Mats Bilar   

   
MaxSport   

   
SA Tech AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Trendab AB   

   
Mastertrailer.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© VOC Mekonomen Rally.
© VOC Mekonomen Rally.
Patrik Fredriksson favorit på Värmländsk hemmaplan.
Nu kör vi, VOC Mekonomen Rallys VinterSerie startar i Torsby
PRESSRELEASE

Att VOC Mekonomen Rally inleder säsongen med deltävling i Torsby och Rally Finnskogsvalsen är en stabil tradition. Säsongen 2024 är inget undantag. På lördag är det därför återigen dags för VOC klassens fartfantomer att utmana Torsbyskogarnas spännande och utmanande vintervägar. I år på vägar i fantastiskt fint vinterskick efter fin-fint vinterrallyväder i Värmland. Kampen kommer att blir stenhård. Och underhållande.

Torsby har bjudit VOC Mekonomen Rally på jättefina vinterrallyn i ett flertal år och har också blivit utsedd till årets arrangör av klassens deltagare flera gånger. I år har dessutom vädrets gudar varit snälla med vinterrallyväder för Torsbyområdet så riktigt fina vägar är att vänta. Ett rally i toppklass helt enkelt.

Rallyt har blivit en tradition, nästan en institution i vår kalender. I år kommer vi precis som vi gjort tidigare att dela rallyt i två. Tre sträckor före service i dagsljus, en perfekt inledning på säsongen. Efter en lite förlängd service så kör vi resten av rallyt, två av sträckorna i repris, som ett separat andra rally i mörker som för oss i VOC Mekonomen Rally alltså räknas som deltävling två i årets VinterSerie, säger klassansvarig Roger Fransson.

För de i klassen som eventuellt tvingats bryta före service är det öppet att starta om i tävling två, det vill säga efter service, utan några tidstillägg bara man hinner till sin tid i fältet ut från service.

I år startar VOC Mekonomen Rally säsongen med ett par stora nyheter. Den största är att SverigeSerien numera bara är sommartävlingar och vintertävlingarna körs därför som en separat VinterSerie på fyra deltävlingar. En annan stor nyhet är att A och B förare från och med nu tävlar tillsammans i en sammanslagen elitklass, Elit A/B.

Vinterrally i Sverige slåss med tuffa förutsättningar. Vinterrallydäcken har blivit extremt dyra, nya kostnader för skyltning och allmänt skenande priser på allt från bensin och diesel till boende. Minskande startfält tvingar arrangörerna att höja startavgifter för att överhuvudtaget få rallyt att gå ihop samtidigt som alla deras kostnader också skenat iväg. En negativ spiral som det inte är lätt att bryta.

Det tuffa läget återspeglas också i VOC.
Rallyt som sådant samlar 58 till start trots att det förutom att ingå i vår VinterSerie också ingår i MAS-Rallycup. Det är ungefär hälften så många som det brukade locka innan diverse kriser rörde om i världen och förstås också i svenskt rally. VOC är inte förskonade. Vi har sexton bilar till start och håller med det ungefär vår andel av startfältet. Annars skulle man kunna tänka sig att en klass som vår, där det i huvudsak tävlas utan eller med mycket begränsat sponsorstöd, så skulle ökade privata kostnader göra att vår klass drabbas ännu hårdare - men så är det alltså inte, gott så. Vår kloka grundmodell för att hålla tillbaka kostnader och hålla bilar up-to-date ser alltså ut att fortsatt fungera även in på klassens 35 år som börjar nu.

Utveckling pågår!
Detta sagt så känner jag mig förstås inte alls nöjd med att ha 16 bilar till start. Som lök på laxen så har dessutom jobbet återigen satt käppar i hjulet för mig och Lotta att komma till start, efter Coronanedstängningen har det nästan vilat en förbannelse över vårt eget tävlande. Jag vet att det pågår spännande dialoger och initiativ förare i klassen emellan, men dessa tror jag inte vi kommer att se frukt av förrän tidigast då SverigeSerien tar fart till sommaren.

Sedvanligt tuffa tag att förvänta i VOC Mekonomen Rally
År efter år så kan vi konstatera hur tuffa klasserna är i VOC. Den stora mängden tävlande i klassen totalt och de precis jämna bilarna skapar en hård och utvecklande konkurrens. I detta är ju faktiskt klassen helt unik.

