inte en meter dåligt! På några ställen stog det ”till dålig väg” i noterna, men det var det inte där heller!


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2014-06-19 12:28






Skoda Motorsport värvar Robert Virves för WRC2 satsning, start i Rally Sweden.
© @World, Red Bull Content Pool.24-årige Estländaren Robert Virves plockas upp av Skoda Motorsport till en WRC2 satsning 2025. Robert kommer under året köra en säsong om sju WRC2 deltävlingar under Toksports regi och debuten sker i Rally Sweden med Skoda Fabia RS Rally2.

Sedan Junior VM guldet 2023 har det varit en spretig sat...

Publicerad: 2025-01-27 19:33


100-års jubilerande Linköpings MS bjuder på stor rallynostalgi.
© emotorsport.seLinköpings Motorsällskap firar i år 100 år, som en del av detta har rallysektionen gjort om sin gamla hemsida till en nostalgisida med text och bilder.
- Där finns information om allt som hänt i rallysektionen från 1940-talet till 2024. Alla rallytävlingar som har arrangerats finns information o...

Publicerad: 2025-01-27 19:03


Nya Lancia Ypsilon Rally4 HF först i mars, 80 bilar redan sålda!
© Stellantis / Lancia.Lancia sköt upp homologering av nya Lancia Ypsilon Rally4 HF, tanken var att den skulle gått igenom FIA´s granskning och godkännande till nyår. Men när intresset visade sig så pass stort valde man att skjuta upp processen till nästa period, 1 mars 2025. Den enkla anledningen var att man ville göra e...

Publicerad: 2025-01-27 18:47


Lucas snabbast i Hälsingerallyt, 1300 Rallycup är klara med vintersäsongen.
© Magnus Hansson.Med två tävlingshelger i rad så har gänget i 1300 Rallycup kört klart vintertävlingarna som ingår i cupen. SMK Hälsinge bjöd på Hälsingerallyt med tre specialsträckor på nästan 6 mil totalt där den längsta mätte hela 3 mil!

10 "Sukkor" kom till start i en tävling som skulle visa sig vara rätt så...

Publicerad: 2025-01-27 18:09


Nasser överlägsen i Oman International Rally.
© Neil Perkins, FIA MERC. I Oman International Rally var det Nasser Al-Attiyah som satte tempot, drog upp en ledning från start och drog ifrån. Under lördagen fick dock Al-Rawahi Abdullah hem fyra sträcksegrar, men hade då brutit fredagens etapp och missat den första deltävlingen i FIA Middle East Rally Championship.

Fö...

Publicerad: 2025-01-26 20:20


Jämtlands MK summerar Vintersprinten 1.
- Var det bättre förr? Den frågan ställer sig tävlingsledare Sture Persson för den första av vinterns tre Vintersprintar.

Därom tvista de lärde. Det är klart det beror på vad man tittar på. Inom rallysporten var det mycket som var bättre förr.
- När jag började som tävlingsledare inom...

Publicerad: 2025-01-26 20:16


WRC tabellerna efter Rallye Monte Carlo.
© Toyota Gazoo Racing.Under söndagen avslutade årets första WRC deltävling, Rallye Monte Carlo på asfalt spetsad med vatten och is. Det var starten på en 14 deltävlingar lång serie som här näst går till Rally Sweden i Umeå.

Sebastien Ogier leder serien, tog maximala poäng för segern, tre poäng från söndagens etapp och...

Publicerad: 2025-01-26 20:08


Oliver Solberg med en stark Toyota-debut.
© Oliver Solberg Rally.Toyota-debuten bjöd på starka sju sträcksegrar och en sjätteplats totalt för Oliver Solberg i Rally Monte-Carlo.

23-åringen hade vunnit sin klass men en skada på framvagnen ledde till flera minuters tidsförlust redan på den första specialsträckan under torsdagen.
Förutom det olyckliga ögonb...

Publicerad: 2025-01-26 20:04


Viktor snabbast totalt i Jämtlands MK´s första vintersprint.
Under söndagen inledde Jämtlands MK sin sprintserie på egna motorområdet, två olika sträckor dubbelt gällde och en körtid om drygt 12 minuter för de snabbaste. Snabbast totalt och i Trimmad A/B-klassen var Viktor Karlsson, 20 sekunder bakom totalt ses C-vinnaren i otrimmat, Patrik Ekengren.

En ti...

Publicerad: 2025-01-26 16:07


Ogiers tionde Rallye Monte Carlo seger, stark start för Toyota - Solberg snabb i Toyota-debuten.
© Toyota Gazoo Racing.Första WRC deltävlingen avverkad, Rallye Monte Carlo där Sebastien Ogier tog sin 10:e seger i rallyts historia, fransmannen var redan innan den mest vinstrike i rallyt. Segern skrivs med 18,4 sekunders marginal till Elfyn Evans, en bra start för Toyota Gazoo Racing i premiären.

Fourmaux snabba...

Publicerad: 2025-01-26 11:41


Tidigare nyheter:
Ogiers tionde Rallye Monte Carlo seger, stark start för Toyota - Solberg snabb i Toyota-debuten.
TV-tablå för Rally Sweden, SVT klara för minst fem sträckor live.
Krävande morgon, Fourmaux jagar Evans om andraplatsen inför powerstage.
Kalle körde hem Hälsingerallyt - 2wd vinnande Joons trea totalt.
Ogier mot tionde segern i Rallye Monte Carlo - Tänak jagar pallplats.
Brynildsen körde hem Rally Finnskog, Reiersen tvåa totalt.
Fourmaux jagar Ogier om segern i Rallye Monte Carlo, Solberg kör hårt i Rally2.
Calle Carlberg, äntligen lite rally igen.
Följ Hälsingerallyt, Rally Finnskog och Rallye Monte Carlo.
Ogier toppar Rallye Monte Carlo, Solberg vinner sträckor i Rally2.
Rally-SM öppnar anmälan för spännande Teammästerskap 2025.
Neuvilles dikesvisit kostade tid, Evans tätt följd av Ogier - Solberg snabb i Rally2.
Starkt startfält gör arktisk SM-premiär i North Rally Boden.
Jämtlands MK´s första Vintersprint, 30-talet bilar för söndagen.
Tillstånden klara, grönt ljus för Rally Sweden.
Sex sträckor på tio mil, häng med i Rallye Monte Carlo.
Närmare 120 bilar för Hälsingerallyt, årspremiär för Supercupen.
Dikesvisit för Ogier, Neuville till nattvila som ledare.
Ogier snabbast direkt - hjulbyte för Solberg.
57 startande när anmälan till North Rally Boden stängde.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rally Sweden 13-16/02


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.