|
Tuff helg på Korsika för Tidemand. PRESSRELEASE
Förhållandena under VM-helgen på Korsika beskrevs av många som de svåraste på flera år i världsmästerskapet. Efter en strålande start i ovädret, tog SKODA Motorsports Pontus Tidemand ledningen i WRC 2, men några timmar senare tog tävlingen en tvär vändning och blev en problemfylld upplevelse tills Pontus slutligen tvingades bryta på den näst sista sträckan.
Regnet slog till mot Medelhavsön, som inte haft regn på fem månader, redan på torsdagen och utvecklades under natten till en "medicane" som de våldsamma ovädren i området kallas. Korsika hade inte upplevt en liknande storm sedan 1983 och det satte givetvis sina spår på tävlingen med översvämningar och bortspolade vägar.
Det regnade fortfarande kraftigt när ekipagen begav sig mot den första sträckan av tre på fredag morgon. Förhållandena var väldigt svåra och många beskrev det som bland det värsta de varit med om i rallysammanhang. Pontus, som var snabbast på shakedown och startade tävlingen med en positiv känsla, tog sig igenom den nästan tre mil långa sträckan utan incidenter och satte den bästa tiden i WRC2-klassen.
- Jag kan verkligen inte säga att det var lätt i ett sådant här extremt väglag, berättar Pontus. Men bilen fungerade bra på underlaget och vi fick med oss rätt bra fart ur kurvorna. Trots det var det svåraste att veta hur fort vi körde, svaret kom när vi gick i mål och fick tiden.
Kort därefter kom beskedet att sträcka två var tvungen att strykas på grund av skadorna från ovädret. Med det försvann dagens längsta utmaning och bara en sträcka återstod av dagen. Pontus startade i samma tempo som på föregående sträcka och var överlägset snabbast på den första splittiden när tävlingen tog en snabb vändning. En vattensamling på en snabb raksträcka orsakade vattenplaning och bilen slog hårt i en bergvägg som kantade vägen. Både styrstag och länkarm slogs sönder i smällen och även fast Pontus och kartläsaren Emil Axelsson kunde fixa till det temporärt med hjälp av reservdelarna de hade med sig i bilen, så tog det såpass lång tid att det kloka beslutet var att bryta.
- Det var en stor besvikelse, säger Pontus. Allt gick perfekt och det kändes som vi naggade på något riktigt bra, men när vattenplaningen slog till hade vi inget att sätta emot.
Pontus var tillbaka på lördagen, men de tre sträckor som stod på programmet hade blivit två då den första av dem var fredagens strukna sträcka som fortfarande var i så dåligt skick att den fick tas bort. Eftersom Pontus nu startade långt bak i fältet fick han tackla lera, grus och sten som bilarna före honom hade dragit ut på vägen och det blev nästintill omöjligt att hålla den hastighet han ville. Han körde så kontrollerat han kunde och tog sig igenom första sträckan utan problem, men på den andra sträckan, som även var rallyts längsta, åkte han på en punktering.
Söndagen startade han på tolfte plats med målet att ta sig till topp tio. Efter en kanontid på sträcka sju såg det ut som att planen skulle gå i lås, men på följandet sträcka blev det totalstopp när den hala leran i en kurva fick honom att glida ner i ett djupt dike. Utan chans att komma upp på vägen igen tvingades han bryta årets Tour de Corse med bara en sträcka kvar.
- Det här var verkligen inte vår helg, säger Pontus besviket. Tyvärr är sådana här tävlingar något man får tåla ibland i rally, även om man aldrig vänjer sig vid det. När man är i mitt i det är man så taggad och vill bara fighta på varje sträcka. Men vi har ändå en del positivt att ta med oss härifrån, först och främst att vår Fabia R5 fungerade väldigt bra och att det gick riktigt fint på de sträckor där vi inte hade problem, men också erfarenheten. Som tur är så är det inte alltför ofta man kör i förhållanden som nu, men bra träning, det är det absolut.
Fram tills nu har Pontus uteslutande kört till sig toppresultat och slutat på pallen i alla årets tävlingar, både i WRC 2 och i Asia-Pacific Rally Championship, där han för bara ett par veckor sedan korades till mästare med ett event kvar i serien.
- Det har kanske gått för bra så det var väl dags att jämna ut det, säger Pontus med ett leende. Vi tar nya tag och ser fram emot nästa VM-tävling som går i Spanien om tre veckor. Vi har fortfarande chans på den totala pallen så nu är det upp till kamp. Förhoppningsvis har vi avverkat årets oflyt efter den här helgen!
» Pressrelease från Pontus Tidemand.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2015-10-04 17:53
|
|
Under lördagskvällen hyllades pristagarna i Fyrklöverns Sprintcup 2024. Under våren såg Fyrklöverns Sprintcup dagens ljus, ett samarrangemang mellan Åmåls MK, Säffle MC, Dals MK och Bengtsfors MC som gick ihop och startade cupen bestående av fyra deltävlingar, en från respektive motorklubb.
Den 19:e oktober tog cupen målgång hos Bengtsfors MC som körde final, i lörda...Publicerad: 2024-11-20 21:44 Efter shakedown, nu rallystart i Japan, ss1 inleds 11:05. Efter nattens shakedown drar Forum8 Rally Japan igång med ss1 under förmiddagen Svensk tid. Klockan 11:05 inleds Toyota Stadium SSS 1 som mäter 2,15km och bjuder publiken på show.