Färre till start i Torsby än vad vi varit tidigare om åren men med en hel rad kanonförare på plats så blir konkurrensen ändå tuff. Går det ens att förutspå en vinnare i klasserna?

Absolut! Fjolårets mästare Patrik Fredriksson får utan tvekan bära oket av att vara favorit i Elit A/B. Det tror jag för övrigt är en mening som jag kommer att upprepa fler gånger under kommande säsong. Magnus ”Linkan” Lindqvist som fajtades med Patrik ända in i målsnöret i fjol är definitivt första utmanare speciellt när underlaget är snö och is, kanske till och med att han borde gälla som favorit? Det är hårfint. Spännande också att Kent-Ola Björklund kommer till start igen, det är en utmanare av rang och honom hoppas vi få se mer av under året.

Av B-förarna i den sammanslagna klassen tror jag det är fjolårets B-vinnare Tim Palmqvist som tillsammans med Jonas Karlsson har lägsta oddsen på pallplatser, men det finns många fler namn som det blir intressant att följa. Uppklassade Gabriel Banger och Stein-Fredrik Akre eller Arvid Larspers för att nämna tre. Tufft kommer det att bli.

C-förarklassen är den klass där det tyvärr är tunt antal startande i Torsby. Kanske är det de dyra däcken som alla pratar om som gör att våra C-förare inte riktigt hakar på våra serier förrän till sommaren? I klassen tror jag Ville Larsson uppklassad från junior trots sina unga år blir svårslagen nu när han dessutom får noter.

Välkomna alla till en ny rafflande säsong i VOC Mekonomen Rally. Välkomna till Finnskogsvalsen. Välkomna till en härlig rallydag där vi lovar att fajterna kommer att vara tuffa och underhållande.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2024-01-10 21:34






Inför Rally de Portugal, upplägg, startfält och länkar inför rallyt.
© Jaanus Ree / Red Bull Content PoolRally de Portugal körs med 33,7 mil special, torsdag förmiddag shakedown och klockan 20:00 svensk tid rullar superspecialen SSS Figueira da Foz igång. Fredagen går sedan med fyra sträckor dubbelt på 13 mil. Fyra sträckor dubbelt och slutligen en publiksträcka på Lousada-banan ger 14,5mil på lördagen...

Publicerad: 2024-05-06 22:39


Programförsäljning och publiktips inför Rally Nyköping.
© emotorsport.seNu närmar sig Rally Nyköping med stormsteg, rallyprogrammet till tävlingen börja säljas den 8/5 för 150kr på sex olika platser. Köp era program på Aiden hotel Skavsta, Systrarna Brådhes Nävekvarn, Preem Nyköping, Direkten Stigtomta, Coop Tystberga och Handlaren Vrena.

Rallyradion sänds live och f...

Publicerad: 2024-05-06 19:04


Svensk J-ERC ledning, tabellerna för Rally EM efter Rally Islas Canarias.
© Flat-out media.Stark start på EM serien för fransmannen Mathieu Franceschi som toppar EM serien på 56 inkörda poäng över två deltävlingar, in som tvåa med 35 poäng ses Hayden Paddon som har två poäng mer än premiärvinnaren Simone Tempestini som inte körde på Kanarieöarna.

Helgens inhoppare fransmannen Yoann Bon...

Publicerad: 2024-05-05 22:20


Så sänder Tv4 Motor, TV12, Sportkanalen och SVT från Rally de Portugal.
© Oliver Solberg Rally.Rally de Portugal, årets femte WRC deltävling och årligen populärt rally som kantas av stora skaror åskådare, framför allt är avslutningen i Fafe regionen populär bland publiken.

För den Svenska publiken är det TV sändningar som gäller där TV4 Motor, Sportkanalen och TV12 är kanalerna som sänder ...

Publicerad: 2024-05-05 22:04


Snart premiär för Svenska RallyCupen, missa inte anmälan till Violen Rallyt.
© emotorsport.seNära 100-talet ekipage är anmälda exklusive föråkare för Violen-Rallyt hos Flens MS, rallyt är premiär för Svenska RallyCupen 2024 och ingår även i Östergötlands, Stockholms och Södermanland / Västmanlands DM serier.

Det är totalt 14 mil varav fyra mil är special fördelat på sex unika sträckor so...

