NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Dubbeltävling i Torsby inledde säsongen i Sverige- och VinterSerie.
PRESSRELEASE

Finnskogsvalsen i Torsby, Värmland har blivit synonymt med årspremiären för VOC Mekonomen Rallys nationella serier. Med rutinen från MK Ratten, tämligen kassaskåpssäker vinterkyla och sträckor som håller VM-klass så är receptet för succé fullständigt. 2018 skulle klassen köra tävlingen som en dubbeltävling där eftermiddagen skulle kryddas med vintermörker. Med knappt 50 tillresta ekipage stod VOC Mekonomen Rally som vanligt för en stor del av startfältet. Några särskilt nöjda tillresta var Lukas Kindgren och Emil Andersson som segrade i högsta A-klassens för- resp. eftermiddagsetapper. I Elit B och C var de båda lyckosamma Daniel Dahlström och Mats Nygård som båda tog hem segern i båda etapperna. Bland juniorerna var det Jacob Johannesson som fick motståndet att höja på ögonbrynen lite extra.

”Rallysveriges Mecka” är ett epitet som tämligen otvistigt beskriver Värmland och i synnerhet trakterna kring Torsby. Med sträckor bitvis hämtade från tidigare Svenska Rallyn får de startande i många fall komma så nära en WRC-miljö som ett rallyliv kan erbjuda. Med en arrangörsstab från MK Ratten som är synnerliga rutinerade och möjligheten till Shakedown på fredagseftermiddagen är det inte konstigt att VOC Mekonomen Rally väljer att lägga årspremiären här. Att tävlingen dessutom utgör en av de första under året är självklart starkt bidragande även det.

MK Ratten har börjat bli lite av en god vän till klassen. Som alltid mönstrar vi ett gediget startfält och klubben bjuder tillbaka med arrangemang av högsta klass år efter år (med undantag för 2017 då vädrets makter ställde till det. Red.anm). Vi hade kunnat önska ännu mer snö men annars har vi inte mycket mer att lägga till önskelistan. I år tog vi dessutom ett lite annorlunda grepp för att göra tävlingen extra attraktiv för klassens tävlande och valde att dela tävlingen i två etapper och därmed också utgöra två deltävlingar i cuperna. Eftermiddagen som utgjorde två sträckor av imponerande längd kördes således i mörker. Tyvärr färgades tävlingen av den tråkiga olycka som drabbade ekipage längre bak i startlistan. Jag vet att hela klassen lider med de inblandade och hoppas på ett snabbt återhämtande, säger klassansvarige Roger Fransson.

Lukas Kindgren och Emil Andersson sätter tonen i Elit A
För året uppklassade Lukas Kindgren och Emil Andersson verkar efter premiären vara herrarna att se upp med. Lukas jagades av en hungrig Dennis Askling första etappen tätt följd av Emil Andersson som började bygga tempo. Tempot byggdes och till etapp två var de jagande istället Patrik Fredriksson och Kristoffer Karlsson. Den som följer klassens nationella serier vet att det brukar vara tätt men här var det nästan skrattretande. Emils marginal till Patrik var bara en tiondel efter nästan 30 minuters vinterkörning i mörker. Kristoffer var inte sämre utan skuggade Patrik bara 1,7 sekunder efter.

Lukas och Emil är namn vi har fått lära oss känna igen i de här sammanhangen. Emil gjorde en säsong 2017 som nästan saknar motstycke och nu är han en klass högre. Amibitionen att göra det igen är tydlig. Men Lukas kommer inte låta honom gå ohotad genom årets serie. Det kommer förresten inte de andra herrarna i klassen göra heller. Dennis, Patrik och Kristoffer är alla namn som vi säkerligen kommer få se högst upp på prispallen under säsongen. Jag sa det innan tävlingen och jag säger det igen, Elit A är tuffare än på många, många år och det kommer bli rysligt spännande att följa säsongen 2018.

Daniel Dahlström tog taktpinnen i Elit B
I Elit B handlade toppstriden om två namn, Daniel Dahlström och Gustav Johansson. Daniel var den som tog hem 2x30 poäng från helgen. Gustav kan förhoppningsvis dock finna någon tröst i att han jagade Daniel på ett imponerande manér. Marginalen var endast 6,5 sekunder för första etappen och 6,8 sekunder på andra etappen. Trea finner vi Dan Rhodin på etapp ett och Dennis Persson på etapp två.

Elit B bjöd på lite större avstånd mellan pallplatserna än Elit A men jag vill höja ett varningens finger till alla som tror att det utkristalliserats en tendens. Så här brukar det vara; allt eftersom säsongen fortlöper spår jag att det kommer bli precis lika tight i den här klassen som det brukar. Med det sagt vill jag lyfta på hatten för Daniel som uppvisar ett imponerande tempo följd av Gustav. Båda kör snabbt och otroligt jämt hela dagen. Mycket imponerande. Också ett stort grattis till förhandsvarnade Dan Rhodin att han minsann också har tänkt att blanda sig i striden. Grattis också till Dennis Persson som rasade kopplingen redan på väg ut till SS1, som hann in till lördagsöppna Mekonomen för att införskaffa en ny koppling, starta om i andra etappen och köra till sig en tredjeplats! 

