Mats Bilar   

   
Mastertrailer.   

   
SA Tech AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Trendab AB   

   
MaxSport   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Inför SSRC finalen – läget i 4WD.
PRESSRELEASE

Inför slutspelet, finalen, som körs lördagen den 25 oktober i Vetlanda skall vi nu ta en titt på läget i den minsta men snabbaste klassen 4 WD. Även i denna klass slåss man om 30.000 kr, femton till ettan, tio till tvåan och fem till den som blir trea.

Vem kan hota Stoffe i 4WD?
I klass 4WD tävlar alla förarklasserna mot varandra men frånsett enstaka ekipage är det gamla kända kort bland A-förarna som dominerar denna klass. Under året har Stoffe Nilsson, Hässleholm blivit besegrad två gånger. I Simrishamn av Joachim Grahn och i Ljungby av Åke Jacobsson. Årets dominant och också segrare i Prispottslistan har dock varit Stoffe och vi väljer att tillägna denna release till SSRC:s mångåriga dominant och se tillbaka på en rallykarriär längre än ett kvarts sekel.

Alltså, dags att så här långt sammanfatta den karriär som startade för 26 år sedan då en 13-årig Stoffe satte sig bredvid sin pappa Tommy för att debutera som kartläsare och ta de första stegen på den karriär som var tänkt att leda till en karriär ute i världen och WRC. Så har många 13-åringar tänkt men få har varit så nära att verkligen nå dit som Stoffe Nilsson.

Kartläsarkarriären gav mycket värdefull erfarenhet att ta med i eget tävlande, bland annat ett Sydsvenskt Mästerskap med Leif Nilsson 1990.

Eftersom familjen säljer Subaru så gjordes debuten förstås i en sådan bil som pappa Tommy lämpligt nog hade ställt undan efter sin egen karriär för sonen att ta över när åldern var inne. På minsta möjliga antal tävlingar togs stegen genom C- och B-klassen på samma höst 1993. Att det kanske ibland gick lite fortare än vad förmågan medgav visade att denna höst förutom A-licens också innebar två karossbyten på Subuarun. Året efter fick Stoffe ta över Tommys nyare Legacy och med den vann han bland annat DM.

Subaru Sverige och dess återförsäljare satsar åren 1995 till 1998 på Stoffe som förare i en SM-satsning. Den stora utmaningen var då att slå Mitsubishi-duon Bäcklund och Walfridsson och det blev under den perioden brons som bäst 1998.

Året efter, 1999, inleddes med den krasch som var på alla rallyintresserades näthinnor efter bilder som spriddes över hela världen. Stoffe gjorde en fullfarts- rullning in bland träd och telefonstolpar i Svenska Rallyt. Han slogs medvetslös och fick ansiktsfrakturer. Detta ledde till ett fyra månaders uppehåll och comebacken skedde i SSR. Det gick bättre än vad någon kunde förvänta och de ledde klassen med en minut inför sista sträckan men segern försvann i takt med att punkteringarna kom.

I slutet av året, som Stoffe ser som sitt mest framgångsrika, var farten så hög att den tidigare oslagbara Mitsubishiduon fick se sig slagna med ibland upp mot två sekunder per kilometer. Detta gav gensvar ute i världen och Stoffe blev kallad till England och Prodrive. Det ledde till start i Brittiska VM rallyt, de låg som bäst trea av 58 startande i Grupp N när det otroliga inträffade. På ett backkrön på en transport mötte de en åskådarbil på fel sidan. Nu kör man ju i England alltid på fel sida vägen men denna gång var det riktigt fel. Frontalkrocken var oundviklig och tävlingen var över.

Prodrive vill gå vidare och bygga Grupp N bilar till fler marknader och hade då den svenska Subarun som förebild. Men nu drabbas Stoffe av det som så många andra duktiga rallyförare gjort innan honom – det räcker inte bara med talang, du måste han en stor plånbok också. Sådana resurser fanns inte i Vinslöv och motivationen rann av honom.

Men så hösten 2001 kom Svenska Peugeot med erbjudande om att köra en Super1600 men med möjlighet att med den som insteg kunna kommer till större uppdrag ute i Europa. Innebar en hel del utprovande av en före detta asfaltsbil för att få den grusduglig och resulterade i en SM medalj men däremot ingen väg ut i Europa.

