Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
MaxSport   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Mastertrailer.   

   
Trendab AB   

   
Mats Bilar   

   
SA Tech AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Inför SSRC finalen – läget i Grupp E.
PRESSRELEASE

Det som skiljer Sydsvenska Rallycupen från andra serier och mästerskap är att både de som vinner grundserien och de som vinner slutspelet belönas rikligt. Utöver 147.000:- från grundserien skulle nu ytterligare 120.000:- fördelas.

Slutspelet, finalen, körs lördagen den 25 oktober i Vetlanda på två fantastiska, småländska specialsträckor. Två varv på banan gör att 52 utslagsgivande kilometer skall skilja förarna åt och värdiga vinnare utses i de fyra klasserna. I alla klasser slåss man om 30.000 kr, femton till ettan, tio till tvåan och fem till den som blir trea.

Gästskribent i avsnitt ett om Grupp E är Dennis Tillgren, teamchef GT Rally, mannen som vet allt om denna klass och de ekipage som kommer att utkämpa finalen.

”De har avverkat drygt 47 mil specialsträckor sedan SSRC 2014 startade i våras. När den stundande finalen är över, har klubbarna planerat rallyn, fått tillstånd, avlyst för att sedan reparera dryga 50 mil smala, kurviga grusvägar. Vilken bedrift det är när man tänker efter en smula. Det är däremot långt ifrån alla förare som körde första tävlingen som har lyckats ta sig till slutmålet i samtliga rallyn. En del har valt ut godbitar från det rallysmörgårdsbord som klubbarna serverat, andra har provat att tugga i sig alltsammans. I Grupp E är det fyra förare som rullat iväg till specialsträcka ett i samtliga rallyn. Alla med drömmen om att ta sig till målet med den allra snabbaste tiden. Det syns i SSRC:s prispottlista att förarna i Grupp E är förhållandevis snabba och fram för allt driftsäkra. Bland de tio främsta finner vi inte mindre än fyra från Grupp E.

Bland A- och B-förarna toppar Erik Bergman, Skillingaryds MK. Han är en av de som inte startat i all deltävlingarna, ändå är han först på listan före näste man, Stefan Ottosson, Vetlanda RRC, som heller inte kört alla. Trots det har de här båda ”kört skiten” ur resten av gänget i Grupp E. Thobias Svensson, SMK Hörby, har försökt att hålla jämna steg, men lyckats med ”stolpe ut” i tre rallyn och det fungerar inte om man vill vara i topp. Om jag jämför Bergman och Ottosson i de sex tävlingar de kommit i mål tillsammans, utan incidenter som avåkningar och sprängda växellådor, har de kört 25 mil specialsträckor med en snitthastighet på drygt 87 km/t (vi snackar standarbil nu, tänk på det) och då skiljer det bara dryga 38 sekunder mellan dessa båda fartfantomer. I Ottossons favör faktiskt. Efter nästan tre timmars rally är det bara en dryg halvminut mellan dem. De har levererat spänning i vartenda rally de kört tillsammans. Ibland har de rullat in i mål på en SS med mindre än en sekunds diff. Det kommer att bli stenhårt i finalen! Thobias Svensson är självklart också på plats i Vetlanda och det är ingen omöjlighet för honom att detronisera både Bergman och Ottosson.

Linus Svensson, Gullabo RC, och Carl Ryke, Karlskrona AK, har lyckats med bedriften att köra samtliga deltävlingar dock utan att komma i mål med hel bil i alla. I slutet av säsongen har dessa båda herrar fått upp farten rejält och hotat trion i täten med riktigt vassa tider. Bästa rallyt för Linus Svenssons del, måste varit Kullingtrofén där han hade en fin tredjeplats totalt i Grupp E. Han har haft flera tredjeplatser under säsongen, men ingen med så många förare efter sig i resultatlistan som i just Kullingtrofén. Han har brutit två rallyn och då kom Carl Ryke naturligtvis före honom. Carl har haft det motigt, bland annat med en krånglande växellåda, men efter att han funnit felet, har det börjat gå riktigt fort i skogen. I TV-Svängen lyckades Carl köra från Linus med dryga tio sekunder vilket måste ha känts riktigt behagligt. De här bägge herrarna har därmed kapacitet att röra om i grytan om de får till det i finalen.