Mats Nygård tar dubbel i Cup-klasen
Mats Nygård från grannlandet i väster (Norge, inte Danmark) tog hem segern i båda etapperna efter en stark och stabil insats. Jagade bakom på förmiddagen gjorde Emil Huss och Marcus Persson som säkrade en andra respektive tredjeplats. Marcus lyfte sig ett pinnhål till eftermiddagen och slutade tvåa efter Mats följd av Mattias Hjalmarsson på tredjeplats. Vi ska här inte glömma Jonas Boström som missar pallen bakom Mattias då han behövde ynka 1,2 sekunder mer mörkerkörning för att betvinga SS4 och SS5.

Det här är alltid lika spännande. Början på säsongen och Cup-klassen. Nya namn presenterar sig och utvecklingskurvorna är i många fall orimligt branta. Precis som i Elit B är tiderna mer diversifierade men det tål att upprepas, vi är bara i början av säsongen. Fantastiskt kul att vi får besök ifrån Norge och jag hoppas Mats kommer våga sig över gränsen oftare. Emil Huss förtjänade möjligen ett bättre öde på eftermiddagen men SS4 (eftermiddagens första sträcka) ställde tyvärr till det för den gode Emil. Stabila och bra insatser i övrigt av Marcus Persson och Mattias Hjalmarsson. Ett stort grattis till er alla.

Tim Lagerstam och Jacob Johannesson vinner i juniorklassen
Fyra ungdomar vågade sig ut i de värmländska skogarna utan såväl noter som körkort. Med en olycklig startposition sist i fältet fick de en lång dag i synnerhet efter stoppet till följd av nämnda olycka, men kvaliteten på vägarna har trots startposition givit de fyra ungdomarna en bra erfarenhet. Tim Lagerstam var snabbast runt etapp ett följd av Jacob Johannesson och Alexander Stüffe. På etapp två fick Jacob Johannesson ta hem segern före Alexander Stüffe.

Ungdomsklassen är nog, när allt kommer omkring, den klass jag håller varmast om hjärtat. Det här är grogrunden för svenskt rally och det är här framtidens talanger fostras. Tim Lagerstam är inget undantag. Han visade redan 2017 att han är snabb och får sällskap av Jacob Johannesson i samma kategori. Även Alexander Stüffe uppvisar imponerande snabbhet på inte minst på SS 3.

Nu är klassen igång med de nationella serierna. Vi riktar ett stort tack till MK Ratten för ett fantastiskt fint arrangemang och blickar vidare mot första helgen i februari som har potential att bli en oförglömlig rallyhelg. Källor skvallrar om vägar i Vännäs som synnerligen hög klass. Att klassen tävlar tillsammans med SM gör att klubben fått tillgång till vägar som annars inte släpps för rally. Därtill har vädret varit så gynnsamt att den mest inbitne agnostikern torde både bli troende och övertygad om Guds förkärlek till vinterrally. Även Stugun skvallrar om närmast magiska förhållanden. Som bekant är det dubbla tävlingar även denna helg då Stugun bjuder in till och deras Z-Trofé på söndagen när de flesta är på väg hem. Väl mött till dess.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2018-01-19 16:26






Under lördagskvällen hyllades pristagarna i Fyrklöverns Sprintcup 2024.
© Fyrklöverns Sprintcup.Under våren såg Fyrklöverns Sprintcup dagens ljus, ett samarrangemang mellan Åmåls MK, Säffle MC, Dals MK och Bengtsfors MC som gick ihop och startade cupen bestående av fyra deltävlingar, en från respektive motorklubb.

Den 19:e oktober tog cupen målgång hos Bengtsfors MC som körde final, i lörda...

Publicerad: 2024-11-20 21:44


Efter shakedown, nu rallystart i Japan, ss1 inleds 11:05.
© Hyundai Motorsport.Efter nattens shakedown drar Forum8 Rally Japan igång med ss1 under förmiddagen Svensk tid. Klockan 11:05 inleds Toyota Stadium SSS 1 som mäter 2,15km och bjuder publiken på show.

Följ starten på den spännande WRC finalen som väntas bjuda spänning in till mål i klasserna, många intressanta fighte...

Publicerad: 2024-11-20 20:30


Brittiska Mästerskapet med kalendern för 2025.
© Probite British Rally Championship.Land efter land presenterar sina nationella mästerskap, för ett par veckor sedan var det Brittiska Rally Mästerskapet som presenterade en säsong om sex deltävlingar från februari till oktober.

Deltävlingarna är nu adderade i vår kalender för 2025 där vi också matat in allt fler Svenska tävlingar ...

Publicerad: 2024-11-20 20:27


Shakedown, följ live med WebTV och Resultat.
© Toyota Gazoo Racing.Första start på shakedown inför Forum8 Rally Japan rullar iväg 01:01 på torsdagsdygnet, sträckan sänds live första tiden och kan ses i vår WebTV & Video avdelning genom WRC Promotorns sändning. den som inte vill hålla sig vaken kan den också ses i efterhand på samma plats!

