MaxSport   

   
Trendab AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Mastertrailer.   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Mats Bilar   

   
SA Tech AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Patrik Johansson är 2011 års EVO Champion!
PRESSRELEASE

• Jocke Nyman tog sin första seger och säkrade andraplatsen i mästerskapet
• Jimmy Joge stoppades av motorproblem och slutade trea
• Sista sträckan avgjorde till Hans-Erik Wengs fördel som blev tvåa i tävlingen.
• Bland de tio främsta totalt fanns sex Evolution Challenge-team

I en spännande sjätte runda, och final, i årets Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, kunde Patrik Johansson och Jesper Johansson lämna Katrineholm och KMK-Trofén som 2011 års förare- och co-drivermästare! De tog titeln sedan försäsongens ledare Jimmy Joge/John Stigh tvingats bryta efter fyra sträckor med motorproblem.

Jocke Nyman/Bo Holmstrand var snabbaste team för dagen och bärgade sin första Evolution-seger för säsongen. Det gjorde att de gick om Joge/Stigh och slutade på silverplats.

Före starten av årets final var scenen den att Johansson/Johansson och Joge/Stigh var de två som kunde slåss om titeln, och både hade 44 poäng. Den av de två som var först i mål skulle vinna. Joge/Stigh tog initiativet under fredagens kvällssträcka på 4,46 km, Ramsjöhult precis utanför Katrineholm. Tvåa så långt var Kristian Johansson/Fredrik Livh, 2,5 sekunder bakom, och Hans-Erik Weng/Stefan Ohlson trea, ytterligare 0,6 sekunder efter.

När teamen gick in för service och nattvila var Nyman/Holmstrand fyra och femma Johansson/Johansson med bara några få sekunder till i tidkortet. De var nöjda med en lugn och fin start, utan några som helst problem att rapportera. Med dagsljus och åtta sträckor framför sig under lördagen skulle de gå till attack.

Det föll inget regn under natten, utan vägarna hade torkat upp och var perfekta för det stora slaget. Nu skulle det avgöras, och tyvärr visade sig ordet ”perfekt” passa illa för motorn i Joge/Stighs bil. Redan på SS3 började den gå på tre cylindrar. Med förhoppningen om att felet skulle rätta till sig av sig självt, fortsatte de genom SS4. Men då var oljestickan torr och de förstod att rallyt och målet att ta sin andra, raka seger i Evolution Challenge var över för deras del.

För 2010 års mästare var det en besvikelse att behöva ge upp en säsong som startat med succé och segrar i de tre inledande deltävlingarna. Men deras fart visar att de i allra högsta grad är ett av de snabbaste teamen i både Mitsubishi Evolution och Rally-SM. I samma stund som de tvingades bryta var det klart att Johansson/Johansson skulle bli 2011 Evolution Challenge champions.

När titeldramat försvann, tog Johansson/Livh ledningen efter SS3, men på följande sträcka snurrade de och genast tappade de 20 sekunder innan de kom iväg igen. Det gav Nyman/Holmstrand ett övertag, och de fokuserade direkt på att ta deras första seger för året. Efter sex körda sträckor och nytt serviceuppehåll hade de en ledning med 6,2 sekunder.

Johansson/Johansson var nu tvåa, med Weng/Ohlson trea och Johansson/Livh fyra – och bara 15 sekunders skillnad mellan dessa fyra! På femte plats Anders Jonasson/Jörgen Lindahl som trivdes med att äntligen ha löst sina transmissionsproblem, något som annars sinkat dem i de senaste tävlingarna. Sexa Joachim Carlström/Jörgen Norman som återigen presterade på topp i sin ”gamla” Evolution VIII.

Johan Rudengren/Christer Johansson var sjua. Även om han var nöjd med farten, erkände Rudengren att han åkte lite för brett, lite för ofta. Därefter kom Daniel Johansson/Stefan Ahl, glada över att kunna tävla igen efter kraschen i Linköping och att deras nyinköpta Evo IX fungerade helt problemfritt.

Efter lördagens enda serviceuppehåll väntade säsongens tre avslutande sträckor - samma trio sträckor som inlett morgonens tävlande. Medan Nyman/Holmstrand stärkte sin ledning blev det allt tätare i fighten om andraplatsen. När bilarna köade upp för att starta på den tionde och avslutande sträckan var det bara 2,2 sekunder mellan Johansson/Johansson, Weng/Ohlsson och Johansson/Livh. Alla tre gick på full attack genom den 9,8 km långa Vergesberg och när klockorna stannat var det Weng/Ohlsson som svarat för sitt bästa resultat för säsongen – tvåa! Johansson/Johansson trea, extremt nöjda med att ha tagit en pallplats och blivit 2011 års mästare i Evolution Challenge.

