På Geneve Motorshow premiärvisar just nu Ford och M-Sport den nya Ford Fiesta R2 baserad på minstingmotorn även utanför motorkretsar. Stor premiär hade bilen strax efter nyår i samband med Autosport mässan i Birmingham, då en ren motorsport mässa - nu visas den för resten av världen.
Bilen som är den första i sitt slag enligt de nya klassningarna i Internationella R2 klassen, precis som vanligt är det Malcolm Wilson ihop med Ford som hänger på låset med nyheter.
Den nya R2 vagnen ska köras i Drive DMack Fiesta Trophy men också säljas på den privata marknaden, det handlar om en 1-liters turbomatad Ecoboost motor. Estländaren Sander Pärn har hjälp till i arbetet med utvecklingen av den nya bilen, han har kört många testmil åt företaget - han tillhör i år DMack´s team efter fjolårssegern i Drive DMack Fiesta Trophy.
Vidareutvecklad för nya segrar.
Utöver motorn har stor vikt lagts vid att vidareutveckla transmissionen, bromsar, elektroniken, kylning och väghållningen, allt för att göra Ford Fiesta till en vinnare i rallyskogen igen - det är precis samma punkter man riktat in utvecklingen på den nya Fiesta RS WRC som ska ha stor premiär i Portugal.
Till helgen i Malcolm Wilson Rally gör Estländaren rallydebut i bilen, då som föråkare i ett potent startfält.
Stort intresse för Ford i tävlingen.
Totalt väntar ett 180-tal ekipage på start i tävlingen som bär M-Sport grundaren och forne rallyåkaren Malcolm Wilsons namn. Tävlingen har inte för oss i Sverige det mest namnkunniga startfältet, men kvalitén på vagnparken är det inget fel på, självklart är Ford Focus och Fiesta en populär bil i grannskapet, flera bilar i olika versioner gör start. Men det handlar också om den äldre generationen med Escort, såväl 4wd som 2wd men även en MG Metro har smugit sig i det stora startfältet.
Publicerad: 2015-03-05 19:02