Är det någon bland rallypubliken som vet vem Ola Schön är? Killen från Tomelilla MK som kört samtliga SSRC:s deltävlingar och ligger trea i prispottlistan? Nähä, jag tänkte väl det. Ni har gett er iväg från sträckan när Ola, Keith, Jesper, Hampus och alla de andra bland C-förarna i Grupp E kommer. Gänget som får harva runt bland de sista, ofta på riktigt urusla vägar med risk att möta er komma gående på sträckan. De har det inte lätt med sina standardbilar. Det är ingen överdrift att påstå, att startordningen har betydelse och det är inte lätt att prestera kanontider långt bak i fältet med en Grupp E-bil. Trots det går det undan och driftsäkerheten hos Ola Schön i hans röda Merca har varit hög. Det är egentligen bara i TV-Svängen som han inte nådde slutmålet trots att han var i ledningen efter sista specialsträckan, det hände något på den allra sista transporten in till Hörby. Hade han klarat sig i mål, hade han fått 60 poäng ytterligare och därmed passerat Stoffe Nilssons 713 i prispottlistan. Surt sa räven. Det är inte mycket som är skillnad mellan succé och fiasko när det gäller rally. Keith Wennberg, Skillingaryds MK, här även han startat i samtliga rallyn i SSRC. Han har dock tvingats stå minst ett trappsteg nedanför Ola Schön på pallen i de flesta tävlingarna men finns på startlinjen i finalen och man vet aldrig; har han en bra dag så kan det bli riktigt spännande i toppen.

Det skall bli spännande att vara på plats för att följa Grupp E-gänget och presterar de som de gjort hitintills under 2014, då snackar vi sekunddramatik! Det kan vi lova!”


» Pressrelease från Sydsvenska Rallycupen.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2014-09-30 20:12






Fem sträckor live från Bauhaus Royal Rally of Scandinavia i SVT, så ser tablån ut.
© emotorsport.seNedräkningen inför Bauhaus Royal Rally of Scandinavia pågår för fullt, om en vecka är anmälningslistan presenterad så då vet vi vilka som kommer när rallyt körs i mitten av juni. Sedan länge har bansträckningen varit presenterad och biljettförsäljningen rullar på.

I takt med att Sveriges Televisi...

Publicerad: 2024-05-28 22:07


Efter juniorsegern - Isak Reiersen kör Bauhaus Royal Rally of Scandinavia i högsta klassen.
© Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.På hemmaplan i Värmland kunde Isak Reiersen förra året kliva högst upp på pallen efter att ha vunnit Junior-EM i BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia. Nu tar Reiersen steget upp i högsta klassen när han kommer till start i en Skoda Fabia Rally2.

Efter segern i EM och dubbla SM-guld 2023 har Reierse...

Publicerad: 2024-05-28 17:34


SM-ledarna Flodin och Bergsten ser fram emot snabba tempovägar i Rally Uppland.
© Niklas Falk.Fjärde SM-deltävlingen Rally Uppland drar igång på Fredag och Patrik och Göran kommer till start som SM-ledare tillsammans med GK Door Team Sweden
Det kommer garanterat bli stenhård fight i vanlig ordning. Vi ska göra vårt bästa och så hoppas jag att det räcker till en topplacing, säger Patrik.

...

Publicerad: 2024-05-28 16:08


Bauhaus Royal Rally of Scandinavia levererar kunglig rallyfest.
© Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.Nu presenteras programmet med vilka kringarrangemang som ramar in Royal Rally Party 2024. Och årets upplaga av BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia den 13-15 juni utlovar nya arenor, artister - och fest!

Vem har inte hört beskrivningen om Värmland, "är man fyra grabbar i byn kör man dansband, är ma...

Publicerad: 2024-05-28 05:59


Andervang summerar ELE-Rally, tappade total tredjeplats efter felaktig bestraffning.
© Stig Andervang.I helgen körde Stig Andervang Holländska ELE-Rally tillsammans med nye co-drivern Johan Findhammer. Det var en mycket krävande tävling med regn och översvämningar som resulterade i att samtliga sträckningar med grusvägar ströks då bilar körde fast på rekognoseringen.

Själva tävlingen kördes i så...