Vid slutmålet i Katrineholm sa en mycket glad Patrik Johansson: ”Att nå pallen på den här tävlingen och bli mästare är en härlig känsla! Det har varit ett helt osannolikt jämt mästerskap, och det gör att resultatet är ännu mer tillfredsställande. Vi har verkligen haft några riktigt tuffa fighter! Sammanhållningen är väldigt god och det gör att vi har väldigt roligt i depån. Så nu ska vi fira tillsammans!”

Genom att spara sitt bästa resultat till sist, sa Jocke Nyman: “Vi har verkligen försökt köra på max idag och det fungerade! Jag är så lycklig över att äntligen vinna en tävling igen i Evolution Challenge, även om det dröjde ända till slutet på året. Att vi därmed kom tvåa i mästerskapet gör det hela ännu bättre! Vi ser redan fram emot nästa år.”

Simon Slade, en av organisatörerna bakom Evolution Challenge säger: ”Vi vill tacka alla sponsorer, team och vänner till serien för allt stöd och engagemang. Det är med glädje vi redan nu kan säga att planerna för nästa år är långt gångna, och att detaljer för 2012 kommer att presenteras i november.”

2011-års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli däck, Sunoco bränslen, Öhlins stötdämpare, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Drenth Gearboxes, PIAA extraljus, Sparco racekläderr, MPart, RPM Promotions och Raceconsulting rally results service.

Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 6
1 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 58:22.5
2 Hans-Erik Weng (Säffle)/Stefan Ohlson (Borensberg) 58:35.9
3 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 58:37.4
4 Kristian Johansson (Viskafors)/Fredrik Livh (Forserum) 58:40.3
5 Anders Jonasson (Växjö)/JörgenLindahl (Ryd) 59:33.7
6 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 59:38.2
7 Johan Rudengren (Eskilstuna)/Christer Johansson 1:00:18.2
8 Daniel Johansson (Ingarö)/Stefan Ahl (Uråsa) 1:02:17.4

Brutna
- Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby ) DNS
SS5 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) Motor


Slutlig mästerskapsställning
Förare
1 Patrik Johansson 52
2 Jocke Nyman 48
3 Jimmy Joge 44
4 Hans-Erik Weng 36
5 Kristian Johansson 31
6 Joachim Carlström 25
7 Anders Jonasson 25
8 Ramona Karlsson 16
9 Daniel Johansson 15
10 Johan Rudengren 10
11 Andreas Magnusson 8
12 Christian Larsson 8
13 Niclas Hägg 7
14 Jan-Erik Folkesson 6
15 Jennie-Lee Hermansson 4

Co-drivers
1 Jesper Johansson 52
2 Bo Holmstrand 48
3 John Stigh 44
4 Fredrik Livh 31
5 Jörgen Norman 25
6 JörgenLindahl 25
7 Stefan Ohlson 24
8 Stefan Ahl 15
9 Miriam Walfridsson 15
10 HenrikHulterskog 13
11 Christer Johansson 10
12 Matthias Andersson 7
13 Marie Andersson 6
14 Emil Eklund 5
15 Ola Persson 4
16 Jonas Sandberg 3
17 Magnus Johansson 3
18 Morgan Ohlsson 2
19 Stefan Ottosson 2


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2011-10-11 17:01






Fem sträckor live från Bauhaus Royal Rally of Scandinavia i SVT, så ser tablån ut.
© emotorsport.seNedräkningen inför Bauhaus Royal Rally of Scandinavia pågår för fullt, om en vecka är anmälningslistan presenterad så då vet vi vilka som kommer när rallyt körs i mitten av juni. Sedan länge har bansträckningen varit presenterad och biljettförsäljningen rullar på.

I takt med att Sveriges Televisi...

Publicerad: 2024-05-28 22:07


Efter juniorsegern - Isak Reiersen kör Bauhaus Royal Rally of Scandinavia i högsta klassen.
© Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.På hemmaplan i Värmland kunde Isak Reiersen förra året kliva högst upp på pallen efter att ha vunnit Junior-EM i BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia. Nu tar Reiersen steget upp i högsta klassen när han kommer till start i en Skoda Fabia Rally2.

Efter segern i EM och dubbla SM-guld 2023 har Reierse...

Publicerad: 2024-05-28 17:34


SM-ledarna Flodin och Bergsten ser fram emot snabba tempovägar i Rally Uppland.
© Niklas Falk.Fjärde SM-deltävlingen Rally Uppland drar igång på Fredag och Patrik och Göran kommer till start som SM-ledare tillsammans med GK Door Team Sweden
Det kommer garanterat bli stenhård fight i vanlig ordning. Vi ska göra vårt bästa och så hoppas jag att det räcker till en topplacing, säger Patrik.

...

Publicerad: 2024-05-28 16:08


Bauhaus Royal Rally of Scandinavia levererar kunglig rallyfest.
© Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.Nu presenteras programmet med vilka kringarrangemang som ramar in Royal Rally Party 2024. Och årets upplaga av BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia den 13-15 juni utlovar nya arenor, artister - och fest!