Följ starten på den spännande WRC finalen som väntas bjuda spänning in till mål i klasserna, många intressanta fighte...Publicerad: 2024-11-20 20:30 Brittiska Mästerskapet med kalendern för 2025. Land efter land presenterar sina nationella mästerskap, för ett par veckor sedan var det Brittiska Rally Mästerskapet som presenterade en säsong om sex deltävlingar från februari till oktober.
Deltävlingarna är nu adderade i vår kalender för 2025 där vi också matat in allt fler Svenska tävlingar ...Publicerad: 2024-11-20 20:27 Shakedown, följ live med WebTV och Resultat. Första start på shakedown inför Forum8 Rally Japan rullar iväg 01:01 på torsdagsdygnet, sträckan sänds live första tiden och kan ses i vår WebTV & Video avdelning genom WRC Promotorns sändning. den som inte vill hålla sig vaken kan den också ses i efterhand på samma plats!
Resultaten går också li...Publicerad: 2024-11-20 20:20 5,5år, 1929 dagar och 413 sträckor - ännu en säsong utan krasch för Calle Carlberg. Tittar vi i backspegeln på säsongen 2024 ser vi ännu en säsong utan en krasch för Calle Carlberg, det betyder alltså att senast Calle åkte av vägen var 5,5år sedan då han med sin Volvo 940 slog i en sten och krökte bakaxeln i Snapphanerallyt 2019.
Man kom i mål på sträckan och hade kunnat genomf...Publicerad: 2024-11-20 19:50 Shakedown inför Forum8 Rally Japan i natt, WebTV live och Resultat. Forum8 Rally Japan, den som vill se årets sista shakedown live från WRC serien får köra nattvak. Om några timmar, när klockan slår 01:01 drar Thierry Neuville iväg på sträckan Kuragaike Park som mäter 2,75km.
Första vändan genom sträckan går i VM tabellens ordning vilket ger två Hyundai i20 N Ral...Publicerad: 2024-11-20 17:25 Högt tryck på vinterrally, läget inför Tierpsrundan, Finnskogsvalsen & Dyngsvängen. Vinterkollen - tre rallyn inför 2025 har öppnat anmälan, först ut Tierpsrundan den 11:e januari, veckan efter är det Finnskogsvalsen och så den 8:e februari, en nykomling i Dyngsvängen.
Tierp inleder med SuperCupen och Upplands DM där anmälan står på 16 ekipage, här inväntar nog många väderläget ...Publicerad: 2024-11-19 21:39 Hektisk vecka för Wesslén inför Rally Show Santa Domenica, till helgen tävlas det. Till helgens körs Rally Show Santa Domenica med 130-talet tävlande, lördag förmiddag är det shakedown hos den Kroatien arrangören. Fram mot kvällen körs en 3,8km lång sträcka dubbelt innan det blir nattvila. Sträcka på 7,77km blir sträckan för söndagen då den körs tre gånger innan målgång.
Men ra...Publicerad: 2024-11-19 20:33 Startfält, sträckor, TV-tablå och länkar inför WRC-finalen Forum8 Rally Japan. WRC final i Japan, Forum8 Rally Japan levererar den spännande avslutningen där det är öppet om medaljerna i klasserna. 44 tävlande i listan varav 30 tävlandes för VM klasser, resterande i nationella klasser.
Nattrally för oss i Sverige.
Natten till torsdag körs shakedown och vid 11-tiden ...Publicerad: 2024-11-19 20:27 Christer Hedlund och Elina Svensson fortsätter samarbetet, med Polo R5 och Escort MK2. Planen blir först och främst att åka de två första Rally-SM deltävlingarna i vinter samt i Rally Sweden Historic som går ihop med VM tävlingen.
- Det ska bli en riktigt rolig vinter och kul att få med Elina då samarbetet i bilen har utvecklats väldigt bra under de tävlingar vi åkte ihop under hö...Publicerad: 2024-11-19 16:59
|
|
Tidigare nyheter:
Meeke kör föråkare med uppdaterade Hynundai i20 N Rally2 i helgens Rallye du Var. ERC-kalendern 2025, Royal Rally en av åtta deltävlingar, men utan Junior EM status! Reiersen & Bergsten prisade, så löd Svenska Rallyförarklubbens motiveringar. Datumen klara för Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, EM-serien till Värmland 29-31:e maj. TV-tablå för WRC finalen, Forum8 Rally Japan. Liiten fortsätter med Skodan, med kör också nybyggd Volvo 940 i Supercupen. Galleri, foto från Motorsportsalongen 2024. McRae avslutar rallyåret i Canada, kör nästa helgs Rally of the Tall Pines. Motorsportsalongen 2024 med Rådström, Rally SM, 40-års jubileum och framtidstro på rally. Blomqvist och Cederberg hyllade på MotorsportSalongen. Isak och Theo prisade med stipendier av Svenska Rallyförarklubben 2024. Rally1-bilar 2025, ingen eldrift, lättare och mindre restriktor. Foto live från Motorsportsalongen 2024, öppnar klockan 10:00 på Nöjesfabriken. Rådström och Rudi kör Yaris Rally2 i Rally SM 2025 för GK Door Team Sweden. Croatia Rally tar plats i 2025 års EM serie. Svenska RallyCup vinnaren Nattsson siktar på nya segrar, i Hyundai i20 R5. Konst, rally & glögg den andra advent - varför inte låna ut bilen till kartläsaren? Programmet för MotorsportSalongens scener, spännande gäster pratar motorsport. Calle Carlberg, Rally är en lagsport! Peugeot och Opel överlägsna i Rally4, har 75% av marknaden och växer med nytillskott.
Nyhetsarkiv:
[ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
Upplevelser från happy-day.se
|
| |