Publicerad: 2024-05-28 05:50


Hittills 76 åkare för SM Veckans rallysprint, Calle Carlberg en av de senaste in i listan.
© emotorsport.seIntresset för sommarens SM vecka är riktigt stort, rallyt körs torsdagens den 27:e juni - om knappt en månad. Anmälan stänger på torsdag kväll men redan nu ses 76 deltagare i listan, 55 av dem i tvåhjulsdrivna klassen och resterande 21 för fyrhjulsdrift.

För fyrhjulsdrivna klassen hittar vi fem f...

Publicerad: 2024-05-27 23:07


MotorsportSalongen den 16:e november, tre 'gamla godingar' klara till Nöjesfabriken.
© emotorsport.seMotorsportsalongen gjorde entré i höstas som en mötesplats för motorsportfantaster inom flera discipliner på både två och fyra hjul - där visades nya rallybilar och nya satsningar presenterades. Med välfyllda hallar och montrar under lördagen var succén ett faktum och snabbt pratades det om en forts...

Publicerad: 2024-05-27 22:53


Lancia klara för rallycomeback, första bilderna på kommande Ypsilon Rally4 HF.
© Stellantis.Lancia tillbaka till rallyskogen, en Lancia Ypsilon Rally4 HF är på gång och presenteras via ett pressutskick från ägargruppen Stellantis under måndagen.

I maj 2025 kommer en ny helelektrisk Lancia Ypsilon HF för de allmänna vägarna, samtidigt ska en Ypsilon Rally4 HF byggas för rallyskogen men d...

Publicerad: 2024-05-27 22:02


Foto från Varvloppet.
© emotorsport.seVara MK avslutade sitt 100 årsjubileum med Varvloppet, de hade plockat fram sju sträckor på fem mil special åt 90-talet ekipage. Västras DM och Sverigeserien för VOC Mekonomen Rally. Snabbast totalt var hemmasonen Kenneth Bäcklund i Mitsubishi Lancer EVO7 som hade Victor Bergsander som tvåa totalt i...

Publicerad: 2024-05-27 20:10


Johan Kristoffersson klar för EM start i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
© emotorsport.seRallycrossvärldsmästaren Johan Kristoffersson kör Bauhaus Royal Rally of Scandinavia
Johan Kristoffersson återvänder till rallyvärlden. När EM-tävlingen Bauhaus Royal Rally of Scandinavia körs i Värmland den 13-15 juni står den sexfaldige och regerande världsmästaren i rallycross på startlinjen.

...

Publicerad: 2024-05-27 18:12


Tidigare nyheter:
Lancia klara för rallycomeback, första bilderna på kommande Ypsilon Rally4 HF.
Foto från Varvloppet.
Johan Kristoffersson klar för EM start i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Missa inte Kolsvarunda, kort sträckbeskrivning.
TV-tablå för helgens Rally Italia Sardegna.
Vrielink vann ELE Rally, Andervang femma totalt.
Broman snabbast i Skogsåket - Johansson snabbast i Otrimmat.
Johansson, Kalström och Erixon klassvinnare i Rute Rullen.
Grahn sexa i Länsirannikon Ralli, nöjd med känslan under helgen.
Helin bröt med växellådsproblem, Grahn nia totalt i Rally Sönderjylland.
Bäcklund snabbast på hemmaplan, vann Varvloppet.
Många vinnare i Eskilstunas EHG Sprint.
Griebel vann Hunsrück Rallye, Andersson bröt.
Startlistan för Rally Magic Historic klar, 12 klassiker sprintar i Höljes.
Åtta rallyn att följa under lördagen, bl.a. Varvloppet och EHG sprinten.
Vara nästa för VOC Mekonomen Rallys tuffa SverigeSerie.
Svenskt i tyska Hunsrück Rallye.
Fem mil special och 90-talet bilar i Varvloppet.
Snabba vändningar, det kan avgöra Skogsåket, andra deltävling i E-Cupen.
Rute-Rullen, distriktstävling på Gotland.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Ekrundan 07/09


Rally SM:
Rally Uppland 31-01/06


Rally VM:
Rally Italia Sardegna 30-02/06


Svenska RallyCupen:
Kolsvarundan 08/06




Foto:
Varvloppet.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Violen Rallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Nyköping.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Nyköping.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.