NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

VOC sammanfattar årets Sverige och SommarSerier.
PRESSRELEASE

Grattis André Nygren, Daniel Thorp, Emil Andersson, Mattias Jacobsson, Victor Hansen och Ingvar Nilsson.

VOC Mekonomen Rallys nationella serier, Sommar- och SverigeSerien, avgjordes i år traditionsenligt med finaltävlingen Rikspokalen i Örebro. Nu är det hög tid att summera ännu en fantastisk säsong i VOC Mekonomen Rallys nationella serier. Årets finaltävling resulterade förutom i imponerande körning från samtliga klasser, även i viss omfördelning i serierna. I högsta elitklassen segrade André Nygren i SverigeSerien med minsta möjliga marginal, ett enda poäng. Segraren i SommarSerien Elit A heter däremot Daniel Thorph. B-klassens stolta suverän i såväl Sverige- som SommarSerien är Emil Andersson, i SverigeSerien dessutom på drömresultatet 180 poäng, idel räknade segrar. Största pokalerna i C-klassen plockade comebackande Mattias Jacobsson hem, seger i båda serierna precis som framtidslöftet Victor Hansen gjorde bland juniorerna. Klassens nestor, Ingvar Nilsson, visade återigen att gammal är äldst när han plockande hem seniorklassen även anno 2017.

Säsongsavslutningen blev dramatisk, både under tävling och efter målgång. Vi såg taktikkörning för att hålla fokus på placeringen i serierna i högre grad än på den i finaltävlingen enskilt. Vi såg också flera förare som helt uppenbart var lite tagna av stundens allvar nu när säcken skulle knytas ihop för säsongen. Extra dramatiskt blev det också när en stor efterkontroll ställde till problem, mer om det kunde ni läsa i det egna reportage som fokuserade finaltävlingen enskilt.

André Nygren och Daniel Thorph segrar i högsta elitklassen
André Nygren har dominerat den här säsongen i Elit A men ett uteblivet resultat i den obligatoriskt räknade kolumnen för finaltävlingen gjorde en säker seger i SommarSerien till en slutlig tredjeplats och höll så när också på att kosta André segern i SverigeSerien. Den senare vann Andre trots problemen med minsta möjliga marginal, en enda poäng. Tufft så det förslår! Daniel med den uppfordrande rallyefternamnet Thorph tar en välförtjänt seger i SommarSerien och en lika välförtjänt andraplats i SverigeSerien. Oskar Larsson blir tvåa i SommarSerien och trea i SverigeSerien.
A-förarna har utkämpat ett stenhårt krig i ursinnigt tempo under hela året och man unnar alla tre i toppen att vinna. Eller förresten fyra. Detsamma gäller nämligen också Dennis Askling som varit med i den absoluta toppen hela året men där en avåkning i finalen placerar honom på fjärde plats i båda serierna till råga på allt med en enda poäng i SverigeSerien och på särskiljning, dvs på samma poäng som klasstrean André Nygren, i SommarSerien. Så tuff är den här klassen. Och det är till slut bara en som kan vinna.

Två guldstjärnor ska också få sin rättmätiga mottagare.
Två extra guldstjärnor också till Oskar Larsson. Den första för att han kraschade ordentligt i Eskilstuna men byggde ny bil på bara tre veckor, kom till start i finalen och gjorde exakt vad som behövdes, varken mer eller mindre. Den andra och större guldstjärnan ska Oskar ha för att han är en sådan sportsman och visar prov på exakt vad den här klassen handlar om och som andra borde ta efter i sitt oerhört sportsliga agerande kring de efterkontroller som skedde efter målgång. Klassansvarig lyfter på kepsen för dig Oskar för att du är en fantastisk representant för klassen och den här sociala klassens värderingar.