Publicerad: 2024-05-05 21:50


Foto från Götenerundan.
© emotorsport.seTvå sträckor dubbelt utgjorde årets upplaga av Götenerundan hos Götene MK. Det kördes om poäng i Mega Rally Cup och Västsvenska Historiska Rallycupen för de 80-talet ekipagen i rallyt. Snabbast totalt var Stefan Alenmalm i Volvo 940 som vann före David Nattsson i Mitsubishi Lancer EVO7. Foto från lö...

Publicerad: 2024-05-05 12:35


Pallplats för Andersson i Rallye Sulingen, Andervang 14:e totalt.
© emotorsport.seTre nya Skoda Fabia RS före tre Hyundai i20 N Rally2 när tyska ADAC Actronics Rallye Sulingen avslutades under lördagens kväll, Marijan Griebel vann 20 sekunder före Julius Tannert, in som trea Dennis Rostek.

Rallyt ingick inte bara i tyska mästerskapet utan också det Holländska, snabbast av dem ...

Publicerad: 2024-05-05 09:00


Reiersen snabbast totalt i Rally Sörland.
© emotorsport.seEn stökig dag i Norska Rally Sørland där fem sträckor blev tre, rallyt skulle inledas med två sträckor dubbelt följt av en ny sträcka som avslutning. Men båda varven på ss2 och 4 ströks, kvar stod tre sträckor på lördagens program.

Det var Svensk ledning direkt, Isak Reiersen och Morten Erik Abra...

Publicerad: 2024-05-05 08:47


Mille Johansson tar karriärens första seger i Rally-EM, leder nu mästerskapet.
© Flat-out media.Rallyföraren Mille Johansson från Katrineholm stod för en dominant insats under den andra deltävlingen i Junior-EM i rally, som avgjordes på Kanarieöarna under helgen. Tillsammans med kartläsaren Johan Grönvall från Arvika tog de sin första EM-seger, och leder nu mästerskapet.

Det känns helt...

Publicerad: 2024-05-05 08:32


Broman tog hem tät kamp genom Hammarslagets vändprov.
© emotorsport.seHammarslaget öppnade säsongen för E-Cupen, fyra vändprov hos Norrahammars MK stod på spel. Genom det första var Tobias Pettersson snabbast, för det andra Pierre Melin och på det tredje Johan Broman - alla tre rattandes Mitsubishi Lancer av olika årgångar.
Inför avslutningen delade Melin och Broman...

Publicerad: 2024-05-04 22:08


Tidigare nyheter:
Mille Johansson tar karriärens första seger i Rally-EM, leder nu mästerskapet.
Broman tog hem tät kamp genom Hammarslagets vändprov.
2wd seger i Götenerundan, Alenmalm snabbast totalt.
Stavbom körde hem Björn Waldegårds Minne.
Svensk dubbelseger i Junior ERC, Mille före Calle.
39 Volvo Euro Cup ekipage till finska Ikaalinen Spa Ralli.
Följ bland annat Björn Waldegårds Minne, Götenerundan och Islas Canarias.
Rallye Sulingen, tungt för Andervang, Andersson sjua i Rally4.
Dubbelt Svenskt i Junior EM - Mille före Carlberg i Rally Islas Canarias.
Karta, så körs Bauhaus Royal Rally of Scandinavia 2024.
Rallyradio och webTV magasin från Rally Nyköping gratis.
Strax start för fredagens etapp i Rally Islas Canarias.
Fullt startfält för lördagens E-Cups premiär i Hammarslaget.
80-talet åkare till lördagens Götenerunda, SM åkare som föråkare.
Dubbelt Svenskt på shakedown inför Rally Islas Canarias, nu startar rallyt med ss1.
Bonato bäst på kvalet inför Rally Islas Canarias, rallystart ikväll.
Följ shakedown och se kvalet inför Rally Islas Canarias live via WebTV.
Årets första asfalttävling väntar Mille Johansson i Rally-EM.
Rally Magic, rallyeliten gör upp i rallysprint under Rallycross VM i Höljes.
Fullt startfält till lördagen Björn Waldegårds Minne, DM och Finess Onotade Rallyserie.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skogsåket 25/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Vodafone Rally de Portugal 09-12/05


Svenska RallyCupen:
Violen-Rallyt 18/05




Foto:
Götenerundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vilda Ryd Racet.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Svenska Sprintserien 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.