Med detta som bakgrund är Stoffe där så många förare är. Barn och familj, hus och yrkesliv prioriteras och det blir tre år utan rally men sen, 2005, dammas den gamla Subarun av och med sambon som nyutexaminerad codriver börjar de köra lite lokala tävlingar och förstår än en gång hur förbaskat roligt det är med rally.

Ny bil byggs men de får den inte att fungera motormässigt och köper då en äldre bil som får duga fram till 2009 då kunskapen hos mappningsföretaget hunnit i kapp och den nybyggda bilen får göra debut i Kongen 2010 med totalseger som följd. Den bilen är det sedan som gett de framgångsrika åren fram till och med detta år. Med vägegenskaper, traction och driftsäkerhet som prioritet före motoreffekt har de haft några segerrika år i SSRC och i år även i Svenska Rallycupen.

Hur ser då 2015 ut? Stoffe svarar: -”Först skall vi klara av finalen, vill förstås ha revansch på Åke Jacobsson, Emådalen som slog mig förra året. Sen är det tänkt att bilen skall säljas. Nästa år räknar jag med att vrida på startnyckeln i vårt Nationella Specialprojekt. En bil som karossmässigt kommer att se ut som den segerrika S10:an men som kommer att innehålla godis som kan ge en ännu bättre bil än min nuvarande. Så ett intressant mål kan vara att vinna både SSRC och Svenska Rallycupen om cupledningarna kan koordinera sig så att de inte kolliderar. Och du en sak till, sist men inte minst, måste jag ta möjligheten att tacka min pappa Tommy som stöttat mig, byggt bil och sett till att de fungerat i alla år.”

Så den stora frågan kvarstår, vem kan hota Stoffe Nilsson denna finaldag?


» Pressrelease från Sydsvenska Rallycupen.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2014-10-13 21:48






Två Svenska klassvinnare i Yokohama Mästerskapet Öst.
© emotorsport.seTätt värre i absoluta toppen av Yokohama Mästerskapets, Öst´s första deltävling i Danmark, en sträcka på asfalt och betong gick två gånger i varje riktning. 27:44,5 minuter krävdes för att ta tävlingen till mål för snabbaste bil, det Anders Lysen i en klart vässad Suzuki Swift R+ EVO. Närmast bakom,...

Publicerad: 2024-03-28 18:31


Neuville före Tänak - Andersson före Solberg i WRC2 i Safari Rally Kenya.
© Hyundai Motorsport.Dubbelt Hyundai i toppen av Safari Rally Kenya efter första sträckan, 4,8km Super Special Kasarani. Snabbast genom sträckan Thierry Neuville med 0,1 sekund till Ott Tänak. In som trea Kalle Rovanperä med 0,7 sekund framåt, samtidigt Takamoto Katsuta jagandes tiondelen bakom.

Esapekka Lappi, Elfyn...

Publicerad: 2024-03-28 14:33


Information om Rally Anderslöv, stort intresse för gruspremiären.
© emotorsport.seIntresset för Rally Anderslöv har i år varit mycket stor, men tyvärr kan inte Trelleborgs MK hantera mer än cirka 120 startande i årets upplaga av Rally Anderslöv.

Efter att anmälan stängs 26/3 klockan 18.00 beslöt tävlingsledningen att Klass 1 A – B förare i Grupp E kommer inte att få starta i R...

Publicerad: 2024-03-28 05:31


McRae teamkamrat med Östberg i ERC serien 2024.
© emotorsport.seAlister McRaes son Max McRae inledde rallytävlandet på allvar förra året, satsade då på Junior EM serien där han körde fort men hade både tekniska problem och egna misstag som stoppade honom från framskjutna placeringar. I Lettlandslutade han t.ex. femma i klassen, en minuts prickar för felaktig ink...

Publicerad: 2024-03-28 05:17


Uppladdning inför långfredagens Konst & Rally i Örebro.
© Nils-Brage Pettersson.Förberedelserna i Örebro pågår för fullt inför påskhelgen, där är det dags för påskutställning med både rallybilar och konst hos Karin och Nils-Brage Pettersson.
Vi får se hur vädret kommer att bli, men jag är härdad. På ”Konst & Rally” vare sig det är under konstrundan Ljusstråk i Bergslagen, elle...

