Trendab AB   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
MaxSport   

   
Mastertrailer.   

   
Mats Bilar   

   
SA Tech AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Seger och ledning för Weng i EVO Challenge.
PRESSRELEASE

* Hans-Erik Weng tog sin första vinst I Evo Challenge och tar ledningen i mästerskapet.
* Andreas Magnusson som hade ett vinnande tempot till dess han fick bromsproblem, klättrar till andra plats totalt.
* På tre deltävlingar har Evolution Challenge tre olika segrare

I deltävling tre i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige, South Swedish Rally, kunde Hans-Erik Weng med co-driver Anders Fredriksson hämta hem sin första triumf i den enda officiella märkescupen för standardbilar i Grupp N-klassen, Mitsubishi Lancer.

De kunde ta ledningen efter att de första sträckornas segrare, Andreas Magnusson/Henrik Hulterskog, förlorade dyrbar tid då bromsarna slutade fungera på specialsträcka 11. Men Magnusson/Hulterskog kämpade sig tillbaka och slutade på andra plats före Joachim Carlström/Jörgen Norman som blev trea.

South Swedish Rally är en av de mest välkända tävlingarna i landets bilsportkalender, och tävlingen utgjorde också premiär i Rally-SM sedan vinterns planerade deltävlingar fått ställas in. Tävlingen startade på fredagseftermiddagen från Ljungby, med sex grussträckor innan förarna fick ta nattvila. Därefter följde ytterligare åtta sträckor på lördagen i fortsatt ljuvligt sommarväder.

Av de tio team som registrerat sig för Evo-Cupen hade sex anmält sig till South Swedish Rally, men Joachim Borg/Lill-Erik Gustavsson fick kasta in handduken ett par dagar innan start på grund av problem med bilens transmission. Deras plats tog Tobias Gustafsson/Fredrik Leierth, som äntligen kunde göra sin länge önskade debut i Mitsubishi-mästerskapet.

I förhoppning om att kunna nå ett toppresultat i Rally-SM, valde Jimmy Joge/Mikael Johansson i sista minuten att konvertera till bränslet E85. Det bränslet är inte tillåtet i Evo-Cupen som följer FIA:s internationella regler, vilket gör att han inte kan tillgodoräkna sig poäng den här gången.

Andra omgångens vinnare, Andreas Magnusson/Fredrik Hulterskog, drog upp tempot från början. De såg inte bara ut att ha skaffat sig en ointaglig cupledning, utan ledde också Grupp N totalt i tävlingen.

Helt annorlunda började South Swedish Rally för Jonas Ericsson/John Stigh. Halvvägs in på första sträckan slog han i en sten med vänster framhjul vilket fick gasen att hänga sig. Oförmögen att kunna få ner farten, slog han i ytterligare ett par stenar - med samma hjul – och med så stora skador var rallyt över för deras del. Ett trist slut på vad som såg ut att bli ett bra race för den unge, talangfulle föraren.

Efter första dagens slut visade resultattavla att Magnusson ledde gänget Evo-cupförare med 55 sekunders marginal till Weng/Fredriksson, som också de tvingades slå av på takten efter att ha träffat en sten. Tursamt nog utan alltför stora skador, annat än att de tappade värdefull tid.

Carlström/Norman hade ökat tempot och var nu bara tretton sekunder efter på tredje plats, medan Gustafsson/Leierth fanns ytterligare 32 sekunder bakom – i full färd med att lära känna sin nya Evo IX:a.

I det varma och soliga vädret var andra dagens sträckor täckta med ett lager lösgrus ovanpå de hörda vägarna. Förarna rapporterade att vägarna var mycket hala.

Magnusson/Hulterskog fortsatte att dominera Evo-Cupen fram till sträcka elva, då de upptäckte att de förlorat all bromsverkan efter en hårnål. Med 10 kilometer kvar att köra rasade de i listan och var plötsligt 42 sekunder efter Weng/Fredriksson och sex efter Carlström/Norman.

Med bara tre sträckor kvar bestämde sig Magnusson/Hulterskog för att ta i hårt. En satsning som räckte till andra plats, men inte ända fram för att återta ledningen från Weng/Fredriksson. Därmed kunde Säffleekipaget ta sin först cupseger med en marginal på bara 14 sekunder.

”Jag är väldigt glad över att ha tagit min första seger i Cupen”, säger Hans-Erik Weng.
”Vi trodde inte vi skulle klara det, men så fort Andreas (Magnusson) fick problem fick vi den möjlighet vi behövde. Det var tufft att hålla det höga tempot över de tre sista sträckorna, så jag är verkligen glad över att vi lyckades.”