Vem har inte hört beskrivningen om Värmland, "är man fyra grabbar i byn kör man dansband, är ma...

Publicerad: 2024-05-28 05:59


Andervang summerar ELE-Rally, tappade total tredjeplats efter felaktig bestraffning.
© Stig Andervang.I helgen körde Stig Andervang Holländska ELE-Rally tillsammans med nye co-drivern Johan Findhammer. Det var en mycket krävande tävling med regn och översvämningar som resulterade i att samtliga sträckningar med grusvägar ströks då bilar körde fast på rekognoseringen.

Själva tävlingen kördes i så...

Publicerad: 2024-05-28 05:50


Hittills 76 åkare för SM Veckans rallysprint, Calle Carlberg en av de senaste in i listan.
© emotorsport.seIntresset för sommarens SM vecka är riktigt stort, rallyt körs torsdagens den 27:e juni - om knappt en månad. Anmälan stänger på torsdag kväll men redan nu ses 76 deltagare i listan, 55 av dem i tvåhjulsdrivna klassen och resterande 21 för fyrhjulsdrift.

För fyrhjulsdrivna klassen hittar vi fem f...

Publicerad: 2024-05-27 23:07


MotorsportSalongen den 16:e november, tre 'gamla godingar' klara till Nöjesfabriken.
© emotorsport.seMotorsportsalongen gjorde entré i höstas som en mötesplats för motorsportfantaster inom flera discipliner på både två och fyra hjul - där visades nya rallybilar och nya satsningar presenterades. Med välfyllda hallar och montrar under lördagen var succén ett faktum och snabbt pratades det om en forts...

Publicerad: 2024-05-27 22:53


Lancia klara för rallycomeback, första bilderna på kommande Ypsilon Rally4 HF.
© Stellantis.Lancia tillbaka till rallyskogen, en Lancia Ypsilon Rally4 HF är på gång och presenteras via ett pressutskick från ägargruppen Stellantis under måndagen.

I maj 2025 kommer en ny helelektrisk Lancia Ypsilon HF för de allmänna vägarna, samtidigt ska en Ypsilon Rally4 HF byggas för rallyskogen men d...

Publicerad: 2024-05-27 22:02


Foto från Varvloppet.
© emotorsport.seVara MK avslutade sitt 100 årsjubileum med Varvloppet, de hade plockat fram sju sträckor på fem mil special åt 90-talet ekipage. Västras DM och Sverigeserien för VOC Mekonomen Rally. Snabbast totalt var hemmasonen Kenneth Bäcklund i Mitsubishi Lancer EVO7 som hade Victor Bergsander som tvåa totalt i...

Publicerad: 2024-05-27 20:10


Johan Kristoffersson klar för EM start i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
© emotorsport.seRallycrossvärldsmästaren Johan Kristoffersson kör Bauhaus Royal Rally of Scandinavia
Johan Kristoffersson återvänder till rallyvärlden. När EM-tävlingen Bauhaus Royal Rally of Scandinavia körs i Värmland den 13-15 juni står den sexfaldige och regerande världsmästaren i rallycross på startlinjen.

...

Publicerad: 2024-05-27 18:12


Tidigare nyheter:
Lancia klara för rallycomeback, första bilderna på kommande Ypsilon Rally4 HF.
Foto från Varvloppet.
Johan Kristoffersson klar för EM start i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Missa inte Kolsvarunda, kort sträckbeskrivning.
TV-tablå för helgens Rally Italia Sardegna.
Vrielink vann ELE Rally, Andervang femma totalt.
Broman snabbast i Skogsåket - Johansson snabbast i Otrimmat.
Johansson, Kalström och Erixon klassvinnare i Rute Rullen.
Grahn sexa i Länsirannikon Ralli, nöjd med känslan under helgen.
Helin bröt med växellådsproblem, Grahn nia totalt i Rally Sönderjylland.
Bäcklund snabbast på hemmaplan, vann Varvloppet.
Många vinnare i Eskilstunas EHG Sprint.
Griebel vann Hunsrück Rallye, Andersson bröt.
Startlistan för Rally Magic Historic klar, 12 klassiker sprintar i Höljes.
Åtta rallyn att följa under lördagen, bl.a. Varvloppet och EHG sprinten.
Vara nästa för VOC Mekonomen Rallys tuffa SverigeSerie.
Svenskt i tyska Hunsrück Rallye.
Fem mil special och 90-talet bilar i Varvloppet.
Snabba vändningar, det kan avgöra Skogsåket, andra deltävling i E-Cupen.
Rute-Rullen, distriktstävling på Gotland.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Ekrundan 07/09


Rally SM:
Rally Uppland 31-01/06


Rally VM:
Rally Italia Sardegna 30-02/06


Svenska RallyCupen:
Kolsvarundan 08/06




Foto:
Varvloppet.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Violen Rallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Nyköping.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Nyköping.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.