Emil Andersson är namnet för året i Elit B
I den lägre elitklassen så har väldigt mycket det här året handlat om Emil Andersson, drömserie på maximala 180 poäng i SverigeSerien är förstås oslagbart. Och 147 av 150 möjliga i SommarSerien är förstås oslagbart det också. Detta till trots har konkurrensen i Elit B varit stenhård hela året. Fredrik Alin tvåa i SverigeSerien med Patrik Fredriksson skuggande en enda poäng efter. I SommarSerien kör unge Isak Nordström ända upp till en silverplats i totalen trots att han klassat upp under pågående säsong och därför spridit sina poäng mellan C och B, det är starkt, superstarkt! Även i SommarSerien heter vinnaren av bronspengen Patrik Fredriksson.
I fjol dominerade Emil Cupklassen, i år Elit B. Flera gånger har han varit snabbast av alla oavsett förarklass både på enskilda sträckor och sett över rallyn som helhet. Detta i sin gamla 240 med B23-motor, förvisso otroligt väl iordninggjord men knappast någon fördel gentemot sina medtävlare i alla fall. Jag saknar superlativ för Emil. Fredrik Alin gör jämna och bra serier i sin oförskämt fina 240, ett bra sätt att ta topplacering i en hel serie över en säsong. En annan jag saknar superlativ för är Isak Nordström. Hans utveckling i år är spikrak. Rätt upp till i toppen både i B och totalt. Vad ska det bli av denna unga supertalang? Hoppas vi får se honom åtminstone ett år till i toppen av VOC Mekonomen Rally, varför inte i strid med Emil om totalseger? I den striden kommer också klasstrean Patrik Fredriksson med största sannolikhet att finnas med, liksom flera redan etablerade förare i toppen av Elit A. Det är inte utan att man redan nu längtar lite till nästa säsongs bataljer i högsta elitklassen.

Comebackande Mattias Jacobsson tar dubbel i Cupklassen
Bland C-förarna körde Mattias Jacobsson hem både SverigeSerie och SommarSerie. Kim Mastad såg länge ut som den självklara segraren men ett kopplingshaveri i final tävlingen gjorde guldet om inte till sand så till ett silver i SverigeSerien och en snöplig fjärdeplats i SommarSerien. Tvåa i SommarSerien och trea i SverigeSerien blev en annan jättetalang, Gustav Johansson och detta trots att han hakade på serierna först efter sommaruppehållet men har därefter radat upp klassegrar i alla rallyn sedan han klev in. Pär Carlsson tar en lite överraskande tredjeplats i SommarSerien.

Vi har saknat Mattias Jacobsson en tid. Jättetalangen från några år sedan tappade motivation inte minst efter en dråplig olycka i garaget som gav en längre tids påtvingad rallyvila. Han har därefter dykt upp emellanåt på enskilda tävlingar men mer ihållande satsning har uteblivit. Men i våras fick vi se honom på plats igen. Och trots en del motgångar och faktiskt utan att ha vunnit något enskild tävling så lyckas han ändå ta hem segern i både SverigeSerien och SommarSerien. Kim Mastad var under hela försäsongen den man skulle slå för att vinna i VOC Mekonomen Rallys Cupklass då det vankades serietävling. Men, sedan Gustav Johansson gjorde entré så var det istället han som axlade den manteln. Och som Gustav gjort det, här har vi ett av årets andra stora genombrott tillsammans med Isac Nordström. Vad månde bliva av Gustav kommande säsonger?

Victor Hansen stabil segrare bland klassens fantastiska juniorer
Victor Hansen tar hem juniorsegern i både Sverige- och SommarSerien. Faktum är att topp tre är identisk i de båda serierna och snabba Victor Hansen i topp jagad av tvåan Isak Vikman och med Lukas Hägg på tredje plats.
Victor visade klass redan i fjol, och i år har han blommat ut och vi ser stora pokaler i spåkulan gällande unge herr Hansen. Isak Vikman klev på sent i serien men gjorde det med eftertryck. Han kommer att etablera sig och utmana om segern nästa säsong, var så säker. Lukas Hägg har tävlat sparsamt och vi hoppas se mer av honom nästa år. En till som vi hoppas se mer av är Joakim Ellner Landberg. Efter utflykt i annan klass så kom han tillbaka till VOC i finaltävlingen och visade sin stora talang med en seger. Jag har sagt det förr och det tål att upprepas, jag ser verkligen fram emot att se vad dessa killar kan göra kommande år och sänder med dem ett stort grattis och lycka till i framtiden.