Även om inte Magnusson/Hulterskog lyckades ta sin andra raka cupseger för säsongen, så var de nöjda med sin insats i rallyt: tre sträcksegrar totalt i Grupp N och de bevisade att det inte nödvändigtvis måste vara E85 i tanken för att vara snabbast.

Carlström/Norman jublade över att vara på andraplats, för andra gången i rad. Gustafsson/Leierth var å sin sida frustrerade över att förgreningsröret började läcka på näst sista sträckan. Totalt sett var de ändå nöjda för både självförtroendet och farten ökade vartefter tävlingen led.

Dagens tre första i mål är också de tre första i mästerskapet, och svenska Evo-Cupen har kommit halvvägs i årets premiär-säsong. Fjärde tävlingen i cupen är Jämtrallyt i Östersund, den 28 juni.

2008 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige samarbetar med:
Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli tyres, Sunoco fuel, Performance Friction Brakes, Speedline Corse wheels (www.ppe.com), PIAA lights, Sparco racewear, Scandinavian Tools & Tent, Mpart och RPM Promotions.

Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige - Resutat deltävling 3
1 Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng) 1:31:28.5
2 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 1:31:42.8
3 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 1:31:53.1
Brutna
SS1 Jonas Ericsson (Kolsva)/John Stigh (Skänninge) Avåkning
SS13 Tobias Gustavsson (Finspång) /Fredrik Leierth (Kolmården) Motor

Mästerskapet efter deltävling 3
Förare
1 Hans-Erik Weng 30
2 Andreas Magnusson 29
3 Joachim Carlström 20
4 Jimmy Joge 18
5 Jonas Ericsson 17
6 Joachim Borg 6
7 Kenneth Jonsrød 5
8 Mikael Gustafsson 3

Co-drivers
1 Anders Fredriksson 30
2 Henrick Hulterskog 29
3 Jorgen Norman 20
4 John Stigh 17
5 Mikael Johansson 12
6 Lill-Erik Gustafsson 6
7 Ola Persson 4


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2008-05-27 18:08






Internationellt meriterat startfält när Rally-SM kommer till Uppland.
© emotorsport.seDen 31 maj till 1 juni körs den fjärde deltävlingen i årets Rally-SM, när mästerskapet för första gången kommer till Tierp genom Rally Uppland. Närmare 80 bilar kommer till start i SM-klasserna, med stora internationella meriter.

Klassen Internationella 4WD leds av Hudiksvallsföraren Patrik Flodi...

Publicerad: 2024-05-19 19:59


Så gick det i Hällefors MK´s Vårsprint.
Hällefors MK körde tredje deltävlingen i egna HMK´s Sprintserie under söndagen, Vårsprinten var rallyt. Snabbast runt banan, en sträcka tre gånger var Mikael Ljungström som med tiden 3:57,8 sekunder vann B-förare 4wd före Sören Svensson. För A-förarna vann Daniel Hultberg före Robert Persson med Åke...

Publicerad: 2024-05-19 19:37


Kroatisk EM åkare och Junior EM ledande Mille kör Rally Uppland.
© emotorsport.seIkväll stänger anmälan till Rally Uppland, just nu ett 90-tal ekipage i listan som väntas slå en bit över 100 innan anmälan stänger hos MK Tierp - rallyt med start och mål på Tierp Arena.

65 av ekipagen går i de fyra Rally SM klasserna, bland dem ses tre internationella ekipage i Nationella 4wd. ...

Publicerad: 2024-05-19 14:32


Fyra svenska vinnare när Volvo Euro Cup körde Finska Ikaalinen Spa Ralli.
© emotorsport.seStort svensk deltagande i helgens Ikaalinen Spa Ralli, på plats fanns 40 ekipage tävlande i Volvo Euro Cup. I år körs cupen med fyra klasser, två för Standard Volvobilar med A/B-förare respektive C-förare. Två klasser Appendix K där "gamla" och "nyare" bilar tävlar - i den nyare är det Volvo 240 som...

Publicerad: 2024-05-19 12:02


Kalle körde hem premiären av Svenska RallyCupen, Violenrallyt.
© emotorsport.seSex utmanande sträckor hos arrangerande Flens MS inledde Svenska RallyCupen 2024 under lördagen, 130-talet ekipage kom till starten av Violenrallyt med start, mål och service mitt i Malmköping.

