327 sidor om Svensk bilsport, det är vad den 57:e upplagan av Årets Bilsport innebär. Boken kom ut för en månad sedan och där följs 2024 års säsong upp genom 16 olika sportgrenar i text och bild. En mäktigt arbetet, men vem ligger då bakom det?
Chefredaktör för boken är Kurt Eliasson som är ett känt namn i motorkretsar - framför allt runt Uppland men också långt utanför dess gränser, en person med bred erfarenhet genom jobb som journalist men också arrangör och tävlande inom främst rallysporten.
Men vem är då Kurt?
- Ett motorsportintresse väcktes vid sju års ålder i samband med en isbanetävling hemma i Skutskär i mars 1962, jag är född 1954 och fyller således 71 år i år.
Under uppväxten var Kurt med familjen på många tävlingar och såg en bredd med blandning av isbana, racing, rally, motocross, speedway och mycket annat.
- Jag lusläste alla motorsporttidningar jag kom över, det vill säga tiggde åt mig av föräldrarna. Samtliga dessa finns kvar och under årens lopp har jag, kanske, landets största samling av motorsporttidningar inkluderat böcker.
Eget tävlande i flera omgångar.
Kurt inledde egna rallytävlande vid 18-års ålder, det var 1973 när han fortfarande gick i skolan men arbetade extra på alla lov för att finansiera det stora intresset. 1976 var han igenom fullgjord militärtjänstgöring och skaffat sig jobb.
- Vintern det året körde jag upp mig till B-förare. Totalt har det blivit närmare 200 tävlingar som förare och runt 70 som kartläsare, plus tio folkrace och fem is-SM. Har slutat tävlat minst fem-sex gånger men gång på gång ångrat mig efter lite uppehåll. Senaste comebacken kom 2023.
Ett familjeteam.
"Team Eliasson" omfattas förutom Kurt själv av 44-årige sonen Martin, 40-årige sonen Magnus, 16-årige sonen Leon, 18-årige sonsonen Anton samt i viss mån även frun Päivi. De fyra sistnämnda turas om att vara co-driver, kartläsare och servicepersonal. Bilarna är Volvo 940 Grupp F samt Volvo 240 VOC och tävlandet sker på lågbudget med en 27 år gammal Volvo 945 turbo som drag- och servicebil.
- Jag vill visa att man kan ha kul i skogen även fast man inte har en sexsiffrig budget.
- Utöver eget och söners tävlande har jag tillhört styrelsen i Skutskärs Motorsällskap sedan 1979, vid 24 års ålder. Jag blev ordförande två år senare, frånsett några enstaka år har jag ingått i styrelsen sedan dess, mestadels som ordförande samt vice ordförande. Har även tillhört tävlingskommittén för Skutskärsratten sedan 1980, alltså i 45 år. Cirka hälften av denna tid som tävlingsledare eller biträdande tävlingsledare.
Frilansjournalist i 39 år!
1986, alltså för 39 år sedan började Eliasson arbeta som motorsportjournalist som frilans. Fram till 2018 för ett dussintal dagstidningar, men även åt Idrottsbladet, IB Motorsport, Bilsport Börsen, Bilsport Rally & Racing samt Race Magazine. Kurt genomgick en cancersjukdom åren 2018-2019 och har efter det jobbat uteslutande åt Årets Bilsport och Bilsport Rally & Racing – tidningen som numera gått upp i modertidningen Bilsport.
- Sammanfattningsvis har livet till allra största del kretsat kring motorsport, typ 24 timmar om dygnet. Och jag har inga planer på att sluta, förklarar Kurt, något vi nog alla är glada för att han tänker fortsätta.
Jobbat med Årets Bilsport länge, femte "egna" boken.
Det var redan 1987 som han började jobba med Årets Bilsport på frilansuppdrag och fortsatte så fram till 2020, då tog han över som redaktör, detta är således hans femte i ordningen som just kommit ut till försäljning. Men frågan är, när inleds jobbet med tanke på dess omfattande innehåll?
- Redan vid årsskiftet, alltså innan föregående bok är utgiven vilket sker början/mitten på februari. Jobbar kontinuerligt under hela året, men från september fram till deadline dagarna före jul är det högtryck. Antal timmar har jag dålig koll på, förutom familjen lägger jag nästan all tid på bilsport, där boken får vara prio 1.
327 sidor fyllda av text och bilder.
Årsboken har givits ut sedan 1968 och har som målsättning att innehålla alla sportgrenar. Jag försöker få med allt från VM ner till riksomfattande cuper och mästerskap, totalt 327 sidor. Jag har inte räknat antalet bilder, men borde rimligtvis hamna närmare tusentalet förklarar Eliasson.
Kurts tankar om rallyåret 2025.
Med ett sådant gediget intresse och kunnande inom bilsporten och framför allt rally går det inte undgå att fråga om hans egna tankar om sportens 2025 redan nu.
- Vad gäller rally verkar det väl bli i stort sett sig likt som det varit de senaste åren. Finns sedan en längre tid tillbaka problem med återväxten, både bland förare och funktionärer. Som arrangör märker jag också att det blir alltmer omständligt att vara arrangör. Myndigheter krånglar till det och tyvärr även ett visst skogsbolag. I det stora hela förväntar jag mig trots allt intressanta tävlingar. Allt från alla våra lokala tävlingar till SM, som fått nytt blod tack vare Jonas Kruse och dennes medhjälpare.
Snart drar grussäsongen igång.
Där lämnar vi Kurt för den här gången, många har säkert redan mött honom ute på tävlingar när arbetet med Årets Bilsport 2025 är igång annars kommer ni garanterat göra det innan året är slut!

Så här ser den ut, Årets Bilsport 2024 som summerar säsongen över 327 sidor, skriven av Kurt och ges ut av förlaget Årets Bilsport.
Publicerad: 2025-03-15 17:53