Ingvar Nilsson tar hem seniorklassen - igen!
Senior klassas man i VOC Mekonomen Rally som redan från den säsong man att man fyller 50 år. Klassens nestor Ingvar Nilsson gjorde det för ett ansenligt antal år sedan. Han visade att oavbrutet tävlande i klassen sedan den startade för snart 30 år sedan ska bemötas av respekt och vann seniorklassen komfortabelt, vann igen måste tilläggas. Ingvar har hunnit med att samla många pokaler av finaste valör.
Lite i strid med vad tabellen säger så har seniorklassen i år egentligen bara handlat om två namn den här säsongen, segraren Ingvar Nilsson och fjärdeplacerade Anders Hjälmeby. De här båda herrarna har varit tämligen överlägsna oss övriga i klassen. Ändå placerar undertecknad sig på andra plats och Jan Lingheimer på en tredje, men detta alltså mer till följd av ihärdigt tävlande än av att ha kört riktigt fort. Ingvar placerar sig faktiskt också som totalfemma i Elit A, det säger det mesta. Och att Hjälmeby återfinns först på fjärde plats beror helt enkelt på att han gjort få starter, men då han startat har han vunnit. Så alla vi andra medtävlare lyfter på hjälmen för Ingvar och Anders.
Prisbord för 140 000:-, landets största i en enskild klass, fann sina ägare

Något som också blivit tradition är att VOC Mekonomen Rally avslutar säsongen med ståndsmässig middag och festligheter under Ritz imponerande kristallkrona. Vad är en bättre miljö än ett gammalt varmbadhus från 1899, konverterat till hipp, prisbelönt restaurang och nattklubb, när landets största rallyklass ska fira sina segrare och pallplatspristagare i säsongens nationella serier - SverigeSerien och SommarSerien. Festligheter där samtidigt landets största prisbord för en enskild klass ska fördelas.

Stämningen var som vanligt på topp när ett drygt hundratal av klassens deltagare samlades till fest och prisutdelning. Fattas bara annat i en klass där den sociala samvaron är en viktigt ingrediens, en klass där ett stopp ute på en sträcka eller en väntan på prisutdelning varje gång omedelbart förvandlats till ett trevligt gruppmöte med skratt och bus. VOC helt enkelt. En gammal fin tradition. Unik i sitt slag.

Årets prisbord värt hela 140 000 kronor, det i särklass mesta i en enskild klass, skulle fördelas.

Stort, stor tack till alla klassens arrangörer och sponsorer som gör det möjligt för oss att år efter år ha ett stort och värdefullt prisbord. Det finns andra cuper som har ännu större värde på prisbordet, men då fördelas detta i flera olika klasser. Så som prisbord i en enskild klass så är vårt bord det klart största, det är vi väldigt stolta över. Stolta men inte nöjda, så vi jobbar enträget på att göra prisbordet ÄNNU större kommande säsonger.

Rättvis fördelning.
Vi är också stolta över vår modell att fördela prisbordet. Hos oss har man en garanterad högvinst om man vunnit sin klass, man har också chans på den mest värdefulla varupriset om man placerat sig på pallplats. I nästa steg så har alla som placerat sig topp tio i sin serie lika stor chans till priserna. På så sätt belönas ett ivrigt tävlande nästan lika högt som framskjutna placeringar. Så ska det vara i en bredd- och instegsklass som vår.

