Det blir tre Svenskbilar till 64:e Rally Costa Brava som avgörs i helgen. Fem mil med två sträckor som används dubbelt är melodin för fredagskvällen. Åtta sträckor under en heldag tar tävlingen till mål under lördagen då 13 mil special körs.
Anders och Ingrid Johnsen kör en av Svenskbilarna, men det jobbades in i det sista för att komma iväg.
- Nu har Tomas "Lången" Pettersson och jag kört hårt med bygget av vår nya Porsche 911 RS och det börjar se ut som att vi kommer till start i Rally Costa Brava som är första deltävlingen i historiska EM-serien. Det är fortfarande lite småplock kvar innan vi kan lasta för att hinna med färjan på kvällen, så löd rapporter under söndagskvällen från Anders.
Klara blev dem, och iväg kom dem - men det blir med minimala förberedelser.
- Det fanns inte tid att provköra riktigt och med brukandeförbud för rallybilar finns det heller ingen möjlighet att ens provköra bilen på allmän väg. Så vi får hoppas att inställningarna som vi har kört med på "Ferdinand Senior" funkar på den här bilen också, sa Anders under måndagen när bilen väl skeppats iväg med serviceteamet
Men vad är det då för bil ni kommer till start med?
- Den nya bilen är byggd så snålt det bara går och vi har endast monterat de prylar som är absolut nödvändiga att ha på bilen för att den ska fungera och vara Appendix K-laglig. Det har gett resultat, vi startar med ett cirka 50 kg lättare ekipage och det betyder också ungefär 5% bättre acceleration jämfört med Senior vilket kan vara värdefullt!
- Rally Costa Brava är ett rätt svårt rally, men samtidigt en favorit. Det svåra är att sträckorna går i terräng som ser likadan ut nästan överallt så det är dåligt med referenser. Trots att vi troligen hinner med tre träningsrundor i år igen är det svårt att känna igen sig. Men det är väl det man ska ha noterna till?
Det är en krävande blandning av knixiga partier varvat med snabba partier så det gäller att vara vaken för alla tempoväxlingar och få farten med sig för att nå de snabbaste tiderna.
- Sen har vi det här med vädret. Förra året var det kallt och regnigt och på de avslutande sträckorna så snöade det vilket gjorde körningen både kul och spännande. Men i år ser det ut att bli torrt men rätt kyligt, så det blir svårt med däckvalen eftersom sträckorna kan börja där det är ljummet och stiga upp på höjderna där det är mycket kallare.
Och siktet är självklart att förbättra fjolårets resultat?
- Vi hoppas på att förbättra vår 5:e plats totalt från förra året, men med Svenskkollegorna i Porscheklassen - Mats & Esko, före detta F1-chauffören Erik Comas, Valter Jensen och flera andra som åker mycket fort så det blir nog svårt. Förra året snurrade jag bort en del tid i regnet och snöslasket och så gjorde jag ett misstag och valde regndäck till en SS som var nästan helt torr. Men vis av erfarenheten ska vi göra ett bättre strategijobb i år, avslutade Anders innan rekognoseringen tog vid.
Inför start väntas vi presentera ett införreportage med rapporter från Svenskteamen efter rekognosering och få det senaste förhandssnacket!
Publicerad: 2016-03-09 21:48