Resultaten går också li...

Publicerad: 2024-11-20 20:20


5,5år, 1929 dagar och 413 sträckor - ännu en säsong utan krasch för Calle Carlberg.
© nim-fotos, Nico Meyer.Tittar vi i backspegeln på säsongen 2024 ser vi ännu en säsong utan en krasch för Calle Carlberg, det betyder alltså att senast Calle åkte av vägen var 5,5år sedan då han med sin Volvo 940 slog i en sten och krökte bakaxeln i Snapphanerallyt 2019.

Man kom i mål på sträckan och hade kunnat genomf...

Publicerad: 2024-11-20 19:50


Shakedown inför Forum8 Rally Japan i natt, WebTV live och Resultat.
© Toyota Gazoo Racing.Forum8 Rally Japan, den som vill se årets sista shakedown live från WRC serien får köra nattvak. Om några timmar, när klockan slår 01:01 drar Thierry Neuville iväg på sträckan Kuragaike Park som mäter 2,75km.

Första vändan genom sträckan går i VM tabellens ordning vilket ger två Hyundai i20 N Ral...

Publicerad: 2024-11-20 17:25


Högt tryck på vinterrally, läget inför Tierpsrundan, Finnskogsvalsen & Dyngsvängen.
© emotorsport.seVinterkollen - tre rallyn inför 2025 har öppnat anmälan, först ut Tierpsrundan den 11:e januari, veckan efter är det Finnskogsvalsen och så den 8:e februari, en nykomling i Dyngsvängen.

Tierp inleder med SuperCupen och Upplands DM där anmälan står på 16 ekipage, här inväntar nog många väderläget ...

Publicerad: 2024-11-19 21:39


Hektisk vecka för Wesslén inför Rally Show Santa Domenica, till helgen tävlas det.
© emotorsport.seTill helgens körs Rally Show Santa Domenica med 130-talet tävlande, lördag förmiddag är det shakedown hos den Kroatien arrangören. Fram mot kvällen körs en 3,8km lång sträcka dubbelt innan det blir nattvila. Sträcka på 7,77km blir sträckan för söndagen då den körs tre gånger innan målgång.

Men ra...

Publicerad: 2024-11-19 20:33


Startfält, sträckor, TV-tablå och länkar inför WRC-finalen Forum8 Rally Japan.
© Hyundai Motorsport.WRC final i Japan, Forum8 Rally Japan levererar den spännande avslutningen där det är öppet om medaljerna i klasserna. 44 tävlande i listan varav 30 tävlandes för VM klasser, resterande i nationella klasser.

Nattrally för oss i Sverige.
Natten till torsdag körs shakedown och vid 11-tiden ...

Publicerad: 2024-11-19 20:27


Christer Hedlund och Elina Svensson fortsätter samarbetet, med Polo R5 och Escort MK2.
© emotorsport.sePlanen blir först och främst att åka de två första Rally-SM deltävlingarna i vinter samt i Rally Sweden Historic som går ihop med VM tävlingen.
- Det ska bli en riktigt rolig vinter och kul att få med Elina då samarbetet i bilen har utvecklats väldigt bra under de tävlingar vi åkte ihop under hö...

Publicerad: 2024-11-19 16:59


Tidigare nyheter:
Meeke kör föråkare med uppdaterade Hynundai i20 N Rally2 i helgens Rallye du Var.
ERC-kalendern 2025, Royal Rally en av åtta deltävlingar, men utan Junior EM status!
Reiersen & Bergsten prisade, så löd Svenska Rallyförarklubbens motiveringar.
Datumen klara för Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, EM-serien till Värmland 29-31:e maj.
TV-tablå för WRC finalen, Forum8 Rally Japan.
Liiten fortsätter med Skodan, med kör också nybyggd Volvo 940 i Supercupen.
Galleri, foto från Motorsportsalongen 2024.
McRae avslutar rallyåret i Canada, kör nästa helgs Rally of the Tall Pines.
Motorsportsalongen 2024 med Rådström, Rally SM, 40-års jubileum och framtidstro på rally.
Blomqvist och Cederberg hyllade på MotorsportSalongen.
Isak och Theo prisade med stipendier av Svenska Rallyförarklubben 2024.
Rally1-bilar 2025, ingen eldrift, lättare och mindre restriktor.
Foto live från Motorsportsalongen 2024, öppnar klockan 10:00 på Nöjesfabriken.
Rådström och Rudi kör Yaris Rally2 i Rally SM 2025 för GK Door Team Sweden.
Croatia Rally tar plats i 2025 års EM serie.
Svenska RallyCup vinnaren Nattsson siktar på nya segrar, i Hyundai i20 R5.
Konst, rally & glögg den andra advent - varför inte låna ut bilen till kartläsaren?
Programmet för MotorsportSalongens scener, spännande gäster pratar motorsport.
Calle Carlberg, Rally är en lagsport!
Peugeot och Opel överlägsna i Rally4, har 75% av marknaden och växer med nytillskott.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
- - - - - 00/00


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally 07-08/02


Rally VM - WRC:
Forum8 Rally Japan 21-24/11


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.