Kalle Gustafsson, för helgen med John Stigh i högerstolen öppnade bäst, sex sekunder före Kenny Stavbom...

Publicerad: 2024-05-19 10:16


Holmgren snabbast totalt i Engh Mek-rallyt.
© emotorsport.seEngh Mek-rallyt hos Bärke MK med 60-talet bilar för Finess Onotade Rallyserie där två sträckor, båda över milen långa, gick dubbelt. Mikael Holmgren snabbast totalt, in som tvåa i 4wd klassen var Anders Wänn - tredjeplatsen till Mikael Gustafsson.

Andraplatsen totalt tog Antti Johannesson som had...

Publicerad: 2024-05-19 09:42


Violenrallyt bjöd på högt tempo i sommarsol, Kalle snabbast totalt.
© emotorsport.seFlens MS startade Svenska RallyCupen och deltävling för Östergötlands DM, Stockholms DM, Södermanland / Västmanlands DM när sex fina och utslagsgivande sträckor plockats fram för Violenrallyt, start & mål på Heden mitt i Malmköping.

Kalle och John snabbast totalt.
Det var som väntat Kalle...

Publicerad: 2024-05-19 09:28


Tre söndagsrallyn med Svenskt intresse.
65 deltagare tar plats i Vårsprinten hos Hällefors MK när tredje av fyra deltävlingar för HMK Sprintserie avgörs på söndagen.

I Söder tar RS-åkarna tävling i DM-serien och då med Svedala Runt hos just Svedala MK där fyra SP går två gånger vilket ger 12,4km special.

Tractive Racet 2, andra tävl...

Publicerad: 2024-05-18 22:25


'Fluppe' snabbast totalt i Zabra Rallyt, Eriksson bäst av Appendix K.
© emotorsport.seNybro AC med Zabra-Rallyt, fyra olika sträckor på programmet där Patrik "Fluppe" Karlsson och Amanda Linnemo tog full pott, vann samtliga sträckor och tog totalsegern 15,1 sekunder före Christian Classon som toppade B-klassen.

Rallyt ingick i Bilsport RallyCup, 1300 Rally Cup, Rallyklassikernas ...

Publicerad: 2024-05-18 22:23


Närmare 30 åkare i söndagens Svedala Runt.
Svedala Runt med Svedala MK som arrangör gäller när Södras RS-DM kör vidare, 12,4km special med 4 SP som körs dubbelt.

Ynka 29 ekipage ger sig i kast med Svedala Runt hos Svedala MK under söndagen, de är fördelade i sju av de 12 inbjudna klasserna.

Tio ekipage genom Trimmat 2wd klasserna med J...

Publicerad: 2024-05-17 19:59


Tidigare nyheter:
Följ lördagens rally, Violenrallyt, Zabra Rallyt, Engh Mek Rallyt, Tractice Racet & Ikaalinen Spa Ralli.
Söndagsrally, Vårsprinten tar vid i HMK Sprintserie.
Klart med tre nya år för Rally Sweden i Umeå.
Zabra-Rallyt störst i helgen, fyra sträckor väntar för BRC, Klassiker & 1300-gänget.
140-talet åkare för lördagens Violenrally.
Stort svensk intresse i helgens finska Ikaalinen Spa Ralli, Volvo Euro Cup på plats.
Zabra Rallyt på lördag, klubben beskriver sträckorna.
60-talet åkare kör lördagens Engh Mek-rallyt.
Dubbelhelg med Tractive Race i Borlänge.
Här säljs Karta & Program till Violenrallyt!
Tufft och händelserikt South Swedish Rally för VOC’s SverigeSerie.

Rally Uppland närmar sig, MK Tierp ser fram emot starten.
Årspremiär för Svenska RallyCupen på lördag, Violenrallyt i Malmköping.
Stor rallyhelg väntar, 566 svenska rallyekipage ute och tävlar.
Eklund, Blomqvist och Hallberg bland senaste namnen till Rally Magic i Höljes.
Plats för fler till Skogsåket, anmälan förlängd.
Quandt och Seel klassfyra i Rally Tabuk.
Foto från Rally Nyköping, sex specialsträckor och service.
Volvo Euro Cup slår nytt rekord med 40 bilar till Finland.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skogsåket 25/05


Rally SM:
Rally Uppland 31-01/06


Rally VM:
Rally Italia Sardegna 30-02/06


Svenska RallyCupen:
Kolsvarundan 08/06




Foto:
Rally Nyköping.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Nyköping.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Nyköping.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Götenerundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.