Tråkigt för några att de inte kom på festen.
En annan regel vi liksom flera andra cuper har sedan många, många år tillbaka gällande den lottade delen av prisbordet är att man måste vara på plats för att ta emot sitt pris, annars lottas det om och priset går vidare till någon annan. Till exempel smärtar det förstås lite att se två olika juniorer dragna som vinnare till satsen med fyra Speedline Corse fälgar, ett värde på 7 500:- inklusive frakt … men ingen av dem var där för att ta emot dem. Det kanske manar till viss eftertanke till nästa år för många? Eller i alla fall borde mana till eftertanke! Glädjande dock att ”storpriset” den kompletta bågen också den gick till en Junior, Isak Vikman. Han har dessutom har ett påbörjat 940 bygge så bågen kunde inte hamna mer rätt. Och som om Fru Fortuna kände på sig nybygget så gick turgubben Isak också och vann ett par nya klassade framfjädrar till sin kommande 940 VOC. Grattis till dig och till alla andra vinnare.

Isak Nordström Motorsport blev Årets Team
Det är inte bara serievinnare som ska prisas på Ritz. Årets Team ska också ha sin rättmätiga del av fokuset.

I år var det inget snack om vem som skulle ha den fina utmärkelsen ”Carleric Johansson Award som Årets Team”. Både klassansvarig och Carleric som självklart fortsatt följer klassen om än numera oftast på lite avstånd var helt överens om att i år måste vinnande team blir Team Isak Nordström. Ett team drivet av pappa Tomas och som så komplett möter upp bakom unge Isac i hans fantastiska utveckling måste bara premieras. Alltid ordning och reda. Alltid snyggt och prydligt. Inte minst bevisade sig teamet när man byggde ny bil inför finalen efter debacle i en tävling utanför serien. Världsklass!

Allt ljus också på CoDrivern.
Jag kan inte stänga det här stycket utan att också sätta största Super Troupern också på David Arhusiander. Jag vill mena att rutinerade och superduktiga David är det perfekta valet som CoDriver i det här teamet på dess väg till stjärnorna.

Och en offentlig ursäkt!
Samtidigt måste jag passa på att återupprepa den ursäkt till alla CoDrivers som jag redan publicerat i klassens gästbok. I normala fall så försöker jag lyfta er alla i samband med säsongens prisceremoni. Ingen vet bättre än jag hur otroligt viktig CoDrivern är för den samlande prestationen. Men med de problem som det innebar för oss till följd av upptäckta felaktigheter på etterkontrollen samtidigt som vi ska räkna alla tabeller klara gjorde att vi helt enkel inte hann göra klart den förberedda CoDriver listan. Alla i klassen vet att jag är extremt dålig på att komma ihåg namn, lider närmast av namnafasi. Jag kan de flesta av er, men inte alla, och inte i stressig miljö på scenen. Och med risk för att göra fel och bli otroligt pinsam så var jag tvungen att ta det jobbiga beslutet att bara lyfta förarnamn. Stor offentlig ursäkt till alla er CoDrivers, men i den situation som uppstod räckte tiden helt enkelt inte till.

Strömkarlsrallyt i Trollhättan Årets Arrangör
En stolt tradition är också att Årets Arrangör ska utses framröstad av förarna själva på plats i Örebro.
I år var det tajt med flera nominerade och omröstning som var tvungen göras i många steg. Jag tar det som en inteckning på att 2017 var en säsong med massor av fina och välarrangerade rallyn i klassens nationella serier. Så i någon måtto vill jag ge den här utmärkelsen till alla årets arrangörer gemensamt.

Men till slut rådde ändå god enighet om vinnaren.
Strömkarlsrallyt i Trollhättan tog hem priset. De gjorde ComeBack i serierna i år efter ett långt uppehåll. Ett tajt rally på otroliga vägar, toppat med en fantastisk serviceplats på NEVS (gamla SAAB) i Trollhättan var värt priset. Stor eloge till Danne Rhodin och teamet i Trollhättan som tog hem detta pris i grym konkurrens. I skrivande stund pågår slutförhandlingar för nästa år där förhoppningen är att Trollhättan ska ingå både i SverigeSerie och SommarSerie även 2018, håll alla tummar för att detta går i lås.