Publicerad: 2024-03-27 22:05


SS1 i Safari Rally idag på förmiddagen.
© Oliver Solberg Rally.Efter onsdagens shakedown väntar en lugn rallystart i Safari Rally Kenya, klockan 10:26 Svensk tid körs den 4,84km långa Super Special Kasarani som inleder rallyt.

En mjukstart mot vad som väntar i helgen med 36 mil på riktigt besvärliga vägar, vi kan dock väntas se sträckor som stryks, både unde...

Publicerad: 2024-03-27 21:54


Gallring till Rally Anderslöv, en klass har plockats bort.
© emotorsport.seDet slutade på 140 ekipage till Rally Anderslöv, anmälan stängde under tisdagens kväll till Bilsport Rally Cups premiär 2024.

Redan tidigare stod det klart att en eventuell gallring skulle ske genom att en eller två klasser, beroende på storlek skulle helt lyftas bort från tävlingen, d.v.s. en el...

Publicerad: 2024-03-27 21:27


M-Sport satsar på ERC - full säsong med Jon Armstrong.
© emotorsport.se Irländaren Jon Armstrong är hårt knuten mot M-Sport genom karriären, nu tas nästa steg när de tillsammans gör en satsning på FIA ERC, EM serien.

Jon och M-Sport gör en gemensam satsning på en full EM säsong 2024, det innebär att de båda parterna i juni kommer till Sverige för Bauhaus Royal Rally...

Publicerad: 2024-03-27 14:04


Östberg och Barth i full ERC satsning med Citroen C3 Rally2.
© emotorsport.seIgår presenterade Hayden Paddon att han ska försvara sitt EM guld från 2023, idag presenterar Mads Östberg att han ihop med Patrik Barth gör en ny satsning och blir en stor konkurrent mot Hayden.

Det Norsk/Svenska ekipaget kommer köra full säsong med Citroen C3 Rally2 ihop med Tagai Racing Techno...

Publicerad: 2024-03-26 20:01


Rovanperä och Neuville delade tid på shakedown, dubbelt Svenskt i WRC2 toppen.
© Oliver Solberg Rally.Shakedown avverkad inför Safari Rally Kenya, tre åk, minst, för Rally1 ekipagen där Kalle Rovanperä och Thierry Neuville delade snabbaste tid över 5,4km långa Loldia sträckan.

Tre tiondelar efter var Esapekka Lappi medans Elfyn Evans som fyra var sekunden från dem snabbaste. Ott Tänak, Adrien Fou...

Publicerad: 2024-03-26 19:58


Tidigare nyheter:
Östberg och Barth i full ERC satsning med Citroen C3 Rally2.
Rovanperä och Neuville delade tid på shakedown, dubbelt Svenskt i WRC2 toppen.
Svenskt till tjeckiska Historic Vltava Rallye i april.
Torsdagsrally i Danmark - flera Svenska ekipage med och krigar.
WebTV och Resultat direkt från shakedown Safari Rally Kenya, start 8:00.
Imorgon klockan 8:00, TV och Resultat direkt från shakedown Safari Rally Kenya.
Andervang och Felke om helgens seger i Tyskland.
Paddon ska försvara EM guldet, återvänder till Sverige.
Dags för Safarirallyt, se Shakedown, Startfält, Tidsplan, TV-tider m.m.
Högt tryck på Rally Anderslöv, så går en eventuell gallring till.
Startlistan för WRC Croatia Rally, 68 tävlande - Andersson ende Svensk.
Sex WRC arrangörer klara för 2025, 15 länder jagar de 7-8 sista platserna.
Rally-TV i påsk, så sänds WRC Safari Rally Kenya.
Hansen klasstvåa i Holländska Zuiderzee Rally.
Storseger för Andervang i Tyska ADMV Rallye Lutherstadt Wittenberg.
Ingram vann brittiska rallypremiären.
Frank Tore Larsen söker revansch i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Oliver Solberg vill nå toppen, jagar poäng i veckans Safari Rally Kenya.
Rally SM i Tierp, Rally Uppland bjuder in Appendix K.
Fagersta MK laddar för Nattkröken - Historiska, DM och 7-klubbars, 5,5 mil fantastiska rallyvägar väntar.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 04/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Safari Rally Kenya 27-31/03


Svenska RallyCupen:
Violen-Rallyt 18/05




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vedumsmästerskapet i Bilrally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.