Sommarens stora rallyklassiker är Midnattssolsrallyt, tävlingen som efter tre år i Vimmerby flyttar till Örebro. Basen för årets rally blir på Truckstop i Örebro, något som kan skapa en klart bättre serviceupplägg än tidigare och med större stad betydligt mer publik och evenemang. Mer bakom rallyt står KAK själva ihop med arrangörerna, samtidigt vill man ta rallyt tillbaka och stuvar om inför året!
Rallyt inleds med publiksträcka på onsdagens kväll, en sträcka från golfanläggningen Örebro City Golf mot skidbacken Sörbybacken där de tävlande tar mål på toppen. Ett bra publikområden men kanske inte den mest spännande starten för de äldsta bilarna uppför backen.
Totalt ska som det ser ut ett 20-tal sträckor på 16 mil avverkas under de fyra dagarna. Årets lunchstopp sker i Grythyttan, Askersund och Kägleborg för de respektive dagarna torsdag till lördag.
Med lite ändringar, bland annat gäller minst 40 årsgräns på föraren, samtidigt plockas 4wd bilarna bort från själva tävlingen och bilar tillverkade fram till och med 1990 tillåts. Större tekniska kontroller ska göras på ekipagen för att få rallyt tillbaka till rötterna.
Hos brittiska Fordbyggaren Mark Solloway med Historic Rally Sport byggs det bilar för fullt. Firman är specialiserad på Ford Escort och gör rena "fabriksbyggen". En helt ny Ford Escort MK2 levererades till Sverige i mitten av februari. Ägare sägs vara Lars Wikman, något som också reklam och namnet på rutan antyder, förhoppningsvis kan vi få se bilen i sommarens Midnattssolsrallyt.
En annan bil som dock helt säkert byggs för tävlingen är en Escort MK1. Bygget pågår för fullt hos Solloway, då en Escort MK1 som firman hälsar ska användas i Midnattssolsrallyt.
Publicerad: 2019-03-19 22:07