Med detta stänger vi ytterligare en fantastisk säsong i VOC Mekonomen Rally och inte minst i klassens nationella serier, förmodligen de tuffaste serier man kan köra i svenskt rally. När detta skrivs är det allra mesta klart för 2018 och serietävlingarna kommer med något enstaka frågetecken att presenteras inom kort. En snabb blick på dessa gör helt klart att 2018, klassens trettionde (30!) aktivitetsår inte blir det minsta sämre än det tjugonionde har varit.

Den 13 januari kör vi igång både SverigeSerie och VinterSerien med traditionsenlig säsongsöppning, dubbeltävling i nytt dagtävling-/kvällstävlingsformat i Sveriges ”rallymecka” Torsby. Sedan styr vi kosan norrut till klassansvarigs hemmaklubb Vännäs MK där vi tävlar tillsammans med SM för första gången på många år i tävling som jag vågar utlova blir något utöver det vanliga. På vägen ”hem” därifrån kör vi söndagstävling, final i årets VinterSerie, i Stugun.

Tack för en otrolig säsong och Väl Mött när 2018-års säsong tar fart.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2017-11-15 16:51






Under lördagskvällen hyllades pristagarna i Fyrklöverns Sprintcup 2024.
© Fyrklöverns Sprintcup.Under våren såg Fyrklöverns Sprintcup dagens ljus, ett samarrangemang mellan Åmåls MK, Säffle MC, Dals MK och Bengtsfors MC som gick ihop och startade cupen bestående av fyra deltävlingar, en från respektive motorklubb.

Den 19:e oktober tog cupen målgång hos Bengtsfors MC som körde final, i lörda...

Publicerad: 2024-11-20 21:44


Efter shakedown, nu rallystart i Japan, ss1 inleds 11:05.
© Hyundai Motorsport.Efter nattens shakedown drar Forum8 Rally Japan igång med ss1 under förmiddagen Svensk tid. Klockan 11:05 inleds Toyota Stadium SSS 1 som mäter 2,15km och bjuder publiken på show.

Följ starten på den spännande WRC finalen som väntas bjuda spänning in till mål i klasserna, många intressanta fighte...

Publicerad: 2024-11-20 20:30


Brittiska Mästerskapet med kalendern för 2025.
© Probite British Rally Championship.Land efter land presenterar sina nationella mästerskap, för ett par veckor sedan var det Brittiska Rally Mästerskapet som presenterade en säsong om sex deltävlingar från februari till oktober.

Deltävlingarna är nu adderade i vår kalender för 2025 där vi också matat in allt fler Svenska tävlingar ...

Publicerad: 2024-11-20 20:27


Shakedown, följ live med WebTV och Resultat.
© Toyota Gazoo Racing.Första start på shakedown inför Forum8 Rally Japan rullar iväg 01:01 på torsdagsdygnet, sträckan sänds live första tiden och kan ses i vår WebTV & Video avdelning genom WRC Promotorns sändning. den som inte vill hålla sig vaken kan den också ses i efterhand på samma plats!

Resultaten går också li...

Publicerad: 2024-11-20 20:20


5,5år, 1929 dagar och 413 sträckor - ännu en säsong utan krasch för Calle Carlberg.
© nim-fotos, Nico Meyer.Tittar vi i backspegeln på säsongen 2024 ser vi ännu en säsong utan en krasch för Calle Carlberg, det betyder alltså att senast Calle åkte av vägen var 5,5år sedan då han med sin Volvo 940 slog i en sten och krökte bakaxeln i Snapphanerallyt 2019.

Man kom i mål på sträckan och hade kunnat genomf...

Publicerad: 2024-11-20 19:50


Shakedown inför Forum8 Rally Japan i natt, WebTV live och Resultat.
© Toyota Gazoo Racing.Forum8 Rally Japan, den som vill se årets sista shakedown live från WRC serien får köra nattvak. Om några timmar, när klockan slår 01:01 drar Thierry Neuville iväg på sträckan Kuragaike Park som mäter 2,75km.

Första vändan genom sträckan går i VM tabellens ordning vilket ger två Hyundai i20 N Ral...

Publicerad: 2024-11-20 17:25


Högt tryck på vinterrally, läget inför Tierpsrundan, Finnskogsvalsen & Dyngsvängen.
© emotorsport.seVinterkollen - tre rallyn inför 2025 har öppnat anmälan, först ut Tierpsrundan den 11:e januari, veckan efter är det Finnskogsvalsen och så den 8:e februari, en nykomling i Dyngsvängen.

Tierp inleder med SuperCupen och Upplands DM där anmälan står på 16 ekipage, här inväntar nog många väderläget ...

Publicerad: 2024-11-19 21:39


Hektisk vecka för Wesslén inför Rally Show Santa Domenica, till helgen tävlas det.
© emotorsport.seTill helgens körs Rally Show Santa Domenica med 130-talet tävlande, lördag förmiddag är det shakedown hos den Kroatien arrangören. Fram mot kvällen körs en 3,8km lång sträcka dubbelt innan det blir nattvila. Sträcka på 7,77km blir sträckan för söndagen då den körs tre gånger innan målgång.

Men ra...

Publicerad: 2024-11-19 20:33


Startfält, sträckor, TV-tablå och länkar inför WRC-finalen Forum8 Rally Japan.
© Hyundai Motorsport.WRC final i Japan, Forum8 Rally Japan levererar den spännande avslutningen där det är öppet om medaljerna i klasserna. 44 tävlande i listan varav 30 tävlandes för VM klasser, resterande i nationella klasser.

Nattrally för oss i Sverige.
Natten till torsdag körs shakedown och vid 11-tiden ...

Publicerad: 2024-11-19 20:27


Christer Hedlund och Elina Svensson fortsätter samarbetet, med Polo R5 och Escort MK2.
© emotorsport.sePlanen blir först och främst att åka de två första Rally-SM deltävlingarna i vinter samt i Rally Sweden Historic som går ihop med VM tävlingen.
- Det ska bli en riktigt rolig vinter och kul att få med Elina då samarbetet i bilen har utvecklats väldigt bra under de tävlingar vi åkte ihop under hö...

Publicerad: 2024-11-19 16:59


Tidigare nyheter:
Meeke kör föråkare med uppdaterade Hynundai i20 N Rally2 i helgens Rallye du Var.
ERC-kalendern 2025, Royal Rally en av åtta deltävlingar, men utan Junior EM status!
Reiersen & Bergsten prisade, så löd Svenska Rallyförarklubbens motiveringar.
Datumen klara för Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, EM-serien till Värmland 29-31:e maj.
TV-tablå för WRC finalen, Forum8 Rally Japan.
Liiten fortsätter med Skodan, med kör också nybyggd Volvo 940 i Supercupen.
Galleri, foto från Motorsportsalongen 2024.
McRae avslutar rallyåret i Canada, kör nästa helgs Rally of the Tall Pines.
Motorsportsalongen 2024 med Rådström, Rally SM, 40-års jubileum och framtidstro på rally.
Blomqvist och Cederberg hyllade på MotorsportSalongen.
Isak och Theo prisade med stipendier av Svenska Rallyförarklubben 2024.
Rally1-bilar 2025, ingen eldrift, lättare och mindre restriktor.
Foto live från Motorsportsalongen 2024, öppnar klockan 10:00 på Nöjesfabriken.
Rådström och Rudi kör Yaris Rally2 i Rally SM 2025 för GK Door Team Sweden.
Croatia Rally tar plats i 2025 års EM serie.
Svenska RallyCup vinnaren Nattsson siktar på nya segrar, i Hyundai i20 R5.
Konst, rally & glögg den andra advent - varför inte låna ut bilen till kartläsaren?
Programmet för MotorsportSalongens scener, spännande gäster pratar motorsport.
Calle Carlberg, Rally är en lagsport!
Peugeot och Opel överlägsna i Rally4, har 75% av marknaden och växer med nytillskott.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
- - - - - 00/00


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally 07-08/02


Rally VM - WRC:
Forum8 Rally Japan